[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:35

Gebruiker1: ik zou denk ik ook voor stal 2 gaan, vanwege wat meer structureel buiten en op de wei, ook in de winter, is wel heel fijn.
Daarbij kan mijn paard niet altijd in een grote groep/gemengde kudde, maar misschien is dat voor jouw paard geen probleem? (Het hangt natuurlijk af van de samenstelling van de kudde en de afmeting en gesteldheid van de weide)
De dazen zijn ook niet aantrekkelijk ;)
Maar ik vind het met name in de zomer wel erg kort naar buiten en daar zou ik wel veel moeite mee hebben.

Melissa: moeilijk! Stal B lijkt het beste bij je te passen, maar is wel een behoorlijk eind weg. Heb je daar de tijd, energie, het geld voor?
Wil je elke dag naar stal, of alleen de vier of vijf dagen dat je gaat rijden?
Daarbij: hoe zien die paddocks eruit? Staan de paarden nooit op de wei? Dit zou voor mij dan een groot minpunt zijn.


Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:19

Eerst maar eens langs gaan en zelf kijken, dat kan al veel duidelijkheid geven ;)

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:39

Je huidige stal zou voor mij absoluut geen optie zijn. Het feit dat ze alles voor jou bepalen zou ik echt niet trekken.

Het is me bij stal 2 niet duidelijk hoe lang de paarden buiten staan en of dit op de wei of op de paddock is. Voor mij is dit nu het enige dat nog van belang is. Voor de rest was ik al direct naar stal 2 verhuisd.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:06

Ik ben niet bekend in de omgeving dus kan alleen afgaan op wat jij aangeeft en dan zou mijn keuze vallen op stal 1.
Lekker dichtbij het bos, veel op de wei en bij echt slecht weer kun je overdekt longeren.
En wat een luxe zo lekker dichtbij :)

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:19

Heb je geen mogelijkheid om met m naar een binnenbak in de buurt te gaan om te rijden?

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:30

Oei zijn er geen andere opties? Ik vind alleen staan geen optie (tenzij tijdelijk) ook niet bij een minder sociaal paard. Er is meestal wel een maatje te vinden is mijn ervaring.
Ik vind bij beide stallen de weidegang te kort, met name dan in de zomer, en bij stal 2 in het weekend.
Stel je de zomerse lange dagen voor, en je paard staat 20 uur op stal...

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:11

De vieze stallen en het niet het erf af kunnen met de kar zouden voor mij wel grote nadelen zijn.
Ook het in de winter weinig buiten komen, maar dat vind ik van stal twee niet heel veel beter.
Ik zou niet gauw weggaan naar iets wat niet veel beter is.
Ik zou eerst nog wat verdere informatie willen hebben over stal B (bijvoorbeeld over de weidegang)

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:22

Komt ze nu ook stijf van stal?
Ik denk dat je er nu op vooruit gaat en dat het waarschijnlijk meevalt met de stijfheid.
Als jij zorgt dat jij buiten die zes uur wei nog iets met haar doet, staat ze nog wat minder lang achter elkaar op stal.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:34

Ze is wel wat ouder natuurlijk, misschien is het in de winter ook wat erger dan in de zomer?
In beweging houden is wel belangrijk, en eventueel iets als cortaflex of glucosamine geven?


Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 08:17

Dat durf ik niet te zeggen, dat zou ik even overleggen met je da

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:49

welkom in de wereld van de pensionstallen -O- Wegwezen daar!!

Welke regio zit je? Misschien kunnen mensen meedenken.
Hopelijk is die doe het zelf stal dichtbij een betere optie voor je paard!

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:47

Ik zou het ook doen, een binnenbak is toch wel erg fijn hoor en een wasplaats met warm water ook.
Aangezien ik Randstad gewend ben is 250 voor mij sowieso een koopje :D
Staan ze bij beide stallen hele dag buiten? Of is daar nog verschil in uren? En kunnen ze altijd op de weide, ook in de winter?

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:31

Ik zou niet weggaan op de stal waar je nu staat voor die andere stal waarvan ik me ten zeerste afvraag of het een verbetering is.
Het gaat mij namelijk niet alleen om het aantal uren buiten, maar ook om de kwaliteit van het buiten staan. Bij stal twee zet ik hierbij mijn vraagtekens.

Ik vind dat op je huidige stal de paarden (te) weinig buiten komen (ook in de zomer), maar je zegt dat er mogelijk veranderingen aankomen. Ik zou daar eerst eens over in gesprek gaan voordat je alle andere dingen waar je zo blij mee bent weg doet, voor meer uren buiten, hetgeen misschien toch een teleurstelling wordt.

Veilig buiten kunnen rijden in het bos, met warm water gewassen worden, ruime, schone boxen, goede sfeer, veilige omgeving, dat is ook heel prettig voor je paard (en voor jou).
Dit opgeven betekent wel dat er echt iets (veel) beters voor moet terug komen, is mijn mening. Ik ben er niet van overtuigd dat stal twee dat te bieden heeft.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:07

Ik vind geen van de stallen erg optimaal. Ik zou op zoek gaan naar een plek waar ze samen 24/7 buiten kunnen staan met schuilstal. Dat zal toch voor twee kleine pony's niet zo moeilijk te vinden zijn?

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:12

Allereerst: zijn je paarden makkelijk in een kudde? Zijn er voldoende schuilmogelijkheden voor alle paarden?
Heb je vertrouwen in de eigenaren die voor een groot deel van de tijd voor jouw paarden zullen zorgen?

Bij drie keer JA zou ik er voor gaan :) ;)

Ik heb in de regio Amsterdam op verschillende stallen gestaan, die mij allemaal niet bevielen, meestal doordat mijn paard te weinig buiten kwam, te weinig en geen goede kwaliteit ruwvoer kreeg, onveilige situaties en nog veel meer ellende. Toen ik eindelijk een paradijsje gevonden had, maar deze stal ging sluiten, was ik er echt heel erg klaar mee en heb ik mijn paard zo'n tachtig kilometer verderop gezet op de Veluwe. Van altijd zeer intensief twee keer per dag naar stal, naar "af en toe" was even slikken, en niet bedoeld voor de eeuwigheid, maar wat een fijne stal, mijn paard knapte er helemaal op.
Terug naar de ellende van de mij bekende pensionstallen wilde ik nooit meer, dus heeft mijn paard er een maand of acht gestaan tot ze een plekje aan huis kreeg (verhuisd).
Ik kon niet drie keer per week naar de Veluwe, als dat wel kon had ik dat op zich acceptabel gevonden qua rijden enzo.
Nadeel is dat als er wat is met je paard het lang duurt voor je er bent, en dat je niet zo gauw even een half uurtje gaat om even een knuffel te geven.
Maar het geeft je zelf veel rust als je paard echt goed staat, is mijn ervaring, en je kunt die drie keer per week dan wel echt besteden aan quality time, in plaats van allerlei klusjes en ook nog ff snel rijden...

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:02

nika_nika schreef:
Hoi, ik ben op zoek naar stalling rond Amsterdam. Ik heb al gekeken bij een aantal stallen, maar geen een was echt leuk. Nu weet ik een stal in Vogelenzang, genaamd stal s'Gravenweg, een hele leuke stal, waar je heerlijk kan buitenrijden. Het is voor mij dan wel elke dag 10 minuten fietsen naar station, 15 minuten met de trein en dan weer 10 minuten fietsen. Ik heb het wel deze stal over, omdat het gewoon een hele gezellige stal is.

Maar nou zit ik heel erg te twijfelen of ik het wel moet doen, aan gezien het best wel ver weg. Ook vraag ik me af of er plek is. Volgende week ga ik kijken.

Weet iemand misschien nog andere stallen rondom Amsterdam (liever niet richting zuid/oost)?
En weet iemand of er plek is bij stal s' Gravenweg?

*\o/*


Ik herinner me nog zo ontzettend goed hoeveel energie het kost als je paard niet naar je zin staat. Misschien veel meer dan het reizen?

Het grootste nadeel van het reizen zijn de kosten ervan en het feit dat je bij spoed niet snel bij je paard kan zijn. Ook als de treinen staken of met een dik pak sneeuw, heb je kans dat je niet bij je paard komt.
Die afweging moet je maken.

Er is inderdaad een topic over stallen rond Amsterdam. Ik ken zelf de kant: Amstelveen, Aalsmeer, Ouderkerk ad Amstel, Diemen en voor geen goud zet ik mijn paarden daar ooit nog meer. Geen enkele stal voldoet wat mij betreft.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:47

Bij de huidige stal zou ik zsm vertrekken: de stallen met tralies tot de grond zijn te klein en levensgevaarlijk.
Daarbij komt je paard veel te weinig buiten en mag je twee dagen per week niet naar je paard toe gaan. Op die dagen komt je paard helemaal niet uit zijn box?
Belachelijk systeem, al kreeg ik geld toe ging ik er nog niet staan.

Stal 2 is iets minder erg, maar enthousiast wordt ik er ook nog niet van. Hoe groot is dat privé stukje gras? Kan je daar wel het hele zomer seizoen mee doen? (Dwz kan je paard daar minstens 10 tot 12 uur per dag op staan en heeft ie dan altijd gras?)
Kan je paard met andere paarden naar buiten? Als een ander zijn paard niet naar buiten doet staat jouw paard dan in zijn eentje op het gras? En kan jouw paard dat? anders ben je altijd afhankelijk van anderen. Zijn er paddocks voor in de winter/als je te weinig gras hebt op je privé landje?

Ik vind het allemaal erg karig voor het paard. Welke opties heb je nog meer?

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:13

Een goede bodem is inderdaad wel van belang, maar dat kan ook prima in een buitenbak. En algeheel welzijn van het paard lijkt me sowieso een voorwaarde om überhaupt te gaan rijden. Dus first things first zeg maar.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:14

kippetje2007 schreef:
nanoukkie schreef:
Optie 1 zou nooit een optie zijn geweest voor mij!


Bij optie 1 doen ze wel alles waardoor jij je geen zorgen moet maken als je eens één dag niet kan door ziekte.
De andere stalling is alles zelf doen voor dezelfde prijs.
Qua welzijn voor het paard denk ik dat optie 2 beter zou zijn. Hoewel het niet makkelijk zal worden aangezien ze altijd zéér angstig is en bij een wijzigende situatie altijd op hol slaat.


Wat is dat "alles" dan?
1 x per dag hooi voeren
3 x per jaar drie weken op de wei
1 x per week uitmesten

Dat houdt niet echt over hè?
Weet je waarom ze 1 x per week kunnen uitmesten? Omdat ze nauwelijks ruwvoer krijgen. Dan poepen ze ook niet zoveel. Lekker makkelijk -O-

En dan een box van 2,5 bij 3? Mijn shetlander staat nog groter. Uit welk tijdperk stamt die stal? Zijn de boxen soms zo klein omdat er drie binnenbakken moesten worden gebouwd? Waar is dat goed voor? Hoeveel paarden staan er dan?

"Alles" zodat jij je geen zorgen hoeft te maken? Man ik zou geen oog dicht doen als mijn paard op zo'n stal stond!

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:58

Daar begrijp je me verkeerd: ik bedoel dat het lekker makkelijk stalmanagement is om de paarden weinig ruwvoer te geven zodat er ook weinig te mesten valt.
Niet zo gek dat ze de prijs dan "gunstig" kunnen houden.

En als jij ziek bent weet je dus dat je paard al die extra inspanningen van jou moet missen, die geen luxe zijn, maar die nodig zijn om enigszins richting een paardwaardig bestaan te gaan. Dus dan maak je je toch juist wèl zorgen?
Als jouw paard dagelijks met andere paarden 12 uur op de wei staat, en je bent een keertje ziek, dàn hoef je je geen zorgen te maken. Ook niet als je stal dan een dagje niet gedaan wordt.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:10

Ja het is wel een heel minimaal budget inderdaad

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:53

Skyefate schreef:
Meer betalen betekent in deze regio veel meer stalling, spijtig genoeg, en dat doe ik mijn paarden niet aan :n Ik doe ook oprecht graag zelf het voeren, etc, ik doe veel en veel liever zelf het werk dan dat ik het aan een baas overlaat. Het probleem is dat een weide huren niet simpel is in deze regio :')


Nee daar heb je gelijk in. Een groter budget helpt niet altijd. Soms is er simpelweg geen goede huisvesting beschikbaar.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:36

Het is me niet helemaal duidelijk, hoeveel komen ze nou buiten bij je huidige stal? Zomer en winter en gras of paddock?
Zijn uitrijmogelijkheden belangrijk voor je?
Hoe zien de boxen bij stal 2 er nu precies uit?
Hoe "doet" je paard het op je huidige stal?
Hoe belangrijk is het dat je paard gereden blijft worden?
Stal drie zou ik vast wegstrepen.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:24

Dan zou ik voor stal twee gaan. Het lijkt me voor je paard sowieso veel prettiger, die rust, maar voor jezelf ook + goedkoper en dichterbij.
Goede instructie is imo sowieso duur, maar aangezien je goedkoper gaat staan vangt dat misschien wat op. In het bos kun je ook trainen en dat kan een prettige afwisseling zijn voor je paard en je kan er misschien makkelijker lange rechte paden galopperen (=is goede training)
Dan heb je alleen nog een andere leaser nodig, tja dat is niet altijd even makkelijk. Toch zou voor mij stal 2 aantrekkelijker zijn.

En de koeienstal: voldoende frisse lucht is uiteraard wel een must. Dit soort stallen zijn vaak wel lekker koel op hete dagen.

Nikass

Berichten: 16641
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:40

Een ruin van tien jaar is toch geen jonkie?
Lijkt mij dat het prima zou gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fohadie, Trendiction en 74 bezoekers