Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:34

Daar heb je inderdaad gelijk in, die opmerking had ik niet moeten maken ook al is het voor mijn gevoel wel zo. Had het dan nog anders kunnen verwoorden.

Dat je de paarden er meerdere keren uit haalt met andere intensiteit vind ik dan nog het beste uit een relatief slechte situatie halen. Dan nog ben ik wel van mening dat er een groot verschil is tussen bewegingsvrijheid en gedwongen beweging. Maar dat meer in de mentale optiek.
Een paar posts terug zag ik iets over dat paarden die 2 uur eruit komen en intensief bewegen hetzelfde aantal kilometers maakt als een paard dat de hele dag buiten staat. Nogmaals, gedwongen beweging. En er vanuit gaande dat een paard dat de hele dag buiten staat geen sportpaard is en nooit bereden wordt. Daarbij werd ook gesproken over een paddock. Gemiddeld zijn die niet groot en staan die daarom ook niet in voorkeurslijstje als het gaat om buiten staan.

Mijn ideale plek voor een paard:
Faciliteiten voor sportpaard en gehele dag buiten in kleine kudde met goede ruime schuilstal en onbeperkt hooi.
Helaas bestaat dit niet in NL. Het hele dag buiten is al een discussie op zich. Dan ook nog onbeperkt hooi is een heel andere discussie.

Ik pleit dus niet per definitie voor buiten staan, althans niet in een kleine paddock van 7 bij 5.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:38

Paarden hebben een zeer goede biologische klok. Ze worden hier tussen 8:30/9:00 gevoerd. Als ik om 9:10 nog niet buiten ben gaan ze roepen. In de middag met de middagvoerbeurt ook. ook hadden ze tussen de middag vaak hun slaap/rust uurtje. Standaard tussen 12:00 en 12:30 zag ik ze liggen in de paddock.

Ook weten ze bij vaste tijden hoe laat ze de wei uit gaan.

Als je niet door dat ze daar op gaan anticiperen en alvast bij de uitgang gaan lopen staan en klieren kun je het beste zo veel mogelijk wisselen van tijd.

Hier ook erg nat. We hadden maar 1 ipv 2 pompen en de ene pomp kon de enorme hoeveelheid water niet aan. Dus hier stond een groot deel van de zandpaddock blank. Blij dat ze nog een stuk bestrating en evt. Pad hadden. Ze hebben een groot deel van de dag vrijwillig in de stal en onder het afdak gestaan en toen het droog werd gingen ze even wandelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De pony op de onderste foto is vandaag amper de stal uitgeweest. Die houdt niet van regen...

Ze zijn soms wel schrikkeriger met veel eind maar vooral bij de omslag van rustig weer naar stormachtig. Vandaag waren ze gewoon relaxt. Blijkbaar al gewend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:41

Maar als die paarden zo graag binnen zijn, waarom dan niet een schuilstal met uitloop?
Dan kunnen ze precies zo lang binnen blijven als ze willen. En reken maar dat ze dat doen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:46

Bij mij staan de deuren open- vrijwillig.
Zoals te zien op de bovenste foto. Voordeel is dat ze zelf op de voor hun prettige momenten naar buiten kunnen lopen. En niet afhankelijk zijn van mij.

Af en toe liepen ze naar de overstroomde greppel in de drinken (lekkerder dan de automatische drinkbak blijkbaar)
Rond 15:30 zag ik ze ineens dat langer rondstruinen.

Het mooiste is als dieren zoveel mogelijk zelf kunnen kiezen wanneer ze eten, slapen, bewegen, met of zonder andere dieren.

Straks kijken of het water inmiddels weggepompt is. En of ze buiten of binnen staan ;)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-01-18 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:46

Gypsy schreef:
Maar als die paarden zo graag binnen zijn, waarom dan niet een schuilstal met uitloop?
Dan kunnen ze precies zo lang binnen blijven als ze willen. En reken maar dat ze dat doen.


Die van mij deed dat inderdaad toen we zo'n plekje hadden. Maar vind hier maar is een stal waar ze genoeg buiten komen, met schuilstal, maar ook wel fatsoenlijke trainingsfaciliteiten. Helaas is het hier het één of het ander :n Dus nu de ideale plek, alleen geen schuilstal (wel op de zomerwei waar ze 24/7 kunnen, maar niet op de 'winter'paddocks)
Dus dan ga ik met liefde een keertje extra naar stal om met extreem weer zoals vandaag m'n paard ietsje eerder binnen te zetten, want ik ben erg blij nu eindelijk een plekje te hebben midden in [plaats] waar mijn paard +/- 15 uur buiten komt, en we ook fatsoenlijk kunnen trainen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:48

Wat een schitterend spulletje daar JoyceB! Echt super! En ik vind dat het er echt nog heel netjes bij ligt want er is een bak gevallen de afgelopen maand, poeh!

Ik vind dat ook fijne stallen, Het is dat "den mensch" dat soort lage (groeps) stallen nog eng vind, ik vind ze ideaal. Het oogt veel ruimer en is toch een stuk lichter en hoe je het ook wendt of keert als ze alleen in een stal staan, dan hebben ze toch onderling meer contact, simpelweg omdat ze elkaar meer zien. EN ik hoef niet meer over de deur heen te hangen om de benen een blik te werpen :) Maar op een of andere manier slaan dit soort stallen alleen nog maar in opfokbedrijven aan. best jammer

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:28

Dank je Danzz. Gister was alles mooi droog. Paddock, pad en
Bak. Zand en drainage en wegpompen helpt (ohja, en verharde uitloop, want dat spaart je zandpaddock omdat ze bij slecht weer meer in en om de stal op het harde blijven. En je kunt mest en hooiresten van het voeren goed opruimen.)

Maar met veel water en langer achter elkaar duurt het even om het weer af te voeren.

Er is echt heel veel gevallen vannacht en vandaag.

Hier kunnen ze al vanaf november echt de wei niet op. Dat wordt moeras.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-01-18 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:31

Wow zeker mooi zeg, jaloers!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:00

PowerReiner schreef:
Ik pleit dus niet per definitie voor buiten staan, althans niet in een kleine paddock van 7 bij 5.

Dat lijkt meer op een on-overdekte stal :+

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:01

Echt mooie plek daar!

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:17

Nouvel schreef:
Gaan ze ook voor het hek staan die paarden die graag naar binnen willen na een uur als je ze buiten hooi geeft om de paar uur of onbeperkt?

Hier gaan ze inderdaad bij het hek staan of klieren met elkaar als het bijna tijd is om naar binnen te gaan of als het slecht weer is en ze hebben niks te doen, maar als ze dan hun hooinetten krijgen zijn ze eigenlijk allemaal wel weer even zoet.


Yup..hier onbeperkt hooi op grote betonplaat dus droog maar staat alleen maar bij het hek.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:31

Weten jullie wat mij nu echt leuk lijkt? Een kijkje in het leven van jullie paarden. Dus: hoe lang staan ze binnen en hoe ziet het eruit? Hoe ziet de paddock eruit of de weide? Woorden zeggen mij niet zoveel. Ik ga proberen voor jullie een filmpje te maken in elk geval.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:35

Leuk, inkijkjes en filmpjes

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:39

Hengst, stalpaard, sportpaard, klokje rechtsonder:


danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 07:17

Ik moet dat uiteraard met mijn werkgever overleggen. Het is wel bij hun aan huis en ik weet niet of ze dat op prijs stellen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:00

danzzz schreef:
En een vraagje, zijn de paarden die 24/7 buiten staan nou ook wat hmmzz alerter met dit weer? Tjees, heb echt mijn handen vol gehad, wat een neuroten zijn het dan. Zelfs de doorgewinterde oude allesgezienhebbende liep snorkelend op eieren, zelfs de 30plus jaar shet, die altijd los over het erf banjert was een beetje de weg kwijt?


Ze stonden er al de hele nacht in dus tegen de tijd dat ik dan kom rijden weten ze niet veel beter. ben juist blij dat ze al buiten staan want anders zou de overgang van 'rustig binnen' naar 'heftig buiten' (heb alleen een buitenbak) erg groot zijn.
Alleen de plastic tas in een boom naast de bak veroorzaakte wat problemen. Maar dan gaat het ook zo tekeer dat je zelf ook je billen bijeen knijpt.

Een dag overzicht wil ik wel een keer maken. Is sowieso wel leuk.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:34

Heleennn schreef:
Hengst, stalpaard, sportpaard, klokje rechtsonder:

[ Video ]


Wat een supergave accomodatie zeg :j

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:43

Anoniem schreef:
Die van mij stond vandaag om 10:00 buiten, kan mij met dit weer wel enigsinds voorstellen dat ze dat na 8 uur wel zat zijn...

Viel mee, mijn (sport)paarden stonden gister gewoon van 9 tot 17.30 buiten in hun (zand) paddocks en waren niet aan het drammen om naar binnen te gaan ondanks de storm. gingen Heerlijk uit hun plaat zo af en toe. :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:47

Nog even terugkoppeling op hoe nat het gister was en hoe het er uit ziet als het weer een nacht redelijk droog is gebleven en de pompen het weer weg hebben kunnen pompen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de 20-60 rijbak ...

Afbeelding

Ik heb hier plek voor max 6 paarden of 7/8 pony's. Qua stalruimte. Maar dan moet het wel een sociale groep zijn of ze moeten voor de nacht op stal en dan mis ik mijn inloopstal daar de nu overdag ook graag gebruik van maken.

Bij nachten op stal staan ze gemiddeld 12 uur per dag in de stal. Als ik meer mocht houden van de gemeente had ik graag een overdekte paddock/rijbak gehad.

Wat ik merk is dat heel veel mensen denken of hopen dat 24/7 buiten goedkoper is dan een pensionstal met eigen box. Als ze horen dat ze hier zo ongeveer hetzelfde moeten betalen aan onkostenvergoeding hoor je van een deel niets meer.

Wij hebben behoorlijk moeten investeren om dit zo op te bouwen want er was niets toen we hier kwamen wonen. En het kost ook veel aan onderhoud. Als professionele stallen zo iets willen kunnen bieden en er een loon aan over willen houden zullen de stalprijzen toch flink omhoog moeten in veel gevallen.

Wij halen hier niet eens alle kosten, maar staan investeringen, uit. Dat hoeft ook niet want het is geen bedrijf. Maar een bedrijf moet wel winst maken op een duur anders krijg je problemen met de belastingdienst. Die gaan niet iemands dure hobby bekostigen met belastingaftrekbaarheid van alle kosten zonder ook maar ooit belasting te kunnen incasseren.

een goede stal met ruime droge p addocks, goede rijbak/rijhal en goede kwaliteit voer en strooisel is gewoon prijzig.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:08

Ik heb niet alles gelezen maar vind het wel een interessante discussie. Zonder goed of fout aan te willen halen vraag ik me wel het volgende af. De infrastructuur van zo goed als alle maneges/pensionstallen is gemaakt op basis van de ideeën over welzijn, milieu en kosten/baten van die tijd en is niet neer gezet voor 'maar' een jaartje of 10. Op heel veel plaatsen heb je dus een verouderd complex als je het afzet tegen de wensen van deze tijd. Verbouwen kost geld, meer ruimte per paard betekent minder paarden per m2, binnen/buiten zetten en paddocks/tracks mesten kost tijd tov boxen mesten (evt mechanisch), arbeidsintensiever = geld. Laat staan een nieuw bedrijf beginnen, geen bank die zich eraan zal wagen. Het kan dan eigenlijk niet anders dan dat de kostprijs voor het houden van een paard (flink) omhoog gaat. En wie is bereid om dat daadwerkelijk te gaan betalen? Ik denk dat dat ook debet is aan het contrast wat ik over het algemeen zie; stallen met (relatief) veel buiten maar weinig faciliteiten (vaak recreatie- of doe-het-zelf stallen) of stallen met veel faciliteiten (goede bodems, evt binnenbak) maar relatief weinig buiten. Een pensionstal is een onderneming en zou geen filantropische instelling moeten zijn. Ik denk dat er op veel plekken geen droog brood verdiend wordt en de pensionstalhouder content is met het woongenot (lees: hypotheek wordt betaald) en eigen paard aan huis, maar dat je je rot schrikt als je om gaat rekenen naar een uurloon (buiten feit dat er vaak nog inkomen van partner bij moet en er geen/weinig pensioen wordt opgebouwd of AOV afgesloten is). Daar stapt de gemiddelde bokker echt z'n bed niet voor uit.

Ik heb best wat ideeën en ook een aantal keren wat door gerekend maar ben toch echt bang dat ik de stallen niet vol krijg als dat min. 500 per maand gaat kosten }:0

Edit: precies wat Joyce zegt dus haha!

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:01

Precies wat jij zegt Remember, zijn maar uitzonderingen die €500/maand of zelfs meer aan fijne stalling kunnen en willen betalen.
Er word van alles geroepen dat het zus en zo moet tot je zelf eens gaat mee maken wat het überhaupt kost om alles picobello voor elkaar te maken. Denk draineren, goede bodem onderhoud enz enz..
Lijkt allemaal zo makkelijk maar is het echt niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:49

Wij hebben dan geen binnenbak, maar onze rijbak ligt vandaag al weer kurkdroog, gisteren stonden er een paar plasjes.
Dus meemaken wat de kosten zijn weet ik wel :D
Picobello, er zijn altijd dingen die je anders deed als je nu de miljoen won :+ maar het is zeker welte doen zonder dikke vette lonen hoor.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:53

Daar heb je zeker een punt. Je kunt niet echt iets weg laten van de huidige faciliteiten wat overbodig wordt als de paarden meer buiten komen.

Ik persoonlijk laat (liet) om die reden een binnenbak schieten. Met een goede buitenbaan kun je in Nederland echt 360 dagen per jaar trainen. Nooit anders gedaan en op maximaal 5 na altijd kunnen trainen.
De kosten van een binnenbaan kun je dan besparen en dat geld uitgeven aan buiten voorzieningen.

Overigens kom je op zandgronden al heel ver met een wit zand paddock en onderhoud. Dan zijn de kosten echt prima te overzien. Op klei zal dat wel anders zijn.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:06

simongek schreef:
Heleennn schreef:
Hengst, stalpaard, sportpaard, klokje rechtsonder:

[ Video ]


Wat een supergave accomodatie zeg :j

ja heerlijk he, het leven van een stalpaard hoeft echt geen uren verveling te betekenen... de mijne krijgen in de zomer nu wel een stuk meer weidegang maar voor de rest vind ik het echt prima hoe de dag er uitziet

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:15

pol013 schreef:
Ik persoonlijk laat (liet) om die reden een binnenbak schieten. Met een goede buitenbaan kun je in Nederland echt 360 dagen per jaar trainen. Nooit anders gedaan en op maximaal 5 na altijd kunnen trainen.
De kosten van een binnenbaan kun je dan besparen en dat geld uitgeven aan buiten voorzieningen.


Leg eens een écht goede buitenbaan aan waar je inderdaad alleen in uitzonderlijke gevallen niet in kunt rijden, dat is al een investering die niet voor iedereen is weg gelegd. Dat je kosten 'bespaart' wil ook niet direct zeggen dat dat geld 'over' is en vrij geïnvesteerd kan worden in andere dingen (als de ruimte er al voor is). Overigens ben ik wel met je eens dat je je zonder binnenbak veelal ook kunt redden, al moet ik zeggen dat de mijne echt een schijthekel heeft aan regen icm wind en ik heel blij ben met 't (hele) kleine halletje waar we dan in ieder geval iets in kunnen doen.


pol013 schreef:
Overigens kom je op zandgronden al heel ver met een wit zand paddock en onderhoud. Dan zijn de kosten echt prima te overzien. Op klei zal dat wel anders zijn.


En zandgrond betaal je dan ook weer meer voor dus reken maar op een dikkere hypotheek om mee te beginnen. Hoe gunstiger het uitgangspunt, hoe hoger het startkapitaal zal moeten zijn.

bruintje123 schreef:
Wij hebben dan geen binnenbak, maar onze rijbak ligt vandaag al weer kurkdroog, gisteren stonden er een paar plasjes.
Dus meemaken wat de kosten zijn weet ik wel :D
Picobello, er zijn altijd dingen die je anders deed als je nu de miljoen won :+ maar het is zeker welte doen zonder dikke vette lonen hoor.


Heb jij ze hobbymatig aan huis (lees: het mag geld kosten) of ben je pensionhouder (lees: je zult er geld aan over moeten houden)?