HELP indeling erf/weiland/bak

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:51

Als je de afmetingen van het geheel geeft wil ik wel een tekening maken (dus de lengte en breedte van het hele perceel).

Citaat:
- We hebben een huis gekocht met 1.3ha grond. Hier op zit een bak en een paddock, 2 overkappingen 1 gedeelde schuur en huis en paarden stallen.

- Het weiland zou ik graag opgedeeld willen hebben in 4 a 5 stukken zodat elk stuk minimaal 3/4 weken de tijd heeft om weer te kunnen groeien.

- Ik heb geen grote kudde thuis het gaat voornamelijk om 2 a 3 D pony merries welke met veulen aan de voet lopen. Maar deze 4 stukken moeten dus makkelijk naar kunnen lopen met een pad in verband merrie met veulens in je hand, tig weilanden door met draden of hout is niet zo succes.

1.3 ha grond, maar qua wei hou je slechts zo'n 7000m2 over als ik het zo inschat van de plattegrond. Als je daar nog 4 à 5 stukken van wil maken hou je dus stukjes over van zo'n 1500m2, 75mx19m bijv. Op zich prima stukjes (die wel snel op zijn) ter afwisseling/voor erbij maar ik zou voor mijn paarden/pony's en veulens wel een plek willen waar ze ook eens wat meer ruimte hebben. Dus ik zou de stukken niet zo klein maken.

Of je toekomt met je gras betwijfel ik, ik zou ervan uitgaan dat je het hele jaar wel wat moet bijvoeren (oh wacht, je wil ze sowieso altijd in de nacht op stal? of begrijp ik dat niet goed?). Ivm de bewegingsruimte zou ik dan de weide in twee stukken verdelen, in de lengte. Dan kun je elke weide vanaf je paddock en rijbak open zetten en hoef je dus ook niet helemaal naar achter te lopen.

Voorste stuk zou ik de rijbak laten waar hij is (misschien iets naar voren trekken omdat je daar de kas weg gaat halen), daarnaast een even grote paddock. Standaard lekker op paddock en rijbak en wanneer het qua natheid kan, overdag op de wei. In de paddock kun je een longeerbak verwerken met een hek wat dan normaal gesproken open staat.

Stalgebouw middels een verhard pad verbinden aan de paddock zodat ze zelf in en uit kunnen lopen.

koeien op de weg...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie