Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:13

Lastig in deze tijd van het jaar, met dit weer en de mogelijkheden die wij hebben hier...
Ze kunnen hier overdag de hele dag in de paddock. Maar de paddocks staan al de hele week blank door de vele regen...
Ik doe ze zoveel mogelijk wel naar buiten, maar met een paard met mok en een paard met een huidallergie aan de benen is de hele dag in het water niet echt ideaal...
Vandaag zijn ze dus om 1u naar binnen gegaan, ga ik ze loop van de middag wel weer even naar buiten doen.
In de regen staan vind ik minder erg dan de hele dag in de natte drek staan, tegen regen zijn ze wel bestand met goeie dekens, maar die natte ondergrond vind ik echt niet prettig...

Maar in principe staan ze hier de wintermaanden zo’n 9 uur per dag buiten en zo gauw de dagen langer worden blijven ze ‘s avonds ook weer langer buiten.
Maar met heel slecht weer is het soms helaas even niet anders en gaan ze eerder naar binnen...

Een mogelijkheid tot buiten staan met schuilstal en op goed gedraineerde bodem lijkt me ideaal!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:38

Hier kunnen ze de hele dag buiten, nu in een blank staande paddock...
Ik heb ze tussen de middag naar binnen gedaan met hun hooinet en toen ik om 4u kwam zat de ene van oor tot staart onder het zaagsel, die had heerlijk languit gelegen in zijn schone droge stal!
Blijkbaar vond ‘ie het met dit weer minder erg dan ik dat ‘ie naar binnen moest... :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:48

Een paard dat in de wintertijd overdag naar buiten gaat staat al snel 15 uur binnen.
Misschien niet ideaal, maar je voorzieningen voor langer buiten moeten toch echt wel goed zijn met flinke kou, regen, sneeuw e.d. Ander doe je ze er volgens mij ook niet echt een plezier mee.

Een goed gedraineerde ruime paddock met onbeperkt ruwvoer en een fijne ruime schuilstal zijn natuurlijk perfect, maar ik denk dat dat door de meeste mensen niet te realiseren is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:29

Maar dan zet je de paarden een hele koude nacht buiten op bestrating?
Of kunnen ze ook naar binnen een inloopstal in?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:35

Oké ik snap ‘m!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:40

Ik denk dat vroeg donker worden bij de meeste inderdaad de grootste reden is om vroeger binnen te zetten.
Hier gaan ze vaak wel in het donker naar buiten maar rond 5u als het weer donker wordt naar binnen.
Zogauw het langer licht wordt blijven ze ook langer buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:39

Het is zoals meestal een kwestie van de middenweg, de mogelijkheden die er zijn en wat je er zelf voor over hebt...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:12

_O-

Hier gaat ook alles naar binnen ‘s avonds, in de zomer een paar uur later dan in de winter.
Helaas verplicht, maar als je in pension staat heb je niet altijd alle keus die je graag zou willen.
Maar ze gaan ook inderdaad allemaal graag naar binnen, al we ze in het voorjaar langer buiten gaan laten als de dagen gaan lengen, met een extra hooivoerbeurt, moeten ze daar ook altijd weer even aan wennen...
Ze hebben ruime boxen en vinden het ook vaak heerlijk om zonder zorgen lekker languit te liggen als het donker is.

In deze regio ben ik blij dat onze een paarden een plekje hebben waar ze veel naar buiten gaan, al is dat in de winter wel zo’n 14 uur binnen en zou ik zelf ook wel weten hoe ik het anders zou willen, maar helaas is niet altijd alles zoals je het graag zou willen, dus maak je er zelf er beste van.
Ik haal ze er vaak ‘s avonds nog even uit om nog een keer de mest uit de stallen te halen, laat ze nog even naar buiten of wandel of poets even.

Als ik ze ooit bij huis zou kunnen hebben zou ik denk ook voor een ruime inloopstal gaan met voldoende verharding er heen, dat lijkt me echt ideaal!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:29

Dat merk ik hier ook. Ook in de zomermaanden met de wei erbij.
Tegen donker gaan ze toch klooien buiten, of in ieder geval een een aantal, een deel blijf ook rustig staan wachten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:35

Vaak weet je wel wat je heel graag zou willen maar is dat niet mogelijk of je hebt het uiteindelijk gevonden en het blijkt niet ideaal voor je paard wat jou zo ideaal leek...
Blijft altijd een puzzel en kunnen naar mogelijkheden...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:47

Maar wanneer is een paard dan een sportpaard?
Als je er een bepaald wedstrijd niveau mee rijdt, als je intensief traint maar geen wedstrijden rijdt, als je paard veel op stal staat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:03

Ik zie dat bij ons beide paarden inderdaad zeker baat hebben bij een paar uur weidegang per dag, ze worden er soepeler en blijer van en de ene die snel druk en gespannen is is in de maanden dat er weidegang mogelijk is beter te werken.
Dan zie je dat ze van de wei meer profijt hebben dan de paddock, waar ze toch minder bewegen ook al staan ze er de hele dag in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:17

danzzz schreef:
Dan zie je dat ze van de wei meer profijt hebben dan de paddock, waar
ook eens, weiland is iets heel anders dan een zandpaddock. Dat stomweg in een hoekkie staan kunnen ze op stal ook, hooi eten kunnen ze op stal ook, daar hoeven ze niet zo een paddock in. Ik hecht daarom ook meer waarde aan stallen met land, dan stallen met paddocks

Ja zeker, maar die zijn hier helaas heel zeldzaam...
Of niks of dag en nacht in de prut, en dat is ook mijn ding niet echt...
Nu winter stal en paddock, en zomer stal, wei en paddock, en daar ben ik al heel blij mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:34

Ik denk dat de meeste echte sportpaarden tegenwoordig juist veel weidegang krijgen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:44

Alle paarden een stappenteller geven als test! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:53

Buitenlucht, dingen om je heen zien, contact met andere paarden... 8-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:59

Mara het is lastig om het perfect te krijgen, het zal altijd geven en nemen blijven ben ik bang, zeker als je afhankelijk bent van pensionstalling en ook nog in een lastige regio...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:02

Gini schreef:
Er staat bij ons op stal een hengst die nooit buiten mag van de eigenaar. Het dier ijsbeert als een malle. Die doet pas kilometers.

:=
Die is vast ook heel gelukkig!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:17

_O-

Het wordt zo langzamerhand 1 grote grap hier... :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:20

Mensen blijf nou toch eens niet verdedigen, iemand zit zich hier volgens mij rot te lachen...

Alles blijft nu toch herhaald worden, klaar is klaar lijkt me, alles is gezegd...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:23

Jessix schreef:
Ik wil mijn paarden zo houden dat ze niet afhankelijk van mij zijn voor gezelschap en beweging. Als ik niet kom rijden dan missen ze daar echt niets aan. :')

Wel als je niet komt voor hun ontbijt en diner denk... _O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:30

Gini schreef:
Mara2000 schreef:
In mijn geval betekent dit dat ik in de winter 2 x per dagnaar stal moet zodat hij er, verdeeld over de dag, 7-8 uur uitkomt. Ik denk dat hij wel happy is, het kost mij alleen erg veel tijd. Maar wat moet dat moet, het hebben van een dier of een kind komt nu eenmaal met verantwoordelijkheden.

Dit vind ik een super redenatie! Petje af dat je je paard dit geeft, ook al moet je er zelf veel moeite voor doen.

Inderdaad

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:00

Ik ook niet hoor en ik denk heel veel mensen niet, maar als je om je beestjes geeft doe je er in ieder geval zoveel mogelijk aan om het ze naar de zin te maken toch?

Dit lukt binnen niet... :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:13

Wat voor wedstrijden lopen jouw paarden, hoe vaak en op wat voor niveau?
Even uit interesse..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:55

danzzz schreef:
Nouvel schreef:
Wat voor wedstrijden lopen jouw paarden, hoe vaak en op wat voor niveau?
Even uit interesse..

ik werk op een kleine springstal van een int springruiter.

Oké dank voor je antwoord!
Maar de manier van houden van deze paarden is dan volgens de visie van de eigenaar neem ik aan?
Jij deelt deze visie dan volledig omdat je ziet dat het werkt?
Of zou je het zelf anders doen als het jouw eigen paarden waren?
En als je nog eigen paarden zou hebben, wedstrijdpaarden of niet, hoe zou je ze dan houden als je de keuze had?