Helemaal niet gelukkig meer... Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:21

Mijn enigste Tip ; verhuizen ! ;)
Niets is zo vervelend om met een rot gevoel naar stal te moeten. En als je ziet dat je paard eronder lijdt wat houd je tegen?
Je kan overal je geld aan een stal kwijt!

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:50

Inderdaad toch maar proberen om dit te bespreken.
Maar waarom zou alleen biks niet voldoende zijn? Een mengeling is anders, maar niet per se beter.
Alle andere dingen klinken inderdaad niet goed. Succes.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 01:18

hwn: Er lag al te weinig vlas in de stal voor hij erin stond, dus dat er sowieso te weinig in zat is al een feit... Mijn paard deed dit voordien nooit zonder reden uit breken. Ik ben ook van mening dat er sowieso wel iets scheelt als hij dat doet. Op mijn vorige stal had hij een groot stuk vast landschap ongeacht het weer. Op zich heb ik hier niet zoveel problemen mee, het is gewoon niet zo fijn om al een rot gevoel te hebben en dan op stal te komen om te horen dat je paard zich 'oh zo slecht heeft gedragen'... Dat hoor je niet graag als je je eigenlijk al niet goed voelt en je paard ook niet.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:24

Antwoord dan ook dat ook jij dat niet fijn vind en dat je graag om de tafel gaat om te bespreken hoe het voor alle partijen leuker kan worden.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 01:33

Caily schreef:
Antwoord dan ook dat ook jij dat niet fijn vind en dat je graag om de tafel gaat om te bespreken hoe het voor alle partijen leuker kan worden.

We gaan dit dinsdag doen, ik weet niet of ik dit dinsdag gewoon zeg tegen hen of eerder op voorhand een berichtje stuur dat ik even wil praten?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:52

Ik zou van te voren laten weten, kunnen ze erover nadenken en erop instellen en qua planning komt het vaak ook precies niet uit als je er zomaar staat.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 08:07

Ik zou het van te voren wel even zeggen. :j

Maar als ik jouw verhaal zo lees geef ik je weinig kans.

Als iemand zelf ook rijd en dus belang bij een goede bodem heeft of meerdere pensionklanten die erom vragen zal er eerder wat worden gedaan.

En als er vanaf dag 1 weinig vlas in ligt zijn ze gewoon super zuinig en denk ik dat ze dat ook niet gauw veranderen.

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 08:31

Misschien ben ik nu de duivel, maar ik lees veel in je berichten: dit wist ik niet, dat wist ik niet.
Als ik die factoren bij elkaar optel, heb je dan wel al voldoende verdiept in alles voordat je naar deze stal ging?
Daarnaast 2x per dag een portie hooi & dat enkel binnen. Wat is een portie en hoe lang staat je paard buiten? Verdiep je eens in hoe het zit met hoeveelheden en zonder voer staan.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 12:23

Blue_flower schreef:
Misschien ben ik nu de duivel, maar ik lees veel in je berichten: dit wist ik niet, dat wist ik niet.
Als ik die factoren bij elkaar optel, heb je dan wel al voldoende verdiept in alles voordat je naar deze stal ging?
Daarnaast 2x per dag een portie hooi & dat enkel binnen. Wat is een portie en hoe lang staat je paard buiten? Verdiep je eens in hoe het zit met hoeveelheden en zonder voer staan.

Misschien moet ik het wat beter schetsen:
Ik ben een keer gaan kijken. Stal was nog leeg (nogmaals, er is er maar een) dus ik kon dit niet weten of mijn paard op een dikke bedekking ging staan of niet. Het voeder werd mij verteld, niet getoond. Dacht dat dit wel oke was. Piste wist ik, alleen niet dat het zulk groot probleem was. Dit is een inschattingsfout van mij. Ik heb duidelijk de vraag gesteld of mijn paard een eigen stuk weide kreeg, en dat was zo. Hij ging ook af en toe op de piste staan. Alleen, en dus niet met prikpaaltjes gescheiden van een ander paard. Mijn paard gaat buiten van ongeveer 8u-16:30 buiten. Enjha hoe druk je dat uit zo'n portie, in liters? Krijgt iets meer dan een bak.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:20

Vooral met het ruwvoer is het belangrijk te weten hoeveel uur per dag hij zonder ruwvoer staat. Stel dat hij om 19:00 ''iets meer dan een bak'' krijgt en dit is om 21:30 op. En hij krijgt om 8:00 opnieuw ''iets meer dan een bak'', dan staat hij wel 9,5 uur zonder ruwvoer. En als hij dan naar buiten gaat op meer zand dan echt wei, kan hij nog niet grazen.
Buiten het aantal uur buiten, zou mijn eerste aandachtspunt zijn om te kijken hoeveel en hoe vaak ruwvoer hij krijgt en dan vooral hoeveel uur hij zonder ruwvoer staat.

Bodembedekking is inderdaad ook belangrijk. Een paard moet droog en comfortabel kunnen liggen.
En die prikpaaltjes .... ik kan me voorstellen als je paard alleen staat dat hij gezelschap wilt en naar de andere pony's/paarden wilt.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:06

Je grootste probleem lijkt mij te weinig ruwvoer: 2x per dag wat hooi en verder urenlang buiten in een (kaal?) weitje waar, áls er nog iets te grazen staat, momenteel geen voedingswaarde meer uit te halen valt, en dan ook geen hooi erbij tijdens die uren. Een vitamine E gebrek is dan zo geboren, snap ook dat je paard dan niet lekker in z’n vel zit en gefrustreerd door de draad drukt opzoek naar meer eten, dit constant kleine beetjes (ruw)voer tot zich nemen zit in zijn natuur en hier is zijn hele lichaam en functioneren omheen gebouwd. Ik zou idd eens kijken hoeveel kilo zo’n ‘bak’ nu in weze is, daar zou je nog van kunnen schrikken denk ik, hoe snel ze daar doorheen zijn. En als hij dan ettelijke uren aan een stuk zonder staat, kan ik me heel goed voorstellen dat hij uit pure noodzaak om z’n maag en darmen bezig te houden, aan z’n vlas begint en ook mede daardoor die stal zo leeg is.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:24

Als jij zo'n slecht gevoel hebt bij deze plek zul je op een dag toch wel gaan vertrekken, met de bijkomende stress, dus waarom niet direct?
De punten die je noemt zijn best basaal en zou bij een volgende stal toch iets grondiger op onderzoek uitgaan en checken of hun visie op het houden van paarden strookt met de jouwe.
Want ik heb verzorgpaarden gehad bij mensen die op dezelfde manier paarden houden en je kan best wat naar je hand zetten, maar in de kern hebben jullie gewoon een uiteenlopend idee over huisvesting en dat ga je echt niet veranderd krijgen.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 23:30

Na de reactie's heb ik er ook eigenlijk geen zin meer ik om er nog over te praten... Ik kan niet rijden, ik moet dan nog eens liggen "zagen" dat zijn stal er maar zielig bij ligt ( echt heel zielig gisteren, en het was dan juist opgestrooid ) en dat zijn voeding niet alleen niet goed is maar ook te weinig. Ik ben ook niet bereid om nog meer geld uit te geven aan een stal waar ik eigenlijk niet eens kan rijden. Heb ondertussen war research gedaan en zelfs stallen gevonden met driekwartpension MET binnen en buitenpiste voor 25 euro minder...

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:54

Nou, dan is je probleem toch al zo goed als opgelost? Daar gaan kijken en verhuizen, klaar.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 00:02

Weet alleen nog niet of ik daarover eerlijk durf zijn tegenover hen en niet gewoon een medisch uitvluchtje ga zoeken. Moet ook mijn moeder nog zo ver krijgen dan maar denk wel dat dat het minste van mijn zorgen zal zijn want zij merkt ook dat zowel ik als mijn paard niet gelukkig zijn.

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:05

Gewoon aangeven: "joh, niks persoonlijks, maar we gaan toch een ander plekje zoeken."
Je bent niet verplicht om een volle uitleg te geven :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:10

Ik denk dat de stalhouder ook niet gek is en wel vermoedt dat er iets niet in orde is. Veel succes in ieder geval. Gewoon een nieuwe plek zoeken en ne goed laten informeren.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:47

He, wat vervelend dat je met deze problemen zit! Fijn dat je er iets aan wilt doen om je paard en jezelf weer gelukkiger en gezond te krijgen.

Als ik jou was zou ik naar de stalhouder toe gewoon zeggen dat je ergens anders heen gaat. Mocht ze willen weten waarom (wat je niet verplicht bent) kan je altijd zeggen dat je een plekje hebt gevonden waar de piste er beter bij ligt en je dus zelf meer kan rijden. Dat is namelijk geen mening (en kan ze dus niet over in discussie gaan).
En als je moeder erbij kan zijn als je opzegt lijkt me dat een erg fijn gevoel geven voor jou. Even dat extra steuntje in de rug!

Onthoud, je kan het, je doet het juiste voor je paard, wat de stalhouder ook beweert.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 03:13

Wel eerst die stal goed checken dan op sowieso deze punten en hoeveel hij buiten komt etc :) Hopelijk vind je daar de plek die je zoekt!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:36

Geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt he.

Zou sowieso het gesprek aangaan, want ook al verhuis je dan heb je nog een opzegtermijn en je wil je paard toch niet nog 4 a 6 weken zo laten staan? Je gesprek hoeft ook niet aanvallend te zijn, gewoon op een volwassen manier bespreken wat je als oplossingen ziet en wat je wenst voor je paard.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:45

Er is geen opzegtermijn besproken of contract afgelegd of iets getekend dus ik veronderstel dat ik kan gaan wanneer ik wil. Zou er persoonlijk ook een beetje boos van worden moest er nu opeens een opzegtermijn zijn.

Heb ondertussen contact gehad met een stal en neem morgen waarschijnlijk nog contact op met twee andere stallen. De stal die mij het meest ligt (qua foto's) en het dichtst in de buurt is is helaas iets te duur. (+300 euro, mijn budget ligt onder de 280) maar wil wel eens gaan kijken en eventueel valt er nog iets te onderhandelen. Heb ondertussen nog niks gezegd. Wou eigenlijk vandaag gaan maar door het onverwachts overlijden van een familielid is dit niet gelukt. Heb ook nog eens met mijn broer gebabbeld en die zei ook zo snel mogelijk weghalen... Mijn moeder is ondertussen ook er van overtuigd om hem te verhuizen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:02

Ik zou uit fatsoen altijd een opzegtermijn aanhouden die gelijk is aan de periode waarin je steeds betaald, dus normaal gesproken een maand.
Als jij vindt dat er geen opzegtermijn nodig is, dan geldt dat beide kanten op, dus de staleigenaar zou je ook op ieder moment per direct van zijn erf af gooien met paard (dat is normaal gesproken niet bepaald fijn, of wel?).

Gecondoleerd
Laatst bijgewerkt door cobiie op 18-12-17 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:03

Nou een opzegtermijn is in Nederland gewoon wettelijk gezien gelijk aan de betalingstermijn, en ik heb zomaar het vermoeden dat dat een wet is die in Belgie ook nog wel eens van kracht kon zijn... Je kan natuurlijk altijd de maand betalen en hem eerder weghalen, maar dan betaal je waarschijnlijk dus een maand op zowel je huidige als je neiuwe plek.

Gecondoleerd.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:08

Ik vind het sowieso niet zo raar dat een paard niet gelukkig is als hij continu solitair staat (apart in een weide en al helemaal helemaal in zijn up in het stalgebouw), dus daar was ik om die reden al niet gaan staan.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:09

Dat is juist wat TS wil, paard alleen.... gescheiden met prikpaaltjes vindt ze niet goed ;)