[VOLG] project aanleg hit actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 08:26

Bedankt nog allemaal! :D
En superpony, dat is echt zo leuk om te zien hè? dat ze echt zelf kunnen kiezen wat ze doen en hoe!
Dat bar idee krijgen wij inderdaad ook vaak en bij het hooi een soort stoelendans voordat iedereen precies op het goede plekje staat. :P

Het is allemaal bijna af!!
Spuitplaats af!
Nog wat kleine dingetjes, maar hij is bruikbaar!
Afbeelding

Ze vinden het een fijne ruimte en staan er rustig.
Afbeelding

Teruglooppoortjes bij de wei zijn af!
Afbeelding

En ondertussen staan ze ook lekker op de wei voor een aantal uren.
Afbeelding

En na de wei flink uitbuiken..
Afbeelding

Buiten of binnen, want ik zie ze vaker schuilen tegen de zon dan tegen de regen.
Afbeelding

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:59

Wow wat ontzettend gaaf dat je dit hebt doorgezet en aan dit avontuur bent begonnen. Het heeft allemaal zo goed uitgepakt. Het is echt een paradijsje! Als ik met pony's niet thuis had staan, zou ik ze zeker op zo'n stal als deze zetten!
Ik moet stiekem zo lachen om die laatste foto en dat niet-rokers bordje met de paardjes eronder :D Maar wat een lekkere ruimte ook binnen! Ze kunnen er heerlijk rollen en zacht liggen. En ondanks het binnen is toch heel veel lichtinval.

Die terugloop poortjes in de weide, worden die al gebruikt? Want ik begrijp dat je ze zelf in de weide zet en dat ze via dat poortje terug kunnen. Maar dat ze vanwege de veer alleen eruit kunnen en niet terug erin. Klopt dat? Gaan paarden niet proberen toch met veel kracht via dat poortje terug de wei in te kunnen of snappen ze dat al snel?

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:04

Wat een rijkdom! Je zou toch maar paard wezen en op zo'n prachtige plek wonen. <3

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:22

Heerlijk zeg. Dat koppie van het linkerpaard op de eerste foto is ook zo schattig.
"ha ha ik ben vrij en jullie niet" :7

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 10:50

:D
Haha Faletta kwam even controleren of die anderen daar toevallig geen wortels kregen denk ik. :')

Ze kunnen via het selectiestation (half te zien links op de foto naast de teruglooppoortjes) zelf de wei in, op de computer stel ik in vanaf welke tijd en hoe lang ze dan toegang hebben.
Op de wei krijgen ze bewust geen water, dus stel er krijgt er één dorst dan kan die er via zo'n poortje weer uit en later via het selectiestation er weer in zolang hij toegang heeft.
Vanmorgen stond er al een wachtrij bij het station voordat het tijd was en tot nu toe gaat er nog niemand zelfstandig uit, omdat ze bang zijn niet meer terug te mogen, want we zijn nog aan het opbouwen, maar denk dat het straks wel anders gaat worden.
Het is ook allemaal nog even puzzelen, hoe lang doen ze met één stuk gras, gaan ze er vanzelf weer af of eten ze zich helemaal klem, hoeveel hooi moeten ze daarnaast nog krijgen en gaan ze vanaf het gras nog een rondje lopen voor brokjes of hebben ze daar dan geen behoefte aan.
Het is wel grappig om te zien waar ze zelf voor kiezen en dat dat ook zeker niet voor elk paard het zelfde is!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:30

Paarden bestuderen blijft een dingetje :) Iedereen zegt altijd het aantal paarden + 1 aantal voerplekken. Maar daar doen die van ons dus niet aan. We hebben 3 hooi plekken en ze staan meestal samen bij 1 bak te eten. Soms 2 aan 2. Je ziet ze dan inderdaad ook steeds van plek wisselen met nette paardentaal. Maar zeker in onze kleine kudde wijkt alles wel en beetje af van wat je in een grote kudde verwacht te zien.

Ik heb nu een pad om het weitje gemaakt en dat mogen ze kaal eten. Ze bleven vooral rondjes lopen en 3 gingen ook na het grazen weer hooi eten, rusten etc. Alleen precies meneer snel dik, bleef van het gras eten, dus heb 3/4e weer afgesloten en gebruik het nu als strookbegrazing tot het pad kaal is.

Het zou soms wel makkelijker zijn als ze precies doen wat de theorie zegt, maar het ligt denk ik ook heel erg aan de samenstelling van de paarden. Wie is een type leider en wat is zijn/haar verleden waarom hij zo handelt of reageert??? En precies als je denkt het door te hebben, alle theorie lijkt te kloppen, doen ze precies iets anders :)

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:04

Mel, wat ziet het er prachtig uit!!

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:11

Wat is het mooi geworden zeg dit topic even niet bekeken maar echt super mooi plekje zo.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:08

Is helemaal een geweldige plek voor paardjes geworden, super +:)+

Groet Karin.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:55

Super mooi. Is er nog plek?

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:11

Bedankt allemaal! Het is zeker een fijne plek :D

En er is nog plek :j

Anoniem

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:19

Wat mooi! Ik vind het ook leuk om te zien dat je er toch een hoop luxe bij hebt (poetsplaatsen en een binnenbak enz.) Vaak zie je bij 'dit soort stallen' dat het al gauw een 'boeren leventje' wordt waar mensen hun sportpaard dus niet kwijt willen. Zo hebben ook mensen met sportpaarden de kans om hun paard lekker paard te laten zijn!

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:34

Wat een geweldige plek, zou ik m'n paard zo heen brengen. Kan er zoiets omgeving Stabroek (Antwerpen) komen? Hihi

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 16:44

Het einde van het klussen komt langzaam wat in zicht.
De grote wei is 1x gemaaid voor hooi na het inzaaien en er staat nu een omheining om.
Afbeelding

Afbeelding

De paarden mogen nu de kruidenwei kort eten en dat bevalt ze prima!

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag hebben we de laatste stukken van de kleine weitjes dicht gemaakt.
Afbeelding

De paddocks moeten nog hun definitieve omheining krijgen, nog een paar kleine stukjes omheining en dan nog een keer de bakrand in de binnenbak, maar we wachten even tot we weer wat zin hebben. :')
Open dag gaan we nog doen, maar na de zomervakantie, nog niet alles zal dan helemaal klaar zijn, maar anders komt het nooit! :D

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:03

Prachtig zeg.
Zou mijn paard graag op dit soort plek hebben

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:30

Misschien heb ik het gemist maar waar zijn de kleine weitjes voor? En komen daar ook nog automatische poorten in?


Erg gaaf is het geworden Ts. Zou willen dat er zoiets bij mij in de buurt was

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 23:17

Die zijn voor paarden die niet in de HIT actief gaan, paarden die hier tijdelijk staan, of zoals nu bijvoorbeeld een bijna 30 jarig paard met nog 1 oog en Annemiek haar jonkie die een operatie gehad heeft.
Elke wei grenst aan een paddock die apart af te sluiten is en waar hooibakken staan. :)

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:57

Echt knap wat jullie daar realiseren. Een hele investering ook wel. Ik blijf toch wel het nadeel vinden dat je veel moet rondlopen met je kruiwagen. De eerste 2 jaren was hier het zand ook mooi wit. Maar na een paar winters.. Je mist toch altijd iets.

Komt er ook een luchtfoto? Iemand met een drone ofzo die een leuke overzichtsfoto kan maken? Ik vind het moeilijk om een geheel van indeling te zien. Maar de losse stukken allemaal zijn echt prachtig.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:13

Bij de PP in Uddel wordt gebruik gemaakt van een quad met aanhanger. Een aanhanger kiept op accu en wordt voor de mest gebruikt. De andere aanhanger kun je met de hand kiepen, maar wordt alleen gebruikt om hooi te geven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:29

Suzzy_3 schreef:
Echt knap wat jullie daar realiseren. Een hele investering ook wel. Ik blijf toch wel het nadeel vinden dat je veel moet rondlopen met je kruiwagen. De eerste 2 jaren was hier het zand ook mooi wit. Maar na een paar winters.. Je mist toch altijd iets.

Komt er ook een luchtfoto? Iemand met een drone ofzo die een leuke overzichtsfoto kan maken? Ik vind het moeilijk om een geheel van indeling te zien. Maar de losse stukken allemaal zijn echt prachtig.


Dat valt echt zo erg mee. Als ik meerdere stallen moet uitmesten heb ik echt meer werk en ook meer afval.
Ons zand is wit en blijft wit, is ook altijd echt kurkdroog.

Geen idee wat je mist? Je hebt alleen maar meer ipv minder voor de paarden. Je kan altijd weer iets toevoegen.

Voor een lange track neem je inderdaad een klein trekkertje, zitmaaiertje, quad etc met aanhanger. Gaat onwijs veel in en werkt snel. Ik heb vroeger 80 stallen pw uitgemest en dat was echt veel meer werk. Daarbij loop je meteen op de track, dus zie je alles, de paarden, het stroomdraad, de palen, etc etc.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:33

Ook veel fijner dan in de amoniak dampen staan. Lekker buiten in de frisse licht. En ja natuurlijk regent het wel eens maar daar hebben we buienradar voor toch. :)

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:38

Mijn zwager heeft een drone, kan hem wel eens vragen! :)
En met het werk, tja ik weet niet, toen hier nog 50 paarden op stal stonden was ik 1,5 uur bezig om alles alleen al buiten te zetten en was het ook niet altijd mooi weer..
Nu staan er ook niet zoveel, maar ik vind het ook wel leuk om zo tussen de paarden bezig te zijn en inderdaad zie je alles meteen.
We hebben ook een schaffer met een grote bak, maar ik pak liever een kruiwagen, gaat voor mijn gevoel sneller dan telkens op en af stappen.
We gaan er vanuit dat er zoveel zand verdwijnt dat we elk jaar een paar vrachten aan moeten voeren, kan me niet voorstellen dat het dan vies wordt en zo wel dan vervangen we de vervuilde toplaag een keer, de boel onderhouden moet je toch.

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:14

Wauw weer mooi stuk opgeschoten zeg..Top hoor.
Jullie zijn nog niet uit mijn gedachtes hoor. :)

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:18

superpony schreef:
Suzzy_3 schreef:
Echt knap wat jullie daar realiseren. Een hele investering ook wel. Ik blijf toch wel het nadeel vinden dat je veel moet rondlopen met je kruiwagen. De eerste 2 jaren was hier het zand ook mooi wit. Maar na een paar winters.. Je mist toch altijd iets.

Komt er ook een luchtfoto? Iemand met een drone ofzo die een leuke overzichtsfoto kan maken? Ik vind het moeilijk om een geheel van indeling te zien. Maar de losse stukken allemaal zijn echt prachtig.


Dat valt echt zo erg mee. Als ik meerdere stallen moet uitmesten heb ik echt meer werk en ook meer afval.
Ons zand is wit en blijft wit, is ook altijd echt kurkdroog.

Geen idee wat je mist? Je hebt alleen maar meer ipv minder voor de paarden. Je kan altijd weer iets toevoegen.

Voor een lange track neem je inderdaad een klein trekkertje, zitmaaiertje, quad etc met aanhanger. Gaat onwijs veel in en werkt snel. Ik heb vroeger 80 stallen pw uitgemest en dat was echt veel meer werk. Daarbij loop je meteen op de track, dus zie je alles, de paarden, het stroomdraad, de palen, etc etc.


Ik ben het wel met Suzy_3 eens. Vooral op hun favoriete poepplekjes, is het in een natte herfst een uitdaging.. eerst is het zand nog heel mooi Drainerens, maar hoe vaker ze er poep in vertrappen, hoe erger het wordt.
Ik zoek daar nog de oplossing voor. Het is eigenlijk naar ene paar dagen per jaar en een paar meter..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:37

Lindar 1985, dat ligt ook echt aan de grond en hoe goed je schoonmaakt.

Wij zitten op zandbodem en voor ons is het ook altijd verhuurd. Toen wij hier kwamen was alles smerig en slecht onderhouden. Vrijwel alles is wit zand, behalve een stukje bij de bomen.

Wij hebben een mini pp en maken elke dag echt alles schoon. Ook hun favoriete poepplekjes zijn gewoon netjes na het uitmesten.

Er is hier in jaren geen zand bij gegooid en gaat de eigenaar ook vast niet doen. Maar zelfs na al dat achterstallige onderhoud en slecht uitmesten voor ons, is het nu echt schoon. Het zand droogt ook goed op.

Het donker zand bij de bomen, was een stinkende drap en is nu ook droog. Daar mesten ze ook en niks aan de hand verder. Ik heb een geul gegraven, dus blijft niks staan dat stuk en dat werkt super.

Wij gaan verhuizen en zullen op andere grond terecht komen, maar ga dit wel missen. Het is schoon, niet zwaar, dus kan er altijd met een krui doorheen, altijd droog of heel snel en op het weitje groeit het gras gewoon op het zand.

Alleen met de vorst heb ik wat mest laten liggen, omdat het vast gevroren zat.

Maar nog steeds wegen alle voordelen, zwaar op tegen het uitmesten van stallen. ( we hebben wel stallen open en daar ligt wel vlas, maar hoeven we amper te mesten. )