Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:10

Hallo Bokkers,

Mijn gepensioneerde D-pony staat privé waar ze overdag van 09:00 uur tot 17:00 uur buiten komt in de wei het hele jaar door. 's Nachts staat ze op stal. Er staan meerdere paarden en deze staan in groepjes apart.

Helaas hebben de verschillende weitjes geen schuilmogelijkheden. En doordat het meerdere weitjes zijn, die steeds gewisseld worden zodat het gras weer rustig kan groeien, is een vaste schuikstal neerzetten geen optie.

Twee stalgenoten hebben voor hun paarden vier balken met een zeil erover neergezet. Echter gaan hun paarden er nooit onder staan. Ik weet dus niet of het zin heeft voor de wei waar mijn pony in staat.

Aangezien de zon toch wel fel is deze tijd, ben ik op zoek naar een handige schuilmogelijkheid, die steeds verplaatst kan worden en dus niet te veel schade aan het land brengt.

Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

Groetjes Emily

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:16

Ik heb deze nu staan
4 dikke palen met planken erover dan en plaat en dan een water dicht doek.

Palen kunnen eruot dan kan ik het verplaaysen als nodig.
Is wel een laag hok voor 2 minis

Afbeelding
Wil nog 1 zijde dicht maken

Mocht je geen sloper hebben.. heb ook wel eens gewoon een grote party tent met stevige poten neer gezet.
Wel met stevige haringen in de grond vast gezet

callychanel

Berichten: 1587
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:18


emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:20

rayoow schreef:
Ik heb deze nu staan
4 dikke palen met planken erover dan en plaat en dan een water dicht doek.

Palen kunnen eruot dan kan ik het verplaaysen als nodig.
Is wel een laag hok voor 2 minis

[ [url=m/2XJvR2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wil nog 1 zijde dicht maken

Mocht je geen sloper hebben.. heb ook wel eens gewoon een grote party tent met stevige poten neer gezet.
Wel met stevige haringen in de grond vast gezet


Bedankt voor het voorbeeld! Het is inderdaad te laag voor die van mij. Zij is 1.47m en binnenkort komt er een paard bij. Zou dit nog stevig zijn met hogere balken?

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:29

Hou er rekening mee dat je niets mag bouwen in welke weiland dan ook (en dat geldt ook voor partytenten en andere verplaatsbare stallen) als je geen bouwblok hebt. Meeste weilanden hebben geen bouwblok, bouwblokken liggen over het algemeen rond woningen/boerderijen.
Samengevat: je kunt wel wat willen neerzetten, maar 99,9% kans dat het verboden is.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:31

emilyslaluna schreef:
rayoow schreef:
Ik heb deze nu staan
4 dikke palen met planken erover dan en plaat en dan een water dicht doek.

Palen kunnen eruot dan kan ik het verplaaysen als nodig.
Is wel een laag hok voor 2 minis

[ [url=m/2XJvR2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wil nog 1 zijde dicht maken

Mocht je geen sloper hebben.. heb ook wel eens gewoon een grote party tent met stevige poten neer gezet.
Wel met stevige haringen in de grond vast gezet


Bedankt voor het voorbeeld! Het is inderdaad te laag voor die van mij. Zij is 1.47m en binnenkort komt er een paard bij. Zou dit nog stevig zijn met hogere balken?


Met dikke palen wel, deze zijn 15 op 15 cm en staan een meter de grond in

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:33

callychanel schreef:
http://www.schuilstal.nl/panelschuilsta ... nden-dicht
Kijk eens naar dit soort stallen.
Makkelijk te verplaatsen.
Zijn veel meer aanbieders hiervan, maar dit was de eerste die ik tegen kwam


Bedankt voor de tip! Jammer genoeg zoek ik naar iets minder duur, aangezien ik niet weet of de paarden er überhaupt onder willen staan. :=

Ibbel schreef:
Hou er rekening mee dat je niets mag bouwen in welke weiland dan ook (en dat geldt ook voor partytenten en andere verplaatsbare stallen) als je geen bouwblok hebt. Meeste weilanden hebben geen bouwblok, bouwblokken liggen over het algemeen rond woningen/boerderijen.
Samengevat: je kunt wel wat willen neerzetten, maar 99,9% kans dat het verboden is.


