[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:28

Inderdaad maar even gaan kijken. Heb je niet eventueel de mogelijkheid zelf een kleine zadelkast neer te zetten? Dan zit in ieder geval je zadel achter een slot.
Verder hangt het er van af hoeveel tijd je hebt. Stal 1 lijkt me over het algemeen beter, maar niet goed voer (hooi of brok trouwens?) is toch wel een ding.

This is my design


Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:40

Ik mis wel een belangrijk punt in je vergelijking: hoeveel ruwvoer wordt er gevoerd, hoe vaak en van wat voor kwaliteit? Hooi of kuil?
Stal 1 en 3 klinken het beste maar het ruwvoer zou voor mij de doorslag geven.

This is my design


Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:20

Ik zou voor stal 1 gaan. Zo'n grote groep bij elkaar op de wei bevalt me niet goed. Vooral als je paard toch al niet zo sociaal is. Misschien is bij stal 1 op den duur wel de mogelijkheid om hem samen met een andere te zetten als diegene dat ook wil? Ik ken wel meer stallen waar de paarden in principe alleen staan tenzij mensen zelf beslissen dat ze samen gaan.

@creezebees ik zou je paard lekker thuis houden. Nu kan je zelf alles bepalen en op een pensionstal moet je altijd inleveren qua voer, bodembedekking, hoe lang ze buiten staan, etc. Daarnaast zou je in jouw geval een stal moeten vinden met een binnenrijbaan of een goed verlichte buitenrijbaan (maar dan doe je met regen alsnog niks) en dan kom je al snel duurder uit.
Vooral als je toch al meer paarden thuis hebt. Zoveel meer werk is 1 extra ook weer niet. Die tijd ben je ook al kwijt met heen en weer rijden naar de pensionstal.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:54

@FatCat het eerste stuk van mijn vorige post was voor jou bedoeld, weet niet of je dat hebt gezien, had je naam er niet bij staan.

@_Horse1234 ik vind eigenlijk beide stallen niet heel ideaal klinken. Maar als je graag in de bak rijdt zou ik voor stal 1 gaan. Op stal 2 noem je een buitenbak op klei, is die bak dan wel goed te gebruiken het hele jaar door? Mocht die bak toch best goed zijn dan kan je het overwegen, anders zou ik het niet doen.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:57

Ik vind stal B in veel opzichten beter dus zou daar denk ik toch voor gaan.
Die binnenbak lijkt me juist wel handig, toch een beetje beweging maar geen ellende met natte bodem en weersinvloeden.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:16

Nou inderdaad, alles zodat jij je geen zorgen hoeft te maken, maar je paard komt alleen buiten als jij er bent? Dan zou ik me dus wel zorgen maken, paard staat dan de hele dag op stal...
Is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Optie 2 is beter maar nog steeds niet ideaal, heb je niet nog meer alternatieven?
Dat je paard zo angstig is zou ook kunnen komen door het huidige stalmanagement trouwens.

@principal dat hangt van de locatie af. Hier zou dat zomaar 150-200 euro kunnen zijn per paard, kale huur.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:46

Ik zou rennen naar stalling 2! Wat is de reden dat je twijfelt? Als je met je pensioenpaard geen gebruik meer maakt van de faciliteiten dan lijkt stalling 2 me prima.
Enige waar ik misschien over zou twijfelen is dat je vriendin dan ook je stalhouder wordt, ik hou zelf nooit zo van die dubbele rollen.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:14

HorseTimeXL schreef:
Ja sowieso minimaal 6 uur. Er is onlangs een nieuwe paddock aangelegd wat helemaal gedraineerd is etc. en waar ze allemaal in groepjes overdag in kunnen. Het is ook mijn eigen gevoel. Inderdaad omdat ik het er zo ontzettend fijn heb zelf. Maar toch denk ik wel meerdere keer per dag van ja hij staat wel op stal nu. In de winter is het anders.


Ik zou heel goed checken of ze inderdaad zoveel buiten komen op de nieuwe stal. En met hoeveel paarden en hoe groot de paddock is, hoe nat het wordt, of ze kunnen eten/drinken in de paddock, etc.
Meer buiten is mooi maar als bepaalde voorwaarden niet in orde zijn schiet je er niet veel mee op.
Probeer ook te checken wat hun beleid is; als de paarden bij elk drupje binnen gelaten worden is het niet fijn, maar als ze met code rood en storm en regen ook buiten worden gezet omdat ze nu eenmaal elke dag buiten moeten dan is dat ook niet ideaal. Je zit echt niet rustig als je paard met zulk weer buiten staat zonder schuilmogelijkheid.

Als je je nu zo fijn voelt op je huidige stal is dat ook heel waardevol.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:30

Toch zou ik op stal 1 blijven, als daar voldoende ruwvoer gevoerd wordt (belangrijk punt wat ik nog niet in je lijstje zie staan).

Veel buiten vind ik ook belangrijk, maar in praktijk zie je dat de meeste paarden er helemaal niet tegen kunnen om hele dagen op de weide te staan. Veel overgewicht, problemen met onder andere de hoeven door teveel suikers, etc. Ik zou nooit 24/7 weidegang willen. Wel 24/7 buiten, maar dan deels op paddock of track.

En als je met veel plezier op je huidige stal staat dan is dat ook wat waard, dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Edit: open en lichte stallen vind ik ook heel waardevol trouwens. Op stal 2 brengen ze in de winter ook best veel tijd op stal door, dus als daar de stallen donkerder zijn zou ik dat ook meenemen.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:02

Ik zou gaan voor optie 1, dat klinkt voor je paard als de beste plek.
Verhuizen heeft altijd veel impact op een paard, daarom zou ik optie 2 niet doen, dan kan je na een paar maanden weer verhuizen, je blijft aan de gang.
Zeker als je paard vrij onderdanig is, dan lijkt optie 1 me beter.
Dat je paard nog herstellende is vind ik een extra reden om voor optie 1 te gaan. Denk dat die rust snachts haar goed zal doen.

Financieel is dan het enige nadeel. Maar je paard kan altijd een keer kreupel raken, als je dan weer tijdelijk wil verhuizen vanwege de faciliteiten dan is je uitgangspunt niet goed denk ik.
Het klinkt alsof je wel erg veel moet laten wanneer je een normale pensionprijs betaald.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:30

@jenara ik dacht dat optie 1 een goede stal was om te blijven staan qua trainen, het was de enige waarbij je een rijbaan vermeldde. Maar als blijkt dat je daar ook niet goed kan rijden dat is het inderdaad alweer een wat minder handige optie.

Begrijpelijk dat je er voor dat bedrag wel plezier uit wilt halen :)

Zijn dit je enige opties? Of kan je eventueel nog bij meer stallen informatie inwinnen voordat je een keuze maakt?

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:57

Ik zou het buitenluik belangrijker vinden, mijn haflinger maakte daar altijd veel gebruik van.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:16

Ik vind ze alledrie wel nadelen hebben, maar stal 1 nog het beste klinken, dus ik zou blijven staan.
Stal 1 kan hij tenminste naar binnen als hij wil, die hele dag buiten op een postzegel is niks. Tuurlijk, hij staat dan langer buiten, maar of dat in die omstandigheden daadwerkelijk zijn welzijn verhoogd lijkt me sterk de vraag.
Ik ben voorstander voor veel buiten ( die van mij staat 24/7 buiten) maar dan wel met de juiste omstandigheden.

Stal 2 vind ik ook twijfelachtig met ongelijk terrein en een paar ligstukken voor 14 paarden. Of dat moet echt ruim zat zijn? Mijn ervaring is dat paarden lager in rang er vaak niet terecht kunnen als het niet ruim genoeg is.
Als je paard stal is gewend dan kon dat nog wel eens flink tegenvallen. En die stal is nauwelijks dichterbij. Zo'n stal is beter als je helemaal geen ijzers doet. Hele dag in sneeuw met ijzers is een ellende, ook met sneeuwflappen of wat dan ook.
Ik lees nu over die krappe voerstations. Nog een minpunt voor stal 2 dan.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:37

Stal 2 zou ik in ieder geval niet doen, te ver fietsen en te weinig buiten.
Als het financieel kan lijkt stal 1 me wel het beste, oa vanwege de instructie zoals je zelf aangeeft.
Vervelend van het nare clubje. Maar dat kan je op stal 3 ook treffen. En het kan ook weer veranderen, mensen die verhuizen of stoppen etc. Als je hen een beetje uit de weg kan gaan dan zou ik dat doen.
Maar als je hierdoor telkens met een naar gevoel op stal loopt dan is dat het niet waard en is stal 3 misschien beter.

This is my design


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel en 125 bezoekers