Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:18

YellowLeaf schreef:
Mijn paard staat momenteel ongeveer 18 uur per dag "op stal". Ze kan zelf kiezen maar staat overdag veel in de deuropening naar buiten te kijken en s'nachts parkeert ze zichzelf op stal.

Voor de duidelijkheid: ze kan dus 24/7 naar buiten. Het is een kleine, stabiele kudde van 5 sportpaarden en 3 bejaarden die binnen, buiten en onder een overkapping kunnen staan. En op alle drie plekken kunnen ze eten, maar schijnbaar staat ze liever in hun stal.

En ik weet dat ze zoveel op stal staat omdat ik regelmatig camerabeelden terug kijk om het gedrag van de kudde te analyseren.


Wat mooi dit!
Heeft precies het mooie van een uitloopstal aan. Ze kunnen doen wat ze willen. Ook binnenstaan.

Mijn oudje gaat ook bij elk buitje binnen staan.
Maar als het tussendoor droog is gaat ze toch weer naar buiten. Dat kun je nooit zo nadoen wanneer je ze met de hand binnen en buiten zet.


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:07

Pipodipo schreef:
Interessante uitspraak, maar ik vraag me serieus af of je de keuze aan het paard moet laten als enige juiste insteek. Waarom zou een paard moeten kiezen? Van nature zijn paarden volgers die vrij klasseloos doen wat de leider aangeeft. Je ziet in kuddes vrij weinig discussie over wat de beste keuze zou zijn en paarden leggen zich er zonder commentaar bij neer. Afgezien daarvan is een paard helemaal niet in staat om een afweging te maken tussen twee dingen tenzij hem dat aangeleerd is (als kunstje). Een paard kan niet nadenken over iets dat niet op dat moment in zijn belevingswereld is. Oftewel, een paard dat op stal staat kan niet fantaseren over zijn weiland en andersom ook niet. Gewoontes en signalen uit de omgeving sturen een paard, niet zijn gedachten. Overwogen keuzes maken is naar mijn idee te hoog gegrepen voor een paard.


En toch steekt mijn pony haar figuurlijke middelvinger naar de kuddeleider op zodra er een druppel regen valt. Zij (ranglaagste) gaat dan lekker binnen staan suffen.

En ja soms staat ze daar dan uren op een dag. Maar doe de staldeur dicht en ze schiet in de stress.

Ze kunnen en willen die keuze maken en ze doen het ook. :j

Een modderweiland is imo met zo erg als een vieze stal. Als je paarden wil houden in nl zul je moeten zorgen voor een droge paddock.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:23

Neehoor elena, dat valt mee.
Wat je kunt doen is de dag voor het vriest de paddock slapen of aanharken. Die nacht sluit je de paarden op op de bestrating. De volgende ochtend kun je ze dan weer op de egaal opgevroren paddock laten.

Wel moet ik toegeven, ja het kost al gauw een paar honderd euro zand en dan nog wat ander materiaal. Maar zelf vind ik dat ik dat verplicht ben.


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:32

Nouvel schreef:
Maar dan zet je de paarden een hele koude nacht buiten op bestrating?
Of kunnen ze ook naar binnen een inloopstal in?


Nee dan kunnen ze ook de inloop stal in.

Logische manier om zoiets aan te leggen is dus inloop stal, dan bestrating omdat dat altijd droog is. Daar bied je ook voer en water aan. Dan nog een stuk zandpaddock wat je indien nodig (extreme weersomstandigheden) af kunt sluiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:45

xApple schreef:
Hier hebben de paarden de keuze (inloopstal van 14 meter lang) maar die hebben de afgelopen dagen zeker meer dan 15 uur binnen gestaan :') Die komen er met neerslag écht niet uit.


Hihi herkenbaar.
Er heerst nogal eens het beeld van bibberende paarden in de modder.
Maar bij mij is het dus ook zo dat ze soms heel wat uren binnen staan.

Eentje wil constant buiten blijven de andere bleef constant binnen en eentje wisselde het af.


Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:55

Haha het advies van rijskwaterstaat was dan ook om niet de weg op te gaan als het niet nodig was. :+
Wat heerlijk liggen daar zeg.

Ik snap dus zeker de keuze om je paard met dit weer niet zonder schuilgelenheid buiten te zetten. Dat is ook in mijn ogen geen goede verzorging.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:46

Ach, soms sta ik constructies met wilgentakken te maken, en denk ik, pandaverzorger zijn is er niks bij.

Zo'n PP met voer op verschillende plekken lijkt me daar ook mooi voor, ze gaan echt wel kijken of het elders lekkerder is. Die van mij iig dan.

Buiten kunnen ze ook groomen etc.

Vervelen doen die van mij niet echt, op het erf gebeurt er van alles, en ze kunnen in de verte turen naar een dijk waar soms een wandelaar loopt. Daar zijn ze dan ook weer 20 minuten zoet mee. Je moet ze wat dat betreft ook niet met mensen vergelijken, ze zijn met simpelere dingen al bezig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:41

Maar als die paarden zo graag binnen zijn, waarom dan niet een schuilstal met uitloop?
Dan kunnen ze precies zo lang binnen blijven als ze willen. En reken maar dat ze dat doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:14

Polo13 wat een fijn overzicht!

Het filmpje van de hengst is wat mij betreft gelukkig een uitzondering. Want ik snap wel dat je die minder snel (hoewel het wel mogelijk schijnt te zijn) met andere paarden zet.
Want hoewel het dier ontzettend vaak uit de stal word gehaald overdag (de nacht lijkt me erg saai voor hem) mis ik echt de uren waar hij een beetje met een ander paard kan ouwehoeren. Al zou dat maar een shetje zijn.

Als ik tijd heb zal ik ook een filmpje maken van hoe de dag eruit ziet. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:55

Hier heb ik 3 bakken voor 3 paarden. Althans een paard, een E pony en een B pony.
Die B is de laagste in rang. Daarom heeft zij haar eigen schuilstalletje met een draadje ervoor, alleen zij kan daar onderdoor en zo heeft ze haar eigen plekje om te eten. Hoewel ze denk ik vaker gewoon bij de gezamenlijke bak staat. Maar ach het gaat om het idee en de mogelijkheid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:28

Je hoeft ze natuurlijk ook niet persé op een wei van een hectare te zetten, in een paddock ter grootte van een rijbak vind je ze wel.

Die van mij staan sowieso bij het hek op me te wachten. Nouja op het eten eigenlijk, niet zo zeer op mij. :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:48

Hier een koudbloed zonder deken, een sportpony zonder, en een pensionado met 300 gram op. Zonder is als het goed gaat fijner, maar als het niet goed gaat dan is een deken het minste kwaad imo en kunnen ze daar erg blij mee zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:38

Elena mijn complete paddock is gewoon verlicht? Je maakt je imo zorgen om een niet bestaand probleem.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:16

Het is dus voor jullie teveel moeite om bv paddocks aan te leggen waar de boer een lamp op kan hangen. Maar daar hebben de paarden toch geen boodschap aan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:45

Dat ook nog Dreamer, ik zie het probleem niet zo. :o

Ik ga wel eens in het donker buitenrijden in het bos, als het even niet anders is. Ik zie geen klap maar paardlief scheurt er vrolijk doorheen. (Doodeng ja.)

joce mijn paarden worden ook onrustig als ik van de routine afwijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:21

Als je dit prima vind voor jouw paard dan mag je wat mij betreft gelukkig zijn met die keuze.
In het eerste verhaal stond ook niet dat ze nog uitloop aan de stallen hebben.

Maar het is dan imo wel een keuze die je maakt, het is niet zo dat 24/7 in deze situatie onmogelijk is. Dat je dat niet wil/nodig vind is een ander verhaal. Ik vind het altijd een beetje irritant als mensen zich achter kan helaas niet verschuilen terwijl het eigenlijk een wil niet kwestie is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:30

Op basis van twee foto's zonder verdere uitleg van hoe ze op die andere stal verzorgd werden kan je toch niks zinnigs zeggen.
Als ze bij het 24/7 buiten staan amper te vreten kregen en niet voldoende schuilgelegenheid hadden ja dan komt elk paard er zo bij te staan. En als ze dan op stal wel weer te eten hebben dan worden ze dikker ja. Dat zegt toch niks over hoeveel ze buiten komen en of dat wel of niet goed is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:42

Zelfs van een PP snap ik best dat dat niet voor ieder paard werkt hoor. Je houd altijd onzekere types die laag in rang zijn, of die om andere redenen te veel energie verbruiken voor het voer wat er aangeboden word. Een maatje waarmee het niet klikt. Niet alle 24/7 buiten is gelijk, zit veel verschil tussen.

Het lijkt mij een uitdaging om het zo'n dier toch naar z'n zin te maken, maar heb er zelf nog nooit een gehad. Ja wel een stresskipje die ruimte nodig heeft/kleine kudde en dat heeft ze nu dus gaat goed.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:36

Daar zijn toch ook trailers voor uitgevonden?
Wij gaan op het moment zo'n 2 a 3 keer per week met de trailer weg. Soms naar een binnenbak, maar soms ook naar een goede buitenbak (daar lessen we) of het bos.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:48

Als je wedstijden wil rijden heb je toch een trailer nodig. Dus dan kun je dat ding net zo goed gebruiken om op verplaatsing te gaan trainen. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat. Wij zijn binnen 10 minuten onderweg.

En inderdaad we gaan ook wel eens naar een bak in de buurt. Lekker in een flinke draf er naar toe. En op de terugweg gezellig kletsen dan stappen we het hele stuk, zijn ze goed uitgestapt. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 bezoekers