24/7 buiten en verschillende voerbehoeften, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

24/7 buiten en verschillende voerbehoeften, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 13:57

Ik ben de trotse eigenaar van een haflinger (12 jaar, loopt endurance klasse 3/4 en moet veel eten) en een kruising minishet (9 jaar, type rond en wordt niet/nauwelijks getraind).

De paarden staan bij ons aan huis en hebben de beschikking over een ruime inloopstal (waar ook Drinkbak zit), track en een paar kleine weides. Paddock wordt binnenkort aangelegd. Op termijn willen we ook een schuur verbouwen tot 2 stallen met uitloop.
Ze staan beperkt op het gras (enkele uren p dag en mini met graasmasker).

De mini moet afvallen en de haflinger moet onbeperkt ruwvoer eten (zonder slowfeeder).
Iemand geniale ingevingen hoe is dat het beste aanpak?

Als de stal er straks is kan ik ze daar apart zetten en ruwvoer geven. Voerbakken met ruwvoer verhogen vind ik wat link omdat ik bang ben dat de mini creatief gaat doen om aan hooi te komen.
Ze apart opsluiten voor langere tijd zou kunnen, maar is onhandig ivm werk en ze vinden elkaar juist leuk .

Hoe doen jullie dat?

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1


tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 24/7 buiten en verschillende voerbehoeften, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:03

Hogere voerbak is simpelste oplossing en zonder rooster oid valt er zat op de grond. Mini kan dan als bezem fungeren en het gemorste hooi eten.

Andere optie is om je haf bij te voeren met een ruwvoerslobber als bietenpulp/grasbrok al dan niet samen met het meeslepen van de mini als handpony op een deel van de trainingen. Meer werk maakt meer eten minder kritisch.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 24/7 buiten en verschillende voerbehoeften, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:17

Ik zou toch ook gaan voor hoge bakken. Of eventueel uit een "ruif" van fijnmazig hooinet (2x2cm) waarbij de haflinger vanaf de bovenkant gewoon kan eten (of met grove 10x10cm mazen zodat hij wat minder knoeit).

En daarnaast bijvoeren. Ik zet pavo natures best in als ruwvoervervanger. Je mag er tot 1kg/100kg paard van voeren als je geen ander krachtvoer voert (anders moet er aan gerekend worden) . Als je daar nog wat compact gras en bietenpulp bij doet, heeft je haflinger ruim voldoende eten/ energie terwijl er toch in 3 voerbeurten gevoerd kan worden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Re: 24/7 buiten en verschillende voerbehoeften, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 15:33

Bedankt voor de tips.
Wat betreft bijvoeren: de haf krijgt al minimaal 2x p dag fors krachtvoer en vervanger voor ruwvoer (subli sp, havens mix en lucerne brokken) bijgevoerd . Het liefst houd ik die hoeveelheid zo omdat ie er perfect uit ziet momenteel.

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:54

Hoge bak wordt geopperd zie ik, het probleem daarvan is dat je haf dus redelijk hoog moet eten en dat is niet zo gezond voor 'm.

Hier heb ik het probleem dat er eentje (IJslander) gauw dik wordt en de shet juist te dun. Jaja, een dunne shet. De oplossing ligt in onbeperkt ruwvoer van een kwaliteit waar mijn IJslander niet dikker van wordt ook al verstouwt hij nog zo veel. De kwaliteit van het ruwvoer doet het 'm dus. Bij mij zit het wel in netten, mijn paard is namelijk een zwijn wat zijn voedsel over een zo groot mogelijk oppervlakte verspreidt, er een paar happen van neemt, er dan op gaat staan en er eventueel nog overheen zeikt/mest waarna hij het niet meer lust als ik het los neerleg. Afgelopen week had ik toevallig wat hoopjes hooi her en der neergelegd in de schaduw voor ze, het ligt er voor een deel nog steeds want ze blieven het niet meer :+ De netten vreten ze wel leeg.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/7 buiten en verschillende voerbehoeften, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:38

Wij hebben 3 in de d-maat en een shet samen lopen. We hebben 2 lage ibc vaten waar hooi in ligt in netten. Dan een voerhuisje die iets hoog staat. Ik vind het te hoog, maar gooi er wel wat in, zodat ze toch wat meer beweging tussen de voerplekken hebben.

De shet is in ons geval niet te dik en kan dus overal bij. Mn oude ruin is wel te dik en die heb ik nu sinds een tijdje een graasmasker om gedaan. Ik heb hem en de shet eerst apart gezet, maar dan verklein ik de beweegruimte en valt hij ook niet erg af.
Overdag doe ik het masker af, zodat hij wel wat kan kroelen en doen. Dan staat hij dus nog wel langer met als zonder masker.
Hij eet er goed mee uit de ibc vaten met net en drinkt ook goed. Het is soms kiezen uit opties en ze zijn heel gek met elkaar, de anderen mogen niet afvallen en dit werkt goed. Hij is er ook niet onrustig mee. Wel een breekhalster, omdat ze normaal zonder halster staan.

We mengen ook stro bij het ruwvoer en hebben meestal 2 soorten hooi.

In de winter krijgen de 2 quarters wel meer bijgevoerd en krijgen hij en de shet daar een handje van. We voeren dan; bietenpulp met wiesencobs en of opti form en een vit korrel. Nu alleen een handje optiform en vit nog.

Als het kan is meerdere voerplekken ook fijn, dat je het bewegen stimuleert. Kan je ook niet iets met de shet doen? Ik neem de shet altijd mee op buitenrit. Hij is vroeger gereden en kan voor de sulky, maar even zo mee, is wel zo makkelijk.

Ik zou zelf ook niet de haf meer gaan bijvoeren. Je wil toch dat de haf wel voldoende ruwvoer binnen krijgt. Hooi vervangen door een voer, is niet echt ideaal en dan moet je het alsnog langdurig aanbieden, anders is het op en staan ze alsnog zonder eten.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:50

Daarnaast kóst het verwerken van krachtvoer ook energie.

Hooi op meerdere plekken doe ik ook. Dat is inderdaad heel handig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, Charaz en 75 bezoekers