Oh echt waar? Dus die palen met zeil van mijn stalgenoten zou ook niet mogen? De wei zit wel midden tussen huizen in. Maar geen idee of dat een bouwblok heeft...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-06-18 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:45

Ja, die palen met zeil zijn zeer vermoedelijk ook illegaal. Een bouwblok hoort altijd bij een woning of boerderij, en ligt meestal precies op het erf, want daar staan ook de schuren en andere bijgebouwen normaalgesproken.
De bouwblokken die bij de woningen horen waartussen jullie weiland kennelijk ligt, horen dus bij de woningen. Als het weiland niet bij één van die woningen hoort, dan ligt er zeker geen bouwblok op.

Als er bouwblok ligt op een weiland is dat het geval als het huis plus erf kleiner is dan het bouwblok. Wij hebben dat bv, bij hebben een bouwblok van 5000 m2, huis en erf nemen minder dan 2000 m2 bouwblok in beslag. Ik kan dus in het aangrenzende deel van de wei bouwen als ik dat zou willen. Of althans, ik kan er een bouwvergunning voor aanvragen, wil nog niet zeggen dat het wordt goedgekeurd natuurlijk. Maar zonder bouwblok kan je sowieso geen vergunning krijgen. En mag je óók niet vergunningsvrij (max 60 m2 mag je óp je bouwblok zonder vergunning neerzetten) bouwen.

De andere mogelijkheid voor een bouwblok op een weiland, is dat er nog geen huis staat, maar er wel een woonbestemming voor een deel van de grond is afgegeven. Ook dan mag je géén stal bouwen, maar wel een huis, en daar mag dan wel een stal bij.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:49

Bedankt voor de informatie! Dan denk ik dat mijn zoektocht ophoudt. Wel apart dat er bijvoorbeeld niet eens een partytent mag staan. Wat als je een feestje wilt geven?

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:51

Dan is die tent de volgende dag toch weer weg? En bovendien, meeste feestjes met partytenten worden gewoon in tuinen gehouden.
En als er ergens in een wei een enorme feesttent tijdelijk wordt opgezet, dan wordt daar een evenementenvergunning voor afgegeven. Mag je ook niet zomaar doen :D

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:53

Ja dat is waar. Ik snap dat een stal bouwen niet zomaar mag, maar een simpele oplossing met een zeiltje had ik niet verwacht.
Nogmaals bedankt voor de info!

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:54

een of meerdere bomen :j

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:04

Ibbel schreef:
Hou er rekening mee dat je niets mag bouwen in welke weiland dan ook (en dat geldt ook voor partytenten en andere verplaatsbare stallen) als je geen bouwblok hebt. Meeste weilanden hebben geen bouwblok, bouwblokken liggen over het algemeen rond woningen/boerderijen.
Samengevat: je kunt wel wat willen neerzetten, maar 99,9% kans dat het verboden is.


Bouwblokken gelden voor bouwwerken. Maar TS wil volgens sowieso niet iets plaatsen dat een bouwwerk is? De optie van callychanel is net zo min een bouwwerk als een voederruif dat zou zijn mi. Dat is dan gewoon een 'werk'

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:07

Kahawa schreef:
Ibbel schreef:
Hou er rekening mee dat je niets mag bouwen in welke weiland dan ook (en dat geldt ook voor partytenten en andere verplaatsbare stallen) als je geen bouwblok hebt. Meeste weilanden hebben geen bouwblok, bouwblokken liggen over het algemeen rond woningen/boerderijen.
Samengevat: je kunt wel wat willen neerzetten, maar 99,9% kans dat het verboden is.


Bouwblokken gelden voor bouwwerken. Maar TS wil volgens sowieso niet iets plaatsen dat een bouwwerk is? De optie van callychanel is net zo min een bouwwerk als een voederruif dat zou zijn mi. Dat is dan gewoon een 'werk'


De meeste gemeentes zien een partytent inderdaad al als bouwwerk.
Maar soms is het wel ok als het binnen een dag afgebroken kan worden oid, je zou bij de gemeente kunnen vragen wat mag maar het risico is dat je slapende honden wakker maakt en hetgeen wat er nu staat afgebroken moet worden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:12

Is het geen optie om de timing aan te passen aan het seizoen? Jouw dagindeling is goed voor de winter, maar in de zomer staat je paard op het heetst van de dag (en in de dazenpiek) buiten, en wanneer de temperatuur aangenaam wordt moet hij terug naar binnen.
Hier staan de paarden in de witer ook 's nachts op stal en in de zomer 24/7 buiten (met schuilstal). Maar als het zo warm is als nu komen ze net na de middag op stal tot ongeveer 19.00u, dan gaan ze terug naar buiten. Ze kunnen dit echt wel waarderen, want in de stal is het een stuk koeler dan in de schuilstal en er zijn ook minder beestjes.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:14

Azmay schreef:
Kahawa schreef:

Bouwblokken gelden voor bouwwerken. Maar TS wil volgens sowieso niet iets plaatsen dat een bouwwerk is? De optie van callychanel is net zo min een bouwwerk als een voederruif dat zou zijn mi. Dat is dan gewoon een 'werk'


De meeste gemeentes zien een partytent inderdaad al als bouwwerk.
Maar soms is het wel ok als het binnen een dag afgebroken kan worden oid, je zou bij de gemeente kunnen vragen wat mag maar het risico is dat je slapende honden wakker maakt en hetgeen wat er nu staat afgebroken moet worden.


Helder. +:)+ Iets met klok en klepel :Y)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:23

Sclimpre schreef:
Is het geen optie om de timing aan te passen aan het seizoen? Jouw dagindeling is goed voor de winter, maar in de zomer staat je paard op het heetst van de dag (en in de dazenpiek) buiten, en wanneer de temperatuur aangenaam wordt moet hij terug naar binnen.
Hier staan de paarden in de witer ook 's nachts op stal en in de zomer 24/7 buiten (met schuilstal). Maar als het zo warm is als nu komen ze net na de middag op stal tot ongeveer 19.00u, dan gaan ze terug naar buiten. Ze kunnen dit echt wel waarderen, want in de stal is het een stuk koeler dan in de schuilstal en er zijn ook minder beestjes.


Ik zat daar ook aan te denken. Maar ik weet niet of ze overnacht in de wei mogen blijven aangezien de omheining enkel bestaat uit draad en paaltjes. Er is verder geen verlichting oid. Bovendien zit je dan weer met de voerschemas die dan anders worden. En ik weet niet of iedereen hun paarden overnacht buiten wil hebben. Ik zat te denken om te vragen of ze vroeger naar buiten kunnen en dan rond 11 uur naar binnen en dan weer pas om 17:00 uur maar buiten tot 22:00 uur ofzo. Maar dat is extra werk voor de stal eigenaar denk ik.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:27

Ibbel schreef:
Hou er rekening mee dat je niets mag bouwen in welke weiland dan ook (en dat geldt ook voor partytenten en andere verplaatsbare stallen) als je geen bouwblok hebt. Meeste weilanden hebben geen bouwblok, bouwblokken liggen over het algemeen rond woningen/boerderijen.
Samengevat: je kunt wel wat willen neerzetten, maar 99,9% kans dat het verboden is.

