Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:41

Veerust? Die vliegenspray (normaal voor koeien)? Dat zou wat zijn, die heb ik staan..
Hij is ontzettend braaf met spuiten, vreemd genoeg, bedoel je dectomax?


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:42


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:44

Ik heb de cydectin nooit gebruikt dus weet geen verschil.
Maar wel de tecktonic en hier helpt het.
Nadeel het is wel knal knal blauw.
De eerste dagen is het echt fel zichtbaar op wit, dan word het langzaamaan vager

Ik doe het overigens met een spuitje in de sokken, niet over de rug.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:47

Ja dat maakt me dan nog weinig uit, hij moet toch nergens heen de eerste jaren haha.
Dat zou wel heel fijn zijn als dat werkt, dan heb ik die maandag al hier. Maar jeee wat duur haha

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:59

Nick heeft ook mijt gehad toen hij bij ons kwam. In de kootholtes. Hij stampte en knabbelde aan zijn achterbenen. Ik had nog sebacil van de dierenarts staan. (Had ik voor James, toen hij luizen had).
Dat werkte echt super goed. Dat spons je erop en moet je niet afspoelen. Moet wel tot de huid doordringen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:03

Maar dat moet ook met water toch?
Er hangen hier al ijspegels aan de drinkton..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:04

Chasey schreef:
Nick heeft ook mijt gehad toen hij bij ons kwam. In de kootholtes. Hij stampte en knabbelde aan zijn achterbenen. Ik had nog sebacil van de dierenarts staan. (Had ik voor James, toen hij luizen had).
Dat werkte echt super goed. Dat spons je erop en moet je niet afspoelen. Moet wel tot de huid doordringen.

Maar je moet hier je hele paard mee wassen, nat tot op de huid; bij mijt heeft het, net als bij luis, geen zin om plaatselijk te behandelen.
Voor luis gaan wij straks diatomeenaarde gebruiken; wassen met ByeMite hebben we vorige week gedaan, toen was het qua temperatuur nog nét te doen.

Oy with the poodles, already

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:14

Granoek schreef:
Heeft er iemand hier tips?
De jongste hier heeft mijt (het zal ook eens niet gewoon 2 weken goed gaan) maar ik kan hem nu echt niet wassen met dit weer want de stallen zijn niet geïsoleerd ofzo.. Heeft iemand iets dat werkt zonder water en wat bij voorkeur niet met DA attest gehaald moet? Ik ben pas donderdag weer vrij om eventueel een DA te laten komen en wil er graag eerder mee kunnen beginnen, al is het laat na mijn werk.
Ik ken dus Cydectin pour on maar dat is enkel met attest.


Ja, mijten kun je erg goed bestrijden met Frintline voor grote honden (niet de combo). Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar ik heb een Belg en daar doe ik 1 pipet per poot. Wel zorgen dat het biet nat wordt ;maar dat lukt met dit weer wel). Een kleiner paard/pony kun je 1 pipet per 2 piten doen. Als het niet alleen in de sokken zit, ook een pipet bij staartinplant en schoft. Zó van de mijten af. Kan zijn dat je het even 2-3 maanden vol moet houden (1 x per maand druppelen), maar ik heb bij Beau al jaren geen mijten meer gehad.

Moet er wel bij zeggen: mijten zjn meestal een teken van verlaagde weerstand. Bij Beau zat t niet goed in zijn darmen. Sinds ik die op orde heb, geen mijten meer. Zelfde geldt voor luis bij mijn fjordenruin. Elk jaar raak (ook met frontline behandeld). Ook bij hem ging t niet goed in de darmen. Is ook op orde en al 5 jaar geen luis meer. Dus meestal moet he ook even verder zoeken dan alleen de mijt en luis. Die je wel eerst moet bestrijden natuurlijk.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:19

Geen Belg maar wel dezelfde omvang haha. Voorlopig alleen in 1 sok, de rest verrassend genoeg helemaal nog niks te zien. Maar dat wil niks zeggen

Verlaagde weerstand is zeker mogelijk, hij heeft dik 2 maanden stalrust gehad owv ongelukje in de wei.
Het vervelende is, zo is het met hem altijd wel wat anders, en als hij ziek wordt krijgt hij gegarandeerd mijt of luis. Het is een beetje een cirkel zo

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:21

Granoek schreef:
Geen Belg maar wel dezelfde omvang haha. Voorlopig alleen in 1 sok, de rest verrassend genoeg helemaal nog niks te zien. Maar dat wil niks zeggen

Verlaagde weerstand is zeker mogelijk, hij heeft dik 2 maanden stalrust gehad owv ongelukje in de wei.
Het vervelende is, zo is het met hem altijd wel wat anders, en als hij ziek wordt krijgt hij gegarandeerd mijt of luis. Het is een beetje een cirkel zo


Beau is ook een wandelende ziekenboeg. Altijd wat. Maar Frontline is dus makkelijk, te halen bij de dierenwinkel en hij hoeft niet nat.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:45

Ik had juist wel de combo van frontline. Ook advantix gehad en elders goede ervaring met advantage gehoord, dus zal allemaal wel werken. Deed hier bij de Tinkers ook een per sok. Vind dat de fijnste manier van behandelen. Eigenlijk nooit hoeven herhalen. Weet je zeker van de mijt? Mijne kreeg teveel voer en is daar wat van gaan jeuken, en verharen jeukt ook, plus dat t ook voor daling vd weerstand zorgt helaas.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:20

Hilary, ja toen James en Bliksem luizen hadden heb ik ze van top tot teen gewassen (2x). En moet je inderdaad aanmaken met water.
Nu niet helemaal handig.

Voor Nick hielp alleen de benen wassen met het spul tegen de mijten in de kootholtes. Daarna heeft hij er nooit meer last van gehad.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:25

Ik heb nu die tectonik besteld, die zou er maandag al moeten zijn :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:34

Ik heb hier ook tectonic.
Zou preventief tegen luizen werken.
Enige nadeel is idd de blauwe kleur.
Heb wel een stuk meer betaald. Meende 85 euro.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:23

Tektonik kan je volgens mij gewoon bij agradi enzo krijgen. Maar ik zou dat echt afraden. Nogal heftige mogelijke bijwerkingen. Mijn paardenarts is absoluut geen zeikerd (krijg ook gewoon sebacil enzo), maar tektonic raadde zij dringend af, kon dat en soortgelijke producten ook niet van haar krijgen, ook al kon zij er wel aankomen. Is absoluut niet bedoeld voor dit soort dingen, al weet ik idd wel meerdere eigenaren die de gok wel nemen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:43

Waar is tecktonic dan wel voor bedoeld?
Er zit permethrin net als in veerust en veel vlooien en luizen artikelen.
En natuurlijk kan de DA het aankomen, iedereen kan het aankomen :)
In engeland is hetzelfde spul ook voor paard te krijgen onder een andere naam. Z-itch.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:47

Tegen vliegen en knutten

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:49

Daar is het ook voor ja.
permethrin werkt gewoon voor alle insecten, ook voor mijten

http://www.equineservices.nl/Mok,_mijt_ ... _oplossing
Deze geven dus ook voorkeur voor gebruik van permethrin omdat het geen recistentie van het ontwormen in de hand werkt.
Noemen alleen een ander merk.


Citaat:
Het aanbrengen van een pour-on, een medicijn dat via de huid intrekt, kan helpen bij paarden die bijvoorbeeld bang zijn voor water. Een pour on wordt op de rug aangebracht, net achter de schoft. Daar kan het paard niet zo gemakkelijk likken. De werkzame stoffen verdelen zich over de huid waardoor deze giftig wordt voor mijten of luizen. Sommige paarden krijgen huidirritatie of open plekken op de plek waar de pour-on is aangebracht. Deze behandeling is dan ook niet voor ieder paard een goede optie.

Veel gebruikte medicijnen zijn Moxidectine (Cydectin), ivermectine (Noromectin) of permethrin (Spotinor).
Let op: vermijd het gebruik van moxidectin en ivermectine. Dit zijn medicijnen die ook voor ontworming worden gebruikt. Veelvuldig gebruik werkt resistentie in de hand. De behandelmethode van voorkeur is wassen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:10

_ENGEL_ schreef:
Hier ook 0.0 mankementen aan me tinker. Bij aanschaf wel problemen met de castratie, maar dat is niet ras gebonden.
Misschien wel raadzaam om pssm test uit te laten voeren.

Hier een aanbod gekregen van een andere weide. Ik heb nu een weide van bijna 2000m2 voor mijn tinker en mini. Helaas is dit tijdelijk want er komt met de tijd een vilawijk. De bouw gaat op de percelen ernaast gestaag door dus word er wel wat zenuwachtig door. Deze wei is 1.5km vanaf huis.

Vandaag een brief in de bus ontvangen dat ik komende vrijdag naar het gemeentehuis mag omdat er 13 percelen veeweides vrij gekomen zijn en ik mag mijn voor keur aangeven. Heel bizar heb er 4 jaar opgestaan. Helaas wel 12 km vanaf huis. Gelukkig heeft een goede vriendin ook deze uitnodiging ontvangen. We hopen op 2 aan elkaar grenzende stukken. De stukken zijn tussen de 4000m2 en de 13000m2. Ik mag 55m2 bebouwen. Hoop alleen niet dat bestrating daaronder valt.

Ben zo benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Hier ook geen streng voer ritme. Ik vul de slowfeeder bij tussen 17.00 en 23.00 uur. Soms ben ik de volgende smorgens al en dan voer ik savonds minder. Na het werken een bakje metazoa of vitalbix. Soma ben ik er 2x per dag en soms 1 x


Engel, mag ik vragen hoe je aan zo een stuk weide komt van de gemeente? Ik zoek voor mijn paard en het paard van mijn stalgenootje een nieuw plekje waar ze fijn buiten kunnen zijn maar in het westland is dat gewoon niet te doen. Ik ben benieuwd of je tips hebt voor ons!!

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:44

Gewoon gemeente bellen! En beste is als je stuk land op het oog hebt eigenaar te achterhalen en dan te gaan vragen :) zowel gemeente als makelijk als particulier wilden hier prima met mij in gesprek.

Tektonick en aanverwanten zijn helemaal niet voor paarden bedoeld := Heb ze in die 8 jaar Tinkers (incl training, dus 50+ paarden in totaal zien komen en gaan of verzorgd), nog nooit gemist.

Sommige paarden zijn dusdanig allergisch voor het spul dat ze omvallen (ja, dood idd) als het spul goed inwerkt. Daar zijn brandplekken op de rug (die naar zeggen icm zonlicht ontstaan) echt niks bij...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:13

Tecktonic en aanverwanten zijn net zoveel voor paarden als voor koeien bedoeld.
Dan moet je ook geen veerust gebruiken wat de halve paardenwereld doet
Omdat er geen paard op staat in nederland wil het nog niet zeggen dat ze er dood van neervallen.
Dat er geen paard opstaat is omdat het niet nederlands erkent is. maar zoek je in het buitenland dan wel, zoals met de tecktonic onder een andere naam, waarvan daar zelfs de dosering nog hoger ligt ook dan wat wij in nederland aanhouden.

Ja last van plekken door de zon kan. Allergisch ja kan ook natuurlijk.
Kan ook met wel paardenmiddelen dat ik eens voor een paard had gekocht om witte vlekken wit te krijgen, stond vol met bulten.

Bye mite waar iedereen mee wast is ook voor kippen.

Maar goed daar is dit niet het juiste topic voor, maar hou niet zo van paniek zaaien.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:18

De paniek is terecht want de paarden met brandwonden zijn onder mijn kring van bekenden niet op een hand te tellen, en 3 sterfgevallen. Het is niet voor niets dat mijn DA het niet wilt geven. Idd, ik weet dat veel mensen het wel gebruiken, of dat onwetendheid is of kop in het zand steken is, geen idee. Denk als jouw paard omvalt je jezelf dat nooit vergeeft. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Wat iedereen verder met deze info doet moet ieder voor zichzelf bepalen.

De binnenkant van een rund en van een paard zijn niet te vergelijken. Een rund kan veeeeeeeeeel meer hebben.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:26

En ik ken er 0. En ook heel veel mensen die het gebruiken.
Geen brandwond en zeker geen dood.
Ja de binnenkant is anders, maar in andere landen is het ook gewoon voor paarden goedgekeurd, zelfs in hogere dosering. Niet voor niets lijkt me.

Ik gebruik het hier bij 3 paarden en ook totaal geen problemen gezien.
En het is geen onwetendheid, geen kop in het zand, gewoon nuchter nadenken en niet panieken.
Anders ook niet enten of antibiotica spuiten, daar vallen ook paarden van dood.
Maar nogmaals het verkeerde topic, open gerust een ander.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:39

Waarom zou ik een ander topic open, ik klets hier al sinds begin van deel 1, laatste tijd iets minder omdat ik druk ben met andere dingen en weinig te melden heb, maar lees wel altijd natuurlijk.

Ik heb vooral te maken met geïmporteerde Tinkers, wellicht dat die vanbinnen wat minder sterk zijn dan een doornsnee nederlands paard. Zo ken ik ook een geval die heftige verbranding kreeg door gebruik van cowboy magic en aanverwanten, toen ze beter was qua weerstand en conditie, waren die problemen ook over. En zo kan ik nog wel meer verhalen vertellen. Misschien ben ik idioot bewust idd, omdat ik teveel gezien heb, en vooral omdat het in veel gevallen ook gewoon anders kan, dus waarom zou je.

Iemand dé tip tegen bevroren waterbakken? Of een bevroren kraan? Flesje zout helpt iig niet, las nog wel iets over olie op het water schenken, iemand dat ooit geprobeerd? Werkt een tennisbal? Dingen met stroom of vijver attributen durf ik niet aan met mn houdini en angsthaas.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:43

Ik denk dat het nu te koud is voor de trucjes het ijsvrij te houden met bv een bal ed.
Ik controleer de waterbak een paar keer per dag. Nick is een slopert en die bikt gelukkig zelf een gat in de laag ijs, waar hij dan uit kan drinken en Bliksem ook.
Heb ook een bak in de stal uit de wind. Daar zit minder ijs op en die kan Bliksem ook beter los bikken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers