[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:31

Wat ontzettend balen Morrie. Je hebt wel echt een heel leuk koppel staan!
Ik heb al veel gelezen, maar 262 pagina's door spitten voor mijn vraag... pff.
We hebben IBC vaten gekocht en willen daar een frame met net in maken.
Nou vraag ik me af of ik daarvoor in de plaats een rubberen ringmat kan gebruiken, de openingen hebben een doorsnede van 2,5cm en de mat van 100cmm*150cm weegt 12kg. Deze zal dan nog op maat gemaakt moeten worden en evengoed nog vastgezet worden zodat de mat er niet uit getrokken wordt.
Iemand hier een mening over?


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:59

Bij mij werkte dat niet. Werd met de neus opgetild omdat het te dik was om fatsoenlijk door de gaten te krijgen..

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:18

Ik vrees idd ook voor de dikte, dan maar een frame in elkaar flansen. Bedankt voor je antwoord.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:23

Jotoma schreef:
Bij mij werkte dat niet. Werd met de neus opgetild omdat het te dik was om fatsoenlijk door de gaten te krijgen..

Precies dit. Was ooit een van de eerste pogingen in een specikuip, er werd langs gegeten en als de mat daarvoor te stijf was enkel mee gevoetbald.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:08

Grappig, was ook mijn eerste uitprobeersel :D

En uiteindelijk toch het allercontenst geweest met deze slowfeeder. Is overigens niet de definitieve versie en nog met hooi ipv stro.


Afbeelding

Afbeelding


Hij staat nu even zn tijd te verdoen in de tuin. Omdat hij nu niet meer in eigen beheer staat op een pp. Maar weg gaat hij niet, als ik ooit ga verhuizen en weer zelf onbeperkt ga voeren dan is die er alvast :D


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:55

Waar laten jullie zo'n ijzeren frame maken waar je zo'n slowfeedernet aan vast maakt in een palletbak? Zoals hierboven bijv.?

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 07:53

Ingrid_92 schreef:
Waar laten jullie zo'n ijzeren frame maken waar je zo'n slowfeedernet aan vast maakt in een palletbak? Zoals hierboven bijv.?


Ik heb deze zelf gemaakt van ijzeren stijgerbuizen. Online kun je deze gemakkelijk op maat bestellen samen met de benodigde hoekstukken...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:21

Ik heb dit op dezelfde manier gedaan als Sannie :j

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:47

Ik heb ook steigerbuis, alleen niet met hoekstukken maar mijn vriend heeft het aan elkaar gelast.

Gek op BLOND:
Story voor de Hoogenkamp (Staros van de Bosrand x Alex van de Heibloem) - 20-04-1996
Aquesto van Vierverlaten (Aquino van het Bakkershof x Mithras) - 25-05-2011

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:27

Degene die een frame hebben van steigerbuizen. Welke koppelingen hebben jullie gebruikt om het aan elkaar te maken?

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:23

Ik heb al behoorlijk wat terug gelezen in dit topic, maar ik heb mijn antwoord nog niet echt gevonden. Hopelijk ben ik niet de zoveelste die dit vraagt! Ik ben op zoek naar een net om in een frame te maken in een 1000L vat. Ik heb al wat gezocht op internet en behoorlijk wat sites tegen gekomen, maar helaas zit er op veel een behoorlijke levertijd.
Ik ben al bij de Action geweest op zoek naar een aanhangernet als tijdelijke oplossing, maar die hadden ze helaas niet meer.

Waar bestellen jullie een 'stuk' net (dus niet een heel net dat ik stuk moet knippen), waar ze geen levertijd van 2 tot 4 weken hebben? Of ben ik op zoek naar iets onmogelijks?

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:55

Mette schreef:
Ik heb al behoorlijk wat terug gelezen in dit topic, maar ik heb mijn antwoord nog niet echt gevonden. Hopelijk ben ik niet de zoveelste die dit vraagt! Ik ben op zoek naar een net om in een frame te maken in een 1000L vat. Ik heb al wat gezocht op internet en behoorlijk wat sites tegen gekomen, maar helaas zit er op veel een behoorlijke levertijd.
Ik ben al bij de Action geweest op zoek naar een aanhangernet als tijdelijke oplossing, maar die hadden ze helaas niet meer.

Waar bestellen jullie een 'stuk' net (dus niet een heel net dat ik stuk moet knippen), waar ze geen levertijd van 2 tot 4 weken hebben? Of ben ik op zoek naar iets onmogelijks?


Op de vorige pagina is mij konege aangeraden.
https://www.konege.de/de_de/heunetztuec ... tisch.html
Hier hebben ze verschillende vaste groottes kwa netten, maar je kunt ook zelf een bepaalde grootte aanvragen, of meerdere stukken als dat handig is. Ze hebben ook verschillende touwdiktes.
Ze zijn niet erg duur, althans, ze zijn de goedkoopste die ik tot nu toe heb gezien :)
Levertijd weet ik niet, ik moet zelf ook nog bestellen :Y)

Edit: ik zie net dat de levertijd gemiddeld 12 dagen is, dat is dan idd best wel lang... -O-
Misschien dat er ergens in Nederland een bedrijf zit dat industriële netten maakt en iets op maat kan maken voor je?

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:08

Otti1977 schreef:
Degene die een frame hebben van steigerbuizen. Welke koppelingen hebben jullie gebruikt om het aan elkaar te maken?



Afbeelding

Zoiets

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:10

Otti1977 schreef:
Degene die een frame hebben van steigerbuizen. Welke koppelingen hebben jullie gebruikt om het aan elkaar te maken?

cv buis gebruikt destijds, maar de koppelingen heten knietjes of iets als 90 graden hoek koppeling.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:25

Die koppelingen kan je idd gewoon op de site vinden waar je de steigerbuizen ook koopt. Spreekt daar wel voor zich.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:34

Action kan die netten inderdaad niet meer krijgen helaas. Wij zijn daarom voor de netten die Barefoot verkoopt gegaan. Super tevreden mee, die van ons blijven tot nu toe mooi heel :) We hebben nu een baal hooi met wat groffere delen en daardoor doen ze er wel echt lang mee.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:38

Bedankt voor de tips!

Ben bang dat ik dus maar even een paar weken geduld moet hebben. Die van Konege zien er goed uit! En Jets, jij ook bedankt voor de tip, alleen denk ik dat maaswijdte 2x2 wel klein is om mee te beginnen.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:58

Coentjuh schreef:
Coentjuh schreef:
Ben langzaam aan toch een beetje op zoek naar het volgende. Gioia maakt ze niet meer en die vond ik ook wel erg duur :o

- Palletbox of Stapelbak of IBC vat met frame (zonder scherpe randen)

- Met een frame met hooinet fijne mazen 3x3 (dus geen metalen rooster)

- Incl. systeem dat het frame mee zakt met het hooi en er niet uitgetrokken kan worden

Ik zie dat ze vaak 60 cm hoog zijn of 80 cm hoog.. Wat wordt er geadviseerd voor een pony van 1,50 cm, is 80 dan te hoog? Rustig maar, hij staat niet alleen :D maar dit is de kleinste vandaar

Hoeveel kg hooi kan er ongeveer in zo'n box/bak/vat? (en hoe groot is tie dan L x B x H ?)


Niemand -O-

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:25

Mette schreef:
Ik heb al behoorlijk wat terug gelezen in dit topic, maar ik heb mijn antwoord nog niet echt gevonden. Hopelijk ben ik niet de zoveelste die dit vraagt! Ik ben op zoek naar een net om in een frame te maken in een 1000L vat. Ik heb al wat gezocht op internet en behoorlijk wat sites tegen gekomen, maar helaas zit er op veel een behoorlijke levertijd.
Ik ben al bij de Action geweest op zoek naar een aanhangernet als tijdelijke oplossing, maar die hadden ze helaas niet meer.

Waar bestellen jullie een 'stuk' net (dus niet een heel net dat ik stuk moet knippen), waar ze geen levertijd van 2 tot 4 weken hebben? Of ben ik op zoek naar iets onmogelijks?


Equiculinair ? Daar heb ik ze vandaan niet hele lange levertijd

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:53

Coentjuh schreef:
- Palletbox of Stapelbak of IBC vat met frame (zonder scherpe randen)
- Met een frame met hooinet fijne mazen 3x3 (dus geen metalen rooster)
- Incl. systeem dat het frame mee zakt met het hooi en er niet uitgetrokken kan worden

Ik zie dat ze vaak 60 cm hoog zijn of 80 cm hoog.. Wat wordt er geadviseerd voor een pony van 1,50 cm, is 80 dan te hoog?

Hoeveel kg hooi kan er ongeveer in zo'n box/bak/vat? (en hoe groot is tie dan L x B x H ?)

Volgens mij kan 80cm prima, maar ik geloof dat het al eerder gezegd is: gewoon even meten hoe hoog de boeg is van je pony (of de hoogte van de halsaanzet).
Verder kun je het frame zelf maken en anders laten maken, voorbeelden van frames en bevestigingen kun je in dit topic terugvinden (zelf heb ik een houten frame van hardhouten balken gemaakt en daar ben ik zeer tevreden over). Als je op deze link klikt [VSW] [Centraal] Slowfeeders zie je alle berichten met foto's, dan is het vrij makkelijk terug te zoeken.

Hoeveel kg hooi erin kan hangt natuurlijk vooral af van de uiteindelijke maat bak die je koopt; je kunt zelf simpel de inhoud berekenen van de bak en dat vergelijken met de inhoud van de baaltjes die je gebruikt.
Daarnaast hangt het af van hoe strak je het net om je frame spant. Ik heb mijn net zodanig ruim dat dit kan bollen (en ook weer inzakken naar gelang de bak leger raakt). Daardoor kan ik de bak vullen met een kop erop en zo kan ik twee baaltjes hooi in mijn bak kwijt, dus zo'n 40 à 50 kilo.

Nou heb ik wel een ruime palletbox, ik geloof 1.20m bij rond de 90cm, dus dat maakt al dat er twee keer zoveel in past als in een bakje van 80x60cm. Ik wilde persé minimaal 1.20m lang omdat ik dan vrijwel altijd de baal hooi er in 1 keer in zijn geheel in kan tillen (met de touwtjes er nog om). Vind ik veel handiger dan per zoveel plakken erin rommelen. Maar dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen.

koeien op de weg...

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:16

Ja halshoogte heb ik antwoord op gekregen, maar op de andere vragen nog niet (en ik neem aan dat hier toch wel mensen zitten die ook een palletbox / stapelbak / ibc vat hebben) of heeft iedereen hier hooinetten?

Ik heb hier tegenwoordig grote ronde balen van 300 kg, dus ik kan niet goed inschatten hoeveel er in zou gaan. Kleine baaltjes waarschijnlijk zo'n 6 stuks van 10 kg = 60 kg (???) als ik uit ga van een box/vat van 100 x 120 x 80 bijvoorbeeld. Maar voor deze ronde 'boules' wordt het anders / zijn weer anders geperst etc.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:30

Coentjuh schreef:
Ja halshoogte heb ik antwoord op gekregen, maar op de andere vragen nog niet (en ik neem aan dat hier toch wel mensen zitten die ook een palletbox / stapelbak / ibc vat hebben) of heeft iedereen hier hooinetten?

Ja maar wat ik al zei: iedereen heeft weer een andere maat, dus daar valt gewoon niet zoveel over te zeggen.


Coentjuh schreef:
Ik heb hier tegenwoordig grote ronde balen van 300 kg, dus ik kan niet goed inschatten hoeveel er in zou gaan. Kleine baaltjes waarschijnlijk zo'n 6 stuks van 10 kg = 60 kg (???) als ik uit ga van een box/vat van 100 x 120 x 80 bijvoorbeeld. Maar voor deze ronde 'boules' wordt het anders / zijn weer anders geperst etc.

Maakt het veel uit, om van te voren echt te weten hoeveel erin gaat? Wat is daarin je overweging?
Ik heb ook voordroog gevoerd in mijn palletbox (tegenwoordig zet ik de hele baal neer met een slowfeednet eromheen), nou daar gaat een enorme berg in hoor (zeker met die kop erop zoals ik al beschreef). En hoeveel kilo dat was? Geen idee, maar veel meer dan de 50kg hooi natuurlijk.

koeien op de weg...

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:37

Klopt, iedereen heeft vast een andere maat, maar ik zou graag nog wat ervaringen horen van mensen, daar is Bokt toch ook een beetje voor. Misschien zegt Jantje wel dat 80 cm geen probleem is voor mijn pony, maar misschien heft Pietje wel de ervaring dat zijn pony met dezelfde borst/schofthoogte wel loopt te tobben met de hoogte van de hooibak. Ook hoef ik het echt niet op de kg af te weten wat er in past, maar ik ben toch vrij om hier even te informeren en zoek dus naar wat meer ervaringen/info.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:09

@coentje: ik ben even kwijt welke maat je nou wil weten. Ik had een ibc vat van 100x120x80cm en daar kreeg ik twee kleine baaltjes in, mits ik ze met de smalle kant erin deed. Dus dan aten ze vanuit de zijkant vd baal zegmaar. Dat was 40-50 kilo hooi en dat ging hier met 1 paard 3,5 a 4 dagen mee.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:19

Coentjr ik heb een pony van1.13 die probleemloos uit de palletbox kan eten en drinken uit de ander tot re bodem. Die Is volgens mij80 cm hoog wat vrij standaard is. Denk niet dat er palletboxwn zijn die te hoog zijn voor 1.50 stokmaat

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hwn, juval en 97 bezoekers