Kleine/mini paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 16:34

Hallo bokkers.
ik hou mijn hart al vast voor sommige reacties

Ik heb een mini hengstje (6maanden) samen met nog een ander hengstje (7maanden) van iemand anders op een weide staan met stal. Ze gaan nu snachts op stal en overdag lekker in de wei, en kunnen in de stal staan als ze dit willen.

Het liefste zou ik mijn kleine mannetje aan huis willen hebben, maar ik twijfel of dit überhaupt wel haalbaar is... (met vriendje natuurlijk, dus een 2e komt er dan sowieso bij) dan kan ik hem beter in de gaten houden. Ik zit nogal met mijn werk qua voeren etc en wil er graag beter regelmaat in krijgen, niet afhankelijk willen zijn van andere mensen,...

Ik heb een redelijke voortuin, 15x25m. Maar om er 2 mini shetjes te zetten lijkt me weer te klein voor als gewone weide.

Nu leek het me naargelang omstandigheden wel een ‘beter’ idee om hier een pp van de maken, een track om de ‘wei’ heen zodat ze toch gemotiveerd blijven om lekker de lopen/rennen, en toch het gras kan laten rusten/groeien omdat het al niet zo groot is.

Ik zit echt nog in twijfel modus. Je hoort regelmatig van dat er paarden 23 van de 24u op stal staan o.a. Dus dan is dit ‘zo erg nog niet’. Maar natuurlijk wil ik hem zoveel mogelijk kunnen bieden wat hij maar kan krijgen... ik merk gewoon dat het niet ideaal is dat de wei verder weg is van huis...

Hoe denken jullie?

Edit: foto

Afbeelding

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:41

Ik denk dat je zelf het antwoord al weet :)

Nee - ik zou dit niet doen. Gaat 1 grote blubber zooi worden en het is trouwens erg klein, ook voor 2 minis. Mag je uberhaupt wel ponies houden in deze voortuin?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 16:48

FatCat schreef:
Ik denk dat je zelf het antwoord al weet :)

Nee - ik zou dit niet doen. Gaat 1 grote blubber zooi worden en het is trouwens erg klein, ook voor 2 minis. Mag je uberhaupt wel ponies houden in deze voortuin?



Mijn gevoel zegt inderdaad ook nee. Maar het is verleidelijk om hem hier neer te zetten :+

Ik zei ook al van dit gaat een blubber worden maar mama blijft ervan overtuigd dat dit wél kan :') hebben vroeger thuis ook paarden en shetjes gehad, en daar ging het goed. Daarmee de overtuiging :') ik woon trouwens op Mn eigen met Mn vriend btw.

Mij lijkt het van wel dat ik er pony’s mag houden, aangezien het mijn grond is? (Ik woon trouwens in belgie :+ )

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 16:55

Afbeelding

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:56

Ja snap ik hoor! Het liefste zet ik mijn paard ook gewoon in mijn achtertuin. Maar weetje, paarden zijn over het algemeen een stuk minder gehecht aan ons dan wij aan hen. Mijn paard is ook gelukkig als ik geen tijd voor haar heb, omdat ze alles heeft wat ze nodig heeft.

Als je in een woonwijk woont dan zijn er best nog wel regeltjes hoor! Mijn ouders wonen ook in Belgie en zij mogen bijvoorbeeld geen kippen houden.

Hoe groot is de wei waar ze nu op staan?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 17:04

Niet bij stilgestaan eerlijk gezegd... onze buurman heeft vanalles in de tuin, van ganzen tot weet ik het wat allemaal, maar zou je niks van zeggen. Dus dan ga ik er enigszins van uit dat het geen probleem zou zijn. Waar zou je dat kunnen navragen?

Ze staan nu op een wei van 15x60 en in de zomer wordt die door 2 gedaan zodat ze er om en om op kunnen zodat het gras kan groeien.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:13

Je kan het op de gemeente zelf even vragen waaronder je woongebied valt.Als het agrarisch woongebied is mag het wel namelijk.Anders word het soms getollereerd en soms mag het gewoon echt niet.
Persoonlijk vind ik het echt klein.Maar goed ik ben zowiezo anti PP.Ik vind het een excuus om paarden te houden op te kleine stukken en heb nog nooit iets paradijselijk gevonden aan paarden op een modderpad waar ze een rondje mogen lopen onder de mom dan hebben ze beweging >;) .
Maar goed dat is mijn ongezouten mening en hoef jij je niks vanaan te trekken :-)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:17

Wij hebben onze minishetten wel op een dergelijk stuk gehad voor jaren, maar dan wel grotendeels steen en een deel zand. En hard dat ze daar konden! Ze staan nu op een groter stuk en ja, dat is leuker om sprintjes te trekken, maar ze hadden het op het kleine stuk niet minder goed. Echt PP zou ik niet doen op zo'n klein stukje, maar een aantal bakken (van minimaal 1m2), verhoogde of verlaagde terrassen, bomen (afgezet, anders worden ze opgegeten), zijn wel ontzettend leuk. Ze spelen daar echt mee als ze aan het rennen gaan.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:20

Dan zou je alles zand moeten maken , en alleen hooi moeten voeren,

Is er geen stukje weiland in de buurt die je eventueel kan huren?
Dan kan je je voortuin als stal met zand paddock uitloop maken...

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:24

[VSW] Paradijsjes op hooguit 2000m2

Er is een topic over paarden houden op <2000m2 misschien dat je hier nog handige tips uit kan halen.

Persoonlijk zou ik een veulen op laten groeien met een gemengde kudde zodat ze ook kunnen leren van oudere paarden. Qua land e.d. ben ik alleen grote paarden gewend dus dat vind ik lastig inschatten.
Kijk wel even goed naar de praktische dingen zoals mest afvoeren e.d. eventueel vergunningen als je een schuilplaats wil maken..

Er zijn ook een heleboel mensen die de paarden bv in de zomer naar huis halen en in de winter elders stallen. Allicht dat zoiets voor jou ook een idee is?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:28

Mijn pony's (5 stuks) staan op ongeveer 12x40. Stuk bestraat, slowfeeders daarop.
Hier staan zes winters dag en nacht, zomers paar uurtjes gras er bij.
Gaat al jaren prima. Genoeg ruimte om te spelen of elkaar wat te ontlopen.

Als gras was het veel te klein. Na 2 weken met 2 pony's was het helemaal op, en met vies weer na 3 weken onbegaanbaar.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 17:34

Mest was inderdaad ook een dingetje waar ik even geen oplossing voor zag. Waar ik het kwijt kan e.d. Vroeger hadden we alles simpelweg op een hoop en ik heb geen idee wat er is mee gebeurd na verhuizing... (was nog jong toen)

Er zijn hier wel wat weilandjes maar ik zou geen flauw benul hebben wie de eigenaren kunnen zijn...

Kan hem in de zomer wel naar hier halen, maar dan moet ik sowieso voor een 2e shet kijken. En om voor dat half jaar een extra vriendje te kopen is wel een beetje onhandig in mijn ogen. In de winter staat hij met een andere hengstje nu en in de zomer staan ze er met zijn 3en.

Ik denk dat ik dit maar even laat varen of een ander huis kopen :+ (beetje sarcasme)

Wil hem graag aan huis, maar ideaal lijkt het me niet nee...

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:53

Ik probeer wat mee te denken in opties/oplossingen, maar zoals je zelf aangeeft, ideaal wordt het waarschijnlijk niet.

Mbt de mest zou je het op een kar kunnen rijden en het legen. Heb je wel een auto met trekhaak en kar voor nodig uiteraard.
Anders zou je het ergens kunnen ophopen en laten afvoeren door een boer oid. Kost bij mij in de buurt 40 euro per keer.

Achterhalen van eigenaren zou je kunnen doen daar rondvragen bij iemand in de buurt die alles weet. Vaak zijn er een aantal mensen die precies weten wie waar woont en wat doet enzo ;) of de mensen die ernaast wonen weten vaak ook wel van wie het buurland is.

Misschien dat er 's zomers ook wel iemand is die zijn of haar shet bij je wil stallen?

Succes!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:13

Als je een wei ergens anders kunt regelen, en dit kunt bestraten/ paddock van kunt maken, kn het makkelijk.

Mits het ook mag

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:18

Denk dat het prima kan hoor. Veel paarden waar jou shetlander 5 keer in past staan niet in een groter stuk :+ Ik zou het dan ook helemaal zand maken en een deel bestraat idd. Hoeft niet veel te zijn, een stuk waar je een bak hooi neer kan zetten met een stalletje is voldoende. Ze kunnen prima rennen en bokken in 25 meter, vooral als ze maar een halve meter per galopsprong gebruiken :))

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:29

Zelf zou ik niet blij zijn met een paard in de voortuin van mijn buren, vooral niet met warme droge dagen.... Mest en urine gaan ruiken en op zo'n klein stuk ontkom je hier niet aan. Hoe ga je de mest afvoeren, hooi aankopen en opslaan?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:55

Amiigo schreef:
Denk dat het prima kan hoor. Veel paarden waar jou shetlander 5 keer in past staan niet in een groter stuk :+ Ik zou het dan ook helemaal zand maken en een deel bestraat idd. Hoeft niet veel te zijn, een stuk waar je een bak hooi neer kan zetten met een stalletje is voldoende. Ze kunnen prima rennen en bokken in 25 meter, vooral als ze maar een halve meter per galopsprong gebruiken :))


Je moet je wel afvragen of dat als een ander zijn paard niet goed houd ,het voor jou een excuus is om hem ook niet goed te houden?
Ik blijf me verbazen dat mensen paarden houden op een stuk wat kleiner is als waar ik 2 minivarkens heb lopen .

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:06

Hier ook 2 paarden op een klein stuk. Ten eerste zou ik bij de gemeente navragen of je überhaupt hier pony's mag houden. Ten tweede, en zo doe ik het zelf ( ik woon wel in landelijk gebied trouwens) , in de zomermaanden kan ik een wei van iemand gebruiken. Verder is het ook handig als je een oplossing voor hooi en mest zoekt. Ik heb het tijden in containers gedaan en dan met de aanhanger wegbrengen. Zo had je minder last van de stank van de mest. ( nu een andere oplossing)

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:13

Zou er dan wel voor zorgen dat mest en hooiopslag niet van de ruimte af gaat.

Idd informeren naar bestemmingsplan. En waar stal je ze? Neem aan dat je ook niet zomaar een schuilstal in je voortuin mag bouwen.

Als je op droge zandgrond zit is het makkelijk, heb je met die kleine paardjes alleen een degelijke omheining nodig en een klein bestraat stukje om op te voeren. Op natte grond zul je de boel moeten draineren etc. Dan wordt het een duur grapje.

Ik heb jarenlang een c-pony en mini op 400m2 gehad. Gras hou je er niet op. En ik merk ook verschil nu ze meer ruimte hebben (of meer speel maatjes ik weet niet waar het verschil in zit). Maar slecht vind ik het niet.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 10:45

Ik heb besloten om hem lekker op de wei te laten staan :j

Hoe leuk en aantrekkelijk het ook is om hem in mijn voortuin te hebben, hij mag lekker op de grote wei met zn huidig vriendje blijven staan. Mocht het zo zijn dat er onverwacht iets gebeurd, of wat dan ook zou het alsnog wel kunnen. Maar daar gaan we natuurlijk nooit vanuit. :)

Nu de vrieskou weer een beetje weg is hebben we de staldeur open gelaten en kunnen ze lekker 24u op de wei rond sjorren als ze willen. Hebben een pad met prikpaaltjes zodat ze in en uit stal kunnen wanneer ze willen. Hooinet met wat hooi in de stal dan kunnen ze ook gewoon lekker doorknabbelen als ze staan te schuilen :+

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kleine/mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:03

Ik zie dat je je besluit al hebt genomen, toch wil ik nog even wat ervaring delen.

Wij hebben de paarden aan huis. En de paddock is in onze tuin. Pal naast het huis van de buren. En ja, je ruikt de urine heel goed op sommige momenten! En dat is niet leuk voor de buren, maar ook niet voor onszelf.
Dus de paddock gebruiken wij alleen voor speciale gelegenheden. Als ik bijvoorbeeld met 1 pony naar buiten ga, gaat de ander in de paddock. Omdat daar het draad 3 dubbel met stroom is. Of ik doe daar was vrijheidsdressuur, of de kinderen mogen daar even in paardrijden.
Permanent is het dus gewoon niet te doen. Qua stank. En het is niet de mest wat je ruikt, puur de urine.
Want samen piezen ze heel wat af. :P
Maar qua ruimte heb je best een leuk stukje.
Ik weet niet hoever ze staan, maar misschien kan je in de zomer ze eens een keer een weekendje je tuintje laten kaal eten en dan breng je ze weer terug.
Ik nam mijn Hafilnger ook wel eens mee voor de gezeligheid in de achtertuin van ons rijtjes huis. Dan kon ie ons gras kaaleten en bracht ik hem met een leuk omweggetje rijdend weer naar huis. Maakte er een leuk buitenritje met een pauze in de tuin van :')
De buren vonden dat altijd wel gezellig.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 11:40

Chasey schreef:
Ik zie dat je je besluit al hebt genomen, toch wil ik nog even wat ervaring delen.

Wij hebben de paarden aan huis. En de paddock is in onze tuin. Pal naast het huis van de buren. En ja, je ruikt de urine heel goed op sommige momenten! En dat is niet leuk voor de buren, maar ook niet voor onszelf.
Dus de paddock gebruiken wij alleen voor speciale gelegenheden. Als ik bijvoorbeeld met 1 pony naar buiten ga, gaat de ander in de paddock. Omdat daar het draad 3 dubbel met stroom is. Of ik doe daar was vrijheidsdressuur, of de kinderen mogen daar even in paardrijden.
Permanent is het dus gewoon niet te doen. Qua stank. En het is niet de mest wat je ruikt, puur de urine.
Want samen piezen ze heel wat af. :P
Maar qua ruimte heb je best een leuk stukje.
Ik weet niet hoever ze staan, maar misschien kan je in de zomer ze eens een keer een weekendje je tuintje laten kaal eten en dan breng je ze weer terug.
Ik nam mijn Hafilnger ook wel eens mee voor de gezeligheid in de achtertuin van ons rijtjes huis. Dan kon ie ons gras kaaleten en bracht ik hem met een leuk omweggetje rijdend weer naar huis. Maakte er een leuk buitenritje met een pauze in de tuin van :')
De buren vonden dat altijd wel gezellig.


Oh dat is natuurlijk ook wel een leuk idee ja! Even op de koffie met de kleine gup :+

Voor nu zal het even nog niet zijn, hij is nog niet zo heel veel in de hand geweest. In de wei en langs de wei af neem ik hem geregeld eens mee aan halster en touw, maar dat is al een flinke uitdaging voor hem. Dit wil ik ook niet te veel forceren :D

Ik denk dat de meeste buren het wel leuk zullen vinden, op 1 na misschien :+ de hond van mijn vriend zn ouders heeft een keer een hele conifeer uit hun tuin getrokken :')

Van de huidige wei tot thuis is het ongeveer 2,5 km.