Manen afscheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 12:59

Hoi!
Ik ben opzoek naar ervaringen van het opnieuw laten aangroeien van de manen.
Mijn Arabier had prachtige zwarte, lange manen. Inmiddels zijn ze meer grijs (hij veranderd elk seizoen van kleur) en een heel stuk dunner geworden.
Maar het grootste probleem is nog wel dat ze van de zomer heel ongelijk zijn geworden door het spelen. Hij was zelfs een pluk manen halverwege zijn hals kwijt geraakt.

Nu denk ik er over na om alles af te knippen en ze opnieuw te laten groeien. Ik ben een grote fan van lange manen, maar het ziet er gewoon niet uit!

Ik heb van alles al geprobeerd. Verzorgen met haarserum en dan in vlechten houden, antibijt tegen het spelen en kriebelen, ik kam ze nauwelijks door en hij krijgt geen dekens met hals op.
Ik voer hem voordroog hooi en een vitaminebrok. Ik heb eerder een bloedtest laten doen en hier kwamen geen afwijkende waarden uit.

Afbeelding
Toen ik hem net had gekocht, 2 jaar geleden

Afbeelding
Zijn manen nu.

Heeft iemand ervaring met helemaal afknippen/scheren?
Ik ben als de doods dat het er foei lelijk uitziet en zijn manen niet fatsoenlijk meer aangroeien (ze worden nu al niet meer langer) :')
Of hebben jullie misschien andere tips?


Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 16:24

Bedankt voor alle reacties!

Leuk om te zien dat er eigenlijk best wel wat mensen zijn die het doen! Bij de meeste paarden vind ik het ook wel leuk staan maar dan zal je net Flo hebben, waarbij het foei lelijk is :')

Ik verwacht niet dat er tinker manen ofzo terug groeien (zou opzich niet verkeerd zijn!), maar hij heeft nu nog maar 3 haren..

Brrr vind het zo eng om te doen! Maar ja, misschien maakt het hem ook nog wel wat stoerder en hij heeft voorlopig toch geen shows waar hij mooi moet zijn :')


Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 18:18

Ik ben inderdaad heel blij dat hij lekker veel kan spelen! Is waarschijnlijk ook puur toeval dat er in de zomer een hap manen weg was, is namelijk bij nog geen enkel paard gebeurd! Maar het is een super vrolijk paardje, dus heb nis te klagen. Dan maar geen manen :)

Afbeelding
Iets duidelijkere foto van hoe het er nu uit ziet. In het midden zie je nog duidelijk welke pluk er toen weg was.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 19:50

Bedankt weer voor alle reacties!
Scheermachine is inmiddels binnen maar moet nog even wachten voor ik deze kan gebruiken.

Nu kreeg ik van iemand anders nog wat te horen over stresshormonen en haar uitval. Zeker wist ze het niet, maar er zou een verband kunnen zijn tussen stress en het uitvallen van haar. Nu heeft hij de laatste tijd veel stress gehad.
Iemand die hier meer over weet toevallig?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 10:24

Het groeit inderdaad snel weer terug, bij alle paardjes! En vind het bij de meeste nog niet eens misstaan :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 17:55

Ik ga eind februari scheren, ongeacht het weer. De manen die hij nu heeft houden toch niet zoveel tegen :')

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 19:44

M_ontana schreef:
Waarom pas eind februari en niet nu? Hoe sneller je ze afscheert hoe sneller het weer lang is :)


Ik had een scheerapparaat gekocht, maar mijn moeder wilt deze graag voor mijn verjaardag geven. En als zij iets voor de verjaardag geeft, wacht ze echt tot de verjaardag haha..

Ben ondertussen bezig met een klant van mij die begonnen is met aromatherapie. Zij heeft mij geholpen met de laatste show van Flo en we gaan nu iets maken wat een gezonde haargroei kan stimuleren. Aangezien Flo aangaf dat hij een olie nodig had voor zijn huid.. Dus ik denk dat dit terug gekoppeld kan worden aan de slechte manen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 01:07

Ik vind het ook echt wel staan snorremans!

Ik krijg bijna de neiging om alle manen hier af te scheren bij alle paarden, als ik zo hoor dat ze echt dikker terug komen :')

Hebben jullie ook tips voor de voor pluk? Dat is ook zo'n iel dingetje geworden, maar om dat nou te scheren?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-18 18:07

Even een klein schopje, er zijn echt veel mensen die dit doen! Veel positieve reacties ook, gelukkig. Dus dit geeft mij ook weer wat goede moed.

Gisteren heb ik de manen in ieder geval op één lengte geknipt. Er is zo'n 10 cm af gegaan.
Nu ziet het er sowieso al wat beter uit, maar het was vooral een beetje voor mij zelf. Het doet zoveel pijn :')

Afbeelding

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 11:50

Nou, het duurde even, maar ze zijn eraf!

Gisteren heb ik voor mijn verjaardag een scheermachine gekregen en in de middag heb ik ze er gelijk af gehaald. Het deed mij heel even pijn, maar het ziet er eigenlijk best mooi uit! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat staan als het gaat groeien :D

Ik heb gelijk mijn fjorden merrie mee genomen. Haar manen vielen onwijs om en ik kreeg ze niet meer recht overeind. Dus ook afgeschoren in de hoop dat ze nu wel blijven staan!

Afbeelding
Voor het scheren. Ik was bijna vergeten een foto te maken, dus was al begonnen met het grof eraf te knippen :')

Afbeelding
Na het scheren

Afbeelding
En mijn merrie na het scheren. Ziet er niet uit, met die wintervacht :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 97 bezoekers