Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 16:17

Hallo allemaal,

Wij hebben een drietal jaren geleden onze buitenbak aangelegd:
Grond gelijkgetrokken (bultjes en graszode eraf gehaald en bodem intact gelaten om het zo maar te zeggen), en daarop heel simpel 10 cm zand laten kappen. De bodem is leemgrond, deze vormt het ganse jaar door een harde laag, wordt niet doorgetrapt of zo. Scheiding tussen zand en grond is mooi te zien.

Nu hebben we het probleem dat als het regent, het water er echt lang (lees: dagen) blijft opstaan in grote plassen. Bodem ligt pas, helt niet af dus.

Zou het helpen als we een lading polyvlokken of tapijtsnippers door het zand zouden mengen, om zo het water wat meer "op te slorpen" ahw, en berijdbaar te maken?

Ben benieuwd naar jullie meningen...

Vecar
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-05-11

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:24

Hoe staat het met de drainage in de bak?

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 16:27

Die is er niet....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:30

Met tapijtsnippers op die leemgrond denk ik niet dat je het gewenste resultaat gaat krijgen. Die gaan gewoon drijven in het water.
Ik heb hier zo'n bak met tapijtsnippers. Wel op zandgrond. 30cm afgegraven destijds en snippers met wat zand erop laten doen.
Piste heeft 15 jaar alle weersomstandigheden goed doorstaan. De laatste jaren geraakt de ondergrond wat vastgelopen en kan het water niet meer zo gemakkelijk weg, dus heb ik bij langdurige regen een paar grote plassen waar de snippers gewoon in drijven :+

Ik denk dus dat je zonder drainage op die leemgrond geen resultaat gaat hebben met snippers.

Vecar
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-05-11

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:32

Ik denk dat je zonder drainage op leemgrond niet het gewenst resultaat gaat bereiken met snippers

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:34

Zonder drainage kan je er niets aan veranderen... Ik spreek uit ervaring jammer genoeg (wij hebben identiek hetzelfde gedaan op dezelfde ondergrond). Leemgrond laat het water gewoon niet genoeg door.

Om de paarden toch wat te kunnen trainen hebben we een gedraineerde longeercirckel aangelegd (steenslag, doek, zand) en die ligt wel altijd goed.

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 16:42

Ok dankjulliewel alvast voor jullie ervaringen.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:57

Ik vrees dat je de bak zal moeten draineren dan kun je wel polyvlokken er in doen. mijn zus heeft slechte drainage en heeft ook heel veel water er zitten ook vlokken in haar zand. ik heb drainage en vlokken en geen natte bak. we wonen 500 m vandaan elkaar.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:27

Als de bak niet afheld of boller loopt en dan op leem dan kun je helaas niets. Ik zou ook laten draineren. Bij een beetje grondwerker hoeft dat niet veel te kosten. Ik heb de wei laten doen (5000m2) en dat kostte maar 1400,-.

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:20

Zsazsa en hoe heb je laten draineren en mag dit zonder vergunning? Wij zouden dit in onze wei ook willen doen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:57

Geen idee, heb het gewoon gedaan, paar buizen door de grond gelegd die uitkomen op de slootkanten. Heb een loonwerker uit de buurt gevraagd. Het is niet dezelfde drainage als bij een rijbaan maar kan me voorstellen dat dit al wel iets zou kunnen werken.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:07

eerst horen bij gemeente hier (Nijkerk) zien ze dit als chemisch afval :D

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Natte rijbak verbeteren met polyvlok/tapijtsnip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:03

Ja dat kan inderdaad, maar al mijn buren hebben ook gedraineerde buitenrijbanen dus dacht als die het mogen dan ik ook Haha.