Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 00:36

Er is bij onze wei/stal geen stromend water. We sjouwen ons rot met jerrycans en een waterput slaan kan niet. We willen nu via het afdak van de schuilstal water opvangen in IBC tanks van 1000 liter. We hebben er al 2 gekocht maar twijfelen nu hoeveel we er totaal nodig gaan hebben. M'n vader wil niet elke keer een tank gaan kopen ergens maar alles in 1 keer installeren, ze komen dan op rij te staan achter de schuilstal. Het gaat om 2 paarden en 1 shet. Iemand een idee hoeveel we er nodig gaan hebben of wat het sjouwen tot een minimum kan beperken. Stal is breed genoeg voor zeker 9 tanks maar is dat teveel? Afgelopen weken regent het genoeg maar in de zomer willen we ook voorraad hebben. Welke bokker heeft hier ervaring mee of weet hoeveel we er nodig hebben?

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:42

En hoe wil je dit water vers houden?
In bewegingen houden om vervuiling te voorkomen?

Lijkt mij niet echt een bepaald strak plan...

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:49

Basis waterbehoefte is 5L/100kg, maar hooi ipv gras, hoeveelheid werk/spelen, meer eten en temperatuur kan dat met 2-3 vermenigvuldigen.
Je tanks moeten goed koud staan wil je watervoorraad veilig te gebruiken blijven in warme, droge periode. Reken op 4 weken a 10L/100kg paard en je zal aardig uitkomen. 3-4 tanks dus (uitgaande van 500kg x2 + 150kg dus afgerond 120L/dag). Maar in de winter als de tank bevriest, zal je toch water moeten zeulen en in de zomer ivm warmte mogelijk ook. Zet 1 van die tanks op een aanhanger die je kan verplaatsen en dus ergens anders vullen (beek/flinke sloot oid via pomp). Zelfdrinker op die tank (of andere en overpompen), beluchter er op tegen lichte vorst en goed houden water en je hoeft ook niet te stressen over genoeg te drinken zolang er minimaal 200L in die tank zit.

Maar waarom is waterput slaan (of beter boer met giertank veeput laten spuiten) geen optie? Briefje in de supermarkt in het dichtstbijzijnde agrarische dorp kan je een heel stuk verder helpen. Drinkwaterput is 2e grondwater laag en die zit daarvoor meestal te diep (dus dure machine nodig).

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:08

Wij hadden vroeger drie tanks van 1000 liter, voor twee paarden, en die waren aangesloten op de regenpijp van het dak van de stal. Alleen in extreem droge periodes raakten de eerste twee wel eens leeg en toen hebben we er een derde bij gezet. De paarden zijn er nooit ziek van geworden. Zelfs een stalgenootje dronk er wel eens van zonder problemen, totdat er een keer muggenlarfjes in zaten :+ Het water rook en smaakte altijd vers :)

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:22

Hoe groot is het oppervlak van het dak? Dan kun je precies uitrekenen hoeveel water er in een jaar tijd op je dak gaat vallen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:36

Wij hebben 2 tanks voor 5 paarden. Echter gebruiken we deze wel alleen in de winter, want in de zomer pompen ze hun eigen water uit de sloot.
Wij vangen het regenwater op via de dakgoten van de stallen en zo vullen de tanks zich zelf steeds weer. De (inloop) stallen zijn 3 bij 9 meter en op de lange zijden zitten dakgoten.

Maar 2 tanks van 1000 liter is voor ons iig genoeg.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:41

Als water lang staat krijg je algengroei in de tanks. En in de winter heb je 1 blok ijs. Ik zou gewoon water meenemen in kannen. Doen we in de winter ook. In de zomer kunnen we gelukkig wel een vat vol laten lopen via een waterkraan. En dan gaat er in 7-10 dagen zo'n 600 liter op voor 5 pony's.
Als je kannen hebt van 10 liter is het tillen niet zo zwaar. We hebben 10 kleine kannen die iedere dag nu in de kofferbak meegaan.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:57

Kun je niet 1 op een aanhanger maken. Als ie leeg is dan meenemen maar huis. Vullen en weer terug zetten.
Zo deed mijn zus het op haar hengstenwei. We zette de bak op een laan midden tussen de bomen en die bleef in de zomer als koud en dus ook niet vies. Ik heb 1 thuis staan en die wordt zodra het wat warm wordt al vies van de alg.
Daarbij met vorst is ie bevroren en heb ik beluchting erop staan om een wak te houden zodat ik er van af boven uit kan scheppen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:43

Algengroei kun je voorkomen door de vaten te schilderen. Die van ons waren groen geschilderd, dat ziet er ook nog mooi uit, en als algen geen licht krijgen groeien ze niet. De vaten bevriezen ook nauwelijks als ze twee keer per dag gebruikt worden. Er staat zo veel druk op dat dat beetje ijs bij de kraan gewoon weg wordt gedrukt. Wij hebben het echt maar een enkele keer meegemaakt dat de kranen helemaal dicht waren gevroren.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:52

Idem hier 8nnemiek. Wij laten ze van het voorjaar leeglopen (omdat we ze dan toch voorlopig niet gebruiken) zodat ze zich weer kunnen vullen met vers water.

Hier zijn ze ook nog nooit bevroren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:54

Vergeet de muggenlarven, andere insecten etc niet die zich in het water zullen vestigen..

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:58

Cayenne schreef:
Vergeet de muggenlarven, andere insecten etc niet die zich in het water zullen vestigen..


Dat kan helemaal geen kwaad. In het gras zitten ook beestjes die ze opeten.

Anoniem

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:01

Hier kunnen wij ook geen drinkput leggen ivm roest en ijzer tot een diepte van ruim 150 meter. Wij vangen nu ook water op. Daarvoor pompten wij water op in een tank die op een kar stond. Met 3 paarden en 1 pony kwamen ze in de zomer maximum 7 dagen toe.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:01

Ik heb ook jaren regenwater gegeven,blauwe tonnen en geen last van algengroei

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:10

HorseTopShop schreef:
Cayenne schreef:
Vergeet de muggenlarven, andere insecten etc niet die zich in het water zullen vestigen..


Dat kan helemaal geen kwaad. In het gras zitten ook beestjes die ze opeten.


Maar een jaar lang? := Ik zou hem tussentijd toch een paar keer schoon willen maken?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:13

Cayenne schreef:
HorseTopShop schreef:

Maar een jaar lang? := Ik zou hem tussentijd toch een paar keer schoon willen maken?


Het af en toe schoonmaken van zulke tanks is ook zeker aan te raden :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:23

Om muggenlarven maak ik me ook niet druk hoor.
Als er een flinke hoeveelheid regen wordt voorspeld en de vaten waren al redelijk leeg dan lieten we ze altijd helemaal leeg lopen, en dan waren ze vaak in een of twee nachten na flinke stortregen weer gevuld. Ideaal.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:28

Hier 1 tank op 2 paarden en 2 shets. Redden we niet het hele jaar mee, in droge periodes moeten we water uit de schuur halen. Denk dat je met 2 tanks een heel eind komt.
Inderdaad met strenge vorst is de tank niet te gebruiken, en wij maken hem ook 1 keer per jaar goed schoon. Oftewel helemaal leeg maken en de binnenkant met een borstel en een waterslang schoonboenen/spuiten.
Ik vind het ideaal.

Het water is altijd heel helder, en heel eerlijk, als ik het aan mijn paarden overlaat drinken ze het liefst uit de modderplassen in de paddock. Dat vinden ze blijkbaar nog lekkerder dan schoon water... ;)

Anoniem

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:31

Pinto: Klopt :j Hier loopt de sloot in de winter de weide in en dat is favoriet bij de paarden.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 03:30

Wauwwwww!! WAt een reacties van jullie allemaal dankjewel! Hierbkunnen we wat mee.

Dak is groot genoeg en uiteraard laten we ze in de regen periodes helemaal leeg lopen (droge sloot dichtbij) zodat ze schoon worden. Er komt hout omheen zodat de zon er niet bij kan en bovenkant wordt donkergroen geschilderd.

Put slaan kan niet ivm leidingen die er door het land lopen (wil de boer ook niet), sjouwen met wat dan ook zijn we helemaal beu, en giertank is helaas niet tot onze beschikking (ook geen trekhaak op m'n nieuwe auto dus vandaar dit topic), ;)

Nu zeulen we met 12 jerrycans dus als het echt heel erg vriest (aankomende week :D ) dan kan dat altijd nog, daar doen we nu ook al vaak regenwater in uit de regentonnen van thuis en ze drinken dat prima, zit ook nooit alg in overigens.

We gaan nu beginnen met 3 tanks zei m'n vader en dan is dat hopelijk genoeg, regen valt er sowieso genoeg zei hij haha!

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:44

Nu alleen niet neerslag. Ik vul de mijne al drie weken lang met een slang omdat er bijna niks valt

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:46

tinkersjakie schreef:
Nu alleen niet neerslag. Ik vul de mijne al drie weken lang met een slang omdat er bijna niks valt


Misschien een tank (of 2) erbij nemen?
Wij hebben er 2 staan en hoeven niks bij te vullen. Zit nog meer dan genoeg in.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:30

HorseTopShop schreef:
tinkersjakie schreef:
Nu alleen niet neerslag. Ik vul de mijne al drie weken lang met een slang omdat er bijna niks valt


Misschien een tank (of 2) erbij nemen?
Wij hebben er 2 staan en hoeven niks bij te vullen. Zit nog meer dan genoeg in.

Heb ik helaas geen plek voor meer, drinken ook 6 paarden van dus gaat aardig wat door per dag.
Er ligt al een waterslang voor de helft onder de grond maar moet nog verder afgemaakt worden. Dan heb ik gewoon een kraan bij mijn stallen.
Maar vind de bak wel ideaal nu want als het zo hard vriest doet de kraan het waarschijnlijk ook niet en via de bak kan ik altijd water pakken. Heb namelijk luchtbollen erin hangen en ook in de cementbakken zodat er altijd een wak in zit

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel watertanks nodig voor jaar rond water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 11:38

Wat zijn luchtbollen? Kreeg ook een tip van een vijver pomp van iemand, iemand daar ervaring mee?

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:51

Zidore schreef:
Wat zijn luchtbollen? Kreeg ook een tip van een vijver pomp van iemand, iemand daar ervaring mee?

Ja ik. Heb dit al jaren en al vaker filmpje geplaatst.
Is echt ideaal. Heb wel een grote pomp erop staan waar meerdere bollen op kunnen.

Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 22-02-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt