[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:30

Coentjuh schreef:
Ja halshoogte heb ik antwoord op gekregen, maar op de andere vragen nog niet (en ik neem aan dat hier toch wel mensen zitten die ook een palletbox / stapelbak / ibc vat hebben) of heeft iedereen hier hooinetten?

Ja maar wat ik al zei: iedereen heeft weer een andere maat, dus daar valt gewoon niet zoveel over te zeggen.


Coentjuh schreef:
Ik heb hier tegenwoordig grote ronde balen van 300 kg, dus ik kan niet goed inschatten hoeveel er in zou gaan. Kleine baaltjes waarschijnlijk zo'n 6 stuks van 10 kg = 60 kg (???) als ik uit ga van een box/vat van 100 x 120 x 80 bijvoorbeeld. Maar voor deze ronde 'boules' wordt het anders / zijn weer anders geperst etc.

Maakt het veel uit, om van te voren echt te weten hoeveel erin gaat? Wat is daarin je overweging?
Ik heb ook voordroog gevoerd in mijn palletbox (tegenwoordig zet ik de hele baal neer met een slowfeednet eromheen), nou daar gaat een enorme berg in hoor (zeker met die kop erop zoals ik al beschreef). En hoeveel kilo dat was? Geen idee, maar veel meer dan de 50kg hooi natuurlijk.

koeien op de weg...


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:33

Coentjuh schreef:
maar ik ben toch vrij om hier even te informeren

Ja natuurlijk! Je kreeg er alleen meermaals geen reactie op en ik denk zelf dat dat komt omdat er niet echt een antwoord was op (een deel van) je vragen omdat door je formulering er niet echt een antwoord op te geven was (voor mij was dat in elk geval een reden om tweemaal niet op je vraag te reageren, de derde keer heb ik er wel de moeite voor genomen).
Je ziet dat je nu al reacties krijgt doordat je je vragen wat verduidelijkt/anders geformuleerd hebt.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:14

MissWeenie schreef:
Jotoma en DubbelDun: alvast zo bedankt! Hier kan ik echt wat mee! Ik heb net even gekeken, onze bak is ook 120x100. Wel is hij een beetje mishandeld geweest door mijn ruin (lees: veel mee gegooid) voordat ik hem vast heb gezet. Hierdoor is hij her en der een klein beetje ingedeukt. Met de afmetingen van jou Jotoma (2x85 2x105), zou hij dan nog voldoende naar beneden kunnen 'lopen'. Met andere woorden, heb jij zelf nog een klein beetje speling aan de randen? Ik moet natuurlijk niet hebben dat hij blijft klemmen. maar wil hem toch ook wel zo goed mogelijk aan laten sluiten. Zit nu te twijfelen of ik hem toch niet voor de zekerheid iets kleiner moet maken?

Zolang je het frame kunt optillen is het prima. Als je je net niet strak spant maar een bolling laat maken dan hoeft je frame niet helemaal naar de bodem te kunnen zakken, het ruime net kan dan gewoon naar de bodem vallen. Zou zonde zijn als je het frame zo klein maakt dat ze bovenin langs de randen eten.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:16

RSDICBS schreef:
Hallo allemaal..

Even een vraagje over de IBC vaten die als slow feeder gemaakt zijn..
Zijn jullie paarden er nooit in gaan staan en blijven haken?
Omdat er niet altijd spanning op de netten staat kunnen ze zo blijven haken ben ik bang?

Ik heb mini paardjes en af en toe een veulen en die hebben dus kleine voetjes. De jongere paardjes zijn wel een speels en onbenullig en willen vanalles uitvinden dus ik zie dan al allerlei doen scenario's voor me als ik die bakken zou neerzetten... ze hebben trouwens geen ijzers onder.

Hier geen problemen, maar dat is met volwassen paarden. Met miniveulens is het geen optie om slowfeeders te hebben staan vind ik, veel te groot risico op vastzitten inderdaad. Heel misschien dat ik een 2x2 maaswijdte aan zou durven, maar dat zou je zelf moeten beoordelen.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:36

MissWeenie schreef:
Ohja, voor de mensen met een net van 2x2cm: uiteindelijk is dit toch gewoon prima te doen en een kwestie van wennen toch? Het wordt voor die van ons wel een flinke terugschakeling van 7x7 naar 2x2 :')

Persoonlijk zou ik dat niet doen, dikke kans dat ze gefrustreerd raken (en dan ook het net tussen de tanden nemen). Ik zou zelf dan voor 3x3 gaan, dat slowt mooi in eerste instantie en dan kun je volgend jaar altijd nog zien of je echt over gaat naar 2x2. Maar dat is hoe ik het zou doen.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:21

carika schreef:
Ik heb helaas slechte ervaring met een hooinet

Op welke manier?

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:21

fjordjes schreef:
Heeft iemand nog tips om het vullen te vergemakkelijken? Ik vul twee grote slowfeeders maar ben er zo lang mee bezig. Hoe kan het simpeler?

Dat ligt eraan hoe je het nu doet :+ en welke systemen je hebt (hangnet/bak met frame/bak met dicht net....)

Het makkelijkst vind ik een grote baal, plastic eraf en net eromheen. Daarna de bakken met frame: aan één kant losmaken, openzetten, vullen en weer dichtmaken. Ik heb ook een groot (vrijhangend) hangnet, die drapeer ik over de grote kruiwagen, vullen, net om de kop heenvouwen en dichtmaken. Naar de hangplek rijden en ophangen.

Als het om losse netten gaat dan is mijn ervaring dat het vullen het makkelijkst gaat als het net helemaal over de kruiwagen opengelegd kan worden. Kan dat niet dan is de oplossing om er een groter net van te maken/een grotere te kopen.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:07

@rizette: geen ervaring mee maar het zou leuk zijn als je wat meer info erover zou posten :) . Dan kunnen we makkelijker meedenken en wellicht vinden anderen het interessant. Zo op het eerste gezicht lijkt hij me nogal klein qua inhoud.


mentjuh schreef:
Een brede “bak” van 1m hoog? Ik twijfel nog over de ideale hoogte zodat ze er niet in gaan staan (achter 20cm hoger), 1,80 m breed(er moeten 2 paarden tegelijk kunnen eten, max 3 evt in de toekomst, breed genoeg? 60cm diep. Afgedekt met een afdeknet, die sterke die heel blijven, ik twijfel tussen 3 of 5cm Maas, bij 5 eten ze het nog vrij snel. Hebben jullie tips waar te bestellen op maat zonder enorme levertijden? (Ik had er een met 3-6 weken!! Pff) Dit net zit vast aan een vierkant van stijgerbuizen, de achterkant scharniert deze. Vooraan komen waarschijnlijk lichte veren, dat is nog even de laatste puzzel. Dit zodat als de bak leger is ze ook bij de bodem kunnen. Aan de achterkant van de bak komt omhoog de afscheiding/ stalwand. De achterkant van de voerbak zelf blijft open.
Daarachter komt een “hok” van ongeveer 1 m breed met aan1 kant een deur.
Je krijgt dus een opening tussen de voerbak in stal en de ruimte er achter.
Hier komt een schuine plaat in wat er voor Zorgt dat het hooi van het “hok” in de voerbak glijd. Het hok kan dus helemaal gevuld worden tot hoog toe met (open gesneden) baaltjes.

Klint veelbelovend. Ik zou gaan voor 3cm maas en 5mm touwdikte. Verder zou 1.80m breed genoeg kúnnen zijn voor 3 paarden, maar dat ligt dan vooral aan de ruimte eromheen. Zitten er wanden in de buurt dan is de kans dat ze er alledrie tegelijk uit eten vrij klein, je moet dan wel een heel vredelievend/gezapig groepje hebben denk ik :+ . Hier zou dat in elk geval niet werken. Daarnaast vind ik dat je toch altijd wel moet proberen om minimaal één voerplek meer aan te bieden dan het aantal paarden.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:39

Die heb ik ook in gebruik hier, fijne netten.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:35

Ik heb ook metselkoord gebruikt, maar later ook wel dikkere touwen gebruikt want met metselkoord was ik zo belachelijk lang bezig :+ . Ik weet niet meer hoe de knoop heet die ik ervoor gebruik (en ik anderen ook heb zien gebruiken), dat weet vast iemand anders wel?

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:52

meintje schreef:
Je kunt het ook met een haaknaald dicht haken. Scheelt een hoop geklier met het doorhalen van lange stukken touw.

Hm moet ik toch eens gaan leren haken, want dat doorhalen van die ellendig lange stukken touw ben telkens heel snel zat :') .

koeien op de weg...


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:03

LinSa schreef:
:wave:
Ik gebruik al zeker 7 jaar slowfeeder met 3x3 maas. Dit was altijd een hangend net en sinds een jaar ongeveer een slowfeeder bak met een frame en net. Standaard uitvoering zegmaar. Nu zag ik vandaag dat het tandvlees van 1 van mijn pony's aangetast is. De andere pony heeft nergens last van. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan het net. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ [url=m/qjPSuq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hm, lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat het van een net komt met hoe dit eruit ziet. Vooral door de lokatie eigenlijk: enkel zó dicht tegen de tanden aan en tussen de tanden. Ikzelf denk eerder dat er iets anders aan de hand is, maar wat?

Je zou kunnen kijken of het verbetert als je een week niet uit netten voert. Maar ik zou ook eerst eens heel goed bestuderen hóe ze uit de netten eet en of je dan nog denkt dat het daarvan zou kunnen komen.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:54

claudiadvx schreef:
Hoi, ik hoop hier wat tips te krijgen.
Ik heb een shetter (1m hoog) momenteel krijgt ze haar hooi op de grond maar helaas smeert ze alles door haar stal heen en eet ze het vervolgens niet meer op.
Ik zat al te denken aan een hooi ruif en die dan redelijk laag te hangen. Een hooinet zie ik niet zitten eigenlijk omdat ik daar niet mee overweg kan kwa vullen. En ik de mensen waar ik sta het niet aan wil doen dat ding 3 keer per dag te vullen :+

Een ruif is gewoon een vervelende eethouding. Ik zou toch gewoon voor fijnmazige hooinetten gaan. Als je 24/7 ruwvoer beschikbaar wil stellen dan heb je aan één net van de juiste afmeting (en één maal daags vullen) genoeg, wil je toch beperken dan kun je bijvoorbeeld 3 kleinere netten kopen en die vullen en klaarleggen, zo hoeft de stalhouder ze alleen maar op te hangen.

En vulllen... dat is gewoon een kwestie van handigheid en/of een hulpmiddel maken/kopen.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 13:17

meintje schreef:
Ik heb zo iets als hier boven maar dan met een ton. Die kun je dus ook overal neerzetten om te vullen. Net in de ton hangen en de opening om de rand heen slaan. Haken aan de buitenkant van de ton zodat je net niet terug in de ton valt. (Zoals bij die ring dus) scheelt echt zo veel tijd!

Nu heb ik ogen gebruikt ipv haken zodat je het net er makkelijk af trekt. Ook heb ik een grote, rechte ton genomen. 1 zonder buik zeg maar. Hierdoor glijd je net er ook makkelijk uit.

Kan evt een keer een foto maken als iemand het wil zien.

Goed idee met die ton. Als je dan ook nog aan één kant een grote opening maakt dan kun je het net er zo onderuit trekken (dat zou ikzelf dan doen, dan hoef ik het net niet weer omhoog te tillen door de opening :P ).

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:27

meintje schreef:
Nee hoor. Ik kiep die ton gewoon om een sleep het net er uit :D
Ga niet tillen, ben lui :Y)

Edit: waarom zou je er 2 openingen in willen?? Dan ligt hij toch ook op zijn kant om het net er uit te krijgen?
Het fijne van zo'n ton is juist dat je m overal neer kunt zetten. Ophangen zou dat voordeel juist teniet doen

Ah kiepen is al een stuk beter dan tillen :D .

Maar ik zou zelf dan een opening onder in de 'buik' maken, als je dan het net aan de bovenkant losgemaakt hebt kun je het zo door de 'open buik' naar je toetrekken (hoef je de ton dus niet te kantelen).

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 03:35

Oja, ik zou er zeker meerdere baaltjes tegelijk in mikken +:)+ , het kan er maar vast inzitten :P .

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:32

Oogbouten?

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:41

Duhelo schreef:
DubbelDun schreef:
Een oud gebruik in een nieuw jasje :D
Vroeger hadden veel stallen een luik langs de wand zodat het hooi zo naar beneden de stal in gegooid kon worden.

Alleen zou de achterwand bij mij niet werken want dat is de poepplek :)

Zoiets had je in gedachten??
[ Afbeelding ]


mijn ervaring is als je het net rondom rond vastzet (zoals in een vast frame), het veel sneller kapot gaat.
loszwierende netten gaan ondertussen al ruim 6 jaar mee zonder gaatjes, mijn netten die vastgemaakt in de ruiven zijn zijn nu na 2-3 jaar kapot .

Dat is ook wel weer zo. Voor de netten die vastzitten moet ik echt goede kwaliteit gebruiken (actionnetten kan ik anders elke dag repareren), voor de loshangende netten kan ik prima wegkomen met actionnetten zonder dat ze stuk gaan.

Je kunt er natuurlijk alsnog een bak onder plaatsen om het gemorste hooi op te vangen.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:54

DubbelDun schreef:
Loshangende netten is hier geen succes. Mijn paard wordt zo boos dat het net echt mishandeld wordt en mijn andere durft er niet in de buurt te komen omdat de ene er zo mee aan het zwiepen is.

Haha, wat een stel. Hier gaat het echt prachtig, zelfs met z'n drieën tegelijk. Soms hebben ze een mooie pluk waar bij elke hap weer meer hooi ermee uitkomt, dan zitten ze daar om beurt van te eten en draaien ze het net elke keer van de een naar de ander :Y) .

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:13

Sinds een week geef ik los hooi, tot het weer wat minder guur is. Er staat nog wel een grote baal in een net, maar nu met de kou wil ik dat ze onbeperkt en ongehinderd kunnen eten om hun kachel goed brandend te houden, dus ook losse balen erbij. Even niet slowfeeden dus :Y) .



Miran schreef:
Voor de mensen met palletboxen, hoe doen jullie het met het regenwater dat erin komt, als jullie onbeperkt voeren? Ik heb er nu 2 hooinetten ingeklikt, zo ook wel zo'n rooster willen maken, maar merk nu al dat er bij nat weer snel een vieze laag onderin ontstaat waardoor ze steeds meer niet eten, ondanks regelmatig schoonmaken. Elke dag al het losse hooi weg gooien vind ik ook zonde.

Ik heb geperforeerde palletboxen, de wanden en de bodem laten dus lucht en water door, maar ook het stof zakt door de bodem heen, dus geen stofnest onderin. Vind ik heel erg fijn werken.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 08:46

Welk net is dit? Ziet er wel kunstig uit zo :') .

Met de actionnetten had ik dit ook, elke dag kon ik weer gaten dichten (oh en dat was ik toch zó zat in de winterse kou :x ), het is gewoon niet bestand tegen grote krachten. Nu met mijn netten van huck gaat het gelukkig goed.

Ik heb nog wel actionnetten in gebruik, als vrijhangend net aan de boom, dat gaat wel goed.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:56

DubbelDun schreef:
Ik vind de Haybar een onooglijk ding; veel te groot. En ik hou er niet vanm dat een paard zijn snuit zo diep in een afgesloten bak moet doen om te eten (stof in de neus).

Maar voor in een kleine stal bij een paard met ijzers zijn er niet zo heel veel alternatieven (als je ook nog eens echt een goede hoeveelheid hooi kwijt wil kunnen). Maar inderdaad, een bak met perforaties zou zeker qua stof veel beter zijn, dus zelf iets maken zou mijn voorkeur hebben.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:15

DubbelDun schreef:
Als je iets in een hoek kwijt wilt kun je vrij makkelijk met wat planken zelf iets maken.

Ja, maar dan ben je toch snel net zoveel ruimte kwijt als de haybar (die jij veel te groot vindt)?

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:26

Zidore schreef:
Even een vraagje. We hebben nu slowfeeders in IBC vaten maar we sjouwen ons een breuk (staan er ook in de rijbak) en echt handig is dat niet. Nu heb ik 3 van deze besteld; https://www.voertonnen.nl/kuipen/90-lit ... CAQAvD_BwE voor water van de zomer. Maar zat er aan te denken om het misschien om te draaien. Dat ik de vaten ga gebruiken voor water (vaste plek) en van deze tonnen slowfeeder ga maken, of zeggen jullie beter niet doen?

Ik zie niet voor me waar je je een breuk mee sjouwt. Je sjouwt toch niet elke keer die IBC vaten in en uit de bak? Of juist wel, omdat jullie ze met rijden eruit sjouwen ofzo?

Een paar van die tonnen gaat niet genoeg zijn om ze langere tijd uit te voeren, dan mag je er wel heel veel neer gaan zetten. Daarnaast zul je ze goed vast moeten zetten anders gaan ze om en rollen, dan krijg je veel meer hooi in je bak en zand in het hooi, niet handig. Ik zou het in elk geval niet doen, vind het totaal niet praktisch. Maar goed, ik zou een IBC-vat ook gewoon in de rijbak laten staan en er lekker omheen rijden, daar maak ik niet zo'n probleem van.



DubbelDun schreef:
Klopt, daarom zou ik er ook nooit een maken c.q. willen. Ik vind mijn 3x3 stal daarvoor veel te klein. Maar er zijn zat mensen die grote paarden in een 3x3 hebben staan.

Is ook zo helaas.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:07

@Duke, kijk even in deze link: Slowfeerder-foto's , daar staan alle berichten met foto's op een rij. Niet alle foto's doen het meer, maar zo kun je vrij snel een overzicht krijgen wat wat opties.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 15 bezoekers