Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Shaggy09

Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 17:43

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

JM :#

Shaggy09

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 17:49

Vandaar dat ik 'en of' ik vraag me af of zij dat hebben. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 17:50

En heb jij dan geen keuze of kies je hier zelf bewust voor?

danzzz schreef:
20 upd op stal, niks tegen 24/7 buiten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 17:59

xyzutu, ik snap dat volkomen hoor. Had hetzelfde gedaan. Mijn paardjes stonden altijd 24/7 buiten. Had de mogelijkheid tot dichte vaste stal wel fijn gevonden maar heb wel liever 24/7 buiten dan 20 uur per dag in een hokje om zo maar even te zeggen. Paardjes hadden wel een schuilstal natuurlijk.

Ik vraag me af danzzz, waarom zou je ze dan niet meer buiten laten als je de mogelijkheid ervoor zou hebben? :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 18:04

Maar hoe zit het dan met rennen/paard kunnen zijn?

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:
Ik vraag me af danzzz, waarom zou je ze dan niet meer buiten laten als je de mogelijkheid ervoor zou hebben? :)

omdat ik dat niet wil, en omdat de paarden daar ook geen behoefte aan hebben. Ze doen het goed zoals het gaat, zijn vrolijk, sociaal, werken hard. Ik zie er de meerwaarde niet van in.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 19:07

Maar voor degene die ze echt 20 of zelfs 22 uur gestalt hebben, vinden jullie dat niet te ver gaan dan? Dat is echt bijna dag en nacht in een hokje

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 20:49

Daar heb je zeker gelijk in. Dat is al een stuk diervriendelijker dan 20 uur achter elkaar in de stal. Alleen dan doe je ze 3 x 1,5 uur naar buiten ofzo? Of hoe deel jij dat in

Heleennn schreef:
Lieshorses schreef:
Maar voor degene die ze echt 20 of zelfs 22 uur gestalt hebben, vinden jullie dat niet te ver gaan dan? Dat is echt bijna dag en nacht in een hokje

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je dat dan gaat indelen. Als ze echt van 20u 's avonds tot de volgende avond 16u op stal stil staan is dat niet handig nee. Maar hier staan ze ook vaak 20 uur op stal maar dan wordt er wel voor gezorgd dat ze 's morgens, 's middags, 's namiddags en 's avonds altijd buiten gaan. Dat is voor een paard toch een heel andere beleving dan echt die 20 uur na mekaar opgehokt staan. En ook hoe dat hokje er dan uitziet geeft een verschil. Een donkere stal tussen vier muren, geen sociaal contact, 1 keertje hooi, onvoldoende stro, etc... Of (zoals bij ons het geval is) een buitenstal, tralies naar de buurman, de hele dag met hun koppie in de frisse wind, drie keer ruime porties hooi, royale portie stro om wat te scharrelen tussen voerbeurten en trainingen/vrij uurtjes paddock door en over het algemeen een goede verluchte ruime box. Ik kan me voorstellen dat paarden die daadwerkelijk die 20u na mekaar op stal staan toch ook gezondheidsproblemen krijgen. Zolang de hoeven niet uitkrabben geeft toch dikke plakken mest en op zijn beurt weer rotstraal... Om nog maar te zwijgen over de impact die het heeft op de bloedsomloop en de gewrichten/spieren. Het is niet zo moeilijk bij ons om een beurtrol op te stellen met stalgenootjes zodat alle paarden voldoende buiten kunnen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 13:12

Ik dus ook, vandaar dit topic. Ik was benieuwd, maar het valt me eigenlijk tegen hoeveel paarden nog zoveel tijd in de stal doorbrengen.

Myrth97 schreef:
Jee ik schrik toch wel van een hoop reactie zeg. Ik dacht echt dat het ‘opgehokt’ staan iets ouds was :oo

Ik weet niet anders dan dat ze ‘s zomers 24/7 naar buiten gaan. ‘S winters haal ik ze ‘s nachts naar binnen, omdat ze allebei platslapers zijn en ik heb geen mogelijkheid tot schuilstal. Heel af en toe moeten ze binnen blijven, omdat het te nat is. Dan kom ik alrijd nog heel vroeg naar stal om ze iig nog even in de wei of bak te zetten, al is het maar een uurtje (meestal rond de 4 uur dan, en dan kom ik de volgende dag nog vroeger, zodat ze op tijd naar buiten kunnen).

Ik denk dat ze hier in de winter minimaal 8 uur buitenstaan. Dat is voor mij ook echt het minimale!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 13:56

Om even de aparte reacties van elena en danz te beantwoorden:
Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of paarden (nog steeds) erg veel op stal staan en slechts een paar uur per dag buiten komen, en waarom mensen dat doen. (Geen mogelijkheid tot meer naar buiten, vinden ze zelf prettig, vind paard prettig, etc. etc.) En het verbaast mij gewoon dat er nog zo veel mensen hun dier zoveel in de stal hebben staan.

Of ben ik nu verkeerd bezig? Ik heb niemand veroordeeld of wat dan ook. Heb alleen gepost dat het mij verbaast. Ik heb eerder het idee dat jullie je ineens erg aangevallen voelen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 14:20

Beide dingen niet gezegd, in de OP vraag ik wie er meer dan 15 uur per dag stalt en later geef ik aan dat ik het erg veel vind als een paard 20 tot 23 uur per dag op stal staat. Heb ook nooit gezegd dat 24/7 per sé beter is.
Daarnaast geef ik mijn mening en vraag ik om anderen, als je dat als veroordelen ziet is Bokt niet echt een geschikt fora voor je denk ik..

elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

Lieshorses schreef:
Om even de aparte reacties van elena en danz te beantwoorden:
Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of paarden (nog steeds) erg veel op stal staan en slechts een paar uur per dag buiten komen, en waarom mensen dat doen. (Geen mogelijkheid tot meer naar buiten, vinden ze zelf prettig, vind paard prettig, etc. etc.) En het verbaast mij gewoon dat er nog zo veel mensen hun dier zoveel in de stal hebben staan.

Of ben ik nu verkeerd bezig? Ik heb niemand veroordeeld of wat dan ook. Heb alleen gepost dat het mij verbaast. Ik heb eerder het idee dat jullie je ineens erg aangevallen voelen.

Waarom aparte reacties.. Je openingspost duidt op interesse in waarom mensen anders beslissen.. ook je post van net, heeft weer een veroordelende ondertoon, het verbaast je immers nog steeds.

terwijl ik serieus antwoord heb gegeven op je vraag (en meerderen met mij). Je stelt zelf een grens van 15 uur.. betekent dus alles wat momenteel met het licht mee buiten gaat en binnenkomt is in jouw ogen opgehokt. Ook heb ik het over kwaliteit van land gehad, dat je soms verder moet kijken dan alleen een frisse neus (hoef die van mij alleen maar z'n neus buiten de deur te steken).. Wat heeft een trackje waarin overal bochten en hoeken zitten, met een kleine paddock met schuilstal, nu voor op mijn situatie.. snachts op stal en overdag 4 hectare droog land, zonder draden die dicht zitten, in een kleine gemengde kudde.

je kunt dan blijven zeggen 24/7 is beter.. maar paarden in situatie 1 kunnen alleen maar 24/7 scharellen en in een klein handgalopje kleine stukjes galoperen en met dit weer houd je je hart vast met de hoeken en bochten.. Die van mij kan in de iets minder dan 7 uur dat hij buiten komt, compleet uit zijn plaat gaan en honderden meters aan eengesloten galoperen als hij dat wil.. mijn paard heeft nog nooit zo mooi in zijn bespiering en vet gezeten.. 24/7 buiten vorig jaar graatmager onder een dikke winterdeken.. nu 7 uur buiten met het licht mee, dunne regendeken is alles dat hij nodig heeft en hij is perfect op gewicht.

ja nu kun je zeggen, maar dat bedoel ik niet met veel op stal staan.. Maar dat schrijf je wel.. Immers je stelt een grens van wat jij nodig vind en dan moet ieder voor zich dus verantwoorden waarom zijn/haar paard met minder uren land toekan als dat jij goed acht voor paarden. Wellicht kun je je nu indenken dat er wellicht veel minder paarden 'opgehokt' staan als dat jij denkt op basis van alleen het aantal uren?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 14:22

Vrouw, hoe kom je hier toch bij ?? :') Je weet meer dan ik weet volgens mij.

elenaMM77 schreef:
Azmay schreef:
Nu heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan. In de nacht gaan ze "op stal" wat betekend dat ze een stal hebben met uitloop wat allemaal verhard is van zon 200 vierkante meter. Overdag krijgen ze daar nog een lap leem bij om te scharrelen. Paarden zijn moeder en dochter (E maat) en zijn geheel op hun gemak samen.

Ik heb wel de mogelijkheid om 2 vaste stallen te maken van 3,5x4. Wat ik mij afvraag, wat zou voor mij het voordeel hiervan zijn?

Dit is precies waar ik op doel met 'blind staren' TS..
Dit is in de ogen van TS dus perfect, paarden staan lekker buiten 24/7..

En is ook zeer zeker niet verkeerd.. meer dan voldoende scharrelruimte..

Maar is dat nu echt zo heel veel beter dan de situatie waarin die van mij staat.. slechts krap 7 uur buiten.. maar dan wel op een enorm stuk land (met gras door de hele winter heen), een warme stal met dubbele bodembedekking waar hij rustig kan staan, voldoende scharrelruimte heeft en voldoende te scharrelen kwa eten, nadat t hooi op is.

voor beide situaties zijn er types paarden die daar beter op af zijn.. Ik zou het fijn vinden als mensen zich niet stukstaren op 'uren buiten'. maar kijken naar kwaliteit en het individuele dier..

zelfs een paard dat 22/7 op stal staat, kan glanzend in het vel, prima in bespiering en helemaal happy zijn en alleen maar in een hoekje van de paddock staan klumen met een maat als de boxen gedaan worden.. Een eigenaar die dagelijks aanwezig is, zijn paard iedere dag beweging geeft, z'n natje z'n droogje en moe maar voldaan weer op stal zet.. Je kunt wel land willen maar er is in de wijde omtrek geen postzegel droge grond te vinden, alleen maar verhard of paddocks, waar je paard in z'n hoekje staat. met in de box ruim voldoende ruwvoer, een bal waarmee gekloot wordt en contact met de buren. Ook zo'n paard kan zich helemaal prima voelen..

Vind ik dat van buitenaf een prettig gezicht.. Nee, want ik zie alleen maar een paard dat twee uurtjes uit zijn box komt.. Kan ik daarop een oordeel vellen. Nee, want ik weet niet wat voor kwaliteit hij verder krijgt. ik zal dus nooit zomaar een oordeel vellen over zo'n situatie laat staan mij 'te verbazen over het feit dat iemand dat zijn paard 'aandoet'.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 14:39

Ik geloof heel goed dat jij het allerbeste voor je paardje bied, twijfel ik niet aan hoor. :)
Ik verbaas mij inderdaad over het feit dat sommige toch maar 2/3 uur per dag buiten komen. Dacht dat dat echt iets van vroeger was. Ik ben het zelf ook zeker niet eens met zo weinig buiten komen.
Maar blijkbaar ben ik dan gelijk een veroordelend persoon en worden er dingen gezegd die ik niet eens heb uitgesproken. (Zie mijn posts hierboven) En dan vraag ik me af elena, of jij niet jezelf nu enorm probeert te verdedigen. Aangezien je er dingen bij gaat halen die ik niet heb gezegd of gewoonweg niet van toepassing zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 14:54

Ik zal dan beginnen met dat ik mij niet heb verbaast om minstens 15 uur maar dat ik het simpelweg mij zelf afvroeg. Dan bouwen er reacties op van mensen die hun dier 20 tot 23 uur per dag op stal hebben staan en dan ga ik mijzelf zeker verbazen ja. Er blijft geen 24/7 met schuilstal over. Vraag me af hoe je daar bij komt?
Ik snap ook niet zo goed waarom je mijn mening telkens zo zwart wit moet schetsen, alsof er niks anders bestaat dan 23 uur op stal óf 24/7 buiten. Er zijn nog tussenwegen. Het