[WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:30

Wat een heerlijk stuk land heb je zeg! Ik volg ook mee. :j

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 13:45

Wat leuk dat jullie volgen! Bij deze een eerste update.

Maandag zijn de poorten voor de paddock die aan de tuin grenst geleverd. We hebben voor 2 gegalvaniseerde poorten gekozen met 'mesh' onderaan zodat onze hond vanuit de tuin de paddock niet kan op lopen. We gaan de paddocks die aan de tuin grenzen met kastanje houten herkwerk afwerken aan de buitenkant zodat onze tuin goed is afgeschermd. Doordat de palen 12cm zijn en er 3 rijen stroomdraad op komen langs de kant van de pony's, komen ze niet tot tegen het hekwerk dat aan de buitenkant bevestigd wordt.

Daarnaast zijn er hoekpalen (14cm doorsnede), tussenpalen en steunpalen geleverd. Deze worden ook extra goed bevestigd om de stevigheid van de algehele omheining te waarborgen en ook de draden gemakkelijk aan te kunnen spannen zonder dat de palen daar te hard onder lijden.

Hij zou vandaag beginnen met werken, maar ik heb hem nog niet gezien. Ik ken het bedrijf en weet dat het wel goed komt, bel wel deze namiddag eens.

Verder is mijn vriend gisteren fanatiek bezig geweest met de overige palen die er nog stonden te verwijderen. Mijn vader vond het zo zonde, maar als ik deze foto zie dan merk ik wel dat we echt toe zijn aan nieuwe steunpalen :')
Afbeelding

Harde werker haalt ze zo de grond uit (zijn rug zal het weer voelen!)
Afbeelding

Ondertussen genoot ik van het uitzicht :+:
Afbeelding

Afbeelding

Normaal gezien gingen we de track achterlangs de poel trekken in 1 rechte lijn. Maar daar zijn de afgelopen jaren zoveel wilgen spontaan beginnen groeien, dat ik toch een bocht eromheen wil aanleggen. De track zal daar dan maar 3.5-4m breed worden, maar het is niet zo'n erg groot stuk tov de totale track en ik denk dat de pony's dat best kunnen regelen met elkaar :j .

Het gaat dus om dit stuk van de poel
Afbeelding

Afbeelding

Normaal gezien zou de track dan door al die bomen getrokken moeten worden, maar dit is logistiek op het moment onmogelijk. Ik ga dus uitwijken naar links.
Afbeelding

Zoals je op deze foto kan zien staat er helemaal links in het hoge gras nog een hele oude omheining op de grens van het perceel (ok ik weet het, dit is een soort zoekplaatje, maar je ziet hier en daar een houten paaltje :+ ). Daar achter bevindt zich een 7 meter brede sloot. Bij het knotten van de wilgen wil ik er de komende tijd (dit najaar moet er weer geknot worden) een wal van hout maken, zodat de grens richting sloot móchten ze ooit ontsnappen ook goed aangeduid is. Op de overige slootkant groeien zoveel bramenstruiken dat ze daar sowieso niet doorheen gaan lopen.
Afbeelding

Bovenaan op deze tekening zie je mijn o-zo-professioneel aanpassing van de track.
Afbeelding

De track wordt op het overige gedeelte overal ongeveer 6 meter breed, dat ziet er ongeveer zo uit van breedte. We hadden al een stuk track van 6 meter, dus het geeft wel een beeld over hoeveel ruimte ze straks gaan hebben.
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien is voeding voor de weide enorm belangrijk. Dit komt allemaal komend najaar en voorjaar, momenteel hebben we even onze handen vol aan JKK uitdoen, bezig zijn met dit project en het project huis-tuin-studie-werk-combineren. Gelieve daar dus even doorheen te kijken :D

En er is ook gemaaid afgelopen maandag, dus het hooi binnenhalen wordt weer een hele klus begin volgende week *\o/*

Zo zijn jullie ook weer een beetje mee, er is niet veel spannends gebeurd maar ik hou het wel graag bij!

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:52

Zo jullie schieten al aardig op, wat goed dat je het ontwerp zo duidelijk in beeld heb gebracht voor jezelf.
Het enige puntje waar ik nog aan dacht, is het niet handig om vanaf paddock (dat grote vlak met streepjes) een smalle baan te trekken naar de tracks voor jezelf. Mocht de kruiwagen dan halverwege vol zit hoef je niet helemaal om te lopen of door een weiland met lang gras. Of als je even snel bij een paard moet zijn kun je binnendoor. Al kost dit natuurlijk weer extra omheining

Anoniem

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:57

Je zou voor het bovenstaande idee ook vanaf de paddock een strookje met grastegels in de grond kunnen duwen langs het hek de weilanden in waar je overheen kunt rijden met de kruiwagen, dat is misschien goedkoper en begaanbaarder dan een apart paadje met lint afzetten voor de kruiwagen?

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:58

Super leuk, ik volg!

Elitedeux

Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:01

Wauw mooie plek! Ik ga ook volgen :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:20

Wat een leuk topic. Mooie plannen hebben jullie. Een poel, ik ben jaloers <3

Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje al is ons huis nog niet af. De plannen zijn vooralsnog deze herfst een paddock aan te leggen en dan plannen te maken voor volgend jaar. Eerst het gras dat er nu staat opeten. Wij hebben 2.8 ha en ik wil zo'n 9000m2/1ha overhouden om te hooien. Hoeveel houd jij over? Wij hebben er toevallig ook 4 staan.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 15:38

Goed idee DemDeempel en xyzutu2, ik neig ook meer naar grastegels en denk zeker dat dat wel haalbaar is op termijn. Voorlopig is het nog veel afstand afleggen :+ .

Leuk dat je volgt Elitedeux!

Wat leuk Selka!! Wij houden ongeveer 1hectare over om te hooien. De rest wordt voor de paarden en tuin voor ons. Tussen het moment van aankoop en de daadwerkelijke verhuis zat er 3 jaar van sparen, verbouwen etc. Ik ben echt enorm blij dat dat nu achter de rug is en we het afgelopen jaar weer wat hebben kunnen sparen voor buiten aan de slag te gaan. Soms lijkt het alsof het nooit 'af' zal zijn, maar de verbeteringen zijn telkens geweldig om te zien en van te genieten. 2,8 is helemaal een mooi stuk grond! Heb je paarden staan of pony's?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:59

Ja alles is ZO duur he. De verbouwing gaat inmiddels ook erg in de papieren lopen en 2x zo duur uitvallen denk ik. Daarom staan de paarden op een wat lager pitje.

Ik heb een Shire, KWPNer, haflinger en shet. Beetje van alles wat dus ;) Shet is bevangen geweest en moet in het voorjaar extreem voorzichtig opbouwen vanaf midden mei gaat het meestal goed. Dit jaar heb ik voor het eerst hem apart gehouden en de andere dan 's nachts van het gras af en weer bij elkaar. Vond dit nog niet ideaal.

Ik ben benieuwd wat je van 1ha af zult halen.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:33

Oh echt hetzelfde schuitje als dat van ons dus hahaha! Die verbouwing was bij ons ook bijna 2x zo duur geworden terwijl we naar ons gevoel al zoveel budget hadden :').

We hebben dit jaar nog 1.3ha hooi. Het wisselt hier heel erg, vorig jaar 350(minder volgens mij, ben het alweer vergeten want was een slecht jaar) pakjes maar 2 jaar terug hadden we er 525!!! Dat was echt absurd veel :oo . Normaal moet het ergens tussen die 2 uitkomen qua aantal kleine pakjes. We hooien maar 1x/jaar en verder gaan de paarden er ook niet op. Er is vorig jaar zeeschelpenkalk op gestrooid en we mesten voorlopig nog 1x/jaar met kunstmest. Dat is niet zo natuurlijk, maar ik heb wel een heel mooi hooiland met veel verschillende grassoorten en geen JKK terwijl de bermen van de gemeente er vol mee staan. Ik zal laten weten wat de oogst dit jaar is :j

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:37

Whaha hilarisch! Wij vonden ook dat we enorm veel budget hadden := De hypotheekadviseur zei nog "wil je gouden kranen ofzo?" Nou het is allemaal al op haha.

Dat is best een mooie oogst! Zoiets heb ik ook in gedachte qua beleid. Wil de grond niet uitputten en ook niet te veel aan sleutelen.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:28

Wat een super gaaf project! Ik ga zeker volgen :)

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:06

Wat gaaf ik volg hier mee en live ik kom zeer vaak voorbij jullie en bij de slager op het dorp.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 10:26

Wat leuk! :D

Haha heerlijk dat je weer live kan mee volgen!

Gisteren heeft mijn vriend weer enorm veel afgebroken. Ik denk dat we nu echt bijna alles weg hebben wat weg kan voordat er een heel stuk nieuw gezet is. Ik heb wat geholpen, maar de dazen vonden mij heel interessant dus ik ben na een tijd weer naar binnen gevlucht. Deze namiddag gaan we weer aan de slag!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:29

Mooi plan TS! Ik volg graag mee, ben altijd dol op dit soort topics :)

Wat ik nog dacht, is het misschien een goed idee om de grote paddockt heel iets op te rekken naar 'boven' zodat je ook een hek naar weiland 3 kan maken vanuit de paddock? Dan heb je die wat bereikbaarder dan met enkel een hek helemaal aan de achterkant op de track.
Zoiets dus:
Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:34

Wow, zeg maar zo'n 400 pakjes a 20 kg van nog geen 1,5 ha?

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 12:12

Indy_Mouse_9 schreef:
Mooi plan TS! Ik volg graag mee, ben altijd dol op dit soort topics :)

Wat ik nog dacht, is het misschien een goed idee om de grote paddockt heel iets op te rekken naar 'boven' zodat je ook een hek naar weiland 3 kan maken vanuit de paddock? Dan heb je die wat bereikbaarder dan met enkel een hek helemaal aan de achterkant op de track.
Zoiets dus:
[ [url=m/MkqRXt.png]Afbeelding[/url] ]


Daar heb je helemaal gelijk in. Misschien kan dat ook wel, maar de grote paddock is al zo groot :') . Het enige wat ik dan bedacht, is dat ik de 'grote paddock' ook wel gewoon als bak kan gaan gebruiken en het stuk wat nu bak is terug kan doorzaaien? We rijden toch niet fanatiek (1-2x per week in de bak, we doen ook wat grondwerk en longeren) en de pony's kunnen best in een kleinere bak goed wendbaar blijven. Ok, dan moeten we de voerbakken enzo als obstakels zien, maar dat houdt je alleen maar alert, toch? :')
Ik heb het net even gemeten via Google Earth en zou dan op zo'n 17x40 komen. Dat is op zich ook een prima maat!

Ja Chubby, wij hebben echt heel goed land. Ik sta er ook altijd versteld van :j. Maar 20kg zullen ze niet wegen hoor, eerder 15kg. Ze zijn wel standaard maat kleine pakken, maar wel hanteerbaar. Ik had vorig jaar nog 100 pakjes bijgekocht van iemand die 25kg per pakje wogen. Dat kreeg ik niet meer goed getild haha. Misschien is het ook wel 1.5ha hoor wat nu gehooid wordt, ik vind dat zo moeilijk exact te bepalen!

Het voorste gedeelte (rechts op de foto voorbij die wilgenrij) is minder goed want ligt hoger en dus droger, maar de rest ligt vaak natter en doet het daardoor echt heel erg goed. Ik geef alleen nu 1 van de beste stukken op om te hooien, dus ik ben benieuwd wat dat betekent voor de komende jaren. Gelukkig gaat daar dus ook gras voor ze groeien wat hopelijk betekent dat ik in de zomer minder hooi moet bijvoeren dan nu!
Afbeelding

Anoniem

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:28

Ik zou denk ik voor rijbak het stuk grond gebruiken dat nu al de beste rijbodemkwaliteiten heeft, of waar je het goedkoopst een goede rijbodem van kunt maken. Qua grootte maakt 17x40 of 20x40 inderdaad niet zoveel uit, maar stel dat de oude bak al verhoogd ligt en al voorzieningen zoals drainagedoek, -buizen of een intelligente bodemopbouw heeft dan kan het renoveren daarvan een stuk goedkoper zijn dan op stuk vochtige kleigrond vanuit het niets een droge, niet te zware zandbak opbouwen.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 12:36

xyzutu2 schreef:
Ik zou denk ik voor rijbak het stuk grond gebruiken dat nu al de beste rijbodemkwaliteiten heeft, of waar je het goedkoopst een goede rijbodem van kunt maken. Qua grootte maakt 17x40 of 20x40 inderdaad niet zoveel uit, maar stel dat de oude bak al verhoogd ligt en al voorzieningen zoals drainagedoek, -buizen of een intelligente bodemopbouw heeft dan kan het renoveren daarvan een stuk goedkoper zijn dan op stuk vochtige kleigrond vanuit het niets een droge, niet te zware zandbak opbouwen.


Beide stukken hebben voor- en nadelen. Ze zijn beiden ooit als bak gebruikt, dus ver weg zit er al wat zand door de klei heen. Ze blijven daardoor allebei het beste droog in de winter van het hele land, maar ze moeten alle 2 echt wel heraangelegd worden wil je ze in de winter ook kunnen gebruiken. Nu rijden wij in de winter vnl. buiten en doen we enkel wat grondwerk, wat gewoon bij beide mogelijk is denk ik. Echt een bak aanleggen is toekomstmuziek, want geld is er toch niet voor _O- .

Op deze manier denk ik wel dat de ruimte iets nuttiger besteed kan worden!

Ik teken het straks ook op luchtfoto uit, maar nu even in het algemene paint plan al aanpassingen gemaakt.
Afbeelding
Oeps, ik moet de afmetingen nog aanpassen :')
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 21-06-18 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:38

Super leuk om te volgen.
Mooi proces ook!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 13:15

Afbeelding
:D

Wiekenmeisje

Berichten: 241
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:50

Super leuk! Ik herken het helemaal, wij zijn ook druk bezig! Hebben een perceel van 3,6 hectare gekocht..
Hebben 2 weken geleden 19 grote pakken hooi geoogst van minder dan 9% vocht, dus had ik kleine pakjes gekunt, helaas moeten we de stal nog verbouwen dus moeten we nog even een keer wikkelen..

Het is zo onwijs leuk om na te denken en te realiseren!
Ik heb zelf 7 IJslanders, 1 1 8 10 15 25 25 jaar oud

Ons plan
Afbeelding

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 15:45

Wiekenmeisje schreef:
Super leuk! Ik herken het helemaal, wij zijn ook druk bezig! Hebben een perceel van 3,6 hectare gekocht..
Hebben 2 weken geleden 19 grote pakken hooi geoogst van minder dan 9% vocht, dus had ik kleine pakjes gekunt, helaas moeten we de stal nog verbouwen dus moeten we nog even een keer wikkelen..

Het is zo onwijs leuk om na te denken en te realiseren!
Ik heb zelf 7 IJslanders, 1 1 8 10 15 25 25 jaar oud

Ons plan
[ [url=m/ylqbol.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een grond! In denk dat ik die foto al gezien heb op de Paard Natuurlijk of Denken over Paarden FB groep, kan dat? Jullie waren hard aan het werk? Maar ik denk dat dat een vriendin van je was die het bericht had geplaatst?

Geniet van jullie stuk! <3

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:48

Oh ik ben jaloers.... :o
Weet precies waar je zit, ik herken de omgeving :j Volgende maand moet ik naar Terneuzen, kan ik eens kijken hoe mooi het in real life al geworden is :D
En ja, ik volg natuurlijk ook nu, ben heel benieuwd wat voor moois jullie ervan gaan maken +:)+

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:47

Bedankt voor de link TS! Heel gaaf zeg!!! Zit je op klei of op zand?