Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:33

700 gram? Wow.wat en koukleum. Mijn geschoren staat met 350 gram en de andere was eerst fleece maar die schuurde en lag belabberd en nu geruild tegen 150 gram. Verwacht niet dat ik dikkere dekens op ga leggen

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:37

Ik heb niet het idee dat die van mij het snel koud hebben.
Maar toch voor je eigen gemoedsrust dan wat extra's erop haha.
Ik kon voor Summer geen dekentje vinden in haar maat wat mij aanstond.
Maar mocht ze niet verkocht worden dan krijgt ze volgend jaar ook een dekentje met hals.
Amel en Melle ook met hals of een halve hals.
Toen Melle geschoren was had ik hem onder 400 gram staan.
Maar toen stond hij nog op een pensionsstal waar ze veel op stal stonden. Daar was het altijd een stuk warmer binnen dan buiten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:48

Dief stond net al koud onder de 200g dus die heeft nu 400 op liggen. Het is ook een prinsesje met een strak vachtje O:)

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:58

700 gram met eigen vacht :wow: dat is met recht een koukleum.

Ik ben wel blij met de vorst in mijn vakantie. Lekker klussen en paarden op het gras. Alles is droog, door alle vorst lijkt het vocht uit mijn bak te verdwijnen en wordt die weer bijna rijbaar.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:08

Ohw.....ik heb ze allebei zonder deken staan. Mijn fjordje heeft een megavacht en is rond en gezond. Alleen mijn oudje....hij lijkt het niet koud te hebben. Hij heeft een megavacht en is (godzijdank) niet te mager maar hij eet niet echt heel veel. Ik ben bang dat ik net alles door de war maak als ik er een deken op gooi, maar ik wil ook weer niet dat hij te veel energie moet gaan gebruiken om warm te blijven...dubdub. Hij kan gewoon altijd zijn schuilstal in...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:11

Ik heb bijna alles zonder deken. Sjaak staat nu ‘s nachts onder 300 (overdag 200) en gaat, denk ik, naar 400. Mss 500 als hij t echt koud krijgt. Beau staat overdag bloot, maar ‘s nachts, vanwege zijn knie onder 100. Die gaat dan, denk ik, naar 200.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:44

Krijg nu best wat dekenvragen met die kou op komst.
Mijn advies is: alleen als het nodig is.

Er is geen regel voor zoveel gram.
Je legt erop wat een dier nodig heeft.
Helemaal geschoren is rond 300 grams bij normale temperaturen.
Heb ze gevarieerd van 100 grams tot 500 grams.
En uiteraard de meesten zonder deken. Lekker teddyberenvachtje erop.
Kleine veulentje ook die afgelopen zondag geboren is. Heeft geen deken erop.
Wat niet nodig is, is niet nodig.
Het zijn de baasje vaak die het nodig vinden en dan zelf beter slapen (gemoedsrust).

Kou en droog is voor paarden prima te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:49

Citaat:
Kou en droog is voor paarden prima te doen.
Meld dit bericht


Helemaal mee eens. :j

Ik doe ook niets anders dan normaal. De jongens staan bloot en de merrie heeft 's nachts een 150 gr dekentje op, dit is eigenlijk alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust.

Paarden zijn nu wel aan het verharen, maar daar zijn ze bij mij in de loop van december al mee begonnen. Voordat ze in zomertenue staan zijn we nog wel een maand of 2 verder. Zo heeft de natuur het ook bedoeld volgens mij...... Verharen op basis van de lengte der dagen.

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:21

Tijdens de vorige koudegolf van een week of 2 geleden hadden die van mijn 250 gram en 200 gram op. De IJslander stond toen niet super warm maar niet koud genoeg voor een dikkere deken. Mijn andere ruin had het prima warm onder de deken. Vanavond gevoeld, IJslander warm en de ruin op het randje... Die krijgt dus als het echt koud gaat worden en hij zo blijft voelen een dikkere deken op. Maar mijn beide paarden zijn voor de helft geschoren (en vooral op de buik, hals en schouder dus de plekken waar ze veel warmte verliezen). De grote heeft trouwens ook een halsdeken op, de IJslander niet, die heeft heerlijke kachelwarmertjes (lees manen :D )

Ik kijk het gewoon per paard aan, mijn ruin heeft al onder de 370 gram gestaan toen hij net geschoren was. Ik kijk gewoon het aan. Hier zijn ze ook al flink aan het haren, de IJslander is al sinds begin december aan het haren... Maar ik heb dan ook 's avonds het licht aan op stal.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 06:49

Precies Anke. Mijn DA zei dat paarden thermo neutraal zijn tussen de -10 en +10. Kan ik mij ook wel voorstellen. Die van mij vinden dit een stuk prettiger dan 30 graden.

Onbeperkt hooi en lekker zonder pyama vinden ze prima.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:51

Selka schreef:
Precies Anke. Mijn DA zei dat paarden thermo neutraal zijn tussen de -10 en +10. Kan ik mij ook wel voorstellen. Die van mij vinden dit een stuk prettiger dan 30 graden.

Onbeperkt hooi en lekker zonder pyama vinden ze prima.


In principe is dat natuurlijk zo, maar alle paarden over 1 kam scheren kan niet. Ik heb Sjaakjaren bloot laten staan (want een paard is thermoneutraal tussen -10 en +10), maar dat was toch een slecht idee. In de winter was hij niet te hanteren en zijn rug en bekken helemaal krom getrokken. Het kwartje viel bij mij, toen ik de paarden vor het eerst met oud en nieuw ergens onder bracht en Sjaak in een binnenstal stond (ze staan bij mij dus 24/7 buiten). Ik heb een paard nig nooit zó tevreden zien kijken _O- . Sinds toen ben ik dekens gaan gebruiken. Ik moest eerst goed zoeken naar de goede dikte, maar dit jaar voor t eerst een normaal paard, ook in de winter. Heb dus ook voor t eerst door kunnen rijden. Zijn thermoneutrale temp is meer tussen 10 en 25 graden := Hij is meer een paard voor de tropen (zonder de vliegen dan, want daar houdt hij ook niet van :roll: )

En Beau, ja, die heeft eigenlijk geen deken nodig. Maar hij heeft een hele kapotte knie en bij kou en nattigheid en dan liggen op de grond, heeft gewoon gevolgen voor zijn knie. Dan heeft hij er last van. Met een dekentje erop is dat veel minder. Want last van zijn knie is last van zijn bekken is last van zijn rug. En met een dekentje is dat opgelost. Overdag ligt hij nooit, dus heeft hij ook geen deken nodig. Ook niet als het overdag blijft vriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:48

Uiteraard kan je niet alle paarden over 1 kam scheren en die van jou hebben overduidelijk baat bij een deken.

Maar persoonlijk denk ik dat veel paarden (dus niet allemaal), vaker een deken op hebben dan nodig. Ik las iets over het "koud" aanvoelen van paarden, maar mijn paarden voelen nu, met oostenwind en 0 graden ook koud. Dat vind ik logisch. In mijn ogen een goed teken, want dan zit de warmte aan de binnenkant :D .

Als ze warm voelen proberen ze warmte kwijt te raken, heb ik geleerd. Maar goed, mijn merrie heeft 's nacht ook een deken op, terwijl ik weet dat het totale onzin is :o .

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:54

Dat Sjaak zo zij eigen ideeen heeft over wat comfortabel is voor een paard, merk ik niet alleen aan de dekens. Had ik in mei eindelijk een ‘echt grote mensenzadel’ gekocht voor hem, vindt hij het toch niet goed. Eigenlijk wil hij alleen een bbp. Een Ghost was ook goed, maar nadeel van een Ghost is dat ze ‘zakken’ als het zadel is ingereden. Aangezien hij een erg hoge schoft heeft, zakte het zadel na een half jaar op zijn schoft en dat vond hij niett leuk. Vandaar de aanschaf van een ‘echt’ zadel. Een Deuber&partner barok zadel, de relvas. Ik was best wel trots, Sjaak leek er goed onder te lopen, dus het zou nog eens wat worden met ons <<) .

Nou, ik reed dus ineens niet meer zo lekker op hem. Dacht dat t aan mij lag, want ik ben wel een echte Ghost fan, dus even wennen op zo’ n ‘echt’ zadel. Maar na een galf jaar geklooi, dacht ik, ik gooi de bbp er weer eens op! Sjaak loopt als een zonnetje >;) . Damn! Nee hè! Dit is dus het zoveelste zadel wat hij afkeurt. Dus mijn mooie, eerste ‘echte’ (alhoewel, heb ook een echte Zaldi gehad := ) zadel staat glimmend en nieuw op bokt markt #) . En ik ga toch maar weer voor een Ghost, waarbij ik dan de pommel laat fixeren. En dan hopen dat dat wel lukt. Want eerlijk is eerlijk, ik heb liever een paard die wél de gebruiksaanwijzing van ‘hoe werkt een paard’ heeft gelezen en niet zo moeilijk doet over temperatuur, zadels, vliegen en wat hij zoal meer kan verzinnen.....

Hij is wel lief hoor :')
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fabster op 23-02-18 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:58

[***] schreef:
Uiteraard kan je niet alle paarden over 1 kam scheren en die van jou hebben overduidelijk baat bij een deken.

Maar persoonlijk denk ik dat veel paarden (dus niet allemaal), vaker een deken op hebben dan nodig. Ik las iets over het "koud" aanvoelen van paarden, maar mijn paarden voelen nu, met oostenwind en 0 graden ook koud. Dat vind ik logisch. In mijn ogen een goed teken, want dan zit de warmte aan de binnenkant :D .

Als ze warm voelen proberen ze warmte kwijt te raken, heb ik geleerd. Maar goed, mijn merrie heeft 's nacht ook een deken op, terwijl ik weet dat het totale onzin is :o .


Die vind ik ook lastig. Paarden horen inderdaad koud aan te voelen. Maar als Sjaak dan koud aanvoelde onder zijn deken, wist ik nooit of dat nou wel of geen goed teken was. Eerst ging ik er van uit van wel. Maar toen trok hij toch ng in elkaar. Nu leg ik er dan toch maar een extra dekentje op. Soms denk ik wel eens dat het wat overdreven is, maar hij blijft het nu wel goed doen, dus het zal wel. Je schijnt er een apparaatje voir te gebben, die dan aangeeft (iver de laatste 2 dagen ofzo) wanneer het te warm of te koud was onder die deken. Heb er wel eens aan gedacht, maar ja....

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:04

Hier mik ik erop dat Diva niet echt warm maar ook niet koud voelt onder de deken bij haar kont. Gewoon aangenaam. Als ze koel voelt merk ik ook echt dat ze blij is met een warmere deken.

Haha die Sjaak. Ergens is het heerlijk als ze aan geven wat goed is voor ze maar het is soms ook flink irritant :+

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:06

Ik heb 2 grizzly beren in de paddock staan, die kunnen het onmogelijk koud hebben. :+ :Y) DUs ik maak me geen zorgen. Jut en jul staan er lekker relaxt bij in het zonnetje.
Heb alleen de paddock nog niet uit gebikt. :Y) := := Doe ik straks wel, eerst ff opwarmen. :9k Zelf wel een koukleum.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:11

Paddock bikken laat ik dadelijk denk ik mijn verzorgster doen O:)
Ok ik help wel :+

Kim heeft het met haar teddyvacht ook echt niet koud, Dief krijgt gewoon geen functionele winternacht op de een of andere manier. Na elke bui is haar bovenlijn kwijt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:23

Haha ik heb ook beren staan, hoewel Dexter nu op stal staat. Telkens als ik mijn ogen sluit zie ik een Dexter die me met een hooivork najaagt :') Hij staat écht niet graag op stal :=
Maar zondag moet ie blinken als een spiegel en vandaag en morgen werk ik 8u30-sluitingstijd dus kon ik hem niet wassen.

Verder geen dekens buiten, die overleven nog geen 24uur hier dus dat zou echt weggegooid geld zijn.
Die kleine bruine hengst van mijn schoonbroer kan Duke zijn staart al niet heel laten dus wil niet weten wat hij met een deken zou aanvangen :n

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:48

De buurboer laat vandaag mest rijden op ons land.Maar kan dat wel op bevroren grond?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:51

Mijn paarden maak ik wel echt blij met een deken. Zanzi vindt de kou nog niet eens een probleem, maar heeft echt moeite met guur (regen en wind) weer. Dan zet hij zijn rug vast en begint hij al gauw te bibberen. Fernando heeft nog te weinig reserves om zonder deken te zetten. Ik heb liever dat hij zijn energie in groeien stopt dan in warm blijven.

Uitmesten vind ik met dit vriesweer overigens heerlijk. Mijn paddock is kurkdroog, even snel met de mestboy erdoor en klaar. Heb nu de paardjes lekker een uur op de wei staan, paddock uitgemest, nu zelf even werken (thuis) en dan breng ik ze zo weer naar de paddock.

@ Britta31: voor zover ik weet mag je geen mest uitrijden op bevroren grond.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -uitrijden

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:53

Als die van mij koud aanvoelt op de geschoren stukken dan heeft hij het echt koud. Merk het dan ook aan zijn spieren met rijden, dan is hij stijver.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:54

Hij heeft het natuurlijk al geregeld met het loonbedrijf.Gisteren hebben ze het op zijn land gedaan.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:54

Het mag wel, heeft voor je gras alleen niet zoveel nut. Is vooral voor de boer, zodat die zijn kelders kan legen :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:55

Zitten jouw keutels niet helemaal vast gevroren? Ik moet ze echt los bikken, ondanks dat de paddock droog is waar de mest ligt.

Ik heb zo'n plastic mestvork, dus bik ze los met de hark en daarna pak ik ze op met de mestvork. Lijkt veel werk, maar is eigenlijk zo gebeurd.
Ben alleen een koukleum... Zal zo maar eens even aan de slag gaan. Bij gebrek aan verzorgsters moet ik het zelf maar doen ;)
Of ik laat Marloes en David wel een een klusje doen als ze terug komen van school :') Kunnen ze een euro verdienen.
Haha, nee grapje. Mijn taak.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:00

Chasey schreef:
Zitten jouw keutels niet helemaal vast gevroren? Ik moet ze echt los bikken, ondanks dat de paddock droog is waar de mest ligt.

Ik heb zo'n plastic mestvork, dus bik ze los met de hark en daarna pak ik ze op met de mestvork. Lijkt veel werk, maar is eigenlijk zo gebeurd.
Ben alleen een koukleum... Zal zo maar eens even aan de slag gaan. Bij gebrek aan verzorgsters moet ik het zelf maar doen ;)
Of ik laat Marloes en David wel een een klusje doen als ze terug komen van school :') Kunnen ze een euro verdienen.
Haha, nee grapje. Mijn taak.


Ik wacht tot de zon net warm genoeg is om de mest met de mestboy los te kunnen schoppen. Als het een beetje los komt kost dat eigenlijk geen extra tijd.
Hopen dat dat vandaag weer lukt :+

Dadelijk eens de paarden in de wei gooien en de camera erbij. Misschien nog een paar leuke plaatjes erbij. *-:)