Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:15

Lieshorses schreef:
Goed opgevoerde paarden halen over het algemeen onder het zadel niet de 'capriolen' uit die ze in de weide kunnen uit halen. Of je moet een ongetemd wilde hebben van 2 jaar. Maar ik laat het hier bij, vind het echt enorm schokkend dat mensen met zo'n manier van denken en omgang paarden houden. Misschien weet je wel dat het onzin is wat je probeert te vertellen maar ben je gewoon eigenwijs. Ik weet het niet. Ik weet in ieder geval wel dat jou manier van omgang met een paard buitengewoon is en ik gelukkig niet de enige ben die er zo over denkt. :)



danzzz schreef:

Ik wil een steekhoudend argument horen, en die hoor ik tot nu toe niet. Ook dit is onzin want paarden kunnen bizarre capriolen uithalen onder het zadel, ook in de molen en ook aan het lijntje. Dat is op geen enkele manier slechts voorbehouden voor op het land staan, was dat maar zo.


Dat is lekker makkelijk, ik weet het niet dus ik trek me terug. Bij jou hoef ik dus ook niet aan te kloppen als ik wat wil leren want je roept maar wat en als het spannend wordt en ik vraag om de waarom dan, dan trek je jouw keutel weer in. Zo leer ik nooit wat :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:17

_O-

Het wordt zo langzamerhand 1 grote grap hier... :=

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:18

Mondy schreef:
Ik zit dit topic met verbazing te lezen :')
Dat het verschil niet gezien wordt tussen op stal staan met training en het op de wei staan met training...
Danzzz jouw beredenatie dat de paarden die veel op stal staan meer bewegen dan paarden die op de wei staan snap ik echt niet... waarom jouw training wel meenemen en de training van weidepaarden daar niet bij pakt. Ongeacht op welk niveau ze rijden is dat ook een flinke bewegingsfactor.
Maargoed laat ik t sowieso niet snappen dat er paarden zijn die niet tot nauwelijks naar buiten gaan :n
Het is geen ding maar een levend wezen. Die sluit je niet op om alleen eruit te halen om te werken.
Dag en nacht buiten is het andere uiterste uiteraard en ik weet niet of ik daar zelf voor zou kiezen.
De mijne staat sowieso snachts op stal en in de winter overdag ook wat langer helaas.
Had ik dat liever anders gezien ? Soms wel en soms niet. Met gladheid of enorm rotweer ben ik blij dat hij veilig binnen staat en hij zelf vaak ook.

het is veel simpeler. Ik heb gewoon even uit de losse pols berekend hoeveel kilometers "mijn" paarden maken op een dag, en dit naast het staffeltje uit het onderzoek gelegd dat een paar pagina's terug geplaatst is.

Tja en als mijn berekening dan uitkomt op een kilometer of 30 per dag, dan is dat ineens stom ofzo. Ik vind het wel grappig

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:18

Nouvel schreef:
_O-

Het wordt zo langzamerhand 1 grote grap hier... :=

nou inderdaad

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:19

[quote=danzz]
nogmaals, waarom dan? Waarom is dat scharrelen anders? Op stal kunnen ze ook uren hooi eten, noem het grazen whatever. Nog steeds leg je het me niet uit waarom scharrelen op stal anders is dan scharrelen op het land[/quote]




Een hond kan ik de bench eten, een konijn kan in zijn kleine rothokje van 80×50 eten en wij kunnen eten op de wc en dan kunnen we ook nog twe passen links er rechts lopen. En als ze dan de muren nog even vervangen door tralies zodat ik kan neuzen met de bure en we eens op een dag een half uurtje naar de sportschool mogen en dan nog een uurtje trainen met een persenol trainer die elke stap bepaalt die je zet..nou dan heb ik een gelukkig leven toch?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:19

Lieshorses schreef:
Gosh, voor de 50 ste keer, ze kunnen toch helemaal niet de bewegingen maken op stal die ze op de weide kunnen maken? Dat jij niet moe word van jezelf, mijn god.

Welke bewegingen kunnen ze niet maken op stal dan bij het scharrelen die ze op de weide wel maken??

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:20

Welzijntechnisch gaat het om vrije beweging.
Een sprintje KUNNEN trekken.

In een molen, in stal en in de training of aan de longe is GEEN vrije beweging.

Dus wat je redeneert slaat gewoon nergens op.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:20

Nouvel schreef:
_O-

Het wordt zo langzamerhand 1 grote grap hier... :=

Als het niet zo triest zou zijn wel.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand hier niet de boel aan het opnaaien is. Dit kan gewoon niet serieus zijn -O-

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:20

Mensen blijf nou toch eens niet verdedigen, iemand zit zich hier volgens mij rot te lachen...

Alles blijft nu toch herhaald worden, klaar is klaar lijkt me, alles is gezegd...

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:20

Mara2000 schreef:
Dit moet je zelf toch ook wel een beetje een domme vraag vinden ;)
Je bent nu gewoon de boel een beetje aan het opnaaien en dat weet je best. :j

nee hoor, ik ben gewoon op zoek naar antwoorden, maar die blijven maar uit.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:22

Ik wil mijn paarden zo houden dat ze niet afhankelijk van mij zijn voor gezelschap en beweging. Als ik niet kom rijden dan missen ze daar echt niets aan. :')

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:23

Jessix schreef:
Ik wil mijn paarden zo houden dat ze niet afhankelijk van mij zijn voor gezelschap en beweging. Als ik niet kom rijden dan missen ze daar echt niets aan. :')



Wel als je niet komt voor hun ontbijt en diner denk... _O-

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:23

danzzz schreef:
Mara2000 schreef:
Dit moet je zelf toch ook wel een beetje een domme vraag vinden ;)
Je bent nu gewoon de boel een beetje aan het opnaaien en dat weet je best. :j

nee hoor, ik ben gewoon op zoek naar antwoorden, maar die blijven maar uit.


Je wilt ze niet lezen. Dat is wat anders.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:23

Mizora schreef:
Door de tralies heen is geen echt contact hebben. Halve stalwanden is echt contact hebben.

Hoe staat bij jullie een box van 5x5+uitloop van 10x5 in het welzijnsniveau? Als in: hoe dicht kom dit bij jullie ideaal in de randstad (dus grond is sowieso wel beperkt).
Box heeft aan één zijde een dichte wand en aan één zijde tralies, bodem is paardenroosters (dus gierput) met daarop rubber tegels en dan 15-20cm zaagsel/hemperade/vlas, de uitloop is beton en is halfhoog afgezet. Onbeperkt hooi vanuit een slowfeeder hooinet in een haybar.

Uitgaande van iedere dag een uur danwel trainen, danwel stapmolen.

Wat heeft je voorkeur, vergeleken met:
- een gewone (3x3) box en dan 4 uur op een goed weiland
- 12/7 in een 10x10 paddock met 2 paarden en verder de bovenbeschreven box.
- ... (vul zelf wat in, waar zit het dus in jouw ladder van ideaal)


Waar is die stal? ;)

Het ligt eraan hoe die uitloop eruit ziet en hoe de bodembedekking vd stal is.
Hij moet kunnen liggen als hij dat wil. Aan een zeiknatte uitloop heb ik dan niks.
Een uitloop moet ook breed genoeg zijn om te kunnen rollen.
Er moet contact met buurpaarden mogelijk zijn
Hij moet kunnen lopen in een uitloop, dus geen uitloop van 3 bij 4

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:24

Mondy schreef:
Danzzz ik mag toch hopen voor je dat jouw paarden niet elke dag het gedrag vertonen onder het zadel wat ze op de wei wel doen :D
Mogen ze ruw met elkaar spelen. Even een heerlijk boksalvo en rondrennen.
En al zou dat in het meest onwaarschijnlijke geval zo zijn :D... de paarden op de wei doen dat wanneer zij daar zin in hebben. Bij jou dus wanneer jij zegt dat het mag...
Daarbij is er een verschil tussen scharrelen en lopen. Paarden lopen niet als ze op stal staan. Wel op de wei.
En dan reken ik de training er bij beide nog niet bij. Dat komt er nog bovenop.

Hier heb je nou een steekhoudend argument. In mijn geval bepaal ik inderdaad wanneer welke beweging er is. Ik bepaal inderdaad wanneer ze kunnen bokken en rennen. Dat klopt, als een bus.

