Paard breekt de tent af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:14

Een beetje radeloos open ik dit topic.

Mijn paard breekt de tent af in een normale box. Dan bedoel ik zo een box met een schuifdeur die dicht gaat en een normale buitenbox met weefrek. Het gaat volledig fout.

Ze stond eerst op een giga pension in een uitloopstal. Dit ging redelijk. Echter vond zowel ik als paardlief de stalling te groot en vet ongezellig, er stonden ruim 500 paarden.

Toen verhuisd. En daar begon de ellende. Ze kreeg een hele mooie binnenbox met zo een schuifdeur. Ik zette haar erin, verwachtend dat ze stro zou gaan eten. Maar niets was minder waar.. ze begon als een achterlijke te steigeren, proberen over de bovenkant van die box te springen, de deur eruit proberen te trappen.. ik had haar nog nooit zo gezien. Ze brak echt te tent af. Ze heeft bijna die deur uit de railing gekregen.

Toen een best klein binnenstalletje met stenen muur maar wel tralies dst ze aan de buurtjes kon snuffelen. Dit is geen dichte deur, er zat een weefrek op dus ze kon dr kop naar buiten doen. Dit gaat goed en ze staat nog steeds in deze box. Maar ik wilde eigenlijk graag dat ze in de buitenlucht stond. Dus een buiten box geprobeerd en daar dezelfde problemen, inclusief bijna over het weefrek heen gesprongen. Het maakt niet uit of ik dan erbij blijf in de stal, of ze eten heeft.. ze eet dan echt niet en probeert op alle (on)mogelijke manieren uit die stal te komen.

Nu wil ik eigenlijk van stalling veranderen omdat er hier geen weiland is en ze eigenlijk maar een half uur per dag in de paddock mag. (Ik zet haar illegaal wel langer buiten)

Een stukje land in de zomer kan wel, maar het is maar een heel klein stukje zonder schaduw en kost dikke 150 euro per maand naast je boxhuur. Ze mogen er maar een paar uurtjes per dag op. Maar op het weiland zonder maatjes gaat ook niet goed, ze rent dwars door het schrikdraad heen ondanks de grote klap stroom.
:(
Ik ben nu een beetje radeloos. Stel dat ze echt niet op een andere stalling kan. Wat als deze stalling afbrand en je hals over de kop ergens anders heenmoet?

Wat kan ik hier nou aan doen? Het is echt niet normaal hoe ze van rustige merrie in een wildebras veranderd. En dan terug in dr eigen kleine stalletje niks meer aan de hand. :?


Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:38

Ik heb die binnenbox 2 maanden geprobeerd en het werd steeds erger..

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:02

Die andere binnenstal had er tralies tussen dat ze wel aan elkaar kunnen snuffelen, de buitenboxen niet maar die hadden dan weer een weefrek ipv dichte tralies bij de deur.

Bij de vorige stal was ze erg opgefokt en ze lag nooit in de stal. Daarnaast duurt het ongeveer een jaar voordat er een landje vrijkomt waar je iedere dag gebruik van kunt maken. Ze krijgen daar maar 2x per dag schraal kuil en in de zomer is dit kuil zuur en beschimmeld. Als ik nu bij mijn stal het terrein af ga direct het ruiterpad op, kan ik zo binnen 5 minuten naar die vorige stal stappen. Eens geprobeerd met een vriendin, we moesten een clubje anderen daar ophalen voor een bosrit. Mijn paard ging daar mooi het bruggetje niet over.. eenmaal zover gekregen dat ze eroverheen was begon ze te steigeren en wilde ze als de wiedeweer omkeren.

Ik denk dus niet dat ze daar bepaald gelukkig was. Waar ze nu staat komt ze erg tot rust maar ik vind het niet top hier. Nergens is het top maar het is toch fijn als je paard normaal naar buiten kan en je meer bakken hebt als 1 als je met 80 mensen staat.
Ik zeg 1 bak want in de andere binnenbak zijn altijd manegelessen en mag je dus niet rijden en de buitenbak is altijd zeiknat helaas. Ikzelf rij liever in een buitenbak.

Ik heb ik mei de kans gehad om een priveplek over te nemen, daar had mijn oudje gestaan die inmiddels overleden is. Er zijn daar 6 boxen, een ongedraineerde buitenbak en een weiland en thats it. Geen uitrijmogelijkheden niets, maar wel de mogelijkheid paard de hele dag buiten te zetten en snachts op stal. Dat was fijn. Maar we hebben besloten het niet te doen omdat we er dan alleen met ons paard zouden staan en een paard moet niet in zijn eentje gekomen.

Achteraf spijt van, maar dat is helaas altijd achteraf...
Die man stopt met die priveplek omdat hij het niet meer kan, hij is op leeftijd. En de gemeente eist het nu op nu de pacht is opgezegd. Helaas..

Veel voor mijn paard geschikte stallen zijn hier niet. Misschien zitten er nog ergens priveplekken hier in de buurt, maar dat word dan goed zoeken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:52

Ze staat nu al sinds september op stal waar ze nu staat, en sinds november in de box waar ze nu in staat.

Ik betaal zo'n €300 en moet zelf uitmesten etc, en heb dan geen weidegang. Als ik dat in de zomer zou willen ben ik €450 per maand kwijt.
Bij die €300 heb ik wel mijn stro en hooi bijgeteld, en een zak muesli en een zak ponybrok.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:55

Noord Holland naast het Amsterdamse Bos.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:55

Ik stond inderdaad eerst bij wennekers.

Voor dat geld zelf buiten en binnen zetten..

Funnyhorse liever niet omdat daar maar 1 binnenbak is en daar altijd manegelessen draaien.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:40

Dat is inderdaad misschien wel iets, alleen zit er helemaal geen bak bij. Een goe gedraineerde buitenbak, weiland en stallen is voor mij meer dan zat.. En het liefst particulier. Paard moet wel op stro kunnen aangezien ze vlas en zaagsel jammergenoeg opvreet en dat niet goed is lijkt mij..

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:17

Ze heeft 2 likstenen, eentje kan ze heen en weer slingeren enzo maar ze doet er niets mee. Ik wil een goed gedraineerde buitenbak, een fijne box en weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:36

Unbeatable schreef:
AmyPony schreef:
Ze heeft 2 likstenen, eentje kan ze heen en weer slingeren enzo maar ze doet er niets mee. Ik wil een goed gedraineerde buitenbak, een fijne box en weiland.


Met die insteek ga je er niet komen. Think out of the box. Ga gewoon overal kijken waar je kunt. Je paard lijkt het duidelijk niet prettig te vinden op stal dus waarom zou je dan de moeite doen om hem er in te zetten? Om 24/7 buiten te staan hoef je niet persé helemaal natural te gaan maar kun je ook bijvoorbeeld denken aan een hit actief stal of een gewone stal met een kleine paddock/uitloop eraan zodat je paard toch zelf kan kiezen wat die wil.


Ja ik ga rondkijken.

Nog een puntje want ik vermoed dat ze misschien drachtig is. Ik ga morgen langs de da voor checken maar als het zo is kan ik haar niet zomaar verhuizen, het stress niveau moet zo laag mogelijk blijven dan. Als het zo is is hier een opfok stal en is er 1 weiland beschikbaar waar ze op zou kunnen.
Afbeelding

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 07:20

Ik ga vandaag laten checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:51

elenaMM77 schreef:
AmyPony schreef:
Ik stond inderdaad eerst bij wennekers.

Voor dat geld zelf buiten en binnen zetten..

Funnyhorse liever niet omdat daar maar 1 binnenbak is en daar altijd manegelessen draaien.



is die oude meuk van volgens mij was dat manege de jong (tac kade??) tegen de vlakte gegaan, nog te koop, of inmiddels overgenomen? wellicht is dat iets?

als er iemand inzit die een nieuwe start maakt, kan het zijn dat het nu wel anno 2018 eraan toe gaat?

lol was in mijn kindertijd al een oude meuk (reed ooit met een vriendinnetje mee en het dak lekte dat t een lieve lust was).. en ooit de verkoopfoto's gezien, toen zag het er helemaal niet meer uit

even gekeken via bokt.. mensen die bij de jong stonden, namen soms zomerweide bij Natural meadow

Ja daar sta ik. Het is inmiddels overgenomen maar nog steeds oude bende hoewel ze het nu stukje voor stukje aan het opknappen zijn. Die landjes waar jij het over hebt is volgensmij ernaast en kost dus 150 per maand en de eigenaar van dat land gaat de prijs weer omhoog gooien. Hij kan dat doen omdat hij geen concurrentie heeft....

Heel veel stallen zijn lek en er mogen geen officiele wedstrijden meer gegeven worden, het is daarvoor afgekeurd. En in de buitenbak valt niet te rijden zo nat is het.
bartjeminoes schreef:
Eerlijk? Als ik geen geschikte stalling kon vinden voor mn paardje dan ging ie de deur uit.. naar een huisje wat goed is voor je paardje. Kom op, lees dit topic eens over en dan alsof het van iemand anders is. Benieuwd hoe je er dan over denkt

Ja ik zal jou de deur uit doen...
Dus omdat paardlief (tot nu toe) geen andere stalling hier in de buurt duld moet ze maar veld ruimen? Denk het dus niet. Ik zoek gewoon rustig verder. En als dit jouw standpunt is kun je dat tegen alle andere paardeneigenaren zeggen die op deze stalling staan.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:55

Het vastpakken doet ze niet meer sinds ik daar van een stalgenoot tips tegen heb gehad. Ik deed zelf iets fout.

Rijden van de da max 3 keer per week en de rest iets anders doen. Vandaag bijvoorbeeld heb ik een staprit in het bos gemaakt. En daar genoot ze erg van. Daarna nog lekker 4u naar buiten geweest met een vriendje waar ze dol op is. Ze heeft dat vriendje sinds kort en ze zijn erg schattig samen. :)

Ik ben gister voor iets anders bij de da geweest en heb advies gevraagd. De osteopaat eerbij was verstandig en ze heeft dus verteld dat ik het rijden moet beperken tot 3 keer per week en de rest van de week iedere dag iets anders doen waarbij ze wel haar dagelijkse beweging krijgt. Bijvoorbeeld longeren of extra lang buiten. Of met haar gaan wandelen. :)

En ze zou, toen ik rond ging kijken voor stalling, overdag gewoon naar buiten kunnen en dat hebben ze dus sindskort teruggeschroeft. In de zomer gaat ze zo'n duur landje delen met haar vriendje als ze dan nog hier staat.
Als ik heel langzaam singel gaat het ook beter. Vandaag gaf ze geen kick, dat was fijn!


Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:27

Nee gelukkig niet drachtig, in het verleden waarschijnlijk wel meerdere veulens gehad. Ze zal binnenkort ook hengstig worden.
Ik ga mijn paard niet verkopen. Daarvoor koop ik geen paard. Ik vind verkopen grote onzin.
Ik ga binnenkort een weekend bij een particulier staan om te kijken of mijn paard dat accepteerd.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:32

Ik merk dat direct aan haar, ik ken haar het beste. Niemand op bokt kan beweren mijn paard beter te kennen als ikzelf lijkt mij.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:51

Dat is helaas te ver.
Ze krijgt alleen ponybrok en suikervrije muesli qua krachtvoer. Geen melasse enzo.
Ik heb ook een uitloopbox geprobeerd maar ook dat ging niet. Ze is niet weg te krijgen bij dr buurmannen waarnaar ze staat te hinikken als ze weg zijn, en andersom.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:10

Qua huisvesting ken ik mijn paard inmiddels wel.
Ik ga niets kalmerends geven, ik wil zien hoe ze is zoals ze is op een andere plek.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:14

Ze zou dan met 4 anderen komen met uitloopstal, weiland en buitenbak. Als ze er chill is kan ze er blijven staan.

Kissing spines zou misschien kunnen. Maar dat is geen reden lijkt mij dat ze zich in de ene stal wel lekker voelt en in de andere niet.
Vandaag had ik haar weer staprit in het bos gereden en daarna in de paddock. (Deze week mag ze dus alleen woensdag nog gereden, dan heb ik ook les)
Wat mij opvalt, als ze gaat rennen in de paddock, is dat ze met haar hoofd gaat gooien. Ik weet niet wat voor singaal dat kan zijn.
In hoeverre kan kissing spines kwaad? Kan ze dan uberhaupt nog bereden als dat blijkt?

Ze liet ook nog prachtige pirouettes zien, wat kleine bokjes en flink wat gesteiger. :')
In de andere grote paddock ernaast stond een hengst en daar was ze mee aan het rennen samen met dr vriendje. Haha. Ze had veel belangstelling in de hengst. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:22

Saskia9 schreef:
Met het hoofd gooien kan ook gewoon joligheid zijn. Zeker bij paarden die niet vaak hun vrijheid hebben gooien er alles uit als de even 'los' mogen.

Ze komt iedere dag buiten maar gaat vaak in een hoekje staan wachten met dr vriendje. Vaak gaan ze alleen iets doen als je in het midden van die paddock gaat staan :)
Of als een ander paard wat ernaast staat dus gaat rennen. :)

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:55

Als mijn paard in een paar maanden op een bepaalde stalling niet kan huisvesten
Dan merk ik dat echt wel
En dat valt bij haar te merken binnen een uur. Zij is een typetje.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:05

Vandaag aan de hand oefeningen gedaan met mijn paard!
Zo heb ik haar eerst wat gelongeerd en daarna aan de hand laten wijken (gewoon simpel met alleen halster enkijkt longeertouw) en dat ging erg goed! Ze leek het ook leuk te vinden.
Ook geoefend met achteruit lopen als ik dat wil, volgen en wachten. Het ging erg goed en was leuk om eens te doen met haar. Ook geoefend een rondje om haar achterhand te draaien, dus dat ze haar achterbenen niet verplaats zegmaar en alleen met haar voorkant een rondje draait! Eerst snapte ze het niet maar ze had erg snel door wat de bedoeling was. Erg leuk!
Daarna om 17:30 buitengezet en een stalgenoot zet haar straks op stal aangezien ik op maandag niet zo veel tijd heb ivm ongunstige tijden opleiding op maandag.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:40

Vandaag was de druppel. Ik ga dringend een andere stalling zoeken.
Ik had mijn paard een kwartiertje buiten. Er was iemand na mij in de paddock dus ik had daaronder mijn naam weer gezet omdat ik haar langer buitne wil. Dus diegene ging eruit, ik mijn paardje halen. Kom ik bij de paddock begint een stalhulp tegen mij te zeiken dat dit niet de bedoeling is omdat er een rij is voor de paddock. Terwijl alleen die stalhulp na mij was. Dus ik zeg boos: ik zit haar wel weer op stal!!!
Later passeer ik weer dke stalhulp en die zegt ja de paddock is leeg he. Ik zeg boos: ik hoef er niet meer in!!

Ik ben er ontzettend kwaad over omdat anderen hun paard gewoon de HELE dag buiten zetten en schijt hebben aan alle regels!!
Ik betaal verdorie een hoge prijs stalgeld en dan dit weer!!!
Voor mij reden meer dan genoeg om weg te gaan, bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:00

Ik zou vrijdags naar die particulier gaan om te proberen, maar vrijdagochtend kreeg ik bericht dat anderen mij voor waren.
Heb nu een mooie stal op het oog met hele jaar door weidegang, ze word binnen en buitengezet dan en de stallen voor s nachts voldoen aan de 'eisen' dat ze haar hoofd naar buiten kan doen en de buren kan zien. Eigenlijk is het net te ver weg maar ik ga er toch kijken. Er ligt nog een stal op de planning om te gaan kijken, is niet zo heel groot en genoeg ruimte om paard buiten te zetten. In de zomer weidegang. De stallen zelf vind ik daar alleen wat donker maar als paardlief dat niet erg vind vind ik dat ook niet erg. Daar ga ik donderdag weer kijken en dan gaan we zien hoe dit uit gaat pakken.

Waar ik nu sta zegmaar liep ik al vanaf dat ik 5 was, heel wat jaar dus. En dat was altijd leuk. Tot ik er met eigen paard ging staan toen niet meer. Te veel gezeur. En er staan ook veel te veel hengsten. Als die hengsten in de bak rijden ( en ik zelf ook) is het totaal geen pretje omdat die hengsten elkaar af proberen te maken ondanks er handige ruiters op zitten. En daar rijd ik dan tussen met merrie. Niet fijn!
Bovengenoemde stallen zijn 2 van de weinige opties in mijn omgeving waar daadwerkelijk weidegang is en waar ook paddocks zijn buiten weidegang om. Ik ga namelijk ook liever niet weer ergens staan waar manegelessen gegeven worden. Is een groot struikelblok.
Ik ga dus bij bovenstaande stallen kijken of het een beetje aanspreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:28

Deni11 schreef:
Welke omgeving zoek je? Noord Holland is veel leuks te vinden :j

Omgeving Aalsmeer. :)

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:44

Ja dat klopt.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:23

Update. Morgen komt een osteopaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xSCWx en 45 bezoekers