Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 22:01

Hoi

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie op de bodem van de buitenbak en paddocks hebben liggen en wat daar de mogelijkheden allemaal voor zijn?!

Wij hebben een huis op het oog waar we paarden bij huis kunnen houden en evt zelfs een aantal pensionklanten een stalling aan kunnen bieden.

We proberen voor onszelf een ruwe schatting te maken qua kosten, maar zijn ook erg benieuwd naar jullie meningen over een bodem. Wat voor ons erg belangrijk is is dat hij voor t grootste gedeelte van t jaar begaanbaar is en er geen plassen (of zo min mogelijk) op blijven liggen.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 10:59

Niemand... :=

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:05

Wij hadden vroeger houtsnippers voor de paddock van de shetlanders. Dat voldeed prima en was goedkoop.

Met de komst van onze tinker hebben we de houtsnippers vervangen door zand.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:07

Hier zowel de bak als de longeercirkel met kunststof vezels.
Kost wat, heb je ook wat! Altijd te rijden, met uitzondering van meer als 5 cm sneeuw.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:35

Wat voor bodem wel of niet lukt in de beoogde regio, hangt helemaal af van de bodemgesteldheid tot op grote diepte en het verschil tussen de waterspiegel en de landhoogte.

Deze vraag is dus alleen te beantwoorden op locatie (en niet via internet!) en door iemand die kennis heeft over bodemgesteldheid.

Heb je mazzel, ben je met een paar honderd euro klaar. Heb je pech, dan is 10.000 euro nog niet voldoende.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:32

dioni schreef:
Wij hadden vroeger houtsnippers voor de paddock van de shetlanders. Dat voldeed prima en was goedkoop.

Met de komst van onze tinker hebben we de houtsnippers vervangen door zand.


Zijn die houtsnippers niet gevaarlijk als ze er aan gaan knabbelen? En wat voor zand zijn jullie uiteindelijk op over gestapt? :)


Wildgirl schreef:
Hier zowel de bak als de longeercirkel met kunststof vezels.
Kost wat, heb je ook wat! Altijd te rijden, met uitzondering van meer als 5 cm sneeuw.


Bedoel je daarmee ponyvlokken? Of tapijtsnippers? Of heel wat anders? Mag ik vragen hoe groot je bak is? En wat je kwijt was? :)


Dees schreef:
Wat voor bodem wel of niet lukt in de beoogde regio, hangt helemaal af van de bodemgesteldheid tot op grote diepte en het verschil tussen de waterspiegel en de landhoogte.

Deze vraag is dus alleen te beantwoorden op locatie (en niet via internet!) en door iemand die kennis heeft over bodemgesteldheid.

Heb je mazzel, ben je met een paar honderd euro klaar. Heb je pech, dan is 10.000 euro nog niet voldoende.


Uiteraard laten we eerst een grond onderzoek doen :) ben meer opzoek naar de mogelijkheden en de ervaringen van verschillende soorten bodem :)

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:51

Of houtsnippers gevaarlijk zijn, hangt van de snippers af. Wij hebben in principe paarden die er niet van eten, en aangegeven dat er absoluut geen taxus of naaldboom tussen mag zitten. Overigens hebben wij het niet gebruikt voor de bak, maar voor de paddock paradise, maar daarvoor geldt het eerder meer dan minder.

Als je paarden gigantische vreters zijn (eerder op een stal gestaan waar de friezen met liefde JKK of conifeer aten als je het ze voorhield), is het veel kritischer, maar van de meeste bomen kan een hapje verkeerd spul geen kwaad en het meeste mogen ze gewoon hebben.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:54

Dat is helaas niet van te voren te voorspellen of er grote(vreemde) eters tussen zitten.
Ik denk niet dat dat iets voor ons zal zijn.

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:58

Het waren geen giftige bomen. Als er wilg tussen zat werd dat wel gegeten maar slechts de kleine smakelijke sprietjes. Eigelijk nooit problemen gehad en.ik heb wel knagen ertussen.
Masr de s

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:01

Maar nooit problemen gehad met de snippers.
Het voldeed niet meer met de tinker.

Overigens hebben wij zandgrond.
Bovenlaag is gewoon zand, geen idee wat voor soort. Was wel geschikt voor paarden.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:59

Ik heb ooit houtsnippers gehad en dat was voor 1 a 2 jaar leuk, daarna werd het een ramp. Omdat de snippers gingen wegrotten werd de bodem één dikke ondoorlaatbare koek waar al het regenwater op bleef staan.

Ook heb ik een tijd tapijtsnippers gehad (inkl. ontloogvergunning). Dit zou de grond 'open' en zacht houden... nou ook dat werkte maar een paar jaar. De snippers waren behoorlijk groot en als het stevig gevroren had en er stak toevallig een stuk tapijt recht omhoog, dan brak je je nek er over zo keihard bevroren was het.

Nu heb ik een lading drainage zand op het bestaande Veluwse zand en deze winter ben ik zonder grote plassen door gekomen. Het water loopt snel weg. Hoe het zich van de zomer gaat houden weet ik nog niet, maar bij hitte zal het wel erg rul worden (maar dat was het oude zand ook). ik hoop dat het oude (ronde) zand goed mengt met het nieuwe (hoekige) en zodoende geen keiharde laag kan maken waar het water moeilijk doorheen komt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:23

Zand, in de paddocks een mengsel van woudzand, vulzand en leem en in de rijbak woudzand (verkregen door de bodem te laten keren). We hadden eerst in de rijbak een mengsel van vulzand en kokosvezel, maar doordat hieronder een inklinkende laag zwart zand op 15 cm diepte zat, draineerde dit niet meer. De kokosvezel beviel overigens prima, dat willen we komende zomer opnieuw door het zand laten mengen omdat dit bij droog weer te mul wordt. Kunststof of vilt wil ik niet op mijn erf, dat moet je bij een verhuizing laten saneren omdat dit beschouwd wordt als bodemverontreiniging.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:37

Het is geen bodemverontreiniging, je mag het alleen niet afvoeren als 'grond', maar als huisafval en dat is véél duurder. Bodemverontreiniging heb je alleen als er loog of andere chemische bestanddelen in het grondwater komen. Vandaar dat het alleen verkocht mag worden met een ontloogvergunning.

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:31

Wij hebben zand (gedraineerd) en voor de stallen een stuk asfalt.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:45

@deb: lopen de paarden daar ook los overheen... wordt dat niet glad ??

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:55

op mijn werk ligt een agtenberg bodem met tapijtsnippers en is eigenlijk het hele jaar goed te rijden, zelden plassen ook als het meerdere dagen heeft geregend. dus zeker aan te raden, wij zitten op klei grond. Zijn wel wat duurdere bodems maar ben je voor heel wat jaren klaar, bak is ongeveer 20 jaar geleden aangelegd en nog goed

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 20:01

DubbelDun schreef:
Ik heb ooit houtsnippers gehad en dat was voor 1 a 2 jaar leuk, daarna werd het een ramp. Omdat de snippers gingen wegrotten werd de bodem één dikke ondoorlaatbare koek waar al het regenwater op bleef staan.

Ook heb ik een tijd tapijtsnippers gehad (inkl. ontloogvergunning). Dit zou de grond 'open' en zacht houden... nou ook dat werkte maar een paar jaar. De snippers waren behoorlijk groot en als het stevig gevroren had en er stak toevallig een stuk tapijt recht omhoog, dan brak je je nek er over zo keihard bevroren was het.

Nu heb ik een lading drainage zand op het bestaande Veluwse zand en deze winter ben ik zonder grote plassen door gekomen. Het water loopt snel weg. Hoe het zich van de zomer gaat houden weet ik nog niet, maar bij hitte zal het wel erg rul worden (maar dat was het oude zand ook). ik hoop dat het oude (ronde) zand goed mengt met het nieuwe (hoekige) en zodoende geen keiharde laag kan maken waar het water moeilijk doorheen komt.


Oei dat klinkt gevaarlijk met die stukken tappijt!

Ik neem aan dat je er ook drainage buizen onder hebt zitten?


Keell94 schreef:
op mijn werk ligt een agtenberg bodem met tapijtsnippers en is eigenlijk het hele jaar goed te rijden, zelden plassen ook als het meerdere dagen heeft geregend. dus zeker aan te raden, wij zitten op klei grond. Zijn wel wat duurdere bodems maar ben je voor heel wat jaren klaar, bak is ongeveer 20 jaar geleden aangelegd en nog goed


Ja wij hebben daar voor zitten kijken. Maar weten niet of dit voor nu te doen is met ons budget!

Wij zitten hier idd ook op klei!
Lastig zeg wat geschikst vinden!


Deb100 schreef:
Wij hebben zand (gedraineerd) en voor de stallen een stuk asfalt.


Ben ook erg benieuwd of dat asvalt niet glad is/word? Zeker als een paard ijzers draagt?

Klinkt wel erg onderhouds vriendelijk!!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:03

Nee, ik heb geen drainage, behalve het van nature drainerende zand van de Veluwe :)

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 22:02

DubbelDun schreef:
Nee, ik heb geen drainage, behalve het van nature drainerende zand van de Veluwe :)


Wat heerlijk! Gaat m hier niet worden ben ik bang hihi.

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:02

Hier is net de bak weer in orde gemaakt. Dreinage en dreinage zand kwam er goed onderuit na 15 jaar. Ligt een nieuwe laag M3C zand op van 10 cm. De bak ik nu nog wel erg zwaar. Ga er nog een paar keer wateroppervlak brengen en als het dan toch zwaar blijft laat ik er misschien nog een laag vulzand op brengen. Dit is fijner waardoor het dan steviger word. Wil er liever geen vlokken, vezels of snippers in hebben.
De paddocks gaan we binnenkort aanleggen en hiervoor gebruik ik het oude zand wat uit de bak is gekomen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor bodem in buitenbak en paddocks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:02

Ligt er ook echt aan waar je zit.

Wij zitten op zandgrond. De paddock waren weitjes, maar zijn al kaalgevreten voor ons. Het is wit zand en echt heel droog. Bij een echt extreme bui, hebben we op een paar plekjes wat nattigheid, maar dat is echt super snel weer weg. De paddock wordt niet gesleept en is dus wel hobbel de bobbel.

Waar het bestraat is, stond langer blank, maar daarvoor heb ik ernaast een geul gegraven.

We hebben nog een stukje wei, maar door molshopen nu ook veel zand naar boven gekomen. Wij huren het, dus zijn daar nog mee bezig.

De bak is ander zand, donkerder en gemengd met een of ander kunstgras achtig spul. Hij is echt hele jaar door kurkdroog en staat nooit een plas in. Wel is hij vrij snel hard, dus moet weer goed losgehaald worden.

Bij ons staan er ook bomen omheen, maar geen sloot of iets dergelijks.