Wat voeren jullie extra ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Wat voeren jullie extra ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 15:53

Mijn paard van 3,5 krijgt 3kg subli basisbrok gevoerd. (wordt gevoerd door pensionhouder)
Hij krijgt overdag nog een paar winterpenen, en 4 x kuil gevoerd.
Hij is nu 2 maanden onder het zadel dus er wordt wat meer mee gedaan.
Wat zouden jullie nog extra geven om zijn energie wat meer op te halen.
Muesli of een granenmix.. of iets anders ??

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:03

Een 3,5 jarige rijd je toch niet tot zijn tong op de hoeven ligt, wel? Nou, dat moet ie dan prima kunnen doen op de 3kg basisbrok.
Je wilt helemaal niet dat zo'n jong ding over gaat lopen in energie, daar wordt het correct beleren in alle rust veel moeilijker van; het zal jou rijvaardigheid en geduld meer op de proef nemen, en dat kan een grote wissel trekken op de basisopleiding.
Gewoon rustig aan en het beestje niet lek rijden. En zeker niet volproppen met zoveel energie...

JE kan eventueel om toch meer energie te voeren, overgaan op een lichte sportbrok.
Maar persoonlijk, ik zou het nog niet doen. Een paard krijgt bij mij minstens 6 maanden speel-werk waarbij het aankomt op wederzijds begrip, balans en gehoorzaamheid. Pas als ik echt aan het werk ga, en het paard richting wedstrijdconditie werk, begin ik met het opvoeren van de krachtvoer gift.

Voor de goede orde; meusli of granenmix is in feite ruwe brok, brokjes hebben de zelfde samenstelling, maar dat is gepalletteerd. Het maakt kwa voedingswaarden niets uit (wel kwa prijs!)

Erik34

Berichten: 176
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:11

Nix en op extra energie zit je bij een drie en een half jarige volgens mij ook niet echt te wachten. Zou eerder het werk aan gaan passen en zal de conditie vanzelf verbeteren.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:13

En in kuil zit ook genoeg energie hoor.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 16:38

ok ik wist niet zeker of hij genoeg kreeg.. ik rij hem 3 x in de week een half uurtje en 2 x in de week een half uurtje aan de longe en de andere 2 dagen mag hij lekker spelen. Ik werk hem niet in het zweet. Dan zal hij wel genoeg krijgen.. Vind hem zelf een beetje aan de magere kant op zijn rug en bij zijn flanken maar dat kan ook door weinig bespiering zijn.
Op de subli site zeggen ze nl dat de basisbrok een aanvullend krachtvoer is voor paarden die weinig prestatie hoeven te verichten. Ik vind dat ik toch al aardig met hem aan het werk ben. Al bouw ik het rustig op hoor.
Was bang dat ik teveel van hem vroeg in verhouding met wat hij krijgt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:59

ik vind dat je hem nogal veel geeft, ik weet niet of hij de hele dag op stal staat ofzo maar ik geef mijn paardje waar ik altijd op rijd 2kg basisbrok per dag en een 1/5 kilo muesli. Voor de rest eet ze gras en krijgt ze wortels bijgevoerd. en ik rijd er bijna elke dag een uurtje op!
maar okee, elk paard zal is anders.
Ik zou hem trouwens niks meer bijvoeren als je er alleen dat maar mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:14

Mijn paarden krijgen s´morgens en s´avonds een halve kilo brok en s´avonds een plak hooi.
Over de brok krijgen ze nog een schepje foeneknof.
Overdag lopen ze de hele dag in het land.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:37

Ivanka krijgt 's ochtends en 's avonds een kilo brok. Daarbij krijgt ze 's ochtends 1 plak hooi en 's avonds 2 plakken en overdag (mag) ze de hele dag in de wei lopen Lachen