Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:11

Normaal heb ik dit paard op vlas staan, nu vertelde de smid echter dat hij de meeste ellende met hoeven juist op vlasstallen ziet gebeuren. Ik ken deze verhalen juist vooral van zaagsel. Hij raadde mij dus zaagsel of stro aan, echter zijn deze bodembedekkers beiden vol met stof, waardoor ik geheid een snotterig en hoestend paard krijg. Daarbij, wegens de slechte verhalen die ik van zaagsel ken (zoolkneuzingen, rotstraal, e.d.) vind ik zaagsel sowieso geen optie. Ik deel deze ervaring niet met Vlas, daar heb ik persoonlijk nooit ellende van ondervonden echter is het wel een feit dat 1 van mijn vlas-paarden al jaren WLD heeft.. Ik sta nu dus wel open voor alternatieven voor dit paard.

Nu heb ik stro-korrels altijd al een interessante bodembedekking gevonden, maar i.v.m. haar slechte en zeer gevoelige hoef (ze loopt op de zool) lijkt me dat gelijk staan aan dierenmishandeling.

Gehakselt stro lijkt me ook fijn en zacht voor haar, maar ook minstens net zo stoffig als gewoon stro. Klopt dit?

Wat zijn nog meer geschikte bodembedekkers?

Dit is mijn wensen/ eisenlijst;
* Stof-vrij of tenminste stof-arm
* Zacht aan de hoeven
* Geen goede bron voor bacteriën/ hoefproblemen
* Makkelijk uit te mesten
* Goed verteerbaar (de mest wordt in eigen land uitgereden)
* Uiteraard is de prijs en verkrijgbaarheid ook belangrijk


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:24

Volgens de hoefsmid is uit onderzoeken (meerdere dus?) gebleken dat op vlas-stallen de meeste hoefproblemen staan/ ontstaan (rotstraal, white line disease, de verhalen die ik juist van zaagsel ken). Hij kent ook de meeste hoefproblemen op vlas, waaronder dus 1 van mijn paarden met WLD die op vlas staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:35

Ik heb inderdaad rubberen matten in de stallen liggen over het beton heen. Daaroverheen komt nu dus vlas, ik haal elke dag de drollen en natte plekken er uit (oppotten ben ik niet zo van) en gooi dan ook de randen naar binnen.

Mijn vlasstal is dus niet zo'n potstal als wordt aanbevolen, ik begin dan ook niet met 6 pakken in 1 stal maar 2 a 3 (dan heb ik een laag van zo'n 20/ 30 cm dik) en inderdaad 1 a 2 x per week een halve baal er bij. Als ze veel buiten staan is dit uiteraard minder nodig dan wanneer ze veel binnen staan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:44

Dan gaat mijn voorkeur toch eerder naar gehakselt stro dan gewoon stro, maar dat hennepvezel vind ik ook interessant! Turf lijkt mij een beetje het zelfde?

Houtkorrel werkt het zelfde als strokorrel qua onderhoud? Is dat ook gewoon bij de fouragehandel te krijgen?

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:38

Tot nu toe vind ik de turf nog het meest interessant. Alleen nog geen plek gevonden waar ik het in mijn omgeving kan komen. Heeft iemand daar tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:05

Helaas geen stal-strooisel kunnen vinden (googlen heeft me ook niet verder gebracht), maar de fourage handel hier in de buurt heeft gebeld met de vertegenwoordiger en zij kunnen mij turfstrooisel voor in de tuin leveren. Dat is gewoon puur turfstrooisel zonder toevoegingen, dus geen specifiek tuin-mengsel, dus in theorie zou dat hetzelfde moeten zijn als paardenturf (turf is turf tenslotte). Hier heb ik dus maar een pallet van besteld, de turf is dus onderweg! :)

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik het binnen heb/ in gebruik heb. Dit is een algemeen verkrijgbaar merk, dus maakt het voor anderen ook een stuk eenvoudiger om aan te komen als het geschikt blijkt haha! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:35

Ik heb de turf inmiddels binnen, het is heel raar spul. Voor mijn gevoel gooi ik gewoon de stal vol met potgrond, ik had het vezeliger verwacht. Maar het is dan wel weer 100% turf en niks geen zand (ook goed te voelen). Het is inderdaad ook licht-vochtig, en de onderkant/ onderste rand van de hoeven hadden gisteren bij het buiten zetten een vochtige afdruk in de rand zitten.
Met uitmesten werkt de mestvork niet, heb er wel echt een zaagselvork voor nodig, maar dat mest super schoon/ zuinig uit zonder moeite! Plasplekken vind ik nog moeilijk om te ontdekken, dus of ze nou nog niet geplast heeft weet ik ook niet.

Zo ligt het in de stal, ik ben begonnen met 3 pakken a 150 liter per pak. Heb daar een laag van c.a. 7 a 10 cm mee gekregen in een stal van 3x3,5. Het is inmiddels wel wat platter/ aangestampt dus ik ga zo even kijken of ik er nog een pak bij gooi of niet.


Afbeelding

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:52

Met er in doen was het ook niet stoffig nee, tot nu toe maakt het de verwachtingen waar! Ik zal als ik er een pak bijgooi direct ervoor en daarna een foto maken om de stoffigheid ervan vast te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:55

Bij deze de beloofde uitmest-foto’s!

De natte plek is nu wel duidelijk te zien als zwarte plek, deze was wel met de mestvork te verwijderen.
Voor de keutels heb ik de zaagselvork weer gepakt.

Voor;

Afbeelding

Pak erbij;

Afbeelding

Na;

Afbeelding

Gewoon echt niet stoffig dus!

Ik gebruik nu dus Floratorf, van Flora-gard in 150 liter pakken. De hoefsmid kon ook, na zo’n korte tijd, al verbetering in haar hoeven merken qua vochtigheid!

Zo staat ze er in;

Afbeelding

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:06

Ze staat er alleen maar overdag in, ‘s nachtd staan ze in de wei. In de zomer heb ik normaliter de stallen zelfs helemaal leeg en dan staan ze enkel op de rubberen matten. In de winter is de laag inderdaad wel een stuk dikker haha! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:52

Voor deze turf betaal ik 12,50 per pak (ik heb een pallet vol gekocht gelijk).

Zo komen haar hoeven uit de stal;

Afbeelding

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:04

Daar ben ik ook benieuwd naar inderdaad! Het is super duur in vergelijking met vlas, maar als het ook 3 keer zo lang mee gaat dan is het het wel waard.
Ik ben ook benieuwd wat het met ons land gaat doen, we rijden de mest op eigen land uit namelijk.
En hoe het in de winter is, als het dan bevriest omdat het licht vochtig is is dat ook geen optie natuurlijk..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 01:36

Dat vind ik dus ook een puntje, het moet wel zacht zijn voor haar hoeven. Ik vond hennep in de winkel ook best wel hard, stro-korrels vallen om die reden ook af, tarwestro als ik het zo lees ook, dan is turf toch een hele goede gegadigde!

Voordelen van turf:
- stofvrij
- lichtvochtig wat goed is voor de vochthuishouding van de hoeven
- hogere PH waarde dus onaangenaam voor bacteriën en schimmels die voor hoefproblemen kunnen zorgen
- zacht
- mest moeiteloos zuinig uit
- schijnt ook beter te zijn voor de luchtwegen

Nadelen van turf:
- moeilijk aan te komen
- prijzig

Mogelijke nadelen van turf:
- wat doet het met het land wegens de hogere PH waarde?
- wat doet het in de winter? Wordt het dan koud/ bevriest het?

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:05

Mijn paard heeft dus wel al jaren terug kerende white line disease, en is momenteel al bijna een jaar uit de running door een erg foute hoefzweer :+

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:10

Turf schijnt juist weer door de hogere PH waarde goed te zijn tegen schimmels en bacteriën.

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:34

Ik kan er nog weinig over zeggen, ze staat nu nog 24/7 buiten haha!
Het is wel een stuk droger nu, maar dat is ook logisch natuurlijk.

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:27

Tot op heden nog niet! Maar ze staat er nu dan ook amper op. Wel vind ik de drollen een stuk sneller beschimmelen in vergelijking met de stallen zonder bodembedekking op dit moment :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:03

In de winter staan ze inderdaad ook minimaal 12 u per dag buiten. :j
De hoefzweer waar we nu nog met de gevolgen van zitten was ook midden in het weideseizoen ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:52

Op dit moment geen ijzers, krijgt ze wel weer om medische redenen.
Ze staan nu 24/7 buiten waarvan de helft van de tijd in de wei, andere helft op het zand met hooi.
Ze hebben sowieso 24/7 beschikking over hooi. Krijgen verder vrijwel niks bij. Hooguit wat lijnzaad als zandkuurtje of wat brok (een handje of 2) voor de sier. Is deze informatie relevant voor de bodembedekking?

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:20

Ik ben inderdaad heel erg van het zo natuurlijk mogelijk paarden houden. Ze staan ook in de winter zo’n 12 uur per dag buiten met onbeperkt hooi, in de stal is ook altijd onbeperkt hooi beschikbaar middels een slowfeeder. Ze is wel stofgevoelig, maar droog hooi kan ze gelukkig wel hebben. Zaagsel en stro dan weer niet.

Bij voorkeur heb ik er ook geen ijzers onder, maar omdat ze het om medische redenen nodig heeft krijgt ze het wel. Ze is dan ook nog steeds onder behandeling van de smid van de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:51

Inmiddels heb ik de turf in gebruik, en ik moet zeggen dat ik het een stuk minder ideaal vind dan gedacht/ gehoopt.
Ik vind de stal erg nat, en moet dus elke dag een volle kruiwagen aan mest en nattigheid eruit scheppen, waarna ik een vol pak Turf erbij moet strooien. Dat is ruim €12,50 per dag aan strooisel! :oo
Ik ga het nu mengen met vlas om te kijken of dat beter bevalt, maar zoals het er nu uitziet ga ik geen turf meer bijbestellen. Het is me echt veel te duur in gebruik.. :n

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:31

Nu ‘s nachts op stal, dus gemiddeld 12 uur (van 20 tot 8).
Ik had ook gehoopt op positiever nieuws, dat het qua kosten vergelijkbaar zou zijn aan vlas of hopelijk nog goedkoper, maar €12,50 per dag bijstrooien is me echt veeeel te duur. Als ik een geldboompje had gehad, oke, maar helaas hebben we die niet. :n
Op het lage stofgehalte na merk ik ook nog niks van de pluspunten, al denk ik wel dat de smid wel verbetering zal merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:01

Er ligt nu een laag van zo’n 20 cm in, best wel dik dus. Maar omdat ik er dagelijks 1 kruiwagen uit haal moet er ook 1 pak bij. Ik heb nu nog zo’n 12 pakken/ 12 dagen dus en mest al zuinig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:17

Ik heb nu een half pak vlas door de turf gemengt, maakt de laag gelijk een stuk luchtiger! Ik ben benieuwd hoe dit zich houdt..

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:45

Ik heb gelukkig geen stal-vreters, ik heb ze dan wel allemaal op onbeperkt hooi in een net staan. Dus als ze willen eten gaan ze allemaal wel voor het hooi.
De turf is totaal niet aantrekkelijk om te eten, ook de muizen zitten er niet aan. Persoonlijk ben ik met equibedding wel bang dat ze een hap zouden nemen omdat het op bix lijkt, maar nog geen ervaring mee :+
Wat is aubiose? Dat is toch gewoon een merknaam voor hennepstrooisel? Net als hemparade?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers