Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:44

Klinkt als een spannende rit dames!

Fijn [***], een schuilplekje!

Wij zijn bezig ons toekomstige land in te delen, valt niet mee met een man met de ballen verstand van paarden :+ Huidige stand:
Afbeelding
Bij de gele pijl is de stal, daar komen 2 of 3 boxen en een inloop gedeelte zodat ze altijd droog kunnen staan. Het groene wordt paddock/winterweide. Dat moeten ze nog even kapot lopen zodat ze er altijd op kunnen. Cheetah heeft ppid dus ik hoop dat er niet te veel gras op blijft staan := Dan de 2 blauwe stukken worden weide, maar die ga ik voorlopig helemaal nog niet afzetten en staan alleen op de tekening omdat mijn man daar maar over bleef zeuren haha. En oranje is de bak, die ligt nog op 2 plekken want daar hebben we nog ruzie over :')


Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:22

HB, ik ben er bij Cheetah altijd zo bang voor. Heeft er al een keer heel dicht tegenaan gezeten. Straks als we verhuisd zijn dus echt heel goed op gaan letten.

Fabster hier is het vandaag blijkbaar ook flink tekeer gegaan. Paarden staan nu nog geen 10 minuten van huis af en daar stond echt alles blank. Hier was nauwelijk iets gevallen :+
Hopelijk valt het mee voor Beau :(:)

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:50

Bedankt voor de tip Hilary! Ik hoop eigenlijk gewoon dat ze het intensief genoeg benutten om geen gras te hebben maar daar is het misschien wel te groot voor

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:27

Wendely wat mooi zeg! Maar van mij mag je de sneeuw en kou houden. Ik klaag al dat er nu nachtvorst is hier :')

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:27

Jeetje wat gaan jullie hard. Ik probeer weer mee te lezen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje druk heb met 2 paarden, 3 jonge kinderen en een verhuizing te regelen. Om dan nog maar te zwijgen over alles wat ik moet uitzoeken voor de paarden

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:15

Hebben die ibc bakken gaatjes zodat regenwater weg kan of hebben jullie ze allemaal onder afdak staan? Ik neig nog naar een mooie ruif voor buiten straks, maar ik moet even uitzoeken of het budget dat toe gaat laten. Of ik ga eens checken of mijn schoonvader niet iets moois kan knutselen O:)

Oei Lynn hopelijk word je dag snel beter en knapt Nikita snel op! Enne, haken is heel leuk hoor, maar daar haal ik toch echt minder voldoening uit dan de paarden :P ;)

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:31

Oei Fabster stressmomentje dus! Eigenwijze beesten ook altijd die katten

Karin, kun je de stallen niet open laten staan als afdakje? Of zie ik het verkeerd dat deze aan de paddock grenzen?

Ik ben er met het hooi gewoon nog niet uit haha. Denk dat ze het in het begin maar in de inloopstal krijgen ofzo :')

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:24

Hier niet zo veel in ieder geval
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:50

Haha als er zo veel regen voorspeld wordt, ben ik ook van suiker

Ik ben heel benieuwd hoe ons land zich straks houdt bij regen. Wilde eigenlijk niet gaan bestraten maar als het niet te doen is, moeten we er ooit toch maar aan geloven

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:10

Hier ook niet scheren. Mijn ppid pony heeft het wel heel erg warm nu met zijn dikke vacht. Met mijn merrie loop ik te kooien met dekens omdat zij nog nauwelijks vacht heeft. Erg irritant

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:05

Ik ga weer een poging doen met jullie mee te lezen en langzaam steeds meer te kletsen, want nog maar 49 dagen en dan krijgen we de sleutel :+ Ontwerp voor de stallen is nu zo goed als af. Voor degene die het zich nog herinneren, we gaan in plaats van metselen toch steenschotten gebruiken nu. Hopelijk is het dan wat sneller klaar :=
Ben bezig met een lijstje van dingen die ik nog aan moet schaffen, maar de vorige bewoners laten een en ander staan en ik weet niet wat. Dus dat is nog lastig. Wat zijn dingen waar jullie echt niet zonder kunnen?

In onze huizenjacht zochten we naar minstens 1 ha voor 2 paarden. Maar we willen ook geen klein huis en een riante tuin. We hebben nu zo'n 2,5 ha en dat is echt veel te veel, nog even gaan kijken hoe we dat gaan oplossen. Voor 7 paarden denk ik dat dat wel een mooi stuk is

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:39

Ook welkom greendragon!

Bruintje is zelf hooien niet best duur als de loonwerker alles moet doen?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:59

joyce B schreef:
Bij een klein stuk met weinig opbrengst ben je duurder uit. Bij een groot stuk kun je proberen een deal te maken met een boer. Zij mogen mest bij jou kwijt en in ruil maaien en schudden ze jouw wei. Dan hoef je alleen het loonbedrijf te laten komen om te persen. Dan ben je meestal goedkoper uit dan inkopen. Hooi veel goedkoper (persen ongeveer 1 euro klein pakje) Grote balen in plastic tussen de 12,50 en 17,50 per baal afhankelijk van je loonbedrijf, aantal pakken en wel of geen BTW.

Een trekker met schudder is anders ook makkelijk. Loonbedrijf maaien en persen/wikkelen en dan zelf schudden. Dat is het meest arbeidsintensief dus het duurst.


Deze constructie hebben ze waar de paarden nu staan ook, maar waar we gaan wonen zit voor zover ik weet enkel een kippenboer vlakbij. Zelf schudden hebben we geen tijd voor ivm werk.
Er staan nu wel koeien van een boer aan de andere kant van het dorp dus ik heb al aangegeven dat ik daarmee in contact wil komen :Y)

Ik zoek nu een 2paards trailer of paardentaxi in de buurt. Ze hoeven maar 5 km maar heb geen trailer :\

Ik heb ook aan een poel zitten denken maar zijn jullie niet bang voor overlast van muggen?

Granoek :')

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:24

Niet met mijn bijna blinde en niet verkeersmakke ppid pony :=

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:17

Beste wensen allemaal!

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:12

Jeetje wat gaan jullie hard haha. En wat een water zeg! Hier is het wel nat maar niet zo extreem. Plassen op de vaste plekken in de paddock waar de paarden kuilen hebben gelopen.
In het weekeind nog even langs ons nieuwe huis gereden maar daar is her voorste stuk van het weiland wel helemaal naad de knoppen nu. Ach, dat hebben we voorlopig toch niet nodig (of nooit zelfs)

Mijn paardendoelen voor 2018 zijn:
- stallen bouwen en paarden verhuizen
- eindelijk serieus met mijn merrie gaan rijden
- mijn ruin lekker bezig houden met clicker
- een goeie instructrice zoeken


Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:15

Caily schreef:
@Maartje, instructie vinden is beter dan zoeken hoor :D :P


Goed punt :+ :')
Ik zie er tegenop omdat ik weet dat ik kritisch ben haha

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:07

Hier komt straks ook een moestuin. En er hebben ook een kas dus daar gaan we ook wel wat mee doen. We hebben ook een aantal fruitbomen waar we er nog een aantal bij willen zetten. Geen idee nog wat er staat eigenlijk haha.

Over 5 weken krijgen we de sleutel! Vandaag zijn de steenschotten voor de stallen bij mijn schoonvader bezorgd. Kan hij er vast mee aan de slag

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:07

Aardig project libera!

Heeft iemand hier ervaring met splitmatten in het weiland? Kan hier een vrachtwagen daar overheen? En hoe bevalt dat met eventueel paarden erop?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:46

Antheman ja zo te zien wel. Bevallen die goed?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:56

Kijk dat moeten we hebben! Dank je!

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:28

Oh Susan ik wil jouw kruiwagen! Als we er niet genoeg hebben (er blijven er achter bij het huis maar geen idee hoeveel) wil ik ook een roze. Dan is het duidelijk dat die bij de paarden hoort :')

Gister te horen gekregen dat we al aan de stallen mogen beginnen on her nieuwe huis! Scheelt straks toch weer werk. Ik moet nu alleen vaart gaan maken met afzetspul uitzoeken...

Wij zijn nu beide 31, 32 als we erin trekken en we willen NOOIT meer verhuizen haha. Dus dat kopen is de investering ruim waard

En ontwormen hier ook maar 2x per jaar. Wil ze wel ontworpen als ze in maart verhuizen voor de zekerheid. Hoe lang kan ik dan het beste wachten na de verhuizing? Of meteen? En waarmee ontwormen? Er hebben schapen en koeien op het land gestaan

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:17

Gefeliciteerd abby! Waar zit jij met je palen? Ik heb er nog wel een paar 100 nodig :+

Bernette gefeliciteerd met de nieuwe pony!

Man en schoonvader zijn vandaag alvast aan het klussen aan de stallen. We krijgen over 5 weken pas de sleutel maar mochten al beginnen

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:50

Sterkte Anke

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:52

Vraagje, wat is jullie ervaring, hoe lang is hooi 'houdbaar'?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense en 88 bezoekers