Veulen 8 maand nieuw in kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Veulen 8 maand nieuw in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 12:08

Hoi allemaal,

Er komt een veulen van 8 maand nieuw in onze kudde. De kudde bestaat uit 2 shetlanders van 4 en 6 jaar en een merrie van 9 en een ruin van 9.

Hoe pak ik dit het best aan? Allemaal zijn het superlieve dieren die sociaal zijn naar elkaar. Maar ja er komt dus een nieuw paardje bij die net is afgespeend..

Wie heeft goede tips/ervaringen? Ik hoor het graag!!

Alvast bedankt

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Veulen 8 maand nieuw in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:19

Of je gooit hem er gelijk bij of je doet er een touwtje tussen en laat ze eerst wennen en doet hem daarna erbij. Omdat hij zo jong is en zichzelf nog niet goed kan beschermen tegen de oudere als het zou moeten zal ik het tweede doen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Veulen 8 maand nieuw in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:27

Hoe groot is de ruimte waar ze staan?
Hier heb ik ze er elke keer gewoon bij gegooid, ze konden elkaar goed uit de weg op minimaal een hectare en dat ging super.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Veulen 8 maand nieuw in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:28

Zorgen voor voldoende afleiding en mogelijkheden tot weggaan.
Inscharen gaat altijd beter op een weiland met veel gras dan op een kale paddock, want gras is afleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:32

Wij laten altijd de liefste van de paarden bij het veulen, zodat die zich over het veulentje ontfermt en het veulen er steun aan heeft.
Toen we een merrie met pasgeboren veulen kregen, hebben we ook eerst de rustigste erbij gelaten en daarna de 1-na rustigste.
Dit kan wel een tijd duren, sommige paarden hebben meer tijd nodig om te wennen.


tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:34

Hier gooi ik ze altijd direct samen.
Veulens kauwen ook altijd en hier al altijd ervaren dat andere paarden een stuk minder fel reageren op veulens dan op volwassen paarden.
Zelfs al heel vaak gehad dat een veulen na enkele uren bij een van de hoogsten in rang stond te eten.
Een volwassen paard zouden ze nooit tolereren.

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 13:39

Bedankt voor de reacties super!

Ik denk dat ik de shetjes samen met het veulen in de buitenbak zet en de 2 grote paarden in de wei ernaast. Als het dan goed gaat, hek open en dan kunnen ze kennis maken.. spannend..

Anoniem

Re: Veulen 8 maand nieuw in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:58

Als het om een klein veulen gaat, zou je ook een draadje nog kunnen spannen waar hij/zij alleen onder door kan.
Eerst even oefenen met onderdoor lopen, maar dan kan hij/zij altijd even 'vluchten' als het nodig is.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Veulen 8 maand nieuw in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:05

We hebben mijn shetveulen gelijk bij de groep (3 tinkers en 1 mix) gegooid.
Er werd even gejaagd maar shet was een stuk wendbaarder en later op de dag hoorde hij er helemaal bij.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:47

Hoe groot is het veulen en hoe groot zijn de paarden die je al hebt? Een welshveulentje zou ik bij voorbeeld niet zomaar bij de tuigers gooien.

Je kan zelf denk ik het beste inschatten welk van je huidige paarden het meeste veulenervaring heeft. Die zou je er dan als eerste bij kunnen doen. En daarna één voor één de rest toevoegen.

Maar tegen de tijd dat mijn veulen hier bij komt gaat hij meteen bij de rest. De paardjes die ik al heb zijn allebei heel goed met veulens en ze hebben allebei een andere rol in de opvoeding. Bovendien denk ik dat als ik er eerst eentje bij het veulen laat de ander zich vreselijk gaat staan opnaaien omdat die er ook bij wil :')

Het is wel handig om het veulen eerst even de ruimte te laten verkennen. Dus andere paarden even op stal of in een andere wei, veulen in het stuk waar je wil gaan inscharen zodat hij kan ontdekken waar de omheining is en dergelijke en dan paarden toevoegen.