Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 18:49

Hoi mede bokkers!

ik zit met een wat lastig dillema. Waarschijnlijk maak ik het lastiger dan het is maar hey waarom zouden we het simpel houden :+ Situatie is als volgt.

ik sta op een leuke stal waar alles gedaan word. er word gevoerd en word gemest helemaal prima. Paardje staat lekker 24/7 buiten met 2 vriendjes dus wat dat betreft niets te klagen. Nu het volgende. Ik ben hier eind april vorig jaar heen verhuisd paardje was mooi op gewicht en we gingen de zomer in dus weidegang. Weidegang hier is overdag op het land en 's avonds in de paddock, prima want hijs wat gevoelig voor hoefbevangenheid. Ben zelf vervolgens eind juli 2,5 week op vakantie geweest en kwam terug om vervolgens een erg schraal paard te zien -O- Gaan bijvoeren en ook gevraagd om extra hooi te voeren dit was geen probleem maar paard kwam niet aan. gekeken naar de kwaliteit van het hooi en das gewoon ronduit slecht. Heel erg droog, muf hooi wat leuk is voor een shet maar niet voor een volbloed paard. overleg gehad met de stalhouden en hij ging kijken voor wat anders. Is er gekomen,wel wat beter maar nog steeds geen top kwaliteit maar paard begon weer aan te komen (met als extra 2x bietenpulp per dag en een emmer lucerne).

Paard heeft vervolgens eind september gas koliek gehad en heeft daarvoor 2 dagen op de kliniek gestaan op rantsoen. het beetje vet wat we weer hadden aangebouwd was weer weg -O-
Naja voer weer langzaam gaan opbouwen en weer verder gegaan met bijvoeren. Ging me allemaal niet snel genoeg dus om het gebit uit te sluiten de electrische tandarts nog eens laten komen (was in februari ook al geweest. zitten nu in october). Niets aan de hand, kon niet aan het gebit liggen. Die ook nog naar het hooi laten kijken en dat was de oorzaak. op aanrade 2 kilo merriebrok per dag gaan bijvoeren naast de senioren priores die hij al kreeg en weer gesprek aan gegaan me de staleigenaar. Heeft weer wat andere baaltjes hooi gehaald nu meer richting kuil.

Vervolgens heeft hij vrij ernstige mok gekregen, dit heeft hij nog steeds maar gaat de goede kant op. Dit komt waarschijnlijk door de vermindere weerstand. Naast dat hij mok had liep hij eind december opeens ook niet helemaal zuiver en enkele dagen later had hij ook 4 prachtig dikke benen. Overlegd met de dierenarts en het even aangekeken. Nu geen dikke benen meer en ook niet kreupel meer.

maar nu kwam ik er vandaag op stal achter dat meneer enkele luizen in zijn nek had lopen -O- ene kwaaltje is nog niet voorbij en de volgende begint weer. Ook is hij nog steeds niet volledig goed op gewicht. hijs niet mager meer maar nog wel wat schraal. Bietenpulp wat hij 's ochtends kreeg van de stalbaas krijgt hij nu al zeker 3 weken niet meer want het is op bij de winkel waar die het haalt (kwam ik zelf van de week achter stalbaas betaald en voert dit). seniore priores krijgt ie wel 's avonds nog heb nu maar gevraagd of ie dat 's ochtends ook wil voeren.

Paard heeft in de 3,5 jaar dat we op de andere stal stonden eigenlijk nooit ergens last van gehad maar het lijkt nu elke keer weer raak. Heb hem ook nooit bij hoeven voeren (kreeg voor de sier af en toe wat muesli) maar krijgt nu dus standaard 2x per dag een kilo merriebrok en anderhalve kilo seniore priores naast zijn hooi. Stalbaas ziet niet in dat hij nog steeds te schraal is maar voert wel gewoon wat ik vraag. Ik begin mijn vertrouwen een beetje kwijt te raken en begin de klachtjes die mijn paard nu elke keer heeft ook wel een beetje zat te raken... Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Verhuizen of het toch
nog even aankijken?

Bedankt als je het helemaal gelezen hebt. ik zie dat het een aardige lap tekst is geworden. Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid bieden in mijn dillema.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:53

Ik zie zelf niet zo heel goed in wat het verhuizen van je paard bij kan dragen, behalve nog meer stress voor je paard. Heb niet het idee dat de staleigenaar iets te verwijten valt. Of mis ik iets?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:53

Verhuizen? Waarom zou je dat doen? Wat is er mis met zelf naar de winkel rijden om zakje voer te halen? Wij halen altijd ons eigen hooi omdat dat van de stal niet geschikt is om zodanig veel van te geven als wij willen. Dus ik zie niet echt het probleem bij de stal hoor. Lijkt alsof ze heel veel begrip tonen en echt hun best doen om je tegemoet te komen. Dus ik zou in jouw plaats gewoon zelf voer en hooi regelen. Eventueel met een vermindering van stalgeld als gevolg. En je paard kan hier lekker 24/7 buiten lopen wat ook prima is. Misschien een supplementje geven voor de weerstand of bloed laten prikken.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 18:59

Met zelf voer halen is niets mis natuurlijk. Merriebrok en Senioren priores haal ik ook zelf dus inprincipe kan ik de andere bietenpulp ook wel zelf halen maar hij zou dit regelen dus hou er dan ook rekening mee dat het gewoon gevoert word en gehaald word als het op is uiteraard :) hij voerde zijn eigen paarden dit uiteindelijk ook bij namelijk

Zelf hooi halen gaat niet. is niet genoeg ruimte om dit op te slaan op stal en thuis jammer genoeg ook niet. Stalbaas is ook niets mis mee , alles is eigenlijk mogelijk hij lijkt alleen af en toe het inzicht te missen (ziet niet in dat er paarden te dun zijn, kreupelheid word niet gezien/gemeld etc)en dit brengt mij aan het twijfelen. Sta voor de rest heerlijk hoor en paar 24/7 buiten is uiteraard ook geweldig maar de medische problemen die ik nu gehad heb de afgelopen paar maanden brengen mij aan het twijfelen ivm nooit wat gehad hebben.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:02

Ik zie niet direct de overeenkomst tussen de stalling en de problemen waar je nu tegenaan loopt.
Door het weerstand-verhaal kom je van de ene kwaal in de andere, Mok vind ik ook wel echt iets voor dit seizoen, ik heb toevallig dit jaar er weinig last van bij mijn paarden, maar het is zo belachelijk nat(tenminste hier in het noorden), doe dat met een slechte weerstand en tja...
Luizen heb ik ook eens gehad, waarom, tja weet ik nog steeds niet, gewoon goed behandelen en weer vrolijk verder.

Wat ik nog mis aan informatie, hoe zit het met ontwormen e.d.?
Wat is de leeftijd v.h. paard, en wat wordt er mee gedaan(het hele jaar door), zijn daar grote veranderingen in geweest?
Is het gedrag door het jaar heen veranderd?
Weet je wat de aanleiding voor de koliek is geweest?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:04

Misschien zelf hooi kopen en bijvoeren. Als je een betere kwaliteit hooi hebt dat het probleem opgelost is. Ik zou ook geen ladingen krachtvoer geven masr het proberen op te lossen met ruwvoer.
Sommige paarden trekken 24/7 buiten niet. Hoeveel je ook bijvoerd. Had je het idee dat je paard ongelukkig was als hij in de nacht op stal staat?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:10

Als een paard niet goed gevoerd wordt kan de weerstand afnemen lijkt me... daarbij had het paard geen problemen voor deze stalling. Ik zou verhuizen..

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:13

@siskeh
Paard is 14 jaar en is worm vrij verklaard begin october dat hij op de kliniek stond bloed was toen ook goed. Word voor de rest ook altijd netjes ontwormt met verschillende middelen. Er is geen wijziging geweest in gedrag voor de rest. Hij word recreatief gebruikt (springen, dressuur, longeren, los etc). Aanleiding van de koliek is niet met zekerheid te zeggen. enige wat die dag anders is geweest dan de weken daarvoor is dat ze opeens weer op het weiland gingen na hier 2 weken in verband met nattigheid niet op te hebben gestaan.

@wesco hij heeft bij mij altijd 24/7 de mogelijkheid tot buiten gehad hij had toen echter een eigen paddock met stal er aan met buren aan beide kanten ipv de paddock met stal/schuilgelegenheden die hij nu deelt met 2 andere.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:17

Ahh opeens op het weiland kan een reden tot koliek zijn, wat niet wil zeggen dat er toevallig ook meer mis is in zijn darmen dan, waardoor hij gevoeliger is voor koliek.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:17

Staat het paard op een droge plek? Kan hij s nachts droog liggen?

Krachtvoer zelf regelen is tot daar aan toe maar waarom ook nog zelf ruwvoer. Je staat toch in pension en betaalt daarvoor.

Ik zou het nog even aankijken maar is s nachts op stal geen optie. Droge plek en kan hij op zijn gemak flinke berg ruwvoer eten.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:19

Hoe is zijn plek in de rangorde? En is er rust binnen het trio, of veel geklier? Kreeg hij eerder ook hooi of kuil(achtig)? Staat hij onder de dekens?

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:19

Kijl eens goed waarom je paard schraal is, je kan veel voeren en als je paard toch schraal blijft zou ik de oorzaak opsporen en aanpakken.Verhuizen heeft denk ik weinig zin.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:21

Een hele andere zijstraat, maar bij het lezen van je verhaal vond ik er toch wel aardig wat opvallende dingen in staan... Laat hem eens testen op Cushing. Invallen, mok, lage weerstand, dikke benen i.c.m. de leeftijd.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:24

@Simongek ze kunnen inderdaad op meerdere plekken droog staan. In de stal die aan de paddock staat (gewone box naast de ruime overkapping) hebben ze rubbere matten liggen die grotendeels droog zijn en hij gaat ook nog wel eens in het zand liggen. s nachts op stal gaat hem niet worden ben ik bang de stallen zijn allemaal gevuld.

@Caily in de paddock staat hij bovenaan in de rang, geklooi valt wel mee. Rangorde verdeeld over de hele stal staat hij op de ena hoogste plek maar hier heeft hij alleen 's ochtends en 's avonds even mee te maken als alles in de bak word gegooid. Daar is ook geen eten voor de rest (gaan daar in zodat er makkelijker gemest kan worden). Hij staat inderdaad onder een deken op het moment 300grams met hals (iets wat ook al dikker is dan de jaren er voor en de hals is er bij gekomen) en hij kreeg op zijn vorige stal altijd Kuilgras.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:26

@focussed ik kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt. het invallen is echt begonnen sinds we op deze stal staan daarvoor nooit problemen gehad. Kan dat zo snel opeens het probleem zijn?

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:30

Is er al bloedonderzoek gedaan? Daar kan vaak ook van alles uit worden gehaald

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:32

bloed onderzoek is gedaan op de kliniek toen. zij gaven aan dat de waardes toen goed waren maar durf niet te zeggen hoe uitgebreid deze is geweest

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:39

Maar toen waren er ook andere problemen.... kan misschien geen kwaad om het te herhalen en te vergelijken

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:41

Helemaal waar. Ik ga eens informeren bij de dierenarts. Bedankt voor het mee denken!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:47

De stal/wei waar je je paard zet kan een wéreld van verschil maken. Eind juli heb ik mijn paardjes verhuisd, en mijn merrie begon vanaf dat moment achteruit te gaan. In november kon ik het niet meer aanzien dus heb ik 'r bij een kennis neergezet. Binnen een week was ze daar alweer aan het opknappen. Nu heb ik mijn ruin daar ook naartoe gehaald (weitje bij kennis in de buurt zodat ze daar weer samen kunnen staan).

Dingen als mok en dikke benen kunnen ook door het kuil komen natuurlijk. Als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid zou ik juist geen kuil voeren, en ook geen merriebrok. In merriebrok zit veel suiker.

