Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:45

opisop_shop schreef:
Twee van de drie paarden hebben ijzers. We zetten ze daarom met dit weer niet op de wei, omdat daar een betonpad loopt, maar in de bak. Klonten heeft die van mij eigenlijk nooit, ook niet in de 7 jaar hiervoor toen hij 24/7 buiten liep.

ja dat klopt. Hier hadden ze alleen op het harde naar buiten gekund, en dat ging gewoonweg niet met ijzers.


Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:45

Yontheke schreef:
Ach, ik heb een eigen weide met 2 stallen en een verhard afdak. Paard heeft hier pakweg 5 jaar gestaan denk ik. Hij heeft HKO dus zoveel mogelijk buiten was het allerbeste. Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en altijd een vriendje of 2 waarbij ze elkaar niet uit de stal mepte maar liefst samen gingen staan.
Paard mankeerde altijd wel wat.. maarja baasje (ik dus) was echt pro 24/7 buiten en zo natuurlijk mogelijk. Stalpaarden waren maar zielig...

Nu staat hij op een pensionstal waar ze in de winter maar 4 uur per dag buitenkomen. Dus 20 uur per dag op stal van december tot maart.
Paard heeft het nog nooit zo goed gedaan. Niet om de haverklap de dierenarts erbij. Super los in zijn lichaam en zijn problemen met zijn HKO zijn bijna onbestaande..

Ik geloof dat ik het er zelf moeilijker mee heb dan mijn paard.



En ook niet te vergeten.........het zijn ook geen wilde dieren meer maar een door een mens gefokt dier en ook niet alle rassen zijn sober en geschikt voor 24/7 buiten.

Fijn dat het nu zo goed gaat met je paard.

Es_ther

Berichten: 18707
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:55

Die van mij kwam gister en zondag echt haar stal niet uit, en ze staat 24/7 buiten.
Wij hebben 2 stallen die altijd open staan, hier ligt ook het hooi. Voor drinken moeten ze wel naar buiten, dus ik gok dat ze alleen daarom naar buiten ging :+.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:56

Voor de harde kun je natuurlijk schuiven en strooien. :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:47

Een paard 24u binnen houden omdat er sneeuw valt, vind ik nou ook niet echt naar de behoefte van het paard kijken. Dat is meer omdat je als mens zelf niet in sneeuwbuien naar buiten wilt om paarden buiten en binnen te zetten of omdat je infrastructuur niet adequaat genoeg is.
Dagelijks even, al is het een uurtje, de benen kunnen strekken vind ik toch wel het absolute minimum.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:55

Gini schreef:
Een paard 24u binnen houden omdat er sneeuw valt, vind ik nou ook niet echt naar de behoefte van het paard kijken. Dat is meer omdat je als mens zelf niet in sneeuwbuien naar buiten wilt om paarden buiten en binnen te zetten of omdat je infrastructuur niet adequaat genoeg is.
Dagelijks even, al is het een uurtje, de benen kunnen strekken vind ik toch wel het absolute minimum.



als je infrastructuur (neem aan, erf/paddock/weide) niet goed genoeg is om het paard veilig overheen te zetten/buiten te zetten.. dan is het toch zeker in het belang van het paard om m niet naar buiten te zetten? idem als je bij wijze van spreken een complete ijsvloer op je erf hebt..

het is dan wel in het belang van het paard om het asap op te lossen in orde te maken zodat het niet weer voorkomt.. maar de behoefte van het paard is echt niet op dat moment met gevaar voor benen en leven de tocht naar de weide te maken toch?

wel met je eens dat sneeuwval an sich geen reden zou moeten zijn om je paard tegen het ritme in binnen te houden waar het anders buiten zou staan. tenzij er medisch een reden is om hem vanwege kou en neerslag binnen te houden.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:57

Mijn paarden hebben op de vroege ochtenden na met de sneeuw gewoon buiten gelopen. Sneeuw vonden ze geweldig. Daar ze met flinke wind of regen vaak naar binnen komen.
Paarden passen met die gladheid echt wel op. Ze liepen heel rustig naar buiten ( op van die betonplaten) echt niks aan de hand.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:59

klopt smurfie, maar paarden die van stal komen willen nog wel eens fris zijn s ochtends en pas te laat opmerken dat ze wellicht hun poten iets handiger hadden moeten neerzetten.. hoeveel 'ongeluk' filmpjes zie je wel niet op youtube.. dat zijn niet de paarden die 24/7 buiten staan.. maar die s ochtends even hun gekke moment hebben als ze van stal komen.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:07

