Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

060606

Hele lange dijk, sloot, hoogteverschillen en veulens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 08:43

Ik huur een hele lange dijk en heb twee veulens op komst. In het grote beginstuk staat een schuilstal, voer/watervoorziening. Dit is helemaal omheind. Verder de dijk op rechts van de dijk is ook helemaal hekwerk maar loopt de dijk wel behoorlijk schuin af \ met daarnaast nog een plat stuk waar ze kunnen lopen _ en dan hekwerk. Links verder de dijk op loopt het iets schuin maar makkelijk om op te staan eten ~ . Midden op de dijk loopt gewoon recht _ . Tekens even als voorbeelden. Links verder de dijk op loopt een lage sloot en geen hekwerk.

Merrie's redden zich prima! In het begin ben ik van plan het begin gedeelte helemaal met hekwerk af te sluiten. Hekwerk staat er al maar alleen nog extra zodat ze niet verder de dijk op kunnen. Maar uiteindelijk (wanneer?) Is het wel de bedoeling dat ze gewoon de hele dijk weer gaan gebruiken. Onder toezicht in het begin. En verder is er altijd wel een beetje toezicht.

Maar hoe zit het als het scheef afloopt? Mijn merrie's weten waar ze moeten staan en hoe, maar de veulens? Rollen die niet gewoon naar beneden? Is het leren met vallen en op staan? Of begeleid de merrie ze hier ook wel in? Begrijpen ze dat zelf ook al een beetje van nature? En zelfde met sloot? Begrijpen ze snel dat het niet de bedoeling is daar in te lopen bijvoorbeeld? Ze drinken er niet uit, om situaties als uitglijden te voorkomen. Ik heb zowel drinkbakken als automatisce IBC drinkbak staan. Maar veulens zijn natuurlijk nog op ontdekking. Kan je ze uiteindelijk wel wat vertrouwen of kan ik ze (als ik weg ben) alleen maar in het begin laten staan?

Of zullen jullie helemaal niet op zulke ongelijke gronden laten staan (tot ze volwassen zijn)?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 15:26

Shirley schreef:
Ik zou het niet doen.
Het constant ongelijk lopen op een schuine dijk is een zware belasting voor paarden, zeker voor dieren in de groei.

Het risico met de sloot zou ik ook niet durven nemen, je vergeeft het jezelf toch nooit als je er eentje verdronken terugvindt, want 24/7 "een beetje toezicht" is niet voldoende, het is zo gebeurd -O-

Er zijn genoeg vlakke stukken maar ook wat schevere en hele scheve, of maakt dat niet uit? Waar kan ik meer vinden dat dat zware belasting zou zijn voor de groei?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie