Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:50

GDG schreef:
Indestal schreef:
Eh! Toch goed voor de conditie? Wat is 800 m? :D

Maar het kost allemaal zoveel tijd :+ en 'even' iets repareren duurt sowieso altijd al langer dan je denkt/wil :') .



Haha, ja dat klopt, ik roep altijd, kijk jij even? Waterpomp bv deed het niet, kading, open maken schoonmaken, invetten inelkaar en halve dag weg....dan ng even hekje paardproef maken, hebben 2 slopers die denken ook zelf open te kunnen maken...ook weer een avond weg :+


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:55

Indestal schreef:
Nee niet dagelijks, maar wel wekelijks, hier weer door stukje oude draad, draad geleid ook niet meer zo goed, moet vernieuwd worden, dan juist hangen waar een paal weer afbreekt en wiebelt in de grond, nu met de droogte continu de bak en stukken wei sproeien, veel stroom dagelijks extra, veel maaien met benzinemaaier, maar dan ook de messen veelvuldig slijpen en die blijven niet eeuwig. Doorzaaien, een zak weidezaad kost gauw 100 euro....

Er is altijd wel iets te doen ja (en meer dan je wil :') ), maar het is niet zo dat ik wekelijks móet repareren, als ik het even zo laat is het ook goed. Soms moet het direct want dan hebben ze echt iets gesloopt, maar vaak kan dat ook even vlug met een tijdelijke oplossing als dat even zo uitkomt.

Sproeien doe ik sowieso niet en dat terwijl ik op droge zandgrond zit, ik heb toch genoeg gras (en als de bak te droog is dan rij ik in de wei). Zo kun je met best veel dingen toch zelf heel erg de hand hebben in hoeveel werk je aan de paarden hebt.
Doorzaaien doe ik ook niet, ik heb nooit kale stukken of modder door onze inrichting (veel verhard) en grondsoort. Wat is de reden dat jij doorzaait eigenlijk?

koeien op de weg...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:57

Wij kunnen dat niet en de klei scheurt hier open, mijn bak wordt dan te zwaar....wij hebben oud spulletje gekocht en uiteindelijk hebben we alles hier gehad....een soort before en after party :+ en dat realiseer je je niet als je er in gaat, dan denk och effe dit en effe dat en klaar...een geldverslinder is het wel paarden aan huis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:58

Indestal schreef:
Nee niet dagelijks, maar wel wekelijks, hier weer door stukje oude draad, draad geleid ook niet meer zo goed, moet vernieuwd worden, dan juist hangen waar een paal weer afbreekt en wiebelt in de grond, nu met de droogte continu de bak en stukken wei sproeien, veel stroom dagelijks extra, veel maaien met benzinemaaier, maar dan ook de messen veelvuldig slijpen en die blijven niet eeuwig. Doorzaaien, een zak weidezaad kost gauw 100 euro....


Jou post doet er mij aan denken dat ik mijn draad dringend moet nakijken!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:59

Ja, zeker, nu zijn de grasjes over de draad erg lekker en ze weten precies waar ze kunnen leunen, dan heb ik een lompert die steeds verder duwt tot het knakt...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:00

Indestal schreef:
GDG schreef:
Maar het kost allemaal zoveel tijd :+ en 'even' iets repareren duurt sowieso altijd al langer dan je denkt/wil :') .



Haha, ja dat klopt, ik roep altijd, kijk jij even? Waterpomp bv deed het niet, kading, open maken schoonmaken, invetten inelkaar en halve dag weg....dan n0g even hekje paardproef maken, hebben 2 slopers die denken ook zelf open te kunnen maken...ook weer een avond weg :+

Ja ongelofelijk hè! Je moet ook wel echt lol hebben in het bezig zijn en lekker buiten bezig zijn, anders blijft het echt niet leuk hoor, zo'n lap grond en paarden aan huis.

Of je moet bakken met geld over hebben, dan hoeft het allemaal niet zoveel tijd te kosten want dan kun je het meeste uitbesteden :7 . Maar dat is voor ons niet weggelegd plus dat we het heerlijk vinden om om zo thuis bezig te zijn (maar het mocht weleens wat soepeler gaan :') ).

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:03

Indestal schreef:
Wij kunnen dat niet en de klei scheurt hier open, mijn bak wordt dan te zwaar....wij hebben oud spulletje gekocht en uiteindelijk hebben we alles hier gehad....een soort before en after party :+ en dat realiseer je je niet als je er in gaat, dan denk och effe dit en effe dat en klaar...een geldverslinder is het wel paarden aan huis..

Geld- én tijdverslinder inderdaad. Dat moet je dus ook écht liggen anders hou je het niet vol.

Het is niet dat je nooit iets anders kunt doen of helemaal geen vrijheid meer hebt, want dat kan echt wel, maar het werk ligt wel altijd op je te wachten dus je moet ook wel lol kunnen hebben in dat werk.

koeien op de weg...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:03

Jaaaa, wij zeggen steeds, konden we het maar laten doen...mensen snappen niet dat onze weekenden zo druk en kostbaar zijn...maar de andere kant zeggen we weer, wat moet je toch elke avond en weekend op die bank??? Wij zijn heel veel buiten en altijd lekker kleurtje..

Hahaha en bijNa elke week naar de vuilnisbelt met een aanhanger snoeisel.....dan roepen collega’s met hun postzegel tuin, poefffff wat een werk gehad dit weekend, de heg gesnoeid en gras gemaaid...jaaa 15 x 15 meter :+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:06

Indestal schreef:
Jaaaa, wij zeggen steeds, konden we het maar laten doen...mensen snappen niet dat onze weekenden zo druk en kostbaar zijn...maar de andere kant zeggen we weer, wat moet je toch elke avond en weekend op die bank??? Wij zijn heel veel buiten en altijd lekker kleurtje..

Hahaha en bijNa elke week naar de vuilnisbelt met een aanhanger snoeisel.....dan roepen collega’s met hun postzegel tuin, poefffff wat een werk gehad dit weekend, de heg gesnoeid en gras gemaaid...jaaa 15 x 15 meter :+

:D

Maken jullie geen compost van het snoeisel? Wij maken van de takken trouwens altijd aanmaakhout, het is wel weer extra werk ( :+ ) maar ik vind het zo leuk als ik in de winter weer mijn eigen takjes in de kachel gooi.

koeien op de weg...

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:19

Als ik al ons snoeisel zou moeten composteren dan heb ik genoeg compost voor 1.000 postzegeltuintjes :P Hier ook minimaal 1 a 2 keer per maand een paardentrailer vol snoeisel.... De vorige bewoners hadden een beukenhaag fetish geloof ik.

Ik heb ons nieuwe gazon (500m2) ingezaaid met paardenmengsel en parkeer daar nu onze shetlander op ipv de grasmaaier. Scheelt al heel veel werk hahaha. Al stond ze gisteren ineens op de ingegraven trampoline van onze kinderen. :+

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:25

Pinda_Dipje schreef:
Als ik al ons snoeisel zou moeten composteren dan heb ik genoeg compost voor 1.000 postzegeltuintjes :P Hier ook minimaal 1 a 2 keer per maand een paardentrailer vol snoeisel.... De vorige bewoners hadden een beukenhaag fetish geloof ik.

Je wei is toch wel 1000 postzegeltuintjes groot :+ ? Maar twee keer per maand een trailer vol is wel veel ja, alhoewel wij daar met de dikke takken ook wel aan zouden komen, maar die maken we dus klein voor de kachel.

Oh en beukenhaagsnoeisel geef ik aan de paarden, vinden ze heerlijk! Na een paard dagen is er niets meer van over :Y) .

koeien op de weg...


betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:08

Hier komt mijn paard binnenkort aan huis. Er komt een 2de paard bij op korte termijn. Ik heb 2 stallen aan huis en ben blij dat er niet meer stallen aan zijn, want dan word de verleiding voor meer te groot. Ik merk vaak dat mensen die paarden aan huis hebben te veel paarden gaan houden waardoor ze uiteindelijk al hun vrije tijd in hun paard gaan steken wat op den duur te veel doorweegt. Voor mijn part is mijn hobby nog altijd paardrijden en met bvb 6 paarden waarvan je dagelijks moet strontscheppen hou je daarvoor amper tijd over. Het is dus ook een kwestie van keuzes maken. Ik had hiervoor al 2 paarden op eigen weide en ondanks dat ik door gebrek aan rijbak veel minder kon rijden vond ik het toch beter als mijn paarden 24/7 op stal te hebben in pension.

uva uvam vivendo varia fit

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:11

Poeh al dat gedoe met omheiningen heb ik gelukkig niet, heb een nieuwe laten zetten. Ze zijn er 1x doorheen gegaan maar liepen toen gelukkig nog wel op mijn eigen wei.

En dagjes of weekendjes weg is absoluut geen probleem. Ik kan hooi voor 3 dagen neerleggen als ik wil en ze hebben een automatische drinkbak. Als we een nacht van huis zijn vraag ik of iemand ze even wil checken. Uitmesten doe ik als ik terugkom, want ze lopen of liggen verder niet in hun mest (ruime paddock en inloopstal). Als we op vakantie gaan heb ik een netwerkje van mensen die ik kan vragen. Het scheelt al een hoop dat die gewoon kunnen komen als het ze uitkomt en niet aan tijden gebonden zijn. En wat hier fijn is, is dat het bedrijf van mijn man aan huis is dus er is altijd toezicht en zijn personeel is meestal onze oppas (zijn bijna allemaal paardenmensen :D ).

Hoe je je mest opslaat kan ook nog wel schelen. Ik heb een container in de grond, dus geen gedoe met mesthoop kruien en 1x per 3 maanden komen ze de mest dan ophalen. Hooi komen ze brengen en leggen ze meteen op de goede plek. Ze brengen ineens een voorraad voor een maand of 10 want zoveel kan k gelukkig kwijt in de schuur (op 1 meter van waar ik het voer, ideaal :o ). Dus ook daar geen werk aan.

De manier van houden en je faciliteiten scheelt alles hoor :)

Instagram: lusitano_roux

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:37

Vogeltje als,ik zie hoeveel grond jullie hebben in je profiel, dan kan dat ook, maar dat is niet aan iedereen toebedeelt, helaas.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:40

GDG schreef:
Indestal schreef:
Jaaaa, wij zeggen steeds, konden we het maar laten doen...mensen snappen niet dat onze weekenden zo druk en kostbaar zijn...maar de andere kant zeggen we weer, wat moet je toch elke avond en weekend op die bank??? Wij zijn heel veel buiten en altijd lekker kleurtje..

Hahaha en bijNa elke week naar de vuilnisbelt met een aanhanger snoeisel.....dan roepen collega’s met hun postzegel tuin, poefffff wat een werk gehad dit weekend, de heg gesnoeid en gras gemaaid...jaaa 15 x 15 meter :+

:D

Maken jullie geen compost van het snoeisel? Wij maken van de takken trouwens altijd aanmaakhout, het is wel weer extra werk ( :+ ) maar ik vind het zo leuk als ik in de winter weer mijn eigen takjes in de kachel gooi.



Nee, wij hebben ook tig wilgen daar maken we kachelhout van, maar de rest is echt vlier bv wat overal opkomt, restant kleine takken wilgen, heggen die getrimt worden, overschot aan maaisel gras ( aanhanger vol per 2 weken). En composteren duurt te lang..

Anoniem

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:37

Hier hebben we best wel wat bomen en struiken om het huis, maar ik heb niet zoveel snoei afval..... Wat ik heb kan gewoon in de groene container en het gemaaide gras gaat soms op de mesthoop en soms ook in de groene container.

Mijn mesthoop laat ik trouwens 1x per jaar ophalen door de loonwerker. Die is een paar uurtjes bezig en dat kost mij hooguit 300,=.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:38

De verzorging hoeft bij een goede inrichting van je perceel op zich niet veel tijd te kosten, dat klopt :j

Maar eer je op dat punt bent dan ben je waarschijnlijk weer jaren tobben (en/of een smak geld) verder :P

Het euvel is vaak ook dat je niet het geld er voor (over) hebt om een perfect, kant-en-klaar paardenstekje te kopen. Dus dan koop je een woning met een lapje grond waar véél werk aan is. Zowel buiten als binnen.

Het is echt wel het overwegen waard om je geld liever uit te geven aan een leuke, vrijstaande woning & tuin die helemaal àf is. Waar je dus gewoon lekker niks meer aan hoeft te doen +:)+ Dan hou je super veel tijd over om lekker naar je paard te gaan en echt wat met je paard te gaan doen.

In plaats van dat je altijd maar aan het klussen bent om alles een beetje netjes te krijgen.

Dan kan je wel zeggen ja je moet gewoon zelf ook tijd maken om wat met je paard te gaan doen, en even het werk laten liggen. Dat klopt :j Maar je beseft jezelf wel constant dat hoe eerder 1 en ander af is, hoe minder werk je daarna dan nog hebt.

Dus in plaats van lekker er op uit met je paard, ga je dan toch maar verder aan een stuk bestrating zodat je hopelijk in de winter niet meer door de bagger hoeft te ploeteren. Of je gaat toch eerst maar de boterbloem maaien zodat die volgend jaar niet nog verder uitgezaaid zal zijn. Of toch eerst maar de hooinetten ophangen zodat je minder werk hebt aan het opruimen van alle zooi die ze maken. Of toch maar bemesten want nu is het droog en de komende week regent het pijpenstelen volgens Buienradar, dus NU moet je het doen. Of toch eerst maar de bladeren aanharken uit het zand want nu liggen ze er nog droog bovenop, morgen liggen ze door het natte zand heen gestampt.... enz. enz. enz.

Dat soort dingen.... -O-


Het is echt gezellig hoor je paard aan huis, en zelf dingen kunnen bepalen :j
Maar onderschat het niet hoeveel werk je je op de hals haalt als je een echt klus-object koopt en alles zelf moet onderhouden. Kans is groot dat je dan constant allerlei klussen die je nodig nog moet doen, op je nek voelt duwen en dat je daardoor minder plezier hebt van/in het paard zelf.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:50

Je moet " van dat soort dingen" houden, óf steenrijk zijn ( of op die gezellige pensionstal blijven staan %) ).
Ik vind het erg leuk, dat zelf klussen, allerlei nieuwe vaardigheden te leren, en over de jaren ( yup het is eigenlijk nooit "af") je eigen plek steeds " eigener" te maken.
Wij hebben hier nog een hele waslijst van projecten te gaan, ik kan me vervelender dingen voorstellen om met mijn tijd te doen...

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:54

Suzanne F. schreef:
Achteraf zou ik het nooit meer willen. Het leek altijd zo geweldig en de ultieme droom. Maar het wordt echt onderschat. De kosten, het werk, het onderhoud. Hoe je vast zit als je weg wilt, een dag maar ook vakanties. Voor mij nooit meer in ieder geval.


En vooral de gezelligheid op een pensionstal.
Voor mij een enorme motivator (bleek achteraf).

Aan huis is best saai als je partner er weinig mee heeft en je geen pensionklanten hebt. Bijrijders zijn vaak niet zulke lang blijvers als ze jong zijn.

En idd. Elke dag 1-1,5 uur mest scheppen (vrije uitloop), stal schoonhouden, Slepen met hooi wat helaas op een ongunstige plek stond (onbeperkt hooi) en vaak gaat er meer kapot dan je denkt.
Waterbakken schoonhouden, stal vegen... erf onkruid vrij houden.

En nog het gevoel hebben dat je achterloopt.

Nee mocht ik ooit weer een paard hebben, dan maar lekker in pension.

Mama van mijn lieve meisjes

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:00

Knert schreef:
En idd. Elke dag 1-1,5 uur mest scheppen (vrije uitloop), stal schoonhouden, Slepen met hooi wat helaas op een ongunstige plek stond (onbeperkt hooi) en vaak gaat er meer kapot dan je denkt.
Waterbakken schoonhouden, stal vegen... erf onkruid vrij houden.

En nog het gevoel hebben dat je achterloopt.

Nee mocht ik ooit weer een paard hebben, dan maar lekker in pension.

Maar hoeveel paarden had je dan wel niet? Elke dag 1 tot 1,5 uur bezig met de verzorging? Als ik weinig tijd of energie heb ben ik met 10 minuten klaar, doe ik alles dan een half uurtje.

Edit: en dagelijks vegen doe ik al helemaal niet aan, dat vind ik nou echt zonde van mijn tijd.

koeien op de weg...

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:17

Kuggur: op zich zijn "dat soort dingen" zo erg niet, maar op 1 of andere manier is er altijd IETS dat dringend is, nèt als je denkt dat je misschien die dag wel eens wat leuks kan gaan doen...is er weer iets dat eigenlijk toch dringend gedaan moet worden :P

Het zijn ook niet alleen die paarden hè. Maar ook de rest van je huis waar nog vanalles aan moet gebeuren (en dan heb ik het nog niet eens over het normale huishouden, maar echte klussen zoals je dat je toch ook wel graag een keer een nieuwe niet-lekkende douche-cabine wilt of een wC boven of überhaupt een echte slaapkamer ofzo :P

Je werk, je gezin, 1 of andere verplichting waar je naartoe moet. Er is altijd wel iets dat je moet doen. En dan inderdaad nòg het gevoel dat je achterloopt, dat is het ergste vind ik... Het gewoon even niks moeten, dat mis ik wel.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 19:00

@GDG heel erg bedankt voor je reactie! Hier steek ik een boel van op!

Neva
Estrella

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:02

Onze plek was echt achterstallig en nu dus grotendeels alle reparaties wel gedaan. Meestal in het weekend samen. Laatst heeft mijn man een pad uitgezet om het weitje met palen. Ik heb 3 rijen lint gezet en was zo gedaan. Verder hebben wij nu weinig onderhoud aan palen en lint, want wat kapot was, is gemaakt.

We hebben wel last van onkruid, blad, ongewenste planten, omdat de bewoners niks met paarden hebben en zelf weinig onderhoud buiten doen. Dan rij je een dag niet en pak dat even aan.

We zitten op zandgrond, dus hebben nooit modder of dat we niet met de kruiwagen er door kunnen. Alleen van de winter zat wat mest vastgevroren.
Onze bestraatte pleintje moetenw e schoon vegen, maar doen we ook niet elke dag. Daar staat een hooihuisje. Op zand 2 ibc vaten met hooi in netten.

Wij hebben er 4, dus er zal niet snel iets bij komen, tenzij de oudste (25) niet meer rijdbaar is en mn ruin van 20 wegvalt. We hebben er lang 2 gehad, jaren 3, maar ook lange tijd 5. Eigenlijk merk ik de verschillen niet zo heel erg.

Mensen vergeten de reistijd naar een pensionstal en dat je in die tijd ook al veel gedaan kan hebben. + de reiskosten. We hebben ze op 20 tm 70km gehad en mn 4x4 rijdt 1:10, dus dat telt net zo goed aan.

Hooi halen elke 2 weken zit er nu zo in, maar ik kijk er wel naar uit om grotere opslag te hebben en een partij kwijt te kunnen.

Als wij nu thuis zitten, zien we niet of er iets gebeurt of kapot gaat, dus kunnen we het ook niet direct repareren. Dat zou ik toch liever wel willen, omdat er nu geen ervaren toezicht is.

Onze paarden lopen 24/7 rond en slopen vrijwel niet. Er staat niet eens stroom op de omheining. Het kan wel, maar was onderbroken, dus moeten we even anders doen als we dat per se willen.

Juist omdat ik lichamelijk niet oke ben, kost het me nu meer energie, omdat alles in 1 ruk gedaan moet. Wij kunnen ook echt nooit overslaan. Ben donderdag nog geopereerd, maar alles gaat gewoon door.
Aan huis zou dat een voordeel zijn, omdat mijn man dan na langskomen in zkh nog even een laatste ronde had kunnen doen. Nu moest hij alles gehaast doen.

Ik lees echt dat de mensen die pension gewend zijn en dat leuk vinden, meer moeite hebben. Ik vind pension afschuwelijk en mis ook de contacten helemaal niet. Daarvoor kom ik ook niet bij mn paarden. Ik ben echt met de paarden bezig en geniet de hele tijd van ze. Heb ook veel meer van de paarden geleerd sinds ze 24/7 zo samen staan en we alles zelf doen.

Als we iets kopen, zal het vast niet in 1x af zijn en naar wens, maar we gaan altijd eerst voor veiligheid en welzijn. Dat hebben we nu ook gedaan en nu een pad gemaakt bijv als extra. Was geen noodzaak, maar wilden we graag.
We sproeien het gras, want was ook slecht onderhouden laatste jaren. Opnieuw ingezaaid met goed paarden zaad en bergen JKK verwijdert met de hand.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:06

+
Ze staan heel dichtbij
je bepaalt wat ze eten, drinken, bewegen en hoe lang ze buiten staan
Je hoeft nooit te wachten op stalgenoten

-
Je bent nooit vrij
Er is altijd wel wat te doen
Als er iets stuk gaat...kun je weer aantreden
Het is weleens saai zonder stalgenootjes

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:08

Dat je niks kunt doen, ben ik het echt niet mee eens. Wij moeten echt alles zelf doen, maar gaan ook naar huis en slapen 's nachts. Dus je kan wel degelijk ook weg. Ik zou alleen zelf niet snel op vakantie gaan zonder een betrouwbare oppas. Hoewel ik dat voor de honden een veel groter probleem vind, dan voor de paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, Evito_06 en 83 bezoekers