Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:30

Ik heb mijn oude pony ergens in friesland staan op pensioen. Hij wordt snachts in stal gezet dus heeft dan wel een 'mens' momentje, en er zijn regelmatig vrijwilligers die de paarden poetsen. :)

Het liefst had ik hem op pension, maar ik kan geen twee paarden betalen op zo'n stal, en heb toch heel graag een rijpaard.


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:27

Ik denk dat het sowieso ook een kwestie van uitproberen is. Die van mij staat deze winter voor het eerst zonder deken wat goed gaat, maar het 24/7 buiten ging minder waardoor hij nu lekker snachts op stal staat.

Ik ga hem een aantal maanden in de zomer hier op een wei zetten in de buurt zodat ik eens per week naar hem toe kan en een ritje kan maken met hem. Enkel een wei is goed te betalen dus kan gewoon naast mijn rijpaard. En dan gaat hij erna weer naar friesland.


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:54

superpony schreef:
Geryon schreef:
Ik denk dat het sowieso ook een kwestie van uitproberen is. Die van mij staat deze winter voor het eerst zonder deken wat goed gaat, maar het 24/7 buiten ging minder waardoor hij nu lekker snachts op stal staat.

Ik ga hem een aantal maanden in de zomer hier op een wei zetten in de buurt zodat ik eens per week naar hem toe kan en een ritje kan maken met hem. Enkel een wei is goed te betalen dus kan gewoon naast mijn rijpaard. En dan gaat hij erna weer naar friesland.


Maar dat ligt aan meer dingen en soms is het ons eigen idee. In een stabiele kudde met voldoende droge plekken en schuilmogelijkheden, ben ik werkelijk nog geen enkel paard ooit tegen gekomen die niet 24/7 buiten kon. Juist zonder deken is buiten staan veel fijner, omdat dan de vacht het beste kan functioneren. In een stal wordt dat beperkt. Maar het ruwvoer moet goed en voldoende zijn.

Ik zeg niet dat het in jouw geval niet goed was of aan jou lag, maar waar ik ben tegen gekomen dat een paard verhuisde waren of de omstandigheden echt niet goed of kon vooral de baas niet wennen.

Overigens hebben wij ze dus 24/7 buiten met schuilstallen en beschutting zonder dekens en onbeperkt hooi. De zandpaddock is groot en vrijwel altijd droog of minimaal 70% droog. Onze kudde van 4 is erg stabiel samen. Welke vorig jaar overigens 2x verandert is door toevoegen van een paard en het wegvallen van een paard.
Toch vind ik het soms evengoed weleens lastig met onweer bijv. Maar ze redden zich echt goed. OOk met het sneeuw lagen ze er lekker in te rollen.

Zodra iets wegvalt zoals goed en genoeg ruwvoer, goede ondergrond, beschutting, fijn gezelschap, dan kan een paard al snel minder functioneren.
Maar onze paarden als voorbeeld zijn 19, 20, 20 en 25 en allen ex stal paarden. Ook geen koudbloeden, behalve de shet.

Zodra ze bijv 's winters maar 4 uurtjes buiten kunnen staan ze 20uur op stal en dat is echt veel te lang. Bij ouderdom en kwalen helpt doorgaans bewegen vrijwel altijd tegen alles. Onze merrie als voorbeeld is 25 en wordt alleen nog maar steeds fitter.


Dat zal vaak zo zijn. Hier zijn de omstandigheden enorm goed, echt een fijne stal. Die van mij is alleen de laatste paar jaar angstiger geworden naar andere paarden. Hij werd bijna niet meer geaccepteerd in kuddes, hier gelukkig wel (eindelijk, pf was even zoeken) en heeft hij een paar vaste vriendjes.
Maar ik heb hem al 11 jaar en merkte aan hem dat hij rust tekort kwam. En het ging wel hoor maar ik wil graag het beste voor mijn paard. Nu voelt hij zich duidelijk gelukkiger! Je ziet ook echt de rust op hem komen zodra hij in z'n stal staat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers