paard aan huis,kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:28

Belsje schreef:
Dat is nog geen 2500 euro voor twee paarden. Dit komt neer op 9x het stalgeld wat ik normaal betaalde voor 1 paard per maand. Voor twee paarden zou ik 7200 euro per jaar kwijt geweest zijn, dus een besparing van 4700 euro per jaar (daarvan kan je na een aantal jaar echt al wel een stalletje, mooie omheiding e.d. staan hebben).

.


Maar bij pension is het ook uurloon wat het duurder maakt. Jouw eigen uren in o.a. voeren mesten onderhoud tel je nu niet mee.
Tel eens 10 uur per week. Dat zijn 520 uur per jaar x makkelijk geteld 10- dat zijn ook al 5200 euro.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:37

En de kosten van de huur van de stal . Je krijgt niet opeens meer hypotheek, omdat je een huis met grond wil kopen. Dus of je nou het ene of het andere huis koopt, je maandlasten blijven vaak gelijk. Dat betaal ik nu aan huur waar iemand ook iets aan wil verdienen. Onderhoud plegen zij daar niet voor, dus is ook voor ons. Wij betalen meer voor hooi in deze omgeving dan een kennis in het noorden. En wij betalen meer, omdat wij niet zoveel kunnen opslaan als zij. Dan hebben we nog de reiskosten naar de paarden en dus behoorlijke kosten aan mestafvoer, omdat dit daar niet anders kan helaas. Zand ed laten we nu niet storten, omdat we het niet mee kunnen nemen. We hebben al veel opgeknapt en schoongemaakt. Bij een eigen huis zou dat meerwaarde kunnen zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:40

Dat eerste snap ik niet?

Wij gingen van een tussenwoning naar een vrijstaande woning in buitengebied met 3,5 ha grond. Onze hypotheek werd 4 x zo hoog. En dat was voor aanbouw huis en bouwen stal, garage en aanleg tuin.

Maar het verschilt gewoon per regio. En met meerdere paarden kan het eerder uit dan met 1 of 2

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:51

superpony schreef:
En de kosten van de huur van de stal . Je krijgt niet opeens meer hypotheek, omdat je een huis met grond wil kopen. Dus of je nou het ene of het andere huis koopt, je maandlasten blijven vaak gelijk. .

Dit ben ik niet met je eens, wij woonden ook in een rijtjes huis met bijna nul aan hypotheek omdat we de boel zo goed als afgelost hadden. Nu hebben we een aardige hypotheek vanwege de aankoop van ons huidige huis een woonboerderij met grond erom heen midden op de veluwe. De maandelijkse lasten zijn wel degelijk gestegen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:37

Maar dat is echt je eigen keus. Je krijgt zoveel hypotheek als je mag verwonen naar loon. Als mensen bijv 6 ton kunnen krijgen en wonen daar leuk voor zonder paarden, is de maandlast net zo hoog als iemand anders 6 ton neerlegd voor een huis met grond, mits je dat dus kan bekostigen.

Wij blijven echt binnen onze huidige prijsklasse als we gaan verhuizen. Dus onze maandlasten voor het huis blijven gelijk en naar ons loon.

Wat we qua kosten hebben daarnaast kan stijgen, maar omdat wij dat nu ook hebben aan het gehuurde is dat naast de huur prijs, dus extra in ons geval.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:47

Dat klopt dat is een keuze die je maakt. Maar als je geen paarden aan huis hebt en je hebt al die grond niet nodig ga je vaak ook niet zo groot wonen. Heb je die wens wel zal je daar ook je huis en de grond erbij nodig hebben en dus ook duurder uit zijn in de maandelijkse lasten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:05

Hier zijn de huizen vrij pittig en vrijstaand zit er soms best een aardig stukje bij.

Het is ook waar je zoekt. Hier koop je voor 3 ton amper een huis en in het Noorden kan je al een klein lapje erbij hebben..........

Je kan in ieder geval nooit meer hypotheek krijgen, omdat je paarden aan huis wil, want je krijgt altijd naar je loon. Misschien dat je zonder paarden aan huis dan minder snel aan je max zou gaan zitten?? Ik denk eigenlijk dat mensen maar een klein stukje onder hun max blijven.

Daarom zeg ik ook, wij zijn veel meer kwijt nu, omdat we kale huur aan de eigenaren geven en daar niks voor krijgen, behalve dat stukje grond, oude stal en grondwater. Huur krijg je nooit meer terug.

Wij blijven op zelfde maandlasten ongeveer, maar de huur die we nu betalen is dan voor ons eigen stukje grond. Als je in pension staat, merk je daar minder van denk ik wat je aan stal huur, fourage en arbeid betaald, tenzij je ene gespecificeerde rekening krijgt. Maar ook wat wij aan arbeid hebben, zou duurder zijn in pension.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:52

Klopt huur is iets wat niet meer terug komt, dat is weg, iets in eigendom kan je laterop weer verkopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:53

Maar als je pech hebt met in dure tijd kopen en in slechte tijd verkopen zit je met restschuld.

En als je alleen rente betaald ivm aflossingsvrije hypotheek wordt het ook niet echt van jou. Dan moet je hopen op overwaarde bij verkoop.

Er gaan genoeg mensen de schuldsanering in vanwege restschulden bij verkoop...

Maartje3
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:20

zelf ben ik hier allemaal ook erg benieuwd naar, want wil graag een eigen pony. Mijn moeder zegt dat het te duur wordt dus nu ben ik echt benieuwd of ze nou daadwerkelijk gelijk heeft

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:07

joyce B schreef:
Maar als je pech hebt met in dure tijd kopen en in slechte tijd verkopen zit je met restschuld.

En als je alleen rente betaald ivm aflossingsvrije hypotheek wordt het ook niet echt van jou. Dan moet je hopen op overwaarde bij verkoop.

Er gaan genoeg mensen de schuldsanering in vanwege restschulden bij verkoop...


maar dat is met elk huis en elke hypotheek. Dat staat los van wat voor huis jij binnen jouw budget koopt.
Ik weet mensen met een duur appartement waar je ook een boerderij van kan kopen en zij betalen ook flink servicekosten.

Wat wij aan hypotheek kunnen krijgen verandert nooit door het soort huis wat wij willen kopen. Of jij de paarden aan huis wil, zal de bank worst wezen.

daarnaast moeten mensen die in pension staan juist als eerst hun paarden verkopen, omdat die luxe zijn en extra uitgaven, zodat men het nog even kan uitzingen met het huis en dagelijkse kosten.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:42

Conclusie: paarden aan huis doe je alleen als je dat echt leuk vindt!
Qua kosten is het maar net hoe en wat je rekent.

Wij zijn nu duurder uit dan toen ik vroeger op een pensionstal stond, maar dat komt vooral omdat onze stal nogal is uitgedijd de afgelopen jaren.
Wat wij nu hebben had ik nóóit in pension kunnen hebben :o ....
Iets wat ik bij wel meer mensen zie.

En verder tellen niet alleen de kosten, maar ook wat je er voor over hebt.
We gaan weinig op vakantie (ook lastig met oppas maar dat is nog wel te regelen) en permitteren ons weinig luxe; behalve de paarden dan, dat is nl. óók pure luxe ...

Ik reken trouwens 100 euro kosten per paard per maand.
Dat is exclusief hypotheek, onderhoud, vervanging, enz.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:19

Mee eens Kendra.

Superpony, Het ging er om dat gezegd wordt dat bij kopen je geld in jezelf stopt en altijd weer iets te verkopen hebt terwijl met huren het van je af gaat.
Dat klopt als je uit gaat van stabiele huizenprijzen zonder fantasieprijzen en een goede verkoopmarkt. Wat men vergeet is dat bij aankoop van een huis jij maar voor een klein deel echt eigenaar bent als je er een hypotheek voor nodig hebt. Je huis is immers onderpand voor een lening. Die moet afbetaald worden. En in tussentijd betaal je rente. Ook een vorm van "huur" want de rente ben je kwijt. De aflossing maakt dat het huis echt van jou wordt.

Aan de andere kant ben je wel volledig verantwoordelijk voor het aflossen van de lening en voor alle onderhoudskosten. Op het moment dat jouw huis in waarde daalt voor verkoop, is de restschuld voor jou. En die kan heel snel heel hoog oplopen! Ook blijf je verantwoordelijk voor het betalen van de rente, en kun je niet zoals bij een huurhuis je huur opzeggen met maand opzegtermijn en zonder risico verhuizen naar een goedkopere woning of bij iemand in gaan wonen.

Dat geeft extra risico. En aangezien je meestal meer betaald voor een huis met grond en paardenfaciliteiten in dezelfde regio als bij een normale woning, ga je meestal omhoog in hypotheek.
Tenzij je van een duur appartement in grote binnenstad verhuist naar een minder gewild stukje buitengebied...

Wat je MAG lenen verandert niet, wat je in de praktijk GAAT lenen kan dus wel veranderen als je besluit paarden aan huis te nemen.

En of dat vergelijkende rekensommetje positief of negatief uitvalt verschilt per situatie. Per saldo ga je er meestal pas op vooruit bij meerdere paarden.

En in een regio met hele hoge pensionprijzen kan het eerder uit dan daar waar de pensionprijzen veel lager liggen.

Mijn paarden kosten aan huis aan ruwvoer, strooisel en krachtvoer tussen de 70-100 euro per maand in de winter.
Ik sta met dezelfde voorzieningen bij iemand anders voor een bedrag van €120-€175 per maand met buitenbak en €175 tot €250 per maand met binnenbak.

Ga ik voor 24/7 weidegang stond ik met mijn pony voor 60-80 euro per maand. Daarvan ben ik thuis al 1)2 tot 2/3 kwijt aan ruwvoer en krachtvoer. En dan moet ik wel heel veel paarden op klein stukje houden wil ik de extra hypotheek er uit halen. En dan krijg je ook hogere andere kosten voor bijvoorbeeld mestafvoer en onderhoud paddocks.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:51

Tja, als je zo gaat rekenen kan je helemaal niks gewoon.

Je moet nou eenmaal een huis hebben en daar loop je altijd ene risico mee. Onze buren hebben erg duur gekocht en zouden nog niet weg kunnen zonder restschuld, tenzij ze gespaard hebben. Wij hebben dit in de crisis gekocht en kunnen weg met overwaarde.
Wij hebben inderdaad dan alleen de rente betaald, maar die is echt minder dan dat we dit huis 6 jaar lang hadden moeten huren. Je kan de onderhoudskosten rekenen, maar wij doen alles zelf en we tellen dat op bij de flinke overwaarde.

Mensen kopen vrijwel allemaal toch wel aan hun max. Misschien net eronder, maar het is echt niet zo dat mensen zonder paarden allemaal in een huis van 2 of 3 ton blijven, omdat ze geen grond nodig hebben. Hier zijn huizen van 6, 8 ton en hoger heel normaal met 500m2 grond bijv.

Hooi etc moet je altijd kopen. Wij kopen zelf in, maar kleine partij. Koop je groter in, kan het goedkoper. In andere gebieden ook goedkoper dan hier, want ik vergelijk weleens met kennissen.

Als je je werk niet kwijtraakt tijdens een daling van huisprijzen moet je in principe wachten tot markt weer goed is als je wil verkopen.
Maar wanneer paarden aan huis staan, gaan ze doorgaans minder snel weg, dan de paarden in pension.

Ik weet tientallen mensen die tijdens en na de crisis hun paard(en) moesten verkopen die in pension stonden a 200/300 euro pm, omdat dat gewoon het eerste is wat eruit gaat als een gezin het zwaar heeft.
Andere mensen die hun grote huis moesten verkopen met grond die kleiner moesten wonen, hebben ook wat verkocht, omdat het huis dan weg moest. Maar 4, 6 of 8 ton was altijd teveel geweest voor hun, ook zonder de paarden.

Wij betalen een flink bedrag per maand aan huur en doen ook veel aan arbeid. Niks daarvan kunnen we meenemen bij verhuizing, niks daarvan krijgen we terug. De eigenaar kan het straks wel beter en duurder verhuren omdat het enorm is opgeknapt.
Als wij nu een hypotheek hebben voor een huis met grond houden we die huur in onze zak en kunnen daar alles van maken zoals wij willen. Als we dat uiteindelijk verkopen is de meerwaarde voor ons. Is het ene slechte tijd om te verkopen, blijven we zitten.

Maar ook zonder paarden houden we ongeveer een gelijke hypotheek elke maand. Wij gan vanwege ons budget wel naar een ander gebied en dat zouden we anders misschien niet doen.

1 paard in pension is inderdaad totaal anders. Maar wij hebben er 4 en betalen inderdaad zelf mestafvoer. Wat overigens echt veel goedkoper kan dan hoe dat nu geregeld is. Ruwvoer kunnen we goedkoper inkopen als we meer opslaan. Wij slepen elke dag met 100l leidingwater, omdat onze plek grondwater heeft en ik ook leidingwater wil aanbieden. Stroom verbruiken wij nauwelijks. Heb op mn binnenring van het pad een batterij en die kost 25euro 3 of 4x pj.

Je kan alles heeeeeeel duur maken, maar ook minder duur. Wij willen ook geen stallen of dure bak. Daar tegenover gaan we meer betalen voor de plek.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:19

Wij kunnen een heel best bedrag lenen, dat wil nog niet zeggen dat wij het ook daadwerkelijk uit hebben gegeven, de bank stond er van te kijken dat wij niet voor het maximale bedrag gingen toen we huizen gingen kijken. Tuurlijk heb ik er wel naar gekeken op Funda, maar daar hield het ook wel bij op. Als ik voor gemak was gegaan had ik geen paarden aan huis maar op een pensionstal staan met alle zorg er bij in. Maar ik vind het ook leuk om de paarden op een andere manier te zien dan alleen die paar uur dat je dan op de pensionstal bent. Het extra werk er om heen vind ik nu nog niet erg en kan het nu nog doen, hoe dat over 5 jaar is geen idee, ik merk wel dat ik steeds wat minder kan en daardoor dus steeds wat aanschaf om het werk makkelijker te maken.
Als je het kunt bekostigen om een huis met grond te kunnen kopen zal je altijd een hogere hypotheek hebben als dat je in dezelfde regio een rijtjeshuis zou kopen. Maar dat is de keerzijde van het hebben van paarden aan huis. Dus al met al als je de extra hypotheek erbij op telt ben je zeker niet goedkoper uit. Daar dan geen rekening mee gehouden dat je bij verkoop een winst maakt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:17

Niet iedereen koopt aan zn max. Maar doorstromers gaan vaak groter wonen of vrijstaand.

Wij blijven sws niet hier, dus ook zonder paarden gaan mensen vaak door naar iets anders. Het is niet de keus tussen een rijtjeswoning of een boerderij voor de meesten en dat budget.

Ik heb reuma en we doen het juist zodat ik mn werkzaamheden beter kan verdelen dan nu alles in 1x.
Hoelang dat lukt mag joost weten. Mn man doet ook alles.

Wij vinde in pension staan echt vreselijk.

pdwreeuwijk

Berichten: 53
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:34

Wat jouw totale kosten zullen worden hangt inderdaad heel erg af van o.a. wel of geen hypotheek op het perceel, aanschaf stallen + alle benodigde materialen + afschrijving van al het materiaal om jouw paardenperceel te kunnen onderhouden,( *mini*tractor, bak en weide sleep ) mestopslag/ en afvoer etc. etc.

Buiten het feit dat dat echt serieus geld kost, kost dit ook enorm veel tijd.

Kosten:
Wij hebben slechts 3 boxen aan huis, dus kunnen niet groot inkopen, maar wel weer voldoende land waar ze heel het landseizoen *maart tot en met november* van zonsopkomst tot zonsondergang op lopen en in de wintermaanden in de middag ook wat uurtjes. Maar zowel zomers als s'winters voer ik hooi bij op het land omdat ik van mening ben dat een paardenmaag qua structuur meer nodig heeft als alleen maar vers gras :+

Als je echt alleen naar de kosten voor het paard kijkt, zijn wij aan huis kwijt voor 1 paard en 2 shetlanders;

zomer
- 110,00 hooi
- 20,00 stro
- 30,00 krachtvoer

= 160,00 per maand

winter
- 160,00 hooi
- 40,00 stro
- 50,00 krachtvoer

= 250 per maand


Dus wanneer je het zo bekijkt, dan denk je; Agh wat een grap, dat doen we +:)+ Maar reken bovenstaande kosten eens mee, ik denk dat je daar echt behoorlijk van schrikt :j
Alle andere bijkomende kosten zoals een bekapper, ontworming, tandarts, ostheopaat etc. etc. moeten er natuurlijk ook nog bij.

Conclusie, wanneer je een goede pensionstal hebt waar jouw paard naar jouw eisen staat, en jullie er allebei happy zijn, denk dan echt 4 keer na alvorens je je paarden aan huis gaat zetten :D

( en natuurlijk heeft het verder ook enorm veel voordelen, maar daar gaat dit topic tenslotte niet over :') )

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:11

Als ik alleen hooi en krachtvoer reken, kom ik veel goedkoper uit dan met een pension. 2 paarden op pension zou mij 420,- kosten. Voor twee paarden hooi en krachtvoer zou ik met 170,- aan huis klaar zijn (paddock paradise). Bovengenoemde bijkomende kosten heb je ook als op op pension staat.
Echter komen er ook nog andere kosten bij kijken zoals mestafvoer, stroom, water, onderhoud en een verhoogde hypotheek. Want wij zouden zelf voor een veel lager bedrag wonen als er geen paarden aan huis zouden zijn. Ik vraag me af of ik dat redt met 250,- euro. Daarnaast heb ik dan bijkomende kosten voor twee paarden ipv het ene paard dat ik nu heb en heb je zelf 7 dagen in de week wat werk van mesten/onderhoud.
Ik denk ook dat ik het voor t geld t zeker niet hoef te doen.