Waarom betaalt je stalbaas de bietenpulp? Hoezo doe jij dat zelf niet? Als ik jou was zou ik gewoon zelf bietenpulp en/of seniores priores halen en dat twee keer per dag voeren aan je paard. Daarnaast zou ik 'm een vitamine- en mineralenbrokje gaan voeren. Gewoon standaard, elke dag. Nederlands ruwvoer is veel te eenzijdig om de behoefte aan vitamines, mineralen en sporenelementen van een paard te kunnen dekken.

Heb je een foto van je paard? Je schrijft dat het een volbloed is. Van een volbloed is het normaal dat je de ribben lichtjes kan zien, daar is niks raars aan.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 20:15

Kosten van de stal zijn all-in dus de stalbaas vond ook dat hij het krachtvoer moest betalen. ipv sportbrok krijgt die van mij dus bietenpulp wat hij die van hem vervolgens ook is gaan voeren ipv de sportbrok :) rest van het krachtvoer betaal ik zelf.

Heb jammer genoeg geen recente foto van de zijkant. (hij had hier net gerold). heeft ook een aardig vachtje even goed dus denk niet dat je veel hebt aan deze foto :o
Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:20

Je stal klinkt echt heel goed, zowel qua basis voor je paard als de wel-willendheid en flexibiliteit van je stalbaas. Ik zou wel even twee keer nadenken voordat ik dan in zou ruilen, dat vind je niet vaak. Qua rangorde of dekens kan je denk ik weinig toevoegen, klinkt ook goed. Zou het mogelijk zijn zijn voeding, en dus ook soort ruwvoer, hetzelfde te laten zijn als op de vorige plek? En heb je hem wel eens iets van psylliumvezels oid gegeven? Misschien heeft hij last van zand? Hoe is zijn mest? Op welke manier wordt het hooi aangeboden, en staan ze nog op het gras?

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 20:22

Caily schreef:
Je stal klinkt echt heel goed, zowel qua basis voor je paard als de wel-willendheid en flexibiliteit van je stalbaas. Ik zou wel even twee keer nadenken voordat ik dan in zou ruilen, dat vind je niet vaak. Qua rangorde of dekens kan je denk ik weinig toevoegen, klinkt ook goed. Zou het mogelijk zijn zijn voeding, en dus ook soort ruwvoer, hetzelfde te laten zijn als op de vorige plek? En heb je hem wel eens iets van psylliumvezels oid gegeven? Misschien heeft hij last van zand? Hoe is zijn mest? Op welke manier wordt het hooi aangeboden, en staan ze nog op het gras?



haha nee helemaal met je eens vandaar ook dat ik vreselijk in dubio zit. Psyllium vezels heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dus die heeft ie nooit gehad. Vorige stal had van die hele grote balen en die kan deze stal niet kwijt. Zand is ie op gecontroleerd en was helemaal schoon en zijn mest is gewoon goed. Hooi krijgen ze in netten gevoerd. Gras staan ze nu niet op.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:25

TS; ik denk dat je zelf wel heel goed weet, wat je wilt. Je twijfelt niet voor niks, vertrouw op je eigen gevoel. Een verhuizing is even een tijdje meer stress, maar kan daarna (mits een goede nieuwe stal gekozen) heel snel voor zoveel verbetering zorgen. Blijf niet tobben en volg je gevoel. Jij kent je paard het beste en zo als het nu gaat, herken je je paardje niet......

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:30

Zand komt er met vlagen uit dus als op de kliniek een keer gekeken hebben kan dat toeval zijn. Psyllium zaadjes kan je kopen bij pit-pit.com. 10 dagen 100 gram per dag droog over het voer is het advies van Emmeloord. Echter willen paarden het nog wel eens lastig eten. De welkoop/boerenbont verkoopt van het merk Subli psylliumslobber. Een zak is een kuur van 10 dagen en de werking zou net zo effectief zijn. Kost 25 euro meende ik. De zaadjes 12,50 zeg ik uit mn hoofd. Het activeert de darmen waardoor ze meer kunnen afvoeren en eventueel wat extra kracht om te herstellen. Oa zand afvoeren dus, maar nog wel meer dingen. Als een paard bij mij kwakkelt met gezondheid is dat een van de dingen die ik probeer, veel weerstand gerelateerde dingen komt voort uit de staat van de darmen.