Onderhoud weide op natuurlijke manier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Onderhoud weide op natuurlijke manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:50

Mijn ervaring op arme grond is dat je niet zonder bemesten (injecteren en kunstmest) kunt.
In verteerde paardenmest zit nauwelijks voeding. Ik heb een keer een jaar niet bemest met drijfmest en ik had dat jaar geen groei in m'n gras.
Ik bemest daarnaast ook met perlka (slow release kunstmest waar ook kalk in zit), en ik bestrijd onkruid met bestrijdingsmiddelen. Op 2 ha is met de hand uithalen eveneens geen doen.
Daarnaast kalk ik in het voorjaar ook nog een keer. Paardenmest verzuurt de grond ontzettend.

Verder zaai ik eens in de 6-7 jaar compleet opnieuw in, omdat paarden ook de grond ontzettend vast lopen, waardoor er geen lucht meer bij de wortels komt en ook dat is dodelijk voor je gras.

Kort samengevat: wil je gras voor je paarden, zul je je wei echt goed moeten beheren.



Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:16

En de vraag is uiteraard ook hoe milieuvriendelijk/ecologisch verantwoord 'natuurlijke' producten zoals lavagruis en schelpenkalk en god weet wat voor andere middelen er als 'natuurlijk' worden aangeboden.

Érgens wordt dat nl uit de natuur weggehaald...

Er is niets mis met kunstmest. Kunstmest is niets anders dan een/meerdere zoutverbindingen die noodzakelijke voedingsstoffen (die je paarden weghalen door gras te vreten) toe voegen.

En met 20 paarden op 5 ha ga je het zonder stevig bemesten echt niet redden. Daarnaast zou ik niet in je schoenen willen staan om 5 ha met de hand onkruidvrij te houden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers