Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne, SayaJones, Nicole288, Apple, Coby

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:07

mijn pony heeft 24/7 buiten gestaan tot december vorig jaar met dikke winterdeken.
gevolg, echt mager en ingevallen op de spieren op de koop toe..
Hij at 2x daags 6 kg ruwvoer + 4 kg extra als portie voor de nacht, 2x daags 1.5 kilo muesli, 1x daags 3 liter slobber, wortels en brood als extra.. hij bleef afvallen tot hij snachts binnen stond en toen heeft het nog 3.5 maand geduurd voordat hij er enigzins redelijk uitzag.

Nu staat hij van 8.30 tot 17.00 lekker op het land, veel land (zo'n 4 hectare voor 10 paarden).. en snachts op stal.. krijgt 2 per dag een kleine 6 kg ruwvoer en 1 kg basisbrok. En 3x per week wat lekkers als een boterham of een wortel als we gaan rijden. Hij is nu zelfs mollig en staat in een dunne regendeken.

ik heb niets tegen 24/7 buiten.. had het graag gehad.. maar ten eerste mijn pony voor zijn eigen rust, gewoon snachts op stal staan.. en ten tweede, zonder dat stukje rust aan zijn koppie, heb ik een dusdanig dun paard dat er niet tegenaan geniest moet worden of hij waait weg

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:57

die van mij staat alleen snachts op stal met buitenluik open (binnenluik gesloten).
staat op houtkrul of iets dergelijks onderop, flinke hoeveelheid stro erop, bult hooi en wat er eventueel overblijft na de nacht, mengt de boer door het schone stro heen..

stallen zijn net iets kleiner dan voorgeschreven tegenwoordig, ze staan er nu eenmaal al een tijd.. Ik heb een e pony die rustig en schoon op stal is en iedere avond in een schone box komt.. dus die kleine vierkante meter die mist hij gelukkig niet.. Hij is er intens tevreden en ik ben ook niet van plan hem daar nog weg te halen..

de tijd op het land (ook al is die ruim) is voor hem minder belangrijk dan de kwaliteit van het land.. groot stuk land met voldoende gras om te knabbelen en een paar keer een flinke sprint te trekken (met name erin en eruit), is voor zijn welzijn veel beter dan 24/7 op een klein stukje, of met zoveel bochten en hoekjes dat hij niet echt vol kan sprinten als hij dat wil.. kan hij dat niet, dan gaat hij lopen pezen bij de draad of bij het hek.. Nu als ik op stal kom staat hij meestal ergens gewoon midden op te grazen. paar pasjes hier paar pasjes daar, knabbeltje her en der.. maar hij heeft de keuze om te blijven staan of te vliegen.. dat is hier erg belangrijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:11

Pipodipo schreef:
Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

Bedoel je in de zomer of in de winter?

15 uur per dag.. komt het hier af en toe nu wel op neer.. Maar je wilt niet hebben dat 10 paarden over een donker erf scheuren om zo snel mogelijk bij hun brok te komen (of dat de boer in het donker op de wei moet gaan zoeken als er een paard achter zou blijven, staan een paar flinke oudjes tussen).. Dus voor het echt donker is, gaan ze meestal naar binnen..

In de zomer is het afhankelijk van hoe laat de groep aan het hek komt staan.. Daar is het namelijk enorm droog waardoor het met 10 onrustig dralende paarden enorm gaat stoffen en de buren daarvan behoorlijk overlast hebben.. Dus zodra de paarden naar binnen willen, worden ze vrij vlot naar binnen gelaten.

Vraag is dus even hoe je op die grens van 15 uur komt, want t proeft een beetje alsof je dat dus als ophokken ziet.. terwijl met het licht mee naar buiten en binnen prima in orde is.

ZONSOPGANG 08:38 ZONSONDERGANG 16:27
Is dus krap 8 uur buiten, terwijl je de grens bij 9 legt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:01

IncelloAndMe schreef:
Willekes schreef:
Mijn vraag voor de mensen die hun paard veel op stal hebben staan, wat doen jullie eraan of regelen jullie voor je paard, dat deze zo vaak mogelijk de box uit is?

Wat is jullie belevingswereld als je paard zoveel op de box staat en jijzelf bv aan het studeren bent, op het werk zit, of e.d.? * serieuze vraag, houdt het graag onderling vriendelijk.

Er is - in mijn ogen - toch een groot verschil tussen 15u+ op stal staan -aaneengesloten of 15u+ op stal gedurende de hele dag zonder dat hok uit te komen. Dat je in de nacht weinig verschil kan maken, voila. Maar over de dag heen, kan je toch minimaal zorgen dat je paard er meerdere keren uitkomt. Zeker op luxe accommodatie of in combinatie met stalgenoten samen. Een paard 23u achtereen of nog langer op stal houden, nee -O-

> paarden zijn bewegingsdieren, vergeten we dat soms? We verwachten wel dat ze op ''top''sport niveau draaien (al dan niet recreatief), dan mag je er ook als verzorger/eigenaar/baas voor zorgen dat je paard naast het rijden (of what ever) afdoende de stal uitkomt. Liever 2x daags een half u dan 2u en dan weer 22u op stal. Echt? ;( En ja, hier ook Randstad taferelen. Tusen 24 u op de box en 24 u buiten zit een groot grijs gebied.

Hier zie je steeds meer initiatief loskomen van paarden die in elk geval een dagdeel de stal uitkomt, al dan niet aaneensgesloten of buitenzet service=/paddockservice en stapmolen service, wandelservice, etc. Voor degene die alleen of doe-het-zelf staan, vaak onderling valt er nog wel iets te regelen. |Verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de accommodatiehouders, maar ook bij ons eigenaren.

waar komt die grens van 15 uur toch steeds vandaan als 'slecht'.. Of je paard nu snachts 15h op stal staat of overdag, 15 uur is 15 uur. het ligt eraan wat de kwaliteit van de loopruimte in de resterende uren is.. Die van mij staat absoluut 15 uur op stal momenteel.. maar zoals al gezegd, de wereld aan loop en bewegingsruimte gedurende de lichte uren van de dag. In de zomer tijdens een hittegolf wordt t omgedraaid of bij veel vliegen.. dan gaan ze in de schemering naar buiten en bij zonsopkomst weer naar binnen..

mijn paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien als op dit moment.. nu hij niet meer zoveel hoeft te drentelen en snachts zijn rust heeft, met een open luik een een warme bedding.. En nee, hij heeft niets ter verrijking en ik haal hem er s avonds 99% van de tijd ook niet weer uit.. ik rijd overdag lekker recreatief in de bossen.. ik heb ook nog nooit achter mijn paard aan hoeven hollen..

echt, 24/7 op een kleine track met weilanden die nog geen uur per dag opengaan en een schuilstal waarin mijn pony niet warm genoeg kan liggen omdat er een hele kant open is, met blub op meerdere plekken en plassen water die bevriezen (en dan heb je het nog over ruim 100 meter bij 50 meter met 1 andere pony en dagelijks weide onderhoud).. daar wordt mijn paard een armoeig dier van.

niet ieder paard is beter af met heel veel uren buiten.. Ja ik ben het met je eens dat ik het niet prettig vind als paarden 23 uur op box staan en een half uurtje buiten of onder het zadel.. Maar tussen de 5 en 8 uur aaneengesloten op kwalitatief goede ondergrond met ruim voldoende ruimte om goed de benen te strekken, is in mijn ogen beter als sommige postzegels waarbij mensen prediken hoe goed hun paard het wel niet heeft omdat het 24/7 buiten kan staan (maar nog niet eens voldoende om eens een paar honderd meter aan de kletter te gaan zonder in te moeten houden bij bochten en hoeken).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:42

Lieshorses schreef:
Ik dus ook, vandaar dit topic. Ik was benieuwd, maar het valt me eigenlijk tegen hoeveel paarden nog zoveel tijd in de stal doorbrengen.

ik vind het jammer dat je vraagt naar de mening van mensen die hun paarden op stal zet, maar eigenlijk alleen maar reageert op de mensen die hun paarden vooral buiten hebben staan.. niet op het hoe of waarom van het kiezen voor binnen.

Heb je nu daadwerkelijk interesse in het waarom sommige mensen kiezen voor binnen, of hoe ze denken over buiten staan.. of heb je het topic alleen geopend als veroordeling van mensen die paarden 's nachts of 's nachts en een deel van de dag op stal hebben.. volgens jouw definitie staat mijn knollie namelijk opgehokt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:07

Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

Lieshorses schreef:
Om even de aparte reacties van elena en danz te beantwoorden:
Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of paarden (nog steeds) erg veel op stal staan en slechts een paar uur per dag buiten komen, en waarom mensen dat doen. (Geen mogelijkheid tot meer naar buiten, vinden ze zelf prettig, vind paard prettig, etc. etc.) En het verbaast mij gewoon dat er nog zo veel mensen hun dier zoveel in de stal hebben staan.

Of ben ik nu verkeerd bezig? Ik heb niemand veroordeeld of wat dan ook. Heb alleen gepost dat het mij verbaast. Ik heb eerder het idee dat jullie je ineens erg aangevallen voelen.

Waarom aparte reacties.. Je openingspost duidt op interesse in waarom mensen anders beslissen.. ook je post van net, heeft weer een veroordelende ondertoon, het verbaast je immers nog steeds.

terwijl ik serieus antwoord heb gegeven op je vraag (en meerderen met mij). Je stelt zelf een grens van 15 uur.. betekent dus alles wat momenteel met het licht mee buiten gaat en binnenkomt is in jouw ogen opgehokt. Ook heb ik het over kwaliteit van land gehad, dat je soms verder moet kijken dan alleen een frisse neus (hoef die van mij alleen maar z'n neus buiten de deur te steken).. Wat heeft een trackje waarin overal bochten en hoeken zitten, met een kleine paddock met schuilstal, nu voor op mijn situatie.. snachts op stal en overdag 4 hectare droog land, zonder draden die dicht zitten, in een kleine gemengde kudde.

je kunt dan blijven zeggen 24/7 is beter.. maar paarden in situatie 1 kunnen alleen maar 24/7 scharellen en in een klein handgalopje kleine stukjes galoperen en met dit weer houd je je hart vast met de hoeken en bochten.. Die van mij kan in de iets minder dan 7 uur dat hij buiten komt, compleet uit zijn plaat gaan en honderden meters aan eengesloten galoperen als hij dat wil.. mijn paard heeft nog nooit zo mooi in zijn bespiering en vet gezeten.. 24/7 buiten vorig jaar graatmager onder een dikke winterdeken.. nu 7 uur buiten met het licht mee, dunne regendeken is alles dat hij nodig heeft en hij is perfect op gewicht.

ja nu kun je zeggen, maar dat bedoel ik niet met veel op stal staan.. Maar dat schrijf je wel.. Immers je stelt een grens van wat jij nodig vind en dan moet ieder voor zich dus verantwoorden waarom zijn/haar paard met minder uren land toekan als dat jij goed acht voor paarden. Wellicht kun je je nu indenken dat er wellicht veel minder paarden 'opgehokt' staan als dat jij denkt op basis van alleen het aantal uren?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:14

Azmay schreef:
Nu heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan. In de nacht gaan ze "op stal" wat betekend dat ze een stal hebben met uitloop wat allemaal verhard is van zon 200 vierkante meter. Overdag krijgen ze daar nog een lap leem bij om te scharrelen. Paarden zijn moeder en dochter (E maat) en zijn geheel op hun gemak samen.

Ik heb wel de mogelijkheid om 2 vaste stallen te maken van 3,5x4. Wat ik mij afvraag, wat zou voor mij het voordeel hiervan zijn?

Dit is precies waar ik op doel met 'blind staren' TS..
Dit is in de ogen van TS dus perfect, paarden staan lekker buiten 24/7..

En is ook zeer zeker niet verkeerd.. meer dan voldoende scharrelruimte..

Maar is dat nu echt zo heel veel beter dan de situatie waarin die van mij staat.. slechts krap 7 uur buiten.. maar dan wel op een enorm stuk land (met gras door de hele winter heen), een warme stal met dubbele bodembedekking waar hij rustig kan staan, voldoende scharrelruimte heeft en voldoende te scharrelen kwa eten, nadat t hooi op is.

voor beide situaties zijn er types paarden die daar beter op af zijn.. Ik zou het fijn vinden als mensen zich niet stukstaren op 'uren buiten'. maar kijken naar kwaliteit en het individuele dier..

zelfs een paard dat 22/7 op stal staat, kan glanzend in het vel, prima in bespiering en helemaal happy zijn en alleen maar in een hoekje van de paddock staan klumen met een maat als de boxen gedaan worden.. Een eigenaar die dagelijks aanwezig is, zijn paard iedere dag beweging geeft, z'n natje z'n droogje en moe maar voldaan weer op stal zet.. Je kunt wel land willen maar er is in de wijde omtrek geen postzegel droge grond te vinden, alleen maar verhard of paddocks, waar je paard in z'n hoekje staat. met in de box ruim voldoende ruwvoer, een bal waarmee gekloot wordt en contact met de buren. Ook zo'n paard kan zich helemaal prima voelen..

Vind ik dat van buitenaf een prettig gezicht.. Nee, want ik zie alleen maar een paard dat twee uurtjes uit zijn box komt.. Kan ik daarop een oordeel vellen. Nee, want ik weet niet wat voor kwaliteit hij verder krijgt. ik zal dus nooit zomaar een oordeel vellen over zo'n situatie laat staan mij 'te verbazen over het feit dat iemand dat zijn paard 'aandoet'.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:32

Azmay schreef:
Ik voer onbeperkt uit slowfeeders en zou dat ook niet aanpassen, voor die 10 minuten dat ze "krachtvoer" eten (wat ze nu gewoon naast elkaar doen) is het voor mij ook niet nodig. Maar voor een ander kan dat vast een prima oplossing zijn :j

elenaMM77, wat zou een stal dan in jouw mening verbeteren aan mijn situatie?
Ik heb ook nog wel een wei, maar die lopen ze nu met elke stap kapot dus daar kunnen ze niet op.

Azmay.. ik had het ook tegen TS.. voor jouw paarden is dat de beste situatie, die jij ze kunt geven.. Het meest ideale zou zijn een groot droog land, met natuurlijke voederplekken en waterplekken en schuilplekken, waar ze hun benen voluit kunnen strekken en dan ook nog paarden die daar happy mee zijn en goed tegen kunnen..

wat ik TS probeer duidelijk te maken is dat dat wat jij biedt, niet persee beter hoeft te zijn dan wat ik biedt.. waar ze zich zo vreselijk over blijft verbazen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:45

Lieshorses schreef:

zoals ik aangaf, zo kom je over.
Waarom hang je anders de grens van 15 uur eraan, of uberhaupt een grens.. want hoe kun je van buitenaf beoordelen of verbazen over het binnen staan van paarden? want daglicht momenteel waarmee je logischerwijs mee binnen en buiten zet, is momenteel langer dan 15 uur op stal... waar jij je over verbaasd.. Dus alleen 24/7 met schuilstal blijft over dan, waar je je niet over verbaast?

Later verander je dat naar 20-23 uur, wat je erg vind (maar dus nog steeds verbaasd over meer dan 15 op stal)..

maar buiten dat dan, want je zal dat aantal uur uit de lucht hebben gegrepen en niet nagedacht hebben over het aantal uren goede daglicht momenteel.

nogmaals.. wat is dan erger.. 20 uur op stal met 3 uur kwaliteit van de box af..
of 24 uur in de drek of weiland vol plassen maar ruimte hebben om te scharrelen en 9m2 droge ondergrond in een schuilstal, met als gevolg bijvoorbeeld mok.. of zoals in mijn geval een magere pony?
of 10 uur op stal, 14 uur buiten op een kleine paddock, of een weitje ter grote van een kleine rijbak

als ik geen andere keuze had dan 24/7 buiten met klein beetje ruimte, bij of 22/7 binnen (in sommige delen van het land is dat idd je keuze).. dan moet ik om het welzijn van mijn pony denken en gaat hij dus 22/7 naar binnen. Maar dat zou jij dan dus heel erg vinden.

je geeft zelf aan niet te veroordelen, maar je gaat niet inhoudelijk op mijn opmerkingen in.. je kijkt nog steeds aan of je een paard buiten of binnen ziet staan en spreekt verbazing uit over de uren.. ik vraag je om daar voorbij te kijken.. maar daar ga je niet op in

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:56

piendumaitre schreef:
Paard is een gewoonte dier. Gaat hij na paar uur naar binnen dan zal hij normaliter zich aanbieden en niet blij zijn in het begin als hij 24 uur buiten moetje zijn, als het weer niet goed is.
Daarnaast heb je paarden die enorm "menselijk " haast geworden zijn en die ander stal management vragen als die vieze boenders van ons. Maar met die van ons ga je dan ook weer niet op wedstrijd. Dus er spelen zoveel factoren mee.

lol dat dacht ik dus ook.. dus ik heb hem ruim voor de zomer verhuist naar een plek waar hij 24/7 naar buiten ging, met z'n beste dinnetje samen.. In december moest ik hem naar binnen halen.. Was dus niet omdat hij perse naar binnen wilde, maar omdat het gewoon echt niet ging.. Hij was zelf prima happy met buiten staan. wel met je eens dat 'naar binnen willen s avonds' geen echte goede graadmeter was.. dat was hoe hard hij achteruit ging.

deze foto was uit maart, toen was hij alweer wat aangekomen.. maar hij heeft echt lang nodig gehad om weer goed te herstellen (modder en nat tellen niet mee.. hij had die dag zonder deken gestaan gevolgd door regen en weer zon.. natuurlijk moest hij voor hij een uurtje voor de foto gekiekt werd)

Afbeelding

en dit was afgelopen juni, slechte foto. (waarbij ze daar nog steeds slechts van 9.30 tot 17.00 buiten stonden zonder echt gras.. dit is niet z'n weide, maar een grasland waar we ze af en toe even lieten grazen een half uurtje).

Afbeelding

voor hem dus echt om zijn gezondheid..

inmiddels heeft hij zelfs een heeeeeeel klein buikje

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:09

Lieshorses schreef:
Ik zal dan beginnen met dat ik mij niet heb verbaast om minstens 15 uur maar dat ik het simpelweg mij zelf afvroeg. Dan bouwen er reacties op van mensen die hun dier 20 tot 23 uur per dag op stal hebben staan en dan ga ik mijzelf zeker verbazen ja. Er blijft geen 24/7 met schuilstal over. Vraag me af hoe je daar bij komt?
Ik snap ook niet zo goed waarom je mijn mening telkens zo zwart wit moet schetsen, alsof er niks anders bestaat dan 23 uur op stal óf 24/7 buiten. Er zijn nog tussenwegen. Het hoeft niet óf in de drek met mok te zijn óf 3 uur 'kwaliteit' zoals je dat zegt.

Maar ik heb nu al langer het idee dat je zelf denkt te bepalen wat mijn mening is en hoe ik hier over denk. Knap.

Die 24/7 schuilstal blijft over als je meer dan 15 momenteel zou buitenstaan (de grens die je in je topic noemde) immers van 8-17 buiten is maar 9 uur 24-9 =15.. beide tijdstippen is het momenteel donker.. Vandaar dat ik dus zeg.. meer dan 15 uur buiten op dit moment, is in de praktijk 24/7 buiten. Er zijn maar weinig pensionhouders die in het duister de dieren naar binnen of buiten zetten..

Ik zeg ook dat er genoeg tussenwegen zijn.. Maar ik verbaas mij er dus over dat je je meer verbaast over het aantal uren dat paarden buiten staan, dan over de kwaliteit van de uren dat ze buiten staan. Immers iemand die hier gewoon zou zeggen, mijn paarden staan 16 uur buiten per dag.. is in het kader van het topic dus eigenlijk 'goed bezig'. terwijl de omstandigheden slecht kunnen zijn, of het paard in erbarmelijke staat kan zijn..

ik voel mij persoonlijk niet aangevallen, mijn paard staat 7 uur per dag buiten.. en dat valt slechts binnen het openingpost verhaal.. maar ik verbaas mij er wel over dat weinig uren buiten verbazingwekkend is.. terwijl de omstandigheden onbekend zijn.. De mensen die hier hun paarden maar een paar uurtjes buiten hebben, geven daar ook een reden bij.. Maar daar ga je dan verder niet op in..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:21

piendumaitre schreef:
Elena is hij zo afgevallen doordat hij altijd buiten stond? Want hij ziet er toch uit :oo

V.b.: Onze paarden mochten in oktober op een volle wei. Dit om te voorkomen dat ze eikels gingen eten. 'Nachts de hooiruif open (zelfde reden). Tot mijn verbazing waren ze helemaal niet blij. Elke dag gaven ze aan dat ze linksaf wilden (hun normale kale!! wei, 1,5 HA) en niet rechtsaf naar de volle wei 2,5 HA (waar we van hooien één keer per jaar en waar de paarden zelden of nooit op staan). Soms moest ik echt praten als brugman om ze te overtuigen dat we toch echt naar de volle wei gingen. In onze mensen ogen is dit een vooruitgang, maar de paarden gaan voor de gewoonte (denk ik). Na paar weken was de normale wei weer wat bijgekomen en werd de hooi wei wat leger, dus ze toen over gezet (tot hun grote vreugde) zodat we weer hooi kunnen sparen.

Ja, en was echt nog veel erger.. ik propte er per dag meer dan 18 kilo ruwvoer in over drie rondes verspreid (had een zelf grote baal ingekocht), 1.5 kilo muesli 2x daags en een dikke 3-5 liter slobber met extra olie.. bloed laten prikken op tekorten maar niets.. dierenarts vond m zelfs niet 'te mager'.. stelde doodleuk dat het wel nooit een vetklep zou worden.. En dat laatste is ook zo.. Dit was puur door het buitenstaan en mede doordat het land niet 'groot' was.. was een stuk weide van een dikke 150 bij 40 meter, om het land goed te houden, in drie brokken verdeeld plus een stuk waarop de schuilstal stond (30 bij 40 meter ongeveer). Juist eigenlijk omdat hij zijn benen er niet voldoende op kon strekken kreeg hij ook nog eens extra bewegingsdrang..

nu staat hij bij een boer... ze vliegen in volle galop tot achter in het land s ochtends (en af en toe tussen door hun gekke momenten waarbij ze flink aan de kletter gaan).. en grazen gedurende dag meer naar voren toe. de kudde staat wijd verspreid eigenlijk weinig klitvorming.. en s avonds staat het hele spul klaar bij het hek om naar binnen te komen. Hij ziet er nu zelfs mollig uit (zal morgen wel even een foto nemen, heb geen recente).

Ik kon toen wel janken om alle comentaren die ik kreeg. Iedere keer weer dacht men dat ik mijn dier niet voldoende voerde (lachen, want het was een pensionstal met voer inclusief.. dus hij kreeg sowieso zijn normale pensionportie).. Gelukkig begonnen mensen voor mij in de bres te springen en anderen te informeren. Want vaak begint het praatje achter je rug om.. 'heb je die pony niet gezien.. pfff'.. Maar dan werd er gelukkig duidelijk gemaakt dat hij als een bootwerker vrat, meer dan menig groot paard daar. En dan nog stonden ze af en toe op je vingers mee te kijken omdat ze t niet geloofden :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-12-17 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:27

Lieshorses schreef:
Dan gooi je hem een uurtje later in de wei, ook goed. Dit bedoel ik met dat zwart wit schetsen. Als je paard van 8-17 naar buiten gaat is het hetzelfde als 24/7 naar buiten. Nonsens.
Ik zeg ook niet dat je goed bezig bent als je je paard 16 uur per dag naar buiten gooit onder slechte omstandigheden. Waarom dat extreme gedoe? :') Het enige wat ik zeg is dat ik het persoonlijk te weinig vind om een paard 3 uur per dag zijn benen te laten strekken. Zal ik jou van 08:00 tot 05:00 in mijn badkamer zetten en je dan die overige 3 uur naar buiten laten gaan?
Ik heb je ook niet over tussenwegen gehoord.

Overigens, ik heb aan degene die geen keuze hebben ook een reactie gegeven. Moet je even goed het topic doorlezen.

ik stel het zwart wit en extreem, omdat je dat zelf immers ook doet, precies andersom. en dat probeer ik je duidelijk te maken.

Citaat:
Het enige wat ik zeg is dat ik het persoonlijk te weinig vind om een paard 3 uur per dag zijn benen te laten strekken. Zal ik jou van 08:00 tot 05:00 in mijn badkamer zetten en je dan die overige 3 uur naar buiten laten gaan?

er zijn genoeg situaties waarin dit een veel betere optie is dan het alternatief, waarbij ze meer uren per dag buiten komen. En er zijn paarden die het er goed op doen, niet ideaal absoluut niet.. maar je weet niet of het alternatief misschien nog slechter is. En je weet ook niet wat de kwaliteit van beweging is die ze wel krijgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:07

Moos99 schreef:
Paarden zijn paarden, die zijn echt wat harder dan een regen buitje. Natuurlijk zie je wel dat paarden worden geschoren en een dunne vacht hebben, en zoveel binnen worden gehouden in de winter dat ze helemaal geen weerstand opbouwen tegen wat kou en niets gewend zijn. Ik geloof dus sterk dat de paarden die bij ieder regen buitje meteen naar binnen willen niet hun hele leven al veel buiten gewend zijn. Een paard is van nature bestendig tegen alle weersomstandigheden mits zij de mogelijkheid hebben uit de wind of regen te staan (in het wild zoeken ze ook beschutting). Een deken kan daarin ook wonderen doen als het paard zo ver sport is gefokt.

niet ieder ras is winterhard of geboren in zo'n nat land als het onze..
Ja, dit argument is krachtig.. Als het dier gehouden wordt in een gelijk klimaat als waar het ras vandaan komt en in een gebied dat dusdanig gevarieerd en natuurlijk is, dat ze ook volledig natuurlijk wild gedrag kunnen vertonen.. betekent dat als de vrieswind vol in de schuilstal staat zouden ze in de natuur verder trekken naar een plek waar ze wel warmer kunnen staan.. bijna geen enkel stuk land in Nederland is van dusdanige kwaliteit dat ze volledig zo kunnen functioneren als in de natuur.. betekent dus dat de minder winterharde rassen het hier zwaar kunnen hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:54

Moos99 schreef:
Maar zou je een voorbeeld kunnen geven welke rassen dan bijvoorbeeld?

Als ik bijvoorbeeld denk aan rassen die veel voorkomen in NL maar uit warme landen komen denk ik aan Lusitano's, PRE's etc. Dit zijn naar mijn ervaring paarden die niet meer last hebben van kou dan bijvoorbeeld dan KWPN'ers. Wat ik wel duidelijk zie is dat mijn IJslanders echt heel hard zijn, en daar is zeker een verschil in te merken met een NRPS die bij ons staat die altijd in pension heeft gestaan. Ik hou de NRPS extra in de gaten, ze heeft een dunnere vacht. Ik let dus goed op of ze niet teveel rilt of er unhappy uit ziet. Zij gaat iets meer binnen staan, ik zie haar veel meer eten dan de rest (extra energie).

Ik zie dus de link van rassen uit andere landen en kou dus niet zo, maar je hebt wel gelijk dat in NL de omstandigheden nooit zo goed kunnen worden nagebootst dat het altijd haalbaar is.

Lusitano, Pre.. spanje kent met name in het binnenland zeer koude winters, deze zullen dus zeker wel winterhard zijn..

Ik zie om mij heen zie is dat paarden/pony's die hoog in arabisch bloed zitten, minder goed overweg kunnen met de kou.. dat wil niet zeggen dat iedere arabier niet winterhard is (of winterhard te maken is, maar het valt mij wel op). sluit ook aan op mijn eigen pony, weinig eigen lichaamsvet, bewegelijk en weinig wintervacht kwekend. zelfs onder alleen maar een regendeken (dag en nacht), heeft hij nu wel eindelijk een beetje vet op zijn lijf (omdat hij tijdens de donkere uren binnen staat), maar zijn wintervacht is nauwelijks wintervacht te noemen.. wel een groot verschil ten opzichte van zijn zomervacht, maar niet in verhouding tot andere paarden en pony's om hem heen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:01

Zuchini schreef:
Lizzyy schreef:
Ik begin het wel een beetje vervelend te vinden dat er mensen reageren met "mijn paard staat 24/7 buiten, staat wel lang buiten". Daar gaat dit topic NIET over!! Kan daar niet voor getemd worden?

Ik heb idd getemd.er wordt gevraagd naar ervaringen over binnen stallen.

dat is niet helemaal correct.. in de openingspost wordt de grens gelegd op meer dan 15 uur binnen staan.
De meesten die niet 24/7 buiten staan, staan momenteel meer dan 15 uur per dag op stal.. ook al staan ze 'lang' buiten.. ze vallen dus wel degelijk binnen het kader van dit topic. plus er wordt gevraagd hoe die mensen dan kijken naar 24/7 buiten staan.. Waarop mensen die 24/7 buiten staan dus in mijn ogen mogen reageren.. Immers, zonder de mening of zienswijze van die mensen slaat een topic als dit natuurlijk heel snel dood.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:55

danzzz schreef:

wat ik weet van die contrijen is dat alle warmbloedige dieren de hoger gelegen plekken opzoeken tijdens de koude momenten van de dag..
de link die je stuurde geeft een niet bestaande pagina, kan dus niet nalezen wat je bedoelt..

valt mij verder gewoon op bij de paarden met hoger percentage arabisch bloed dat die kouwelijker zijn in de winter en minder winterhard.

die van mij is kruising volbloed (weet niet in hoeverre pa natuurlijk was doorgefokt), en ik heb het altijd aan het hoge percentage arabisch geweten, te meer omdat dat overeen kwam mijn ervaring met andere paarden met hoger percentage..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:00

danzzz schreef:
Mizora schreef:
Waar Arabieren oorspronkelijk vandaan komen is het een hele droge kou, geen sneeuw, vaak weinig wind en dus niet langdurig koud. In Nederland waait het vaak stevig, vaak is het rond het vriespunt met daar dus nattigheid bij waardoor je een heel ander soort isolatie nodig hebt dan een stilstaande vrieskou. Als het eenmaal onder nul blijft en niet te hard waait, zie je vaak dat best een hoop paarden wel weer redelijk tegen de kou kunnen, hoewel ze wel veel harder stoken. Ze kregen in dat soort landen ook vaak granen met (dierlijk) vet te eten. Gewoon om ze op gewicht te houden.

Ik heb van de week ergens een onderzoek van pavo gelezen over wat ijslanders op ijsland gevoerd werden. En wat bleek daaruit? Ze krijgen veel energierijker voer dan in Nederland te eten, zowel 's zomers (voedingsrijk gras) als 's winters (voedingsrijk voordroog), maar ze moeten zo hard stoken om zichzelf warm te houden dat ze alsnog slank de winter uit komen. Of er krachtvoer bijgevoerd werd gemiddeld gesproken herinner ik me niet.

is zeker waar, hier is het een hele andere kou! Hier is het guur, dat is het daar niet. Bedankt voor de toelichting

hier ook thx.. nooit daaraan gedacht inderdaad.. wist wel van de koude nachten.. maar nooit gedacht dat het een verschillende koude is. weer wat bijgeleerd.

elenaMM77

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:00

ik vraag mij ook af hoe mensen het doen die dus in drassiger gebied wonen als de vorst diep in de grond slaat en je dus een mijnenveld krijgt rondom de stalingang/weideingang/voeder/waterplek.

met name dus de kleinere vochtigere landjes.. want dan kun je rondom de stal wel betegelen, maar zijn jullie niet ontzettend benauwd voor de pezen van je paard als ze over het mijnenveld van stijf bevroren hoefafdrukken moeten lopen.. nu valt dat op dit moment mee denk ik, omdat het niet zwaar geregend heeft voor de vorst.. maar vorig jaar (wij zaten nog op een redelijk droog stuk land), was het zelfs bij ons helemaal mis.. direct de paarden ook verhuisd/naar binnen gehaald.. een verkeerde stap zou verdriet kunnen brengen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:18

damian23 schreef:
elenaMM77 schreef:
ik vraag mij ook af hoe mensen het doen die dus in drassiger gebied wonen als de vorst diep in de grond slaat en je dus een mijnenveld krijgt rondom de stalingang/weideingang/voeder/waterplek.

Dat is dus een grote uitdaging!! Het land (oude zeeklei) is hier in de winter niet te gebruiken. Dat staat nu zelfs deels onder water en je kan er bijna op schaatsen.
Je moet dus voor een goed gedraineerde paddock zorgen (drainage, puin, stierenzand en all weather tuft) zodat ze in de natte maanden toch naar buiten kunnen.

maar dan staan ze dus op paddock.. dat is voor de mensen die hun paarden 'kort' buiten hebben staan prima denk ik.. maar als ze er meer dan 15 uur per dag op zouden staan, dan trappen ze ook zon paddock aan gort toch? dan heb je ook daar het probleem dat er diepe bevroren afdrukken ontstaan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:48

Heleennn schreef:
xApple schreef:
Haha hij kijkt ook echt zo naar buiten; Uhh nee :n

Zo trof ik ze vanmorgen aan;
(Wij wonen trouwens ook op kleigrond. Het kan dus wel ;) )

[ [url=m/AFeXPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onder een afdak kan alles natuurlijk. Dan ben ik benieuwd hoe jouw weides er uitzien nu, want dat was bij ons toch echt niet haalbaar!

bij ons staat ook een schuilstalletje ( voor de zon in de zomer, of waar ze in kunnen gaan staan bij regen/wind.. genoeg voor 3 van de 10 ongeveer).. De ruimte rondom de schuilstal is hier nog droog ook stampt en stuitert de hele ploeg van 10 er s ochtends en s avonds met grofgeweld omheen (zeker als ze klaar zijn om naar binnen te gaan maar de boer nog niet.. dan is het af en toe een gestuiter van jewelste, want de hyrarchy is duidelijk en bij het hek moet het altijd nog even benadrukt worden).. alleen de 3 vierkante meter direct rondom het hek zijn drekkig. het middenstuk van het erf is drekkig (daar drentelt alles rond, waarbij ze een paar keer van box wisselen tot alles is ingesloten). En de doorgang van wei naar wei is wat zompig (maar niet nat).. rest is droog.. zomerland staan ze nu niet veel op, blijkbaar hebben ze dat wel zo'n beetje gezien.. En het winterland is een goed omgeploegd en ingezaaid (begin oktober) maisveld.. paarden hebben daar sinds midden november toegang toe, wat het totale stuk meer dan verdriedubbeld (dusdanig groot dat de paarden er in alle jaren slechts 1x uitgebroken zijn, staat geeneens stroom op het enkele lint die ze binnen de wei houdt.)
Op grotendeels zandgrond. zou prima geschikt zijn voor 24/7 in principe..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:26

finnens schreef:
danzzz schreef:
Gisteren hebben bij ons de paarden stil gestaan omdat de omstandigheden te slecht waren en er niks overdekt is, er viel gewoon teveel sneeuw in een te korte tijd. Ik moet ook zeggen dat ik mensen die hun paarden in het weer gisteren zonder schuilstal buiten hadden staan in mijn ogen echt geen dier waardig zijn.

Wat een onzin, vind ik. De paarden die het gewend zijn soms buiten te staan kunnen daar prima tegen. Mijn paard had de keuze om in de schuilstal te staan, maar stond midden in het land in de sneeuw te graven. Ben er best een tijd geweest. Van even buiten spelen, zonder schuilstal, terwijl het sneeuwt gaan ze heus niet dood. Mits ze een goeie vacht en/of deken hebben.

maar hij had dus de keuze en dat is het hele punt toch?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:55

Gini schreef:
Een paard 24u binnen houden omdat er sneeuw valt, vind ik nou ook niet echt naar de behoefte van het paard kijken. Dat is meer omdat je als mens zelf niet in sneeuwbuien naar buiten wilt om paarden buiten en binnen te zetten of omdat je infrastructuur niet adequaat genoeg is.
Dagelijks even, al is het een uurtje, de benen kunnen strekken vind ik toch wel het absolute minimum.

als je infrastructuur (neem aan, erf/paddock/weide) niet goed genoeg is om het paard veilig overheen te zetten/buiten te zetten.. dan is het toch zeker in het belang van het paard om m niet naar buiten te zetten? idem als je bij wijze van spreken een complete ijsvloer op je erf hebt..

het is dan wel in het belang van het paard om het asap op te lossen in orde te maken zodat het niet weer voorkomt.. maar de behoefte van het paard is echt niet op dat moment met gevaar voor benen en leven de tocht naar de weide te maken toch?

wel met je eens dat sneeuwval an sich geen reden zou moeten zijn om je paard tegen het ritme in binnen te houden waar het anders buiten zou staan. tenzij er medisch een reden is om hem vanwege kou en neerslag binnen te houden.

elenaMM77

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:59

klopt smurfie, maar paarden die van stal komen willen nog wel eens fris zijn s ochtends en pas te laat opmerken dat ze wellicht hun poten iets handiger hadden moeten neerzetten.. hoeveel 'ongeluk' filmpjes zie je wel niet op youtube.. dat zijn niet de paarden die 24/7 buiten staan.. maar die s ochtends even hun gekke moment hebben als ze van stal komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:10

smurffie schreef:
Mijn paarden staan ook de nachten op stal. Nu zelfs wat langer dan normaal. Maar degene met ijzers gingen mega rustig naar buiten om vervolgens op de paddock helemaal los te gaan. Nogmaals.. paarden passen echt wel op. Tenzij je ze op ijs laat lopen. Maar die sneeuw is niet zo'n probleem.

met gewone sneeuwval, ben ik het ook zeer zeker met je eens.. tenzij de logistiek het gevaarlijk maakt om je paard in de wei te krijgen.. bijvoorbeeld door aangevroren sneeuw.. of dun laagje sneeuw op ijs, of ijsvloer.. dan wil ik toch echt dat hij bloedvoorzichtig aan de hand geleid wordt (zonodig ga ik het zelf doen), of hij blijft maar een dagje binnen.. zijn buurman is over de dertig met een aardige beenwond op dit moment.. dus die zou op zo'n dag ook binnenblijven, staat hij niet alleen.. Die van mij stuift namelijk wel zijn box uit :'), wacht dan bij het hek en vliegt dan in rengalop tot achter in de wei.. soms denk ik wel eens dat hij niet zo heel veel waarde hecht aan zijn onderstel :')