Paarden grazen ook niet lopend, hapje, pasje, hapje, pasje, hapje, hapje, hapje hapje, pasje. Lopen doen ze als ze van punt a naar punt b gaan,

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:25

Wat betreft afstand afleggen bij het rijden, ik heb zeker een jaar lang met een app gereden die dit gewoon meet. Een gemiddelde dressuur training lag bij mij tussen de acht en de 10 km. Hierbij ging ik altijd 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen. Alles daartussen was voornamelijk draf en galop. Ik reed tussen de 50 minuten en een uur. Dit soort dingen kan je vandaag met loop apps gewoon meten niet moeilijk aan. Zelfs mijn menselijke stappen teller die ik aan mijn bh bandje draag, Meet dit vrij nauwkeurig. Dus trainingen van meer dan 10 km zijn volgens mij echt al heel uitzonderlijk dan denk ik aan springen of cross. Verder zijn er natuurlijk genoeg echte sport paarden, wat dat dan ook moge zijn, die gewoon wel buiten komen. Ik ken een paard die inter loopt en dag en nacht buiten staat. Maar er zijn ook Grand Prix ruiters die hun paarden ook wel degelijk steeds meer en meer buiten zetten.

Het gaat mij natuurlijk om hoeveelheid beweging, maar voornamelijk om keuzevrijheid. Ik wil dat mijn paard zoveel mogelijk kan kiezen wat hij gaat doen. Dat wil zeggen beschut staan, contact met een soort genoot, rennen, stilstaan, rondkijken, eten. Het kan best zijn dat een paard in een stal kan stappen maar dat paard kan niet kiezen om dan bijvoorbeeld even in de wei te rollen of met een maatje te spelen. Het is mij het gebrek aan keuze vrijheid die mij meer stoort dat het gebrek aan beweging. Al blijf ik erbij dat vrije beweging waarbij Je kunt kiezen tussen rennen of recht uitstappen of heel erg ter plaatse scharrelen nog steeds het beste is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:28

danzzz schreef:
Mondy schreef:
Danzzz ik mag toch hopen voor je dat jouw paarden niet elke dag het gedrag vertonen onder het zadel wat ze op de wei wel doen :D
Mogen ze ruw met elkaar spelen. Even een heerlijk boksalvo en rondrennen.
En al zou dat in het meest onwaarschijnlijke geval zo zijn :D... de paarden op de wei doen dat wanneer zij daar zin in hebben. Bij jou dus wanneer jij zegt dat het mag...
Daarbij is er een verschil tussen scharrelen en lopen. Paarden lopen niet als ze op stal staan. Wel op de wei.
En dan reken ik de training er bij beide nog niet bij. Dat komt er nog bovenop.

Hier heb je nou een steekhoudend argument. In mijn geval bepaal ik inderdaad wanneer welke beweging er is. Ik bepaal inderdaad wanneer ze kunnen bokken en rennen. Dat klopt, als een bus.

Paarden grazen ook niet lopend, hapje, pasje, hapje, pasje, hapje, hapje, hapje hapje, pasje. Lopen doen ze als ze van punt a naar punt b gaan,

:') ik lig plat. Hoeveel hadden dit zeer steekhoudende argument nu al benoemd? Ik wil er best drie quoten.
Buiten dat grazen paarden (en vrijwel alle dieren zo) of wilde je zeggen dat ze voorin beginnen en dan elk grasje aten tot ze achterin kwamen?

Maar het is mij nu wel duidelijk hoe het zit.
Ik kan mijn tijd beter besteden.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:29

Mara2000 schreef:
In mijn geval betekent dit dat ik in de winter 2 x per dagnaar stal moet zodat hij er, verdeeld over de dag, 7-8 uur uitkomt. Ik denk dat hij wel happy is, het kost mij alleen erg veel tijd. Maar wat moet dat moet, het hebben van een dier of een kind komt nu eenmaal met verantwoordelijkheden.


Dit vind ik een super redenatie! Petje af dat je je paard dit geeft, ook al moet je er zelf veel moeite voor doen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:30

Mizora schreef:
Door de tralies heen is geen echt contact hebben. Halve stalwanden is echt contact hebben.

Hoe staat bij jullie een box van 5x5+uitloop van 10x5 in het welzijnsniveau? Als in: hoe dicht kom dit bij jullie ideaal in de randstad (dus grond is sowieso wel beperkt).
Box heeft aan één zijde een dichte wand en aan één zijde tralies, bodem is paardenroosters (dus gierput) met daarop rubber tegels en dan 15-20cm zaagsel/hemperade/vlas, de uitloop is beton en is halfhoog afgezet. Onbeperkt hooi vanuit een slowfeeder hooinet in een haybar.

Uitgaande van iedere dag een uur danwel trainen, danwel stapmolen.

Wat heeft je voorkeur, vergeleken met:
- een gewone (3x3) box en dan 4 uur op een goed weiland
- 12/7 in een 10x10 paddock met 2 paarden en verder de bovenbeschreven box.
- ... (vul zelf wat in, waar zit het dus in jouw ladder van ideaal)


Mijn ideaal is
gewone dichte traliestal met buitenluik met een minimale afmeting van 4 bij 6. Een goed stuk land waar paarden in koppels een aantal uren kunnen freewheelen. Een goede stapmolen en een goede rijbaan. Als er geen land is dan zou ik genoegen kunnen nemen met een 20 bij 30 paddock goed gedraineerd om in los te gooien voor zolang het paard dat prettig vind.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:30

Gini schreef:
Mara2000 schreef:
In mijn geval betekent dit dat ik in de winter 2 x per dagnaar stal moet zodat hij er, verdeeld over de dag, 7-8 uur uitkomt. Ik denk dat hij wel happy is, het kost mij alleen erg veel tijd. Maar wat moet dat moet, het hebben van een dier of een kind komt nu eenmaal met verantwoordelijkheden.


Dit vind ik een super redenatie! Petje af dat je je paard dit geeft, ook al moet je er zelf veel moeite voor doen.


Inderdaad

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:31

Gini schreef:
Mara2000 schreef:
In mijn geval betekent dit dat ik in de winter 2 x per dagnaar stal moet zodat hij er, verdeeld over de dag, 7-8 uur uitkomt. Ik denk dat hij wel happy is, het kost mij alleen erg veel tijd. Maar wat moet dat moet, het hebben van een dier of een kind komt nu eenmaal met verantwoordelijkheden.


Dit vind ik een super redenatie! Petje af dat je je paard dit geeft, ook al moet je er zelf veel moeite voor doen.

**\O/** +:)+
Mogen meer mensen een voorbeeld aan nemen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:32

Mizora schreef:
Door de tralies heen is geen echt contact hebben. Halve stalwanden is echt contact hebben.

Hoe staat bij jullie een box van 5x5+uitloop van 10x5 in het welzijnsniveau? Als in: hoe dicht kom dit bij jullie ideaal in de randstad (dus grond is sowieso wel beperkt).
Box heeft aan één zijde een dichte wand en aan één zijde tralies, bodem is paardenroosters (dus gierput) met daarop rubber tegels en dan 15-20cm zaagsel/hemperade/vlas, de uitloop is beton en is halfhoog afgezet. Onbeperkt hooi vanuit een slowfeeder hooinet in een haybar.

Uitgaande van iedere dag een uur danwel trainen, danwel stapmolen.

Wat heeft je voorkeur, vergeleken met:
- een gewone (3x3) box en dan 4 uur op een goed weiland
- 12/7 in een 10x10 paddock met 2 paarden en verder de bovenbeschreven box.
- ... (vul zelf wat in, waar zit het dus in jouw ladder van ideaal)


In die box met uitloop is dan geen paddock (al is het maar een uur) en geen weidegang inbegrepen (ook niet in het weideseizoen)?
Edit: ah wacht, te snel gelezen, er is wel een paddock. Maar dus geen weide?
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-12-17 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:32

Roos_M schreef:
Welzijntechnisch gaat het om vrije beweging.
Een sprintje KUNNEN trekken.

In een molen, in stal en in de training of aan de longe is GEEN vrije beweging.

Dus wat je redeneert slaat gewoon nergens op.

maar als de meeste paarden in een padock nou stom om zich heen staan te staren zoals de een aantal pagina's hiervoor aangehaalde staffel uit een onderzoek?

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:34

Nouvel schreef:
Jessix schreef:
Ik wil mijn paarden zo houden dat ze niet afhankelijk van mij zijn voor gezelschap en beweging. Als ik niet kom rijden dan missen ze daar echt niets aan. :')



Wel als je niet komt voor hun ontbijt en diner denk... _O-


Ja en even kriebelen en spelen vinden ze ook wel leuk, maar dat zadel hoeft niet perse mee. :+

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:34

Jessix schreef:
Ik wil mijn paarden zo houden dat ze niet afhankelijk van mij zijn voor gezelschap en beweging. Als ik niet kom rijden dan missen ze daar echt niets aan. :')

Kijk, DIT is nou een subliem antwoord en ook echt de enige die enig hout slaat. Petje af!