Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:56

Ik heb maar 1 sproeier die sproeit in een diameter van 20 meter.
Dat is de breedte van mijn weitjes.
Dan moet ik hem 4 of 5 keer verplaatsen om het hele weiland te doen en dat x 5 weitjes.
Als de paarden 1 wei kaal hebben zet ik ze over naar de volgende wei.
De sproeier gaat dan op de kaalgegeten wei.
Op deze manier is het redelijk te doen al kan ik dan niet overal het gras mooi groen houden.
Afgelopen paar dagen steeds een paar kleine buitjes gehad dus dat vonden de grasjes wel fijn :)


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:02

Ik heb net een min of meer kaalgegeten weitje netjes gemaaid, maar moet eigenlijk wel even sproeien. Anders wordt het een onkruidweitje. Die kunnen toch altijd beter tegen droogte dan gras....

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:05

Fabster schreef:
Karin_deB schreef:
En sommige gemeentes dogen meer dan andere.
Ik heb in mijn achtertuin een gedraineerde en met hout omheinde bak liggen die officieel niet mag maar gedoogd wordt.
Zo zijn er in mijn straat alleen al een stuk of 5 mensen met een bak in hun achtertuin haha.


Bij ons bij de gemeente moet je Ben Ham hebben. Fijne man, die echt met je mee wil denken. Dus mocht je het nog eens nodig hebben.... :D ;)


Ga ik onthouden, thanks :D

I love you to the moon and back


kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:46

Heb ik ze net even aan de straat gezet. Rij ik een paar minuten later langs om mijn dochter van school te halen en zie ik iemand over de omheining hangen. We gaan maar van het goede uit, maar ik vind het toch niks.

Lynn_Nikita

Berichten: 25449
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:08

Kun je geen bordje ophangen met je tel nr in geval van nood? Heb ik ook gehad en toen de politie dat zag waren ze daar erg blij mee, Zovaak dat ze geen idee hadden van wie een stuk grond was als er iets uitgebroken was of er iets aan de hand was. Ook kun je bij de voorkant een buffer maken met prikpaaltjes, 2 meter van de draad af, zo kunnen ze niet aaien of voeren ( erin gooien kan atijd maar is minder leuk dan uit de hand voeren)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:18

Ja zoiets zal het wel worden denk ik. Moet ik dat stuk wel steeds maaien, maar dat is dan niet anders. Telefoonnummer er bij ga ik ook doen. Ben al wel bij de buren langs geweest, zodat ze me kunnen bellen. De eerste weken had ik ze steeds aan de lijn. Nu beginnen ook zij te wennen denk ik.

Lynn_Nikita

Berichten: 25449
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:20

kvulden schreef:
Ja zoiets zal het wel worden denk ik. Moet ik dat stuk wel steeds maaien, maar dat is dan niet anders. Telefoonnummer er bij ga ik ook doen. Ben al wel bij de buren langs geweest, zodat ze me kunnen bellen. De eerste weken had ik ze steeds aan de lijn. Nu beginnen ook zij te wennen denk ik.


Hoeveel meter is dat aan de straatkant? Je kan ze ook dat stuk erbij geven als er toezicht is dan eten ze dat ook kaal

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:37

Ongeveer 100 meter denk ik.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:58

Hier ook een droge dorre boel....

Zou het kleine weitje graag sproeien maar ze durven niet goed in de andere wei omdat daar het waterschap aan het werk is.

Hoe lang moet je sproeien voor een beetje resultaat?

~Turbohoof Solutions ~

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:02

Ik ben bang dat we de ratelende,bonkende,stinkende en blauw walmende waterpomp van het loonbedrijf weer 4 meter van ons huis krijgen -O-

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:03

ClauH schreef:
Hier ook een droge dorre boel....

Zou het kleine weitje graag sproeien maar ze durven niet goed in de andere wei omdat daar het waterschap aan het werk is.

Hoe lang moet je sproeien voor een beetje resultaat?


Mijn man denkt dat een half uur/uurtje genoeg is elke avond,ik krijg hem maar niet overtuigd.
Jullie snappen dat het gras in onze tuin dus ook gewoon een dorre boel is :') _O-

I love you to the moon and back

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:11

Serieus?
Dat zou wel te doen zijn....
Toch maar even naar de karwei voor een sproeier.

~Turbohoof Solutions ~

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:14

Ik heb hem van smorgens vroeg tot savonds een uur of 11 aan staan op 1 stukje!!! Daarna verplaats ik hem pas en nog heb ik dan dood gras hier en daar.
Dus een half uurtje gaat niet werken.
Of je moet zo'n mega ding hebben die ze in de landbouw ook gebruiken _O-
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 25-06-18 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:17

Nou dan heeft het hier ook geen zin... Daar was ik ook al bang voor...
Dan maar hooi bijvoeren.

Ik wil regen :-(

~Turbohoof Solutions ~

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:24

Heb je grondwater en een pomp?
Als er maar genoeg druk op staat kan je ook meerdere sproeiers tegelijk aan doen.
Zou ik ook kunnen doen maar ben te lui om er 2 bij te halen haha.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:08

Of kom naar de klei! Hier nog gewoon groen gras :D en nee ik wil er nog niet aan denken hoe dit in de herfst / winter en lente is ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:22

Selka schreef:
Of kom naar de klei! Hier nog gewoon groen gras :D en nee ik wil er nog niet aan denken hoe dit in de herfst / winter en lente is ;)


Hier niet hoor :')

Kan je niet beter in de nacht sproeien? Heb het gevoel dat het bij 25 graden bijna net zo hard verdampt als dat het er op gaat :+

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:40

Azmay schreef:
Selka schreef:
Of kom naar de klei! Hier nog gewoon groen gras :D en nee ik wil er nog niet aan denken hoe dit in de herfst / winter en lente is ;)


Hier niet hoor :')

Kan je niet beter in de nacht sproeien? Heb het gevoel dat het bij 25 graden bijna net zo hard verdampt als dat het er op gaat :+

Overdag sproeien wij ook niet. We zijn bang dat het gras verbrand. S’avonds wel regelmatig. We zitten op zandgrond dus zonder sproeien kan het echt niet.

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:47

Hier ook op zand, we hebben nog weinig gesproeid en het gras ziet er nog redelijk uit. Maar het mag onderhand wel gaan regenen.

Ik heb hier de shet net even tegen het stroomdraad aan geparkeerd. := De afgelopen tijd stond er geen stroom op, zaterdag had ze dat ineens door dus stond ze steeds op de wei. Mn man heeft net nieuwe isolatoren gehaald en een nieuw stroomdraad gespannen maar ze ging er alsnog doorheen. Nu staat ze beledigd op de paddock dus ik hoop dat het geholpen heeft.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:24

Ik sproei gewoon overdag hoor. Ook als de zon schijnt.
Verbrand niet. Ik laat de sproeier zo lang mogelijk aan totdat de grond echt goed doorweekt is.
Savonds doe ik m juist uit anders kunnen we niet slapen van de pomp, die staat behoorlijk dicht bij het huis.

Leuk he die shets.
Hier ging de mini ook steeds onder de draad door.
Overdag heb ik nog wel eens de stroom eraf.
Aantal weken terug stond hij ook weer half onder de draad, toen heb ik ook snel de stroom erop gezet.
Vond ie niet zo leuk _O-

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:28

Die shets houden jullie wel bezig he? :D

Hier ook al weken aan het sproeien, zag net dat ik ongeveer in het droogste stukje nederland zit, dan krijg je dat :')
Ik sproei ook 's nachts.... de pomp gaat 's avonds na het eten een keer aan en 's morgens voor het ontbijt weer uit. Afgelopen weekend wel overdag gesproeid omdat het toen wat koeler en bewolkt was :)
In de tuin hebben we ook een nieuwe bron laten slaan, dus daar hoeven we ook niet meer met leidingwater te sproeien :)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:36

Wij zitten hier op zand. En heb mooi groen gras. De delen die al begraasd zijn staan nu ook weer tussen 20 en50 cm. Gisteren nog regen gehad.

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:17

Daarom zeg ik ook tegen mn man, dat half uurtje heeft echt geen nut haha.

Wij hebben wel een sproeisysteem met grondpomp maar die is kapot, er is er een afgebroken waardoor de druk eraf is.
Moeten nog steeds iemand ernaar laten kijken :D

I love you to the moon and back

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:27

Even een vraagje hier. Heeft iemand hier ervaring hoe je een waterput geschikt kunt maken voor drinkwater voor paarden. Op mijn andere wei had in een waterput die we konden.gebruiken. de boer had die toen leeggepompt en er gebluste kalk in gedaan en dan na enkele weken als hij terug vol was mochten we hem gebruiken. De put op de nieuwe wei is deze winter nog.gebruikt geweest door de vorige huurders. Maar nu is het vuil water en het stinkt. Is het enkel goed om hem leeg te pompen en alle vuiligheid eruit te halen zodat we hem erna terug kunnen gebruiken?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:41

llora schreef:
Even een vraagje hier. Heeft iemand hier ervaring hoe je een waterput geschikt kunt maken voor drinkwater voor paarden. Op mijn andere wei had in een waterput die we konden.gebruiken. de boer had die toen leeggepompt en er gebluste kalk in gedaan en dan na enkele weken als hij terug vol was mochten we hem gebruiken. De put op de nieuwe wei is deze winter nog.gebruikt geweest door de vorige huurders. Maar nu is het vuil water en het stinkt. Is het enkel goed om hem leeg te pompen en alle vuiligheid eruit te halen zodat we hem erna terug kunnen gebruiken?

Mag je eerst wel zeker weten dat het watergeschikt is voor je paarden. Hier in West Brabant kun je geen grondwater geven. Zit veel te veel ijzer in. Ik heb het in het begin wel gedaan. Dat heb ik wel geweten. Torenhoge da-rekeningen.... ;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 40 bezoekers