Dus je mag geen partytent neerzetten zonder vergunning? Kan je nooit eens een tuinfeetje zonder vergunningen geven, dat lijkt me toch echt sterk. Bouwen is logisch maar iets wat verplaatsbaar en verwijderbaar is per direct zou toch mogelijk moeten zijn... en ander zou ik het gewoon neerzetten, je haalt het zo weer weg als er mensen moeilijk gaan doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:29

Als je hen zowel 's ochtends als 's avonds een paar uur buiten kan zetten denk ik dat je je paard daar een groot plezier mee doet.
Misschien kan je met een paar mensen afspreken dat jullie zelf zorgen voor 1x binnen en buiten zetten? Dan is het voor hem geen extra werk.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:35

Ik zou dat proberen te organiseren met wat stalgenoten de paarden idd in blokken buiten zetten.Ondanks dat hier de wei omzoomt is met bomen en dus altijd schaduw staat bij mijn momenteel alles onder de schuilstal.Ze vinden het blijkbaar echt te warm op de wei.

Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:38

Ik heb zelf een schaduwdoek opgehangen voor mijn paarden. Ze maken er dankbaar gebruik van. Hier wordt daar niet moeilijk over gedaan. Zijn 3 palen met een doek erboven, wanden open. En voor een kleine prijs te maken, staat leuk en als de gemeente wel moeilijk zou doen dan zijn het de kosten niet geweest. Bij de Kruidvat kan je al een goedkope schaduwdoek kopen om te kijken of het bevalt

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:06

Wij stonden op agarische grond mat waarden daar mag helemaal niks staan, alleen een hooi ruif van 1 m hoog ofzo. We hadden eerst een partytent en legertent staan. Dat moesten we weghalen anders kregen we gewoon een boete

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:33

Heleennn schreef:
Ibbel schreef:
Hou er rekening mee dat je niets mag bouwen in welke weiland dan ook (en dat geldt ook voor partytenten en andere verplaatsbare stallen) als je geen bouwblok hebt. Meeste weilanden hebben geen bouwblok, bouwblokken liggen over het algemeen rond woningen/boerderijen.
Samengevat: je kunt wel wat willen neerzetten, maar 99,9% kans dat het verboden is.

Dus je mag geen partytent neerzetten zonder vergunning? Kan je nooit eens een tuinfeetje zonder vergunningen geven, dat lijkt me toch echt sterk. Bouwen is logisch maar iets wat verplaatsbaar en verwijderbaar is per direct zou toch mogelijk moeten zijn... en ander zou ik het gewoon neerzetten, je haalt het zo weer weg als er mensen moeilijk gaan doen.

Een tuinfeestje is in de tuin en dus op het bouwblok.
Je mag van je wei nl geen tuin maken (bomen/struiken zijn nl ook bebouwing).
Alleen bomen die langere tijd al staan (dus veel ouder zijn) mogen blijven staan.
Wij kregen al een waarschuwing dat wij de opkomende boompjes (lees takje van 60 cm) moesten verwijderen.

Je mag best even wat in je wei parkeren/neerzetten.
Ook als je een verjaardag viert en 1 a 2 dagen een tent neerzet (officieel heb je daar ook een tijdelijk vergunning voor nodig).
Laatst hier nog een aanvraag in het plaatselijke suffertje gestaan voor een bruiloftsfeest.

Maar niet iets voor langere tijd, ook niet als het verplaatsbaar is.
Anders zou ik ook wel een camping kunnen realiseren.

Zelfs opslaan (of het laten liggen) van kuilbalen op de wei is gebonden aan een maximale tijd.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:02

Is het in NL anders dan in BE dan?
Hier in BE mag dat namelijk sinds kort wel.
Men mag schuilmogelijkheid aanbrengen in elke weide, zolang dit op 30m van een vergund iets is (mag zelfs zonevreemd iets zijn) én minder dan 40m² bedraagt per schuilmogelijkheid (waarvan 1 zijde volledig open moet zijn)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zelf schuilmogelijkheden maken in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:10

Wat Ibbel zegt is helemaal waar. Maar dat wil niet zeggen dat je gemeente gelijk moeilijk gaat doen.
Ik zou zoiets nog wel durven uit te proberen. Dan wel meteen weg halen als het weer weer wat gematigder wordt.
Een grote parasol met parasolvoet bevestigen aan een weipaal een optie? Kun je weer inklappen en weghalen als het nodig is.