Help! Distels en JKK

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Help! Distels en JKK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 00:15

De gemeente heeft een groot aantal percelen opgekocht naast en in de buurt van onze weide. Ze willen hier tzt een bedrijventerrein realiseren. Al enige tijd liggen de percelen braak. Ze staan regelmatig vol met paardenbloemen, distels en JKK. In 2014 hebben we onze wei opnieuw in moeten zaaien, omdat er ontzettend veel uitgezaaide onkruid stond. De gemeente maait haar percelen 2x per jaar, maar steeds pas als het onkruid in het zaad staat. We vragen ze ruim voor de zaadvorming al of ze willen maaien, maar ze doen het steeds te laat. In onze Provincie is geen distelverordening meer en er staat niets in de APV over onkruid op agrarische gebieden. Een gesprek met de wethouder vandaag heeft niets opgeleverd. Iemand nog een idee om de gemeente aan te zetten tot een tijdig maaibeleid en/of onkruidbestrijding?


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 06:09

November108 schreef:
Als de wethouder geen gehoor geeft is het wellicht een optie de gemeenteraad aan te schrijven. Zij kunnen de wethouders oproepen wel gehoor te geven. Je zou hiervoor alle fractievoorzitters (dus alle partijen) een mail kunnen sturen. Dit kan vaak ook via de griffier van je gemeente, scheelt je zelf alle mailadressen zoeken, al krijgt persoonlijk aanschrijven vaak meer reactie.

Bedankt,dat kunnen we idd nog proberen, al verwacht ik daar weinig van onze gemeenteraad kennende. Is er geen landelijke of juridische regelgeving in deze gevallen?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 18:03

tengeltje11 schreef:
Toch is het voornaamste zelf alles kort bijhouden.

Wij zitten met onze weides omgeven door natuurgebied.
Maaien idd ook 2/jaar,veel te laat.
Sommige jaren zie je bv vierkante meters paarse bloemetjes,tot vlak tegen de grens en ook het jkk staat vrolijk te groeien en bloeien.

Zelf doe ik heel regelmatig de toer rond de weides om vroegtijdig onkruid aan te pakken,vooral in de eerste meters naast het natuurgebied,en dan valt het altijd te doen.tuurlijk is het wat werk,maar hele dagen ergeren kost meer energie dan zelf actie ondernemen.


Voor distels en JKK is dat misschien nog te doen, maar voor paardenbloemen niet. Op deze manier ben ik bijna al mijn vrije tijd kwijt om alles onkruidvrij te houden. Het groeit me letterlijk en figuurlijk boven mijn hoofd. Waarom ze niet gewoon twee weken eerder maaien is me een raadsel. Ondanks dat we (nog) in een agrarisch gebied zitten, ziet de wethouder geen noodzaak om rekening te houden met onze wei en paarden. Zoek eigenlijk iets van regelgeving of een gerechtelijke uitspraak waarmee we een beter maaibeleid kunnen afdwingen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 08:28

tengeltje11 schreef:
Maar waarom zou je paardenbloemen kwijt willen?
Paarden zijn er gek op en ze zijn gezond ?

Hier bestrijd ik enkel distels,jkk,brandnetels en grote zuring planten die in 1stuk van de weide staan.

Tja dat dacht ik ook, totdat ik alleen nog maar paardebloemen had en de paarden daar toch wel problemen Door kregen.


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 10:39

boyca schreef:
Distels vinden ze ook lekker. tenminste onze verzorgfjord wel. Die gaat echt op zoek

Helaas eten die van mij ze niet.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 15:54

tengeltje11 schreef:
Heb je al eens een grondanalyse van je bodem laten doen?
Want zoveel paardenbloemen lijkt me ook niet normaal.
Als de bodem goed is en er voldoende gras staat,zul je geen zo'n overdaad aan paardenbloemen krijgen,dan groeit het gras daardoor en hoger....

Bodemmonster was goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, flossies en 31 bezoekers