Manen afscheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:59

Melyoramel schreef:
Ik heb zelf nooit hoeven doen, maar als je er voor gaat zou ik scheren boven knippen doen, volgens mij krijg je dan netter alle haren op dezelfde lengte te pakken dan met knippen.

Zeker weten. Manen netjes in een boog knippen is een kunst waar je handigheid in moet krijgen.

Paar jaar geleden heb ik de manen van mijn pony (shetlander) in een boog geknipt. Ze had manen tot onder haar hals. Maar ik vind lange manen met een korte voorpluk heel erg lelijk en ze had ook last van haar manen. Ze zijn erg dik en bij het dikste stuk zat het na 24 jaar nogal vast, soort matje zeg meer. Er kon daar weinig lucht meer bij de huid komen.

Ik heb er nooit spijt van gehad. Het enige is dat je het moet bijhouden, manen groeien als ónkruid.

In het geval van jouw paard zou ik het eigenlijk niet knippen. Enige wat je ermee bereikt is dat de hele boel weer de zelfde lengte is. Maar het duurt langer voordat alles weer lang is. Manen verharen ook, over een tijdje is alles weer zoals het hoort. En als hij met de zelfde paarden blijft staan is het misschien nog een optie om te accepteren dat hij een paard is met een sociaal leven. Toch fijn juist voor 'm dat hij vriendjes heeft om mee te stoeien? :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.



Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:56

GDG schreef:
De manen van mijn paard zijn wat langer dan de jouwe, maar verder lijkt het behoorlijk op bovenstaande foto. Het is nu al een paar jaar erg dun, zou het echt voller teruggroeien als je het scheert?

Mijn paard staat trouwens ook 24/7 buiten (met schuilstal), dan is dit waarschijnlijk niet zo'n goed moment om te scheren denk ik? Aangezien de regen nu de manenkam niet raakt maar via de manen ervan af loopt en als ik het scheer dan valt de regen direct op de manenkam. Iemand die daar advies over heeft (argumenten dat het nu best kan of toch beter even wachten)?

Dit dus. Mijn merrie heeft in principe een manenboog alleen vanaf oktober ongeveer laat ik het groeien zodat ze er tegen regen e.d. nog wat aan heeft. Het is nu ongeveer op sportlengte := ('t is een shet met díkke manen). Ziet er niet uit en ik kan niet wachten tot 't voorjaar is, dan gaat 't weer in een boog. Maar comfort voor de pony is me ook wat waard.

Overigens is ze zeer gevoelig voor stress. Maar van haaruitval geen last.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:20

Plien80 schreef:
Ik wil de manen van mijn shetlander ook kortwieken. Hij heeft nu manen tot onder zijn hals en zo mega dik dat je er geen kant mee op kan. Zelfs vlechten is bijna niet te doen. Ook voor hem zelf lijkt het me een verademing. Zijn manen zijn zo zwaar en al helemaal als ze nat zijn van de regen. Wil het gaan scheren en dan een fjordenboog overhouden uiteindelijk. Hoewel ik lange dikke manen prachtig vindt, denk ik dat de fjordenboog hem ook heel stoer en fris zal staan. Alleen wanneer kan ik het het beste doen? Nu op zich nog wel lekker warm die manen, maar juist met het natte weer heel zwaar op zijn hoofd.

Ik zou het dan nu op een cm of 10 knippen zodat het niet zwaar is maar hij er wel wat aan heeft met de regen. En dan in het voorjaar KORT (2 a 3 mm) zodat het netjes rechtop kan gaan groeien, in de zomer bijhouden in een mooie boog en vanaf oktober zo'n beetje weer laten groeien. Dan heeft 'ie in de winter weer manen die niet zwaar zijn maar wel regenbestendig. Zo doe ik het met m'n shet. Lengte sportpaard is wel even raar in het begin maar het went.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:29

Unseen schreef:
Ik scheer de manen volledig af ieder voorjaar, vlak voor de start van het wedstrijdseizoen (maart/april). Alleen zijn voorpluk mag hij houden, anders wordt t zo'n kaal koppie.
Vaak scheer ik halverwege het wedstrijdseizoen nog eens. Dan mag het de winter weer lekker gaan pleeborstelen :Y)

Dit dus alleen moet ik het elke maand bijwerken want het groeit als onkruid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marga1, Sky_As en 107 bezoekers