zitmaaier of quad voor slepen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 15:26

Wij huren iets prive zonder trekker etc. Er is ook niet echt plek voor.

Nu willen wij een eigen baksleep aanschaffen. Eentje die vrij compact is en achter een trekkertje/zitmaaier/quad of auto kan. Achter de auto zou wel kunnen, maar een kleine zitmaaier of quad daar laten staan, lijkt me wel handig.

Wie heeft er ervaring mee met slepen en wat zijn de minimale capaciteiten? Moet de sleep wel door de bak krijgen.We hebben een sleep gekozen met pennen.


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:38

Onze zitmaaier werd te warm met een sleep erachter. Wij hebben het toen een tijdje met de auto gedaan.

Ligt de bak wel op een veilige plek waar je zo’n apparaten achter kan laten? Een quad ergens in het open veld parkeren gaat niet lang goed ben ik bang.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Lynn_Nikita

Berichten: 25450
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:40

Quad ipv maaier. Onze maaier slipt door. Maar net wat al gezegd word,staat die daar veilig? ?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:43

Ik heb een zitmaaier zonder maaidek met 16 PK, die sleept het prima, maar we hebben er trekkerbandjes onder zitten. Ik hoorde van de buren dat ze met een zitmaaier van 12 pk niet genoeg vermogen hadden.

Je kan altijd nog 1 pk inzetten voor een sleep :D

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:26

:j inderdaad 1 pk!
Volgens mij zijn er best veel bokkers die hun paardje voor de sleep zetten.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:32

Hier werd het vroeger soms met de Bobcat gedaan maar tegenwoordig bijna altijd gewoon met de auto :D

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:32

Quad, onze zitmaaier had niet genoeg power dus deed ik het met mijn 1pk en nu met een trekker

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 00:33

Ja, hij kan veilig staan. Is een doodlopende straat bij een woonhuis en we hebben hekken etc.

Mn auto is vrij groot en zwaar. Eerst dacht ik dat het niet handig is en zwaar voor de bodem, maar een trekker is natuurlijk zwaarder normaal gesproken.

Verderop doen mensen het met een zitmaaier, dus dat leek me wel wat, maar twijfel ook omdat we een sleep hebben gekozen met pennen en gladstrijk ding.

1 pk wordt hem niet meer. De shet is beleerd, maar voor hem is deze bak echt te zwaar om te slepen. De rest is wat ouder en om daar nu nog aan te beginnen......

Een quad lijkt me zelf ook een goede optie, maar ook daar veel verschillen in heb ik al gezien. Mijn man kiest meteen iets uit om ook mee rond te rijden, ppffff Is natuurlijk ook veel te leuk.

De bodem is op zich niet zwaar, maar wel slecht onderhouden. Hij is nu aardig vlak en altijd echt droog, maar stampt wel aan, dus moet wat los blijven. In de bodem zelf gaan we niet investeren. We rijden niet heel intensief, maar als we rijden willen we wel rustig een net rondje rijden met onze oudjes.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 17:30

Eline91 schreef:
Hier werd het vroeger soms met de Bobcat gedaan maar tegenwoordig bijna altijd gewoon met de auto :D


Wat voor auto zet je ervoor?

Lynn_Nikita

Berichten: 25450
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:34

superpony schreef:
Eline91 schreef:
Hier werd het vroeger soms met de Bobcat gedaan maar tegenwoordig bijna altijd gewoon met de auto :D


Wat voor auto zet je ervoor?


ik een focus

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:42

Ik had een daihatsu terios 4x4.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:26

Een quad uit het goedkopere segment is niet echt geschikt om mee te slepen. Dan kom je toch snel aan een luxere uitvoering met een lage versnellingsgroep en banden met veel profiel.
Met een gazonmaaier met banden met trekkerprofiel en een mechanische versnellingsbak kun je dan beter uit de voeten denk ik. Ik denk dat een tweedehands gazonmaaier (zonder of met kapot maaidek?) ook wat goedkoper is.

Met de auto slepen kán wel, maar als je een gewone personenauto met voorwielaandrijving gaat gebruiken moet je wel goed weten wat je doet. Ik heb wel eens een klant uit een paardenbak moeten 'redden' omdat het zand iets te mul was. :)

Tot slot moet even gezegd worden dat een trekkertje natuurlijk het best werkt. Een trekker is gemaakt voor het slepen van dingen onder vrij zware omstandigheden. Een klein trekkertje hoeft ook niet veel meer ruimte in te nemen dan een gazonmaaier. Ook kun je de sleep dan even optillen en de hoekjes netjes slepen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 00:56

De bak is niet mul. Moet juist vaak wat losgetrokken worden.

Mn man was een quad tegengekomen met 250cc, 4 takt als voorbeeld. Maar ik zou morgen iemand bellen die zelf sleept met een quad, wat voor eentje dat is.

Voor een trekker is geen ruimte en we schaffen het zelf aan, dus willen geen mega aanschaf doen nu. We hebben er niet op gerekend. Bak moet netjes en onderhouden, maar rij geen dressuur, dus hoeken zijn geen topprioriteit :)

We hebben een behoorlijke 4x4, maar het is een keus. Als we de sleep aanpassen voor achter de auto en het valt tegen, moet er toch iets anders komen. Daarom twijfelen we wat. Mn auto trekt makkelijk ene volle 2 paards trailer, dus hij kan het wel. Het hek moet dan ook breder.

Verderop doen ze het met een zitmaaier, maar die hebben een erg mooie bodem en doen het met veel regelmaat.

Ik zal eens kijken naar mini trekkers. Misschien ook handig als we er eventueel meer mee kunnen.


Anoniem

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 01:45

Ik heb 2 quads ervoor, een normale benzine 550 cc en sinds een tijdje ook een elektrische, gaat met beide super.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 14:31

Anoniem schreef:
Ik heb 2 quads ervoor, een normale benzine 550 cc en sinds een tijdje ook een elektrische, gaat met beide super.


Ow, laat mn man dat nou niet horen :D

Wat voor bodem heb je? En wat voor sleep? Wij hebben gekozen voor pennen, dus beetje loshalen en gladtrekken. Maar bak zelf is niet zwaar en altijd droog.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:10

Toch zou ik een minitractor niet direct afschrijven
Kwa grootte verschillen ze echt niet veel van een quad en tweedehands best leuk aan te schaffen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:26

Ik vlak de bak met een pallet achter een 16 pk 4 wiel aangedreven zitmaaier. Gaat prima en heeft echt voldoende kracht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 00:45

We sluiten nu nog niks uit, maar een quad met kenteken is wel makkelijker eventueel mee te nemen bijvoorbeeld.

Een pallet sleept deze bak niet netjes. We hebben gekozen voor een sleep met benen en schuifblad. De pennen hoeven niet heel diep en als hij een aantal keren is gedaan zal het steeds makkelijker gaan denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:43

superpony schreef:
[naam] schreef:
Ik heb 2 quads ervoor, een normale benzine 550 cc en sinds een tijdje ook een elektrische, gaat met beide super.


Ow, laat mn man dat nou niet horen :D

Wat voor bodem heb je? En wat voor sleep? Wij hebben gekozen voor pennen, dus beetje loshalen en gladtrekken. Maar bak zelf is niet zwaar en altijd droog.


Zoiets heb ik er achter, maar dan iets groter en ouder.

https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/g ... -quad.html

Ik heb een omgekeerde zandbak met sproeiinstallatie, het zand is heel stabiel zolang je het goed vochtig houdt. Mijn paarden gebruiken het ook als slaapkamer en graven er soms beste gaten in. Wanneer het echt heel erg ongelijk is trek ik de ergste stukken eerst met de bak van de weidemann recht en daarna sleep ik de rijbak. Als de weidemann nog niet nodig is haal ik de erge onregelmatigheden ook wel eens weg door de rijbak eerst in rechte lange banen te slepen, dan heel hard rondjes van de ene kant van de bak, al cirkelend, naar de andere kant van de bak te scheuren met de quad en sleep, daarna nog een keer in rechte lange banen slepen.
Als je je paarden niet in de rijbak laat wonen krijg je niet zulke onregelmatige stukken/ kuilen erin.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 01:18

Zoals jij het doet is het gewoon leuk :)

Maar serieus, als je meerdere apparaten hebt zoals een weidemann, heb je nog iets om op terug te vallen. Hier is niks aanwezig, dus wij investeren nu, maar kan niet even alles in 1x aanschaffen.

De bak is nu niet echt vlak. Het is oud zand, maar wel kurkdroog altijd. Hij stampt snel hard aan, dus moet wat los blijven.
Hij is een keer door iemand losgehaald en dan blijft hij wel een aantal dagen fijn. Maar hij was niet mooi vlak. Achterin bij de bomen is hij iets muller, maar eigenlijk bijna goed om te gebruiken.

Ik denk zelf dat hij nog wel verbeterd als we met regelmaat slepen. Maar een weidesleep was naar mijn idee te oppervlakkig.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:02

superpony: Meestal met een Nissan Navara maar als die er niet is nemen we een BMW X1 of Nissan NV200 (heel klein bestelbusje) en dat lukt ook wel :)
Hangt natuurlijk een beetje af van wat voor type bak je hebt, in een heel mulle bak zou ik het niet doen zonder banden met trekkerprofiel :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 01:45

We hebben een vlakke bak die snel aanstampt. Oud zand, maar wel droog. Ik heb alleen onder de 4x4 een trekhaak en die trekt ook een 2 paards. Omdat we hem echt moeten losmaken met pennen, moet je wel wat er doorheen trekken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:45

Zo sleep ik ook maar dan met de auto met 4x4.
Ik heb ook een zware 4*4 zitmaaier want de gewone trok het niet door mul zand.

Voor een echte bakvlakker met pinnen heeft hij denk ik toch te weinig power en het Kost veel tijd omdat de sleep smal is en de zitmaaier maar iets van 10km per uur kan rijden en je met slepen langzamer rijdt.

Met auto is het nadeel dat je de hoeken niet goed kunt slepen. Met mul zand zonder 4*4 lukt het niet altijd maar met onze 4*4 zou ik er ook een echte bakvlakker achter hangen in de lage gearing.

Als je iets nu aan kunt schaffen Ik zou gaan voor een klein trekkertje die sterk genoeg is voor een echte bakvlakker en waar je ook andere "hulpmiddelen" bij kunt kopen. Multifunctioneel...

Anoniem schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb 2 quads ervoor, een normale benzine 550 cc en sinds een tijdje ook een elektrische, gaat met beide super.



Zoiets heb ik er achter, maar dan iets groter en ouder.

https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/g ... -quad.html

Ik heb een omgekeerde zandbak met sproeiinstallatie, het zand is heel stabiel zolang je het goed vochtig houdt. Mijn paarden gebruiken het ook als slaapkamer en graven er soms beste gaten in. Wanneer het echt heel erg ongelijk is trek ik de ergste stukken eerst met de bak van de weidemann recht en daarna sleep ik de rijbak. Als de weidemann nog niet nodig is haal ik de erge onregelmatigheden ook wel eens weg door de rijbak eerst in rechte lange banen te slepen, dan heel hard rondjes van de ene kant van de bak, al cirkelend, naar de andere kant van de bak te scheuren met de quad en sleep, daarna nog een keer in rechte lange banen slepen.
Als je je paarden niet in de rijbak laat wonen krijg je niet zulke onregelmatige stukken/ kuilen erin.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zitmaaier of quad voor slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 11:17

Hier is nu zoiets niet haalbaar. Kan het gewoon echt niet kwijt en we kopen het heel onverwacht.

De hoeken zijn voor mij niet zo belangrijk. Wil dat evt wel naar binnen harken, maar rij zelf nooit in hoeken of op een hoefslag. Meestal liggen er wel veel cirkels.

De bak is slecht onderhouden, dus nu moeten we vooral goed slepen en met regelmaat. Ze hebben hem 1x losgetrokken en nu 1x laten doen door iemand die er met een shovel doorheen is gegaan.

Er is wel iemand in de buurt met een goede bak die met een weidesleep sleept, maar denk echt dat die de bak niet goed gaat krijgen nu. Is wel makkelijker.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, marloesxx, Symke, YandexBot en 90 bezoekers