Mijn paarden staan ook de nachten op stal. Nu zelfs wat langer dan normaal. Maar degene met ijzers gingen mega rustig naar buiten om vervolgens op de paddock helemaal los te gaan. Nogmaals.. paarden passen echt wel op. Tenzij je ze op ijs laat lopen. Maar die sneeuw is niet zo'n probleem.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:10

smurffie schreef:
Mijn paarden staan ook de nachten op stal. Nu zelfs wat langer dan normaal. Maar degene met ijzers gingen mega rustig naar buiten om vervolgens op de paddock helemaal los te gaan. Nogmaals.. paarden passen echt wel op. Tenzij je ze op ijs laat lopen. Maar die sneeuw is niet zo'n probleem.



met gewone sneeuwval, ben ik het ook zeer zeker met je eens.. tenzij de logistiek het gevaarlijk maakt om je paard in de wei te krijgen.. bijvoorbeeld door aangevroren sneeuw.. of dun laagje sneeuw op ijs, of ijsvloer.. dan wil ik toch echt dat hij bloedvoorzichtig aan de hand geleid wordt (zonodig ga ik het zelf doen), of hij blijft maar een dagje binnen.. zijn buurman is over de dertig met een aardige beenwond op dit moment.. dus die zou op zo'n dag ook binnenblijven, staat hij niet alleen.. Die van mij stuift namelijk wel zijn box uit :'), wacht dan bij het hek en vliegt dan in rengalop tot achter in de wei.. soms denk ik wel eens dat hij niet zo heel veel waarde hecht aan zijn onderstel :')

Es_ther

Berichten: 18707
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:18

Gini schreef:
Een paard 24u binnen houden omdat er sneeuw valt, vind ik nou ook niet echt naar de behoefte van het paard kijken. Dat is meer omdat je als mens zelf niet in sneeuwbuien naar buiten wilt om paarden buiten en binnen te zetten of omdat je infrastructuur niet adequaat genoeg is.
Dagelijks even, al is het een uurtje, de benen kunnen strekken vind ik toch wel het absolute minimum.


Nouja, de mijne hebben de keus, maar als ze niet willen :+.
Overigens zie ik ze niet 24 uur per dag, dus kan ook zo zijn dat ze wel naar buiten zijn gehuppeld, maar dat ze al opgedroogd waren.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:57

elenaMM77 schreef:
met gewone sneeuwval, ben ik het ook zeer zeker met je eens.. tenzij de logistiek het gevaarlijk maakt om je paard in de wei te krijgen.. bijvoorbeeld door aangevroren sneeuw.. of dun laagje sneeuw op ijs, of ijsvloer.. dan wil ik toch echt dat hij bloedvoorzichtig aan de hand geleid wordt (zonodig ga ik het zelf doen), of hij blijft maar een dagje binnen.. zijn buurman is over de dertig met een aardige beenwond op dit moment.. dus die zou op zo'n dag ook binnenblijven, staat hij niet alleen.. Die van mij stuift namelijk wel zijn box uit :'), wacht dan bij het hek en vliegt dan in rengalop tot achter in de wei.. soms denk ik wel eens dat hij niet zo heel veel waarde hecht aan zijn onderstel :')

Dan heeft het dus niks met die hele sneeuw te maken maar gewoon met opvoeden bij normaal weer zodat ze met al het weer gewoon naar buiten kunnen :=. Mijne zou gewoon opnieuw mogen lopen als ze gek doen. Doe dat een week en ze lopen braaf mee naar de wei. Stuk voor stuk. Pas op zachte grond mogen ze draven of harder, en dat weten ze hier dondersgoed. Ik ga echt niet met een achterlijke bok die niet normaal kan stappen naast me lopen :=. Dat leren ze hier heeeuuuuul snel af.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:35

smurffie schreef:
elenaMM77 schreef:
met gewone sneeuwval, ben ik het ook zeer zeker met je eens.. tenzij de logistiek het gevaarlijk maakt om je paard in de wei te krijgen.. bijvoorbeeld door aangevroren sneeuw.. of dun laagje sneeuw op ijs, of ijsvloer.. dan wil ik toch echt dat hij bloedvoorzichtig aan de hand geleid wordt (zonodig ga ik het zelf doen), of hij blijft maar een dagje binnen.. zijn buurman is over de dertig met een aardige beenwond op dit moment.. dus die zou op zo'n dag ook binnenblijven, staat hij niet alleen.. Die van mij stuift namelijk wel zijn box uit :'), wacht dan bij het hek en vliegt dan in rengalop tot achter in de wei.. soms denk ik wel eens dat hij niet zo heel veel waarde hecht aan zijn onderstel :')

Dan heeft het dus niks met die hele sneeuw te maken maar gewoon met opvoeden bij normaal weer zodat ze met al het weer gewoon naar buiten kunnen :=. Mijne zou gewoon opnieuw mogen lopen als ze gek doen. Doe dat een week en ze lopen braaf mee naar de wei. Stuk voor stuk. Pas op zachte grond mogen ze draven of harder, en dat weten ze hier dondersgoed. Ik ga echt niet met een achterlijke bok die niet normaal kan stappen naast me lopen :=. Dat leren ze hier heeeuuuuul snel af.



die van mij is keurig opgevoed.. hij zal je niet het erf oversleuren.. Maar waar hij nu staat worden de boxen geopend en gaan de paarden zelfstandig naar de weide zodra de persoon die de box opent opzij stapt.. paarden gaan zelf dus naar het hek, hek gaat open en paarden zijn vrij om te gaan, zodra de boer opzij stapt.. Loopt hij aan de hand, kan hij nog steeds naast je dansen zonder ook maar 1 ruk te geven.. ik zie geen reden waarom hij al zijn energie na de nacht helemaal zou moeten wegdrukken als hij mij of degene die hem leidt niet hindert of in gevaar brengt. Omdat ze volledig vrij van en naar de box gaan, kun je niet echt verwachten dat ze dat op bedeest stapvoets tempo doen.. Dat is gelijk aan de weide openmaken de paarden erin zetten en loslaten, dan spurt t hele spul er ook vandoor.. Nu spurt t hele spul eerst naar het hek, daarna de weide in.

ook op de vorige stal ging hij zelfstandig van de weide naar de box (heen wel aan de hand, omdat er verschillende paarden op verschillende weides gingen en soms wisselden.. dus anders moest je de paarden er weer uit vissen

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:39

Dat is dan onze verschillende visie. Zoals eerder aangehaald kiezen mijn paarden overdag of ze binnen of buiten staan omdat overdag alleen de stal open gezet wordt. Voor ze los mochten lopen heb ik geïnvesteerd in veiligheid door ze de gewoonte te geven stappend naar buiten te gaan. Dat doen ze de 1.5 jaar erna nog.
Ik zie niet waarom je paard zich geen 2 minuten zou kunnen inhouden na een nacht. Voordeel is dat paarden gewoonte dieren zijn en gewoontes makkelijk aan te leren.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:46

het zijn ook kudde dieren.. als je tien boxen openzet, dan lopen er niet 10 paarden stapvoets over het erf achter je aan.. box wordt geopend, hij loopt door naar de volgende box.. enige dat verwacht wordt is dat ze niet over degene heen lopen die de box opent, maar wachten tot diegene het stukje voor de box (niet gesloten uitloopjes) heeft verlaten.. dus tot er compleet vrije doorgang is. ik verwacht echt niet van de pensionhouder dat hij ieder dier dat dan een sprintje trekt weer terug gaat halen en weer in de box zet.

als ik hem er zelf uit haal in zijn eentje, dan is dat aan halster en halstertouw en dan verwacht ik dat hij op z'n plek loopt.. of dat nu dribbelig is, of rillerig maakt mij niets uit.. het is het dier er ook niet naar om op dat moment alles los te laten. gewoon negeren en rustig doorgaan en hij loopt 'rustig' naast je mee.. maar in een gevaarlijke situatie als gladde ondergrond, leidt ik hem wel met de hand aan het halster, zodat hij weet dat hij geen ruimte verder heeft dan precies daar.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:13

Mijn paarden zijn nu zielig. Met lange dagen op het werk en erg heel erg natte weilanden staan ze dus als legbatterij paarden opgehokt.
Gister 2 uurtjes los in de paddock en vandaag ook ruim 2 uur.

Vind het niet fijn maar natte voeten van 07.00-19.00 gaan ze eerder ziek van worden dan van opgehokt staan.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:27

Helaas staan die bij ons op stal veel binnen. In de winterperiode staan de paarden in koppels van 2 in de paddock, gedurende 2 uur.
Daarna worden ze gewisseld. Als het de hele dag regent gaan de paarden helemaal niet naar buiten.
Dit vind ik heel jammer, maar dat is helaas het beleid op stal.
Ik vind het daarnaast wel belangrijk dat de stal vlak bij mn huis is, zodat ik er elke dag naartoe kan. Verder zijn de mensen ook heel goed voor de dieren en het is een mooie, veilige accomodatie mwt grote weides. Daar staan ze in de zomer de gehele dag in. Alleen snachts naar binnen.
Ik heb 8 verschillende stallingen bekeken en alleen deze eigenaren lagen me goed.
Zeker nu de staleigenaresse geopereerd is moet de eigenaar het helemaal alleen doen naast zijn andere werkzaamheden.

Merk ook dat mijn paard opzich liever warm binnen staat met de kou.
Hij staat in een grote buiten stal met ventilatie aan de buitenlucht. Dus voldoende frisse lucht.

Op ten diur wil ik denk ik wel op zoek nar iets waar ze meer naar buiten kunnen en met mooie uitrijmogelijkheden.

Maar we zitten nu toch met een gevalletje rainrot behandeling. Dus beter moet hij niet natregenen

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 07:56

Momenteel worden ze sinds zondag bij ons niet buiten gezet. Stalhouder is vrij slecht ter been en neemt het risico niet om buiten te zetten, heel jammer, maar begrijpelijk. Zondag heb ik ze 4 uur buiten gezet, maandag 2,5 (toen stonden ze in de sneeuwstorm, voor de draad te wachten, dus maar iets eerder naar binnen gehaald). Gister haalde ik pony zo stijf als het maar zijn kan van stal, dus weet buiten gezet voor 5 uur en mevrouw was veeeel minder stijf.

Nu weet ik al helemaaaal dat ik ze nooit de hele winter op stal zou willen en dat ik daar altijd alles voor over zou hebben, het was gewoon zielig hoe ze liep.

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:53

Mijn paard stond, vanaf het moment dat ik haar kocht `s nachts op stal en overdag buiten. Maar na meerdere klachten dat paardlief in de vroege ochtend (lees 4 of 5 uur in de ochtend) tegen de staldeur en wanden aan stond te rammen gekozen voor dag en nacht buiten in een kudde en grote schuilstal.
Ze sloeg af en toe nog steeds tegen de wanden, maar ik zag haar opknappen en na 3 jaar ongeveer wilde ze zelfs geen box meer in om eventjes op te drogen of te wachten op de tandarts bijvoorbeeld.
Ongeveer 1,5 jaar geleden zijn we verhuisd naar onze huidige stal. Weer dag en nacht buiten met een kleinere schuilstal, maar wel genoeg voer (dat was het probleem op de vorige stal) en alleen mijn 4 bij elkaar, dus een stabiele kudde met duidelijke rangorde en geen paarden die erbij komen of weggaan.
Ze slaat nu niet meer tegen de wanden aan en is een stuk rustiger geworden.

Ook ik ben dus niet tegen stallen en dekens enzo, maar voor mijn paardjes werkt deze manier. De kleintjes hebben altijd buiten gestaan.

Zodia (Rhodium x Gribaldi) 8-5-2004
Linda (onbekend) geboortedatum onbekend (1998?)
Iris (dochter van Linda) 6-5-2002
Mazzeltov (zoon van Linda) 4-5-2012 - 02-08-2022
viewtopic.php?f=217&t=1681562
Linda een jaar ITP!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:18

Ik hoop dat alle redenen die hier nu voorbij komen om een paard lang op stal te zetten uiteindelijk gaan verdwijnen. Heel veel hebben 'wij' namelijk zelf veroorzaakt.
-We hebben de paarden niet op de juiste manier groot gebracht (samen)
-we hebben onze infrastructuur niet op orde.
-We hebben de ruwvoer voorziening niet op orde.

Op veel plekken sluiten weilanden niet aan op de stallen en zijn de bodems niet geschikt om paarden het jaar rond veel/altijd buiten te houden.
Soms zijn de weides te rijk of juist te schraal om een paard fijn op te laten functioneren.

Ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij niet functioneerd in een groep, niet de hele dag in de modder wil staan, of juist even rustig beschut wil staan.
Ik kan dat de eigenaar ook lang niet altijd kwalijk nemen (maar soms wel). Maar ik hoop wel dat we gaan inzien dat we het andere zouden moeten gaan aanpakken. Dus dat er bij steeds meer stallen nagedacht wordt hoe we het wel zo kunnen vormgeven dat de paarden fijn heel veel uur naar buiten kunnen.
Al besef ik prima dat dat nog een proces is wat heel lang gaat duren.


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:08

Wat noem je lang op stal? 15 uur? Tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal zit een heel groot grijs gebied. Ten alle tijden en onder alle weersomstandigheden naar buiten is niet altijd goed voor het welzijn van je paard of pony.

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:51

Hier staan ze momenteel ook langer op stal. De paddocks zijn door het smeltende sneeuw een grote Gore prut bende helaas. Het is ff niet anders en ze gaan er echt niet aan onderdoor paar dagen binnen door brengen. Denk dat het vooral de mens is die zich er zo druk over maakt en vooral zich aan trekken van wat anderen daar van vinden. Paarden vinden het wel prima zolang ze lekker hooi kunnen knabbelen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:29

Als eigenaar van paard in de randstad (omgeving Den Haag) heb ik mijn best gedaan om zoveel mogelijk aan zijn behoeften tegemoet te komen. In deze periode staat hij elke dag 4 uur op de paddock. Dat vindt hij met dit weer zelf ook meer dan zat. Buiten die 4 uur gaat hij in de ochtend in de molen, wordt hij gereden, en komt mijn groom nog elke dag om hem aan de hand te stappen. Naast zijn paddocktijd komt hij er dus nog 3 keer per dag uit om te bewegen. Dit alles met tussendoor even op stal, waarbij hij staat te eten. Hij krijgt namelijk onbeperkt ruwvoer wat op verschillende manieren wordt aangeboden (los en in slowfeeder), dus staat op stal nooit zonder voer. Hij staat daarnaast in een grote buitenstal met veel te zien, wat denk ik ook al scheelt ten opzichte van een dichte binnenstal.

In de weidemaanden staat hij van 8 tot half 5 op het land, wordt hij buiten die tijd gereden en komt in de avond laat ook de groom nog om hem eruit te halen. Als die niet kan gaat hij tussendoor op de dag nog in de molen. In de winterperiode staat hij dus 17 uur per dag op stal, in de zomer 12. Best lang, maar als je naar de indeling van de dag kijkt is hij er heel veel uit op een dag. Met name de afwisseling van paddock, wei, molen, aan de hand stappen, training, doet hem goed. Ik heb een heel tevreden paard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:42

Die van ons staan 24/7 buiten. Ze hebben 2 stallen, waarvan 1 grote die altijd open staan. Dan een flink stuk verhard met hooihuisje. Daarna een grote zandpaddock en een grasweitje die open of dicht is. Op zandpaddock hebben we ibc vateb met hooi. Er staan ook wat bomen aan 1 kant die beschutting geven.

Ze zijn erg gek met elkaar en staan graag samen. Ik heb ze al langere tijd 24/7 buiten staan, maar vind onweer of gladheid ook veel spannender dan die paarden.

Ze zijn 18, 19, 19 en 24. We hadden tot Januari ook nog een 7jr die het ook niet gewend was, net als de 18jr die er nu een jaar bij staat.

Ze zijn erg relaxed en kijken heel goed uit waar ze lopen. Het sneeuw vonden ze geweldig en lagen ze vooral in te rollen. Het bestraatte stuk heb ik gister schoon gemaakt van alle sneeuw resten, maar staat nu wel wat water op. Heb geulen gegraven ernaast en kan nu zandstrook in lopen.
Zandpaddock is normaal grotendeels droog of helemaal droog.

Ze staan erg weinig in de stallen. Daar hangen wel netten met flink veel hooi, dus het is echt hun eigen keus. Ze rusten staand of liggend samen op de paddock, vooral tussen de middag. Ik hoor van de buren dat ze 's nachts gewoon staan te eten.
In de zomer en het najaar maakten ze meer gebruik van de stallen als er beestjes waren. En ik zie ze wat meer schuilen rond en in de stallen of bomen als het hard waait.
Maar als het regent, staan ze er gewoon midden in. Alleen die van 18 heeft ene dikke deken op, de rest niet. Ze hebben wel onbeperkt hooi en krijgen 2x daags bijgevoerd.
Ze staan ook graag samen in stallen. Vroeger stonden de New forest en shet samen in ene stal en ging altijd goed. Ik had gedacht dat de hele grote stal geschikt was voor de 2 quarters ( moeder en zoon ) maar ze denken er zelf anders over. Gaat ook allemaal in goede vrede.Soms staat de shet alleen in een mega stal en de 2 quarters in een gewone maat stal.

Het zijn iets oudere paarden en de merrie van 24 krijgt echt snel dikke benen op stal. Ze heeft artrose en is ook super fit nog. De New Forest heeft al langere tijd een oude peesblessure en had er al niet meer moeten zijn, maar loopt goed. Geen opstart problemen.

Ik zeg ook eerlijk dat ik me er prettig bij voel dat ze niet afhankelijk van mij zijn of ze naar buiten of binnen moeten. In pension gingen ze x aantal uren en haalden wij ze er 's avonds altijd nog uit, maar plande we alles daar omheen. Als het dan niet lukte, voelde ik me wel rot. Zeker omdat de beweging ze echt goed doet.
Toen we het zelf deden, kon je moeilijker weg of het kostte hun een aantal uren buiten staan, wat wel effect had bijv bij de merrie.

We mesten elke dag en voeren 2x bij, maar kunnen ook wegblijven als we dat zouden willen. En van de buren hoor ik dat ze heel rustig hun ding doen.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:05

Ik ben dus iemand die commentaar krijg, juist op mijn zoveel mogelijk buiten laten. Ik ben kortgeleden verhuisd van stal om verschillende redenen en nu gaat het iets anders dan voorheen (iets met gewenning) maar ik ben er zo eentje die zijn paard zo lang mogelijk in de blubber laat staan, ook als de blubber tot de knieën staat. Mevrouw is namelijk dampig. Als ik haar binnen zet, stikt ze zowat. Dus ik neem een beetje mok (heeft ze nooit) en wat weke stralen (kwestie van goed schoonhouden) voor lief, omdat dit van de twee kwaden voor háár het beste is.

Ik ben pro 24/7 buiten, maar ook daar zijn uitzonderingen. Voor mijn merrie zou het prima zijn, mijn oude stijve opaatje van bijna 26 wil in de nacht graag zijn kromme pootjes te rusten leggen en niet hoeven vechten om zijn eten. Hij gedijt perfect bij dommelen in de box.

Ieder paard is anders; sommige mensen kiezen voor 23/7 op stal, om wat voor redenen dan ook, en krijgen commentaar. Sommigen kiezen voor 24/7 buiten, om wat voor redenen dan ook, en krijgen commentaar. Ik kies voor iedere dag aankijken wat het beste gaat en ik krijg óók commentaar. "Echt zielig, dat oude paard de hele dag in de regen, kijk dan die blubber". Tsja, binnen stikt ze de moord, ze heeft een keurige waterdichte halsdeken op, ze gaat verder super goed. "Echt zielig, die oude opa de hele dag op stal, echt sneu, moet toch lekker naar buiten kunnen?!". Terwijl meneer immens tevreden met z'n suffe bejaarde hoofd op z'n hooi staat te knabbelen.

Dus, on-topic: ja, ik stal 15 uur per dag. Voor mijn ene paard ben ik daar dood-ongelukkig om, voor mijn andere paard zielsgelukkig. In de zomer gaan ze hele dag naar buiten. Daar ben ik voor mijn ene paard dolgelukkig om, voor de ander dood-ongelukkig, bij wijze van spreken. En toch zijn ze beiden jong-bejaard, fit op hun ouderdoms-mankementjes na, goedgevuld, met keurige tandjes, lekkere dekentjes, goed hooi en een fijne stal. En een hele hoop liefde.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Duran123, fro, Hannanasjuh, Lynn_Nikita, MarjanB, TheNovelist en 110 bezoekers