Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 11:16

Hoi Bokkers!

Er is veel te vinden over mestafvoer op internet en bokt, maar ik heb een specifieke vraag

wij willen een huis kopen in een dorpskern waar ik 2 paarden mag houden. De mestafvoer moet wekelijks gebeuren staat in het bestemmingsplan. Nu denk ik dat dat ook heus wel tweewekelijks te regelen is, maar een mestcontainer heeft dus weinig zin in die zin dat ik niet iedere week/twee weken de mest ga laten ophalen door een bedrijf (dat zou qua kosten nogal uit de klauwen lopen). Normaliter als je paarden aan huis hebt, heb je een grote hoop/container die eens in de zoveel tijd geleegd/geruimd wordt.

Bijkomende lastigheid is dat de toegang naar het huis over een vrij smalle brug is. Auto en trailer kunnen er net overheen, maar een vrachtwagen of tractor wordt lastig.

Nu dacht ik aan 2 opties. Een verrijdbare vuilcontainer (bijvoorbeeld zo'n ijzeren) op wielen die ik zelf over de brug kan zetten en die opgehaald kan worden (maar ja door wie dan?)

Óf

Een aluminium aanhangwagen met bakconstructie (opstaande randen zeg maar) die ik eens per week of 2 weken kan rijden naar iemand die het af wil nemen.

Ik wil maneges /grote pensionstallen mailen om te vragen of het daar geleegd kan worden tegen betaling (aangezien zij vaak een 'abonnement' hebben met een groot bedrijf voor afvoer.

Maar hebben jullie nog ideeen?

Paard zal vooral buiten staan in paddock of op het stukje land dus vooral alleen mest, maar met echt slecht weer ook wel eens op stal, dus dan met stro.

Ik weet dat ik bijvoorbeeld advertentie kan neerzetten voor tuinierders enzo, maar ik moet wel een plan hebben vóór ik het paard daar heb staan, anders zit ik er straks mee.

Oftewel meedenken gevraagd?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:20

Particuliere buren hadden een aanhanger en wanneer die vol was kwamen ze die bij ons op de boerderij legen. Per keer betaalde ze een bedrag.

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:21

Ik zou zeggen aanhangertje en het zelf naar een stal in de buurt brengen en daar een prijs mee afspreken. Aanhanger is even een investering. Maar de rest is vele malen duurder.

Ik ken ook wel mensen die het in de groene container gooien, maar of de gemeente dat zo leuk vindt..

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 11:23

Ja ik had inderdaad al een manege gemaild met dit voorstel, lijkt denk ik wel de makkelijkste oplossing. Zijn stallen/bedrijven wel geneigd dat te willen? Uiteraard tegen betaling hoor

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:23

Met een aanhanger lijkt mij het beste idee inderdaad en dan zou ik hennep adviseren in de stal, neemt veel minder ruimte in.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:25

Naranga schreef:
Ik ken ook wel mensen die het in de groene container gooien, maar of de gemeente dat zo leuk vindt..


Als de container boven een bepaald gewicht komt (en dat doen ze op gevoel), legen ze hem niet eens. Dat heb ik ook ooit op een stal gehad. en dan kan je die container leeg scheppen.

daar hadden we ook een aanhangertje en die werd als ie vol was geleegd bij een afvalverwerkingsbedrijf voor 10,- per kuub.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:26

Ik heb een grote aanhanger met een opstaande rand van zo'n 30 a 40 cm. en daar gooi ik de mest in van twee paarden (staan 's nachts op stal). Eens in de twee weken soms zelfs wat langer breng ik de mest weg. Ik heb met de persoon waar ik de mest breng een jaarbedrag afgesproken en haal daar ook mijn hooi en stro en hij verzorgt tevens het onderhoud van de wei.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 11:27

Afvalverwerkingsbedrijf, thnx die had ik nog niet bedacht

Ik wil wel echt op stro eigenlijk, maar misschien dat dat toch lastig wordt inderdaad qua volume.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:33

Collie2008 schreef:
Afvalverwerkingsbedrijf, thnx die had ik nog niet bedacht

Ik wil wel echt op stro eigenlijk, maar misschien dat dat toch lastig wordt inderdaad qua volume.


Die van mij staan op stro en gaat echt prima met het volume op de kar. Heb je wel al een plek waar je je hooi en stro gaat halen? Ik heb het via de buren die koeien hebben en zo een loonwerker in de buurt gevonden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:33

Zou wel een kieper adviseren. Scheelt je een heleboel werk! Anders blijf je scheppen (zeg ik uit ervaring :+ )

Wij brengen het weg naar een recyclebedrijf. 2 asser is €15 per lediging.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 12:49

Nee hooi en stro leverancier moet ik nog zoeken. Huis staat in een andere provincie dus moet alles goed gaan uitzoeken.

Een wagen die kan kiepen, wist niet eens dat die er zijn, mag ik zo brutaal zijn om een foto van jullie wagen te vragen selka?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:52

Ik doe het zo.
Afbeelding
Gaat van 2 paarden voor 1 of 2 weken mest op ligt aan het seizoen, kiept een beetje waardoor je het er af kan schrapen ipv 2x moet scheppen en we brengen het naar de boer waar we het hooi kopen.
We hebben de binnenkant inmiddels behandeld en het zeil is eruit want dat was een ramp :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:53

Zou inderdaad ook een aanhangertje doen. Geen idee waar je zit, anders kun je ook boeren vragen. Die doen meestal niet zo moeilijk, extra vaste mest vinden ze altijd fijn! Zou me niet verbazen dat als je de juiste treft het gratis of voor een gering bedrag kan.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:55

Wij deden ook altijd een aanhanger. en dan op dezelfde manege waar stro/hooi kochten ook de mest neerzetten.
Dat mocht gratis volgens mij.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:01

Wij hebben een kipper aanhanger (250x150) waarvan we de randen hebben verhoogd zodat er meer in kan. De mest (met vlas in ons geval) brengen we bij de boer waar we on hooi kopen. We mogen het daar gratis brengen dan.

Kipper aanhanger kost wel wat (+/- € 2000-2500), maar is met een paar minuten geleegd.
Wij rijden in de winter wekelijks, maar in de zomer eens per 2-3 weken omdat de paarden dan op het land staan en we minder afval hebben dan.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:05

Mijn oom had zijn paarden in de achtertuin in Oud-Heusden, midden in het dorp.
Die had een aluminiumkleurige vuilcontainer staan ( zo'n grote 400L) en die regelde dat deze elke week of 2 weken opgehaald werd door het afvalbedrijf.
Kleppen netjes dicht en zo min mogelijk vliegen en stank daardoor.

Een aanhanger is toch meestal open en veroorzaakt gegarandeerd klachten wat betreft lucht/vliegen.
Ik zou dus even overleggen met de vuilnisdienst in de gemeente wat de mogelijkheden zijn

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 13:26

Dank allemaal voor het meedenken, heb hier al heel veel aan!

Inderdaad vuilnisdienst overleggen is ook een goede.

We zitten niet echt huis aan huis, dus op zich denk ik dat het overlast qua stank meevalt, maar aangezien het wel echt bij de dorpskern hoort is daarom ook dat we wekelijks moeten wegbrengen

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:32

Wij hebben een kieper met verhoogde zijkanten en een zeil erover van de action tegen stank en vliegen.
We legen deze iedere week, is zo gebeurd.

Mocht je met een aanhanger gaan werken neem zeker een kieper anders ben je het snel zat volgens mij...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:59


beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:13

Afvalverwerkingsbedrijf heb ik bij ons in de gemeente ook geprobeerd, maar konden we vergeten. Maar dat is gemeentelijk geregeld dus kan anders zijn.

Formeel gezien (zo is mij uitgelegd) is mest een aparte afvalstroom en voor een verwerkingsbedrijf pas interessant als er voldoende klanten zijn. Anders is het veel te duur om voor te gaan rijden. Wij hebben ooit een bedrijf gehad dat toen de mest elke twee weken kwam legen, maar zij zijn (denken we) om die reden failliet gegaan, omdat ze het bij het gewone afval afvoeren en op de vingers getikt.

Bij ons mag het ook niet naar de milieustraat, maar wel in de groene container. Alleen dan inderdaad tot bepaald gewicht en met twee paarden red je dat echt niet.

Uiteindelijk is dit een van de redenen geweest om de dieren te herplaatsen, want er was niet tegenop af te voern

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:40

Je kunt ook nog vragen welk bedrijf bij de dichtstbijzijnde manege komt halen en hoe vaak. Bij ons op stal kwamen ze elke week en namen dan onderweg soms nog wat kleine klanten mee. Met het juiste materiaal is dat over een smalle sloot heen bijvoorbeeld best te realiseren denk ik.

Aanhanger is idd een goed alternatief en zou zeker eentje nemen die kan kiepen anders ben je zo een half uur aan het scheppen ;)

Moestuinen willen soms ook wel mest hebben dus zou je idd ook kunnen vragen.

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:41

Wij hebben ook een kieper, zo een: http://www.betanco.nl/kiepaanhanger/sar ... as_geremd_

Ik heb 2 schuilstallen met stro, en 3 shetten en 1 tinker. Wij legen hem 1x per week daar waar we ook hooi/stro kopen.

Jaren lang hebben we met een gewone aanhanger de mest gedaan maar zo'n aanhanger leegscheppen is geen hobby. Daarom hebben we vorig jaar een nieuwe kieper gekocht met loofrekken, ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:43

Waar ik op stal stond deden ze dit ook zo en daar waren de tuiniers heel blij met paardenmest. Dus ik zou voordat je gaat betalen voor verwerking, eerst eens kijken of iemand het gratis wil ophalen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Meedenken gevraagd over mestafvoer (met veel restricties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:49

Ik ken iemand en die kon het in de buurt ook gratis naar een tuinder/kweker brengen. Misschien dat dat nog een idee is?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:51

Wij vercomposteren de helft van de mest zelf ( 4 paarden) en die compost gaat jaarlijks eind februari/maart weer op ons weiland. Daar zit ook tuin en keukenafval tussen.

Wij hebben verdiepte stallen. De bodem ligt ongeveer 25 cm. lager dan de drempel. Ik maak gebruik van ouderwetse potstallen. In eerste instantie flink stro er in. Te beginnen met 2 pak gehakseld stro of vlas. Dat neemt heel veel vocht op. Daarna verder instrooien met gewoon stro. Alleen dagelijks de mestballen eruit halen en indien nodig stro bijstrooien.
De andere helft gaat naar een boer vlakbij waar ik dagelijks een kruiwagen naar toe breng op de mestplaat.

Op zich is stromest een hele goede bemesting en wordt het de landbouwers ook weer meer aangeraden om ruige stalmest op het land te brengen omdat dat het land verbeterd doordat het organische stofgehalte omhoog gaat in de bodem wat heel belangrijk is. Mijn buurboer is blij met de ruige mest. Dat gaat straks allemaal het maisland op.