Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:03

Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

Bedoel je in de zomer of in de winter?


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:24

Willekes schreef:
Mijn vraag voor de mensen die hun paard veel op stal hebben staan, wat doen jullie eraan of regelen jullie voor je paard, dat deze zo vaak mogelijk de box uit is?

Die van mij is heel makkelijk en een enorme allemansvriend en daardoor populair bij stalgenootjes om buiten te zetten als gezelschap. Handig toch? Hij staat ook graag op stal hoor, lekker met een berg hooi en af en toe een dutje.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:50

pien_2010 schreef:
Wat ik daarmee wil schrijven is dat het vaak niet zwart of wit is en dus afhankelijk van de situatie.

Precies, het is eigenlijk nooit zwart of wit, maar grijs in vele gedaanten. In principe hoeft niemand over andermans situatie te oordelen. De een vindt op stal zielig en iemand anders vindt bepaalde buitensituaties juist weer tenenkrommend. Zo heeft iedereen wel een eigen voorkeur en daar hoeft iemand anders geen waardeoordeel over te geven.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:22

anjali schreef:
Op mijn pensionstalling kan alles,24\7 buiten,of s'nachts op stal,net wat je wilt.Met stal is duurder dan zonder stal,en dat is dan de reden dat er soms voor 24\7 buiten wordt gekozen,omdat dat gewoon veel goedkoper is.In de zomer is dat dan ook wel leuk,maar met dit weer is het voor de luxere types toch niet zo geschikt.Ieder paard is anders,je kunt ze niet allemaal op dezelfde manier verzorgen.

Kijk en daar staat dus een factor die maar al te graag verzwegen wordt. Als je het mij vraagt zijn er hordes mensen die hun paard ergens op een landje hebben omdat dat het enige is wat ze kunnen betalen. Logisch ook wel hoor, want pensionstallen met goede verzorging zijn nu eenmaal erg duur en niet iedereen kan zoveel geld missen elke maand. Daar zouden mensen best eens wat eerlijker over mogen zijn. Het geeft natuurlijk niks, zolang die manier van leven bij het paard en het gebruiksdoel past.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:31

Moos99 schreef:
Ik geloof ook niet dat het "buiten" staan hetgene is waar je een paard gelukkig mee maakt, ik denk dat de gemaakte luxe van de mens om binnen te kunnen staan heel fijn is voor een paard! In het wild moeten ze zoeken naar schuilplekken die lang niet altijd kunnen zorgen voor complete droogte en windvrij rusten. De key zit hem in een KEUZE geven aan de paarden. Een paard wil kunnen gaan en staan waar hij wilt, het is geen dier die opgesloten hoort te zijn. Ik verkondig mijn mening niet snel als feit, maar ik vind het een feit dat paarden 20+ uur op stal staan, geen leven hebben.

Interessante uitspraak, maar ik vraag me serieus af of je de keuze aan het paard moet laten als enige juiste insteek. Waarom zou een paard moeten kiezen? Van nature zijn paarden volgers die vrij klasseloos doen wat de leider aangeeft. Je ziet in kuddes vrij weinig discussie over wat de beste keuze zou zijn en paarden leggen zich er zonder commentaar bij neer. Afgezien daarvan is een paard helemaal niet in staat om een afweging te maken tussen twee dingen tenzij hem dat aangeleerd is (als kunstje). Een paard kan niet nadenken over iets dat niet op dat moment in zijn belevingswereld is. Oftewel, een paard dat op stal staat kan niet fantaseren over zijn weiland en andersom ook niet. Gewoontes en signalen uit de omgeving sturen een paard, niet zijn gedachten. Overwogen keuzes maken is naar mijn idee te hoog gegrepen voor een paard.


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:36

Lisa, hoe staat jouw paard er momenteel bij? Heeft het bij jullie ook zo gesneeuwd en kunnen ze nog buiten?

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:31

Thanks Lisa_WB, lekker dat ze weer naar buiten konden vandaag.

LIeshorses, hoe staat jouw paard er momenteel bij??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, Googlebot, N_B_N, RobinSputnik en 36 bezoekers