Stalbedekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:00

Hoihoi,

Ik zit te denken om over te gaan van stro naar vlas.

Ik oké liefst niet te duure waar halen/bestellen jullie het?
En hoeveel doen jullie in de stal?
We hebben hier een stal van 4 bij 4

Waar bestellen jullie het?
(hij hoest wel dus daar rekening mee gehouden worden)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:16

Bij ons in de buurt kost vlas 5€/pak. We hebben meerdere leveranciers, waaronder een voerboer die het heeft.

In een stal van 4x4 zou ik beginnen met 6-7 pakken en dan aan het eind van de week zorgen dat er 8 pakken in liggen, dan heb je zo'n 20cm strooisel en dat is een goede laag om mee te beginnen. Daarna heb je over het algemeen 1-1.5 baaltje per week nodig, maar dat hangt er voornamelijk vanaf hoeveel je paard plast en hoe zorgvuldig de stront er tussendoor uitgehaald wordt. Wordt er iedere keer veel vlas met het stront scheppen weggegooid, heb je uiteraard meer vlas nodig dan als je de mestballen er zo ongeveer met handschoenen uit haalt. De natte plek verwijder ik 1 a 2x per week. Schoon vlas opzij (bij voorkeur alleen op de plasplek, de rest van de stal doe ik alleen de bovenste 5cm van verschuiven om te kijken of er nog ergens een plasplek zit) en dan het natste eruit scheppen. Het halfnatte spul aan de randen verdeel je over de kale plek en daarna doe je er een half tot heel pak vlas bij, afhankelijk van hoeveel je verwijderd hebt.

Lise20
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:57

Wij staan ook op vlas! Een pak waar wij twee stallen mee vullen kost hier €10! Wij bestellen nu een container, kost €400 maar hier doen we maanden mee!! Denk niet dat zon container iets is voor jou, heb je al eens naar strobrokken gezien? Groetjes!

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:27

Ik bestelde het altijd bij www.langwerden-veevoeders.nl

Die hanteren ook staffelkorting vanaf bepaalde aantallen, maar dat staat
heel duidelijk op hun site :)

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:35

Ik ben zelf via stro naar vlas om uiteindelijk te eindigen met stropellets van Equibedding.
Stro vind ik om te zien mooiste onder een paard, maar mesthoop wordt groot, vlas neemt meer vocht op dat gewoon stro, maar heeft ook nadelen, bij viezerik op stal vliegt het erdoor, toch veel stank en als het vers is, is het glad en ik vind het heel zwaar uitmesten.
Inmiddels gebruik ik de Equibedding anderhalf jaar, moest er wel aan wennen, maar nu vind ik het ideaal.
Ik laat het in big bag komen, maar het wordt ook in zakgoed geleverd.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:46

ProudJustify schreef:
Ik bestelde het altijd bij http://www.langwerden-veevoeders.nl

Die hanteren ook staffelkorting vanaf bepaalde aantallen, maar dat staat
heel duidelijk op hun site :)


Wij ook, bevalt goed en wordt overal in Nederland thuis afgeleverd, Ideaal. Voor een box van 4 x 4 mag je de 1e keer rekenen op een baal of 8 a 10, afhankelijk van hoe dik je de laag wil hebben. Daar haal je dan steeds de mest en natte plekken uit. Wij gebruiken ca. 1 baal vlas per week per box ( 4,5 x 3) en dan blijft het netje droog en fris.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 13:34

ElCid schreef:
ProudJustify schreef:
Ik bestelde het altijd bij http://www.langwerden-veevoeders.nl

Die hanteren ook staffelkorting vanaf bepaalde aantallen, maar dat staat
heel duidelijk op hun site :)


Wij ook, bevalt goed en wordt overal in Nederland thuis afgeleverd, Ideaal. Voor een box van 4 x 4 mag je de 1e keer rekenen op een baal of 8 a 10, afhankelijk van hoe dik je de laag wil hebben. Daar haal je dan steeds de mest en natte plekken uit. Wij gebruiken ca. 1 baal vlas per week per box ( 4,5 x 3) en dan blijft het netje droog en fris.


Oké super bedankt allemaal voor de reacties, voordeel is wel dat ze overdag en snachts altijd naar buiten kunnen dus ze zo min mogenlijk bij droog weer in de stal staan :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:24

De mijne staat in een box van 3x5 met vlas en overdag buiten. Ik verbruik 1 baal in de week en haal er iedere dag drollen uit. wanneer ik de bodem te nat vind worden haal ik wel de onderlaag er voor een deel uit. Dat is wel even een graafwerkje, maar gezien de tijd die het dagelijks scheelt, echt ideaal. Wij bestellen minimaal 20 balen en die waren twee weken terug 5,25. De prijzen schommelen nogal omdat er een slechte oogst is geweest. In de zomer hebben we ook wel vlas voor 4 euro per baal.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:38

Ik bestel per pallet, bij Souman Agro. Deze wordt op de plek neergezet waar ik het wil.
Ik begin met een lege stal met een baal of 6 (box van 3 x 4 )
Daarna wekelijks de natte plek er uit en die hoeveelheid die ik er uit haal vul ik weer aan om de dikke laag te behouden. Als je laag te dun is zal je merken dat je geen droge bovenlaag krijgt en voor je gevoel dus ook geen droge en schone stal.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:41

Hier kost het € 5,50 per baal vanaf 10 stuks (meer kan ik niet kwijt helaas)
Ik heb een stal van 3 bij 3,5 en heb daar 4 balen in gedaan.
Elke dag haal ik de mest (drollen) eruit en de bodem haal ik er 1x per week uit, dan gooi
ik er ook weer een nieuwe baal bij.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:54

Wij bestellen bij een lokaal bedrijf.
We bestellen dan altijd 1 pallet, dat zijn 21 balen vlas. de laatste keer dat ik besteld heb waren de balen €5,25 per stuk. Maar de prijs kan nog wel een verschillen.
1x in de 2 weken gooi ik een nieuwe baal in de stal.
en als we de hele stal leeg halen (3.5X3.5) doen we weer 5 nieuwe balen in de stal.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:56

Als het vooral voor tegen het hoesten is dan zijn equibedding korrels ook goed. Mijn chronische hoester stopte met een week met hoesten op die korrels.
Proefpakket 200 kilo is 60 euro, kun je 6-8 weken mee vooruit.
Pallet 1000 kilo is 265euro. Zakgoed geleverd in zakken van 20kilo.

Vlas geen ervaring mee. :)

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 22:20

Inmiddels zijn wij nu ruim 3 weken op vlas. Enige is dat de urine lucht heel sterk is ze plassen ook alleen maar in de stal en hebben 24/7 uitloop naar buiten naar de bak en de paddock.

Hebben jullie ideeën om ze of te 'leren' buiten plassen. Of andere ideeën voor de stal ivm alle urine het is van een E pony en een Shetlander. Het word namelijk een erg dure bedoeling als ik er elke dag schoon vlas in doe...
Wat ik ook hoor is om de stal in de zomer gewoon zonder bedekking te laten staan.

Mvg

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:39

Paarden helpen je wel van de centen af.
Helaas geen truc om ze buiten te leren plassen.
Hier wordt nog buiten gepoept als ik ze binnen haal en zodra ze op stal staan, markeren ze de stal door te plassen.
Denk dan bij mezelf had dat dan ook nog even buiten gedaan.

Urine lucht is met stropellets/korrels beduidend minder dan met vlas.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:36

Hier wordt juist liever buiten geplast. Misschien bij mooi weer een aantal keren de stal dicht doen. Zodat ze wel buiten moeten plassen en daaraan wennen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:53

Hoe dikke laag heb je? Urine hoor je niet te ruiken in vlas, alleen als je het los trekt. De valkuil is vaak dat de bodem te los is en te dunne laag erin. Ik haal alleen natte plekken eruit als ik het naar boven zie komen (zo'n 2 keer per week) en elke dag de drollen. De onderlaag bij mij zit goed vast, zodat deze ook niet los gelopen kan worden. Dat heeft wel even geduurd voordat dat zover was in mijn stal, mijn paard loopt rondjes in de stal voordat ze naar buiten gaan 's ochtends, en dan liep ze dus alles los. Dus erg vieze stal. Nu de onderlaag goed vast zit, loopt ze het niet meer los en blijft de bovenlaag ook droog.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:55

Hier wordt door eigenlijk alle paarden duidelijk aangegeven dat ze liever op een goede (vlas)bodem plassen. Het kost je een pak per week als je er voldoende vlas in doet, meer niet, lijkt me een prima investering in paardencomfort. Heb je er wel voldoende in gedaan zodat er echt een bodem in ontstaat (7 pakken bij jouw stalmaat)? Dan is het uiteindelijke verbruik namelijk lager en heb je geen/nauwelijks urinelucht.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:25

Ik verplaats het naar VSW: Verzorging Stalling en Weide :-)

Ronba_17
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:29

Stro, Vlas, Zaagsel of Stropellets(korrels)?

Stro hier geen optie gebrek aan ruimte, zeker grote pakken kunnen we niet kwijt. (hebben nu kleine baaltjes maar zijn op zoek naar iets anders) wat ook lichter afmest
Zaagsel valt ook af nogal prijzig en een stoffig product, en afvoer daarvan is moeilijk hier in de buurt

Nu blijft er vlas of strokorrels over,
Lees van alles hierover, maar we neigen toch naar de kant van strokorrels toe. Ook hier is zeer veel keus en na wat spitten op internet(facebook) kom ik uit bij Equibedding Strokorrels, zitten mooi in de buurt en afhalen is een mogelijkheid, voor ons is dat eventueel wel een uitkomst.

Nu mijn vraag: is er iemand die hiermee bekent is en dit product al wat langere tijd gebruikt, qua prijs niet echt duur en neemt weinig ruimte in zoals begrijp uit hun toelichting

Ronba_17
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:57

Ronba_17 schreef:
Stro, Vlas, Zaagsel of Stropellets(korrels)?

Stro hier geen optie gebrek aan ruimte, zeker grote pakken kunnen we niet kwijt. (hebben nu kleine baaltjes maar zijn op zoek naar iets anders) wat ook lichter afmest
Zaagsel valt ook af nogal prijzig en een stoffig product, en afvoer daarvan is moeilijk hier in de buurt

Nu blijft er vlas of strokorrels over,
Lees van alles hierover, maar we neigen toch naar de kant van strokorrels toe. Ook hier is zeer veel keus en na wat spitten op internet(facebook) kom ik uit bij Equibedding Strokorrels, zitten mooi in de buurt en afhalen is een mogelijkheid, voor ons is dat eventueel wel een uitkomst.

Nu mijn vraag: is er iemand die hiermee bekent is en dit product al wat langere tijd gebruikt, qua prijs niet echt duur en neemt weinig ruimte in zoals begrijp uit hun toelichting


Ohw sorry zie net dat ik hem 2 keer gepost heb, ben een nieuweling hier op bokt dus moet er nog eventjes inkomen

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:43

Ik heb twee stalgenootjes die op stropellets staan (de rest heeft vlas). Voornamelijk vanwege kans op hoefzweren bij vlas (gevoelig paard), dus hebben zij stropellets. Zij vinden het ideaal in gebruik, ik vind het ook heel prettig uitmesten, makkelijker dan vlas. Bodem blijft mooi liggen maar de bovenlaag zit wel goed los en is zacht. Ik zit te twijfelen of ik niet ook over ga op stropellets.