Bomen/struiken die veel water opnemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 10:18

In onze nieuwe wei zitten een paar plekken die altijd nat blijven. Zijn er bomen/struiken die hierbij kunnen helpen - die uiteraard niet giftig zijn voor paarden?

Ik had zelf al zitten denken aan wilg, maar welke kies ik dan en wat zijn de voor-en nadelen?
Of zijn er betere opties?

De plek is niet heel dicht bij een gebouw dus er is geen gevaar voor het beschadigen van funderingen.

Relax. Nothing is under control.


troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:22

Ik weet alleen dat alles onder onze coniferen en onder de grove den dood gaat door verdroging. Maar ik twijfel of die niet giftig zijn.

LoveBodin

Berichten: 4335
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:24

Onder onze beuk gaat ook een boel dood aan water gebrek. Maar die is ook wel echt heel groot :).

Wilgen zijn zeker niet giftig voor paarden, maar het kan wel zijn dat ze ze opeten :)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:29

Wilg is een goed idee. Groeit sne, is een mooie boom en ht kan geen kwaad als de paarden eraan knabbelen. Eventueel zal je hem in de winter een beetje moeten beschermen tegen de paarden.


Ibbel

Berichten: 48850
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:12

Ik zou eerst even onderzoeken waarom het daar nat blijft. Een paar wilgen gaan een ondergrondse bron niet leegzuigen nl... En de kans dat het zoiets is, is op de Veluwe niet gering. Dan kan je er beter een klein poeltje/vennetje van maken, hebben je paarden ook lol van.

Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 13:10

Hoe test je zoiets Ibbel? Er lopen hier idd ondergrondse stroompjes her en der, dat is bekend.
De natte plekken zijn ook echt heel erg plaatselijk, wat wel apart is. Vennetje laten worden had ik ook overwogen, maar ik denk dat je daar veel muggenoverlast van krijgt, wat de buurman dan waarschijnlijk niet heel leuk gaat vinden want die recreëert op het aangrenzende stukje :=

Ja, er zal sowieso iets van hekwerk omheen moeten want ze gaan er onherroepelijk aan knagen :-)

Iemand idee wat voor soort wilg het zou moeten zijn als ik voor die optie ga?

Relax. Nothing is under control.

belle_boef

Berichten: 10712
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:46

Ik heb knotwilgen staan. Makkelijk en groeit snel. Enige nadeel is knotten maar dat is meer omdat ik er 45 heb staan :’)

Speirs

Berichten: 1679
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:49

:wow: Wat een goed idee! Dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb.. :o?

Danielleeee_
Berichten: 3158
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:54

Knotwilg is geen boomsoort, het is een gewone wilg maar dan geknot. Salix alba is de gewone wilg zoals we hem kennen :)

Beuk zou ik mee oppassen, die kunnen slecht tegen een natte grond.

Edit: naaldbomen zijn ook goede :) die verdampen meer water dan loofbomen. Ik heb alleen echt geen idee of die giftig zijn.
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 22-03-18 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

*pum*

hagelslag
Berichten: 8896
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:54

Wij hebben vorige jaar een aantal populieren neer gezet... Oke t waren meer takjes als bomen maar die groeien nog wel

belle_boef

Berichten: 10712
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:01

Ik heb inderdaad de Salix alba staan x40 en in de voortuin nog een treurwilg. Daaronder is het kurkdroog, prachtige boom maar groeit niet zo snel.

Ook veel berk staan, die zuigen ook behoorlijk water en zijn ook niet giftig voor paarden.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 22-03-18 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:01

Gewoon een paar takken halen waar ze ergens knotwilgen aan het knotten zijn. Tak in de grond en hopla je krijgt een boom. Wilgen zijn veruit de gemakkelijkste bomen die er zijn.

belle_boef

Berichten: 10712
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:03

Sclimpre schreef:
Gewoon een paar takken halen waar ze ergens knotwilgen aan het knotten zijn. Tak in de grond en hopla je krijgt een boom. Wilgen zijn veruit de gemakkelijkste bomen die er zijn.



Mochten er liefhebbers zijn voor takken. Ik heb genoeg :Y)

Ibbel

Berichten: 48850
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:52

Mac schreef:
Hoe test je zoiets Ibbel? Er lopen hier idd ondergrondse stroompjes her en der, dat is bekend.


Gat graven op twee plekken, tot een cm of 50-60 diep, de natte plek en een vergelijkbare plek die wel droog is. Als het gat in de natte plek echt heel snel volstroomt en op een andere plek komt er geen grondwater omhoog dan heb je vermoedelijk wel een ondergronds stroompje te pakken.

Hou er wel rekening mee dat ook een wilg geen wonderen doet als er 'gewoon' water blijft staan vanwege een leemplaat in de bodem oid.

Coniferen zijn overigens geen optie (niet alleen vanwege dat scherpe naalden problemen kunnen geven en sommige coniferen ook echt giftig zijn), die verdampen juist heel weinig water. Daarom hebben ze naalden. Die zijn om waterverlies te voorkomen.

Tink89
Berichten: 2838
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:58

Druiven (al weet ik niet of die giftig zijn) werken ook heel goed. Die hebben wij tegen een rekje gezet en die trekken echt liters water uit de grond.

En wilgen idd.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 18:47

Ik geloof dat De Wilg (Salix Alba?) dus toch de winnaar is :) . Ik zal eens kijken wat de plaatselijke kwekers in de aanbieding hebben; wil dan toch liefst wel ook meteen een klein boompje formaat.

Zijn er ook wilgensoorten die wél giftig zijn voor paarden eigenlijk?

belle_boef 45 passen er hier niet op :') dus qua knotwerk is het te overzien.

Ibbel, het stuk is ook licht glooiend en die natte plek is wel op het laagste punt, wat natuurlijk niet helemaal onlogisch is :P maar het is sowieso een testje waard om te kijken of daar idd een bron of ondergronds stroompje zit. Anders wel een goede plek een een watervoorziening op aan te sluiten :)*

Relax. Nothing is under control.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 04:22

Mac en Ibbel dank jullie wel voor dit uiterst nuttige topic.

TS ik zou voor zowel wilg als berk gaan. Maar dat is omdat mijn paardjes allebei heel graag eten, ik weet natuurlijk niet wat die van jou lusten. Daarnaast zou ik er ook een eik bij willen, dat zijn volgens mij ook waterslurpers. Maar niet iedereen vindt het oké dat paarden eikels eten (ik wel).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Bomen/struiken die veel water opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 06:18

Heb je dit probleem ook in de zomer?
Een boom neemt namelijk bojna geen water op zodra er geen blad aan zit.

Danielleeee_
Berichten: 3158
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:25

Ibbel schreef:
Mac schreef:
Hoe test je zoiets Ibbel? Er lopen hier idd ondergrondse stroompjes her en der, dat is bekend.


Gat graven op twee plekken, tot een cm of 50-60 diep, de natte plek en een vergelijkbare plek die wel droog is. Als het gat in de natte plek echt heel snel volstroomt en op een andere plek komt er geen grondwater omhoog dan heb je vermoedelijk wel een ondergronds stroompje te pakken.

Hou er wel rekening mee dat ook een wilg geen wonderen doet als er 'gewoon' water blijft staan vanwege een leemplaat in de bodem oid.

Coniferen zijn overigens geen optie (niet alleen vanwege dat scherpe naalden problemen kunnen geven en sommige coniferen ook echt giftig zijn), die verdampen juist heel weinig water. Daarom hebben ze naalden. Die zijn om waterverlies te voorkomen.

Naaldbomen verdampen jaarrond wel meer dan loofbomen, omdat die het hele jaar 'blad' (naalden dus) hebben. Qua hoeveelheid water die hun wortels opzuigen, heb je ook wel soorten naaldbomen die veel water opnemen. Echter, inderdaad door giftigheid en naalden, is een loofboom misschien handiger ja :j

*pum*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Googlebot en 15 bezoekers