Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:07

Wij hebben aan huis 3000m2. Maar daarnaast 1ha weide.
Als ik hier alles op 2/3 van de oppervlakte aan huis moest doen werd het wel echt woekeren met ruimte. Ik zou er nooit voor kiezen. Nu gaat het bij jou om pony's begrijp ik. Dat scheelt wel iets.

Maar een tip heb ik wel: besteed gelijk heel veel aandacht aan je afwatering. Op zo'n kleine oppervlakte lopen ze binnen de kortste keren alles muurvast en dan heb je alleen nog modder. Je eerste prioriteit moet dus zijn goede verharding/drainage.


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:11

Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Maar ben nu toch echt heel blij dat we doorgezet hebben tot we meer dan 5000m2 konden betalen en vinden. Want nu kan ik mijn paarden pas houden zoals ik het echt wil.
Zoals ik vind dat het voor lange termijn voldoet aan mijn eisen.
Dat de paarden altijd buiten kunnen leven zonder modder, ik genoeg gras heb en de paarden ook nog echt een sprint kunnen trekken.

Ieder voor zich en voor een rustiger type paard kan kleiner misschien best maar voor mijn paarden is zo klein het toch gewoon net niet.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:43

sammyoo: Daarom zeg ik betalen en vinden. Wij zijn daarvoor ook uitgeweken naar een andere hoek.

Op die kleine oppervlakten kom je vaak op heel weinig op gras. En tenzij een paard er echt ziek van wordt doe je ze daar toch echt een gruwelijk plezier mee. Dat lopend eten kun je niet tegenop 'slowfeederen'.
En/of de vrijheid om de benen echt flink te strekken zijn dan ook maar beperkt. 800m2 per perceel is dan al aan de kleine kant.

Ik zeg echt niet dat het niet kan. Of dat het zielig is. Op zich kun je behoorlijk goede huisvesting verzorgen op die kleine oppervlakte maar IK heb er op 1,5ha toch echt meer plezier van.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:11

Sammyoo schreef:
pol013 schreef:
sammyoo: Daarom zeg ik betalen en vinden. Wij zijn daarvoor ook uitgeweken naar een andere hoek.

Op die kleine oppervlakten kom je vaak op heel weinig op gras. En tenzij een paard er echt ziek van wordt doe je ze daar toch echt een gruwelijk plezier mee. Dat lopend eten kun je niet tegenop 'slowfeederen'.
En/of de vrijheid om de benen echt flink te strekken zijn dan ook maar beperkt. 800m2 per perceel is dan al aan de kleine kant.

Ik zeg echt niet dat het niet kan. Of dat het zielig is. Op zich kun je behoorlijk goede huisvesting verzorgen op die kleine oppervlakte maar IK heb er op 1,5ha toch echt meer plezier van.

Je bent van harte uitgenodigd om eens bij me te komen kijken. Dan wil ik je nog wel eens horen! En dan wil ik ook graag bij jou komen kijken. Ik denk niet dat ik wil ruilen..
Ik doe ook niet aan slowfeederen. Ieder paard krijgt wat hij nodig heeft door de computer gevoerd, zowel ruwvoer als brok.

Overigens gaat het volgens mij behoorlijk off-topic.


Hoezo moet ik komen kijken?
Als je hooi geeft ligt dat op een vaste plek of plekken. Dat ligt niet verspreid over 1000m2 zoals bij een weiland. Dus lopen ze minder. Tenzij je zo'n draaimolen hebt is dat gewoon een feit. Ik vind mijn slowfeeder ideaal voor de nacht maar ze bewegen dan toch echt gewoon minder.
En de benen strekken doen ze hier ook met 24/7 buiten. En hoe meer plek hoe beter ze even hard kunnen gaan zonder gelijk een wending in te moeten vliegen. Je kunt in een bak ook gewoon niet echt hard gaan. Zelfs niet als die 20×60 is.

Verder zeg ik dat IK er voor MIJN paarden niet voor zou kiezen. Maar dat zijn beesten die prima tegen 12 uur weidegang kunnen en dat ook erg graag hebben. die graag achter elkaar aanvliegen in stoere mannen spelletjes en daar ruimte voor nodig hebben.
Dan is het toch fijn dat we allebei een fijn plekje hebben voor onze paarden.

Superpony: Hoezo is een groene grasmat eenzijdig? Van een groene grasmat komt je hooi toch ook af? Aanvullen is bijna altijd nodig maar dat is ongeacht gras of hooi.
Daarbij sluit een Weide een paddock niet uit. Hier staan ze 12 uur op 900m2 zand met een slowfeeder. Ideaal voor de nacht en extreem weer. Maar dan willen ze wel weer naar de wei.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:01

Sammyoo schreef:
Ik zou graag ook de foto's en filmpjes zien van de mensen die hier zoveel kritiek hebben van hun paarden in de wei dag en nacht, winter en zomer, in de regen en hete zon.

Het is precies wat superpony zegt, de kwaliteit van de verblijfplaats van je paard is van zoveel zaken afhankelijk.

Krijgen jouw paarden maar 5x dag hooi Gamblerscup??? Dat vind ik pas zielig, die van mij krijgen minimaal 20 keer per dag en hebben daarnaast 24 uur per dag stro om te knabbelen. En hoe wordt het hooi per paard gedoseerd? Het ene paard heeft toch meer nodig dan de ander? En hoe vaak per dag zie jij je paard in rengalop door die wei gaan? Als ik paarden in een wei zie staan, zie ik ze eigenlijk nooit hard galopperen. Mijn paarden bewegen meer dan een paard in de wei. En ik neem ook geen genoegen met minder!


Ik wil echt best aannemen dat jullie het goed voor elkaar hebben. Maar je kunt toch echt niet ontkennen dat meer ruimte nog fijner was geweest?
Wij hebben ook alles droog, altijd ruwvoer en altijd een schuilstal + overkapping ter beschikking. Alleen dan op 1,5ha.
Ze bewegen in de nachten op zand zeker minder dan de dagen op de wei. Op de wei lopen ze namelijk continue, pasje, hapje, pasje, hapje. Op zand staan ze bij de bak te eten of te suffen, gaan wat drinken, gaan naar een ander uitzichtspunt en staan dan weer ergens wat te staan. Er wordt wel meer gestoeit op zand omdat het gras ze dan niet 'mak' houd dus voor mij is de combi ideaal. Maar in totaliteit bewegen ze echt minder als ze op zand staan. En dan heb ik niet eens een vierkant paddock maar iets met een L vorm.
En ze gaan hier minimaal 1 keer per dag tekeer in de wei. De ruinen spelen samen en de shet en de jonge ruin rennen samen rondjes. Echt snelheid maken kán gewoon niet in een rijbak formaat.
Dat sommige paarden daar niet perse behoefte aan hebben wil ik best geloven maar mijn jonge ruin is er daar echt geen van.
In de winter brengt dat inderdaad meer schade aan de wei. Daarom hebben ze dan ook 0,5ha stukken ter beschikking. Omdat te veel bochten maken in nat gras niet handig is en mijn wei dan makkelijker kan herstellen in het voorjaar.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:08

Bij kopen of huren zou ik hier in de regio ook echt niet op durven gokken. Daarbij zijn die prijzen ook niet mals.
Onderhoud blijft een ding. Of je het nou groot of klein hebt. wij hebben de bak/paddock 3 jaar gelden helemaal laten omzetten. Zwart onder wit boven. In het 2e jaar begon op een aantal plekken waar de paarden veel staan eens een plas langer te blijven dan ik wilde. Na 3 jaar hebben we nu in het najaar de dieptand cultivator laten komen en de vast stukken weer los laten trekken zodat we ook in de natste maanden geen modder hoeven te hebben,.

Dat bevestigd ook dat de paarden veel op dezelfde plekken rondhangen op een zandpaddock, vooraan. De overige 800m2 zijn niet nat te krijgen al zou ik het willen maar deze plekken gebruiken ze gewoon heel veel om te staan.
Die plekken ken ik in mijn wei niet. Daar hebben ze behalve de bestrate overkapping geen vaste plek.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:44

Heb ik in de bak/paddock niet nodig. Als ik die net gesleept heb zie ik dat ze in de avond/nacht maar 100m2 van de 900m2 gebruiken. Ze lopen een keer naar 1 van de 2 hekken en liggen in 1 hoek. That's it.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:30

Ja, mijn paarden moeten buiten rennen ja. Dat ze dat lekker doen als ik er niet op zit. Die gekke fratsen die mijn jonge paard uithaalt moeten er blijkbaar uit. Zou voor dát paard niet eerlijk zijn om hem op een 'grote' paddock te zetten en dan te verwachten dat hij dan braaf zou blijven. Mijn andere paard is veel rustiger van aard. Die vind eens echt uitrazen in het bos onder het zadel ook wel genoeg. Maar dat is dus per paard wel verschillend.
En je haalt het steeds aan: ze staan hier NIET op stal 's nachts en ik haal ze ook NIET naar binnen als ze rennen om mijn wei te sparen.

Die onderzoeken van de beweging in een PP zullen wel gedaan zijn op een grote pp? Dan kan ik er mij namelijk heel goed iets bij voorstellen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:14

Indestal schreef:
Paarden die echt veel uitkuren nodig hebben, zijn paarden die veel gereden moeten worden, regelmatig een flinke bos of strandrit en aan de longeerlijn uitkuren kan ook..

Waarom? Waarom zou ik hem meer rijden om te voorkomen dat hij gaat kuren?
Laat hem lekker zijn lolletje hebben.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-10-17 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:44

Toch ga ik een paard daar er niet meer om rijden. Ik rij zoals ik dat functioneren acht.
En zeker met een wat jonger paard niet. Vind het een goed teken dat ze naast het rijden nog puf hebben voor kuren.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:09

Ter illustratie waarom ik zeg dat 20x40 erg klein is om te rennen. Hier staan ze op een stuk van minimaal 40x40 (in een groter perceel) en je ziet al dat het meer lijkt of ze op een voltetjes rennen.


En nee, ik heb ze niet binnen gehaald om de grasmat te sparen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:57

Superpony: nogmaals allemaal leuk een aardig als je rustige paarden hebt.

Ik zie de meerwaarde van die gekke rondjes dagelijks wel. Als dagelijks al niet mee meetelt hoef ik ook niet meer te rijden. En ik denk dat het mij ook al wel problemen in het rijden heeft bespaard. Gek doen doe je in je eigen tijd.

Daarbij is gras voor paarden die stevig werken echt wel van meerwaarde. Juist een mengsel met een aardig aandeel raaigras. Daar halen ze namelijk voedingswaarde uit die ik anders uit (meer) krachtvoer moet halen.

Dus om nou alle paarden over diezelfde (sobere) kam te halen is gewoon echt te kort door de bocht.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:54

superpony schreef:
pol013 schreef:
Superpony: nogmaals allemaal leuk een aardig als je rustige paarden hebt.

Ik zie de meerwaarde van die gekke rondjes dagelijks wel. Als dagelijks al niet mee meetelt hoef ik ook niet meer te rijden. En ik denk dat het mij ook al wel problemen in het rijden heeft bespaard. Gek doen doe je in je eigen tijd.

Daarbij is gras voor paarden die stevig werken echt wel van meerwaarde. Juist een mengsel met een aardig aandeel raaigras. Daar halen ze namelijk voedingswaarde uit die ik anders uit (meer) krachtvoer moet halen.

Dus om nou alle paarden over diezelfde (sobere) kam te halen is gewoon echt te kort door de bocht.


Wie zegt dat ze allemaal sober zijn?

Ze zijn rustig, omdat ze zo gehouden worden. Zet ik ze op stal, dan moet zelfs mn 24jr merrie compleet uit haar plaat af en toe.

Maar ik heb nog nooit problemen gehad met rijden, of ze nou wel of geen energie hebben.

Onze voeding is echt volledig en ze komen niks tekort. Ze krijgen eigenlijk geen krachtvoer zoals biks en muesli. Maar zeker wel een volledig dieet. Gras is echt veel te eenzijdig, net als Nederlands hooi. Kuil voeren wij ook nooit.


Anders val je over dat ene woord. Wat niet voor niets tussen haakjes staat.
Die van mij staan anders ook 24/7 buiten maar zijn dus niet rustig en rennen wel graag rond. En zouden wel wat te kort komen zonder gras of ze zouden flink meer krachtvoer moeten krijgen.
Andere paarden, ander gebruik andere visie op hoe je ze wil houden. Maar ik heb er hier zeker 1 staan die op een kleine oppervlak tekort gedaan wordt. Die andere 2 zouden de oppervlakte niet perse nodig hebben maar daarvan is er weer 1 die zonder gras toch echt een flinke stoot krachtvoer meer nodig heeft.

En hoezo onvoldoende ondergronden? Gras, stenen en zand maken mijn hoef onderhoud toch echt gewoon heel makkelijk.

En uit hun plaat gaan op 15x15? Nee -O-

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:25

Dat ziet er keurig uit ts. Ga er lekker van genieten.

Ik zou je alleen willen waarschuwen om niet te onderschatten wat weken en maanden van hoefgetrappel met je bodem doet.alles wat nu fijn droog lijkt te blijven zonder paarden kan volgende winter heel anders zijn. Niet dat je volgend jaar ineens met blubber en plassen geconfronteerd wordt.


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:26

Heb nog regelmatig moeten denken aan dit topic. Door de vele regen van de afgelopen periode hebben mijn paarden regelmatig één of enkele dagen niet op de wei gestaan maar moesten ze op hun 1000m2 paddock blijven. En dat vinden ze gewoon echt niet leuk. Ze hangen wat bij de hooibak en bewegen dan heel weinig. Ze worden ook veel sneller dik.
Het is absoluut niet zielig maar ze vinden zichzelf wel zielig en ik merk dat ik er echt gruwelijk naar uit kijk om ze weer meer ruimte en afwisseling te geven. Ze gaan dan ook weer echt heerlijk tekeer als ze weer meer plek hebben. Dan moet er echt even iets uit.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:19

caily: ruinen dus ja. En die van 22 stookt de boel nog gezellig op. Ik kan wekelijks massa's beeld materiaal schieten van ravottende rond scheurende paarden.

Mijn paddock is al 'ingedeeld' en geen vierkant blokje. In een L vorm waarbij een gebouw ze overzicht ontneemt. Ze moeten dus steeds op en neer om alles te kunnen overzien. .Er gebeurt ook altijd van alles rondom maar toch vinden de mannen het saai.
En hier kan ik ook vanaf zadelmak prima buitenrijden en toch vinden ze het lekker om zich uit te leven.

https://www.facebook.com/hvanpol1/video ... 4558650092
Als je die donker bruine ziet gaan, zie je dat een langwerpig ingedeeld 0,5ha al 'klein' is als ze echt gas geven. Die is echt met 20 galopsprongen aan de overkant. Google vertelt mij dat de totale lengte daar 140 meter is.

Nou heb ik misschien paarden die iets buiten het gemiddelde vallen wat dat betreft denk ik. Ze zijn net een klein beetje maffer blijkbaar.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:40

Hoezo blubber? Wij hebben droog zand én groene weides. Niet eens modder bij de poorten.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:28

Melewel: bij je huidige tekening mis ik nog ruimte voor opslag. Je hebt echt meer zooi bij een paard aan huis dan alleen een stalletje. Ook moet je zo altijd door de bak. Als die altijd kurkdroog is overleef je dat wel. Maar als die wat nat kan worden wil je echt niet 10 keer per dag daar doorheen lopen.
Ook aan-en afvoer van grotere spullen moet je aan denken: Hooi, strooisel. Een keer iets los kunnen ploegen oid. Je moet wel bíj het achterste stuk kunnen met iets meer dan een kruiwagen.
Een wei zou ik op deze oppervlakte inderdaad mooi vergeten als ook je eigen mest kwijt kunnen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:32

Ik zou je hele gedachte van weidegang echt los laten. Dat wordt echt een desillusie op zo'n klein stuk. Je paden moeten ook eerder 3m breed zijn als er iets groters als een shetlander op komt.

Daarbij lijken er ook bomen op het perceel te staan. Ga er niet zomaar vanuit dat je die mag rooien.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:54

hmm ik wil niet je feeststemming verpesten maar dat vind ik best een spannende toelichting voor je nieuwe huis/paardendomein. Waar paardenhouders vaak natuur en paarden goed bij elkaar vinden passen kan dat voor gemeenten en zeurende omwonenden wel eens heel anders zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Plus_en_Min en 95 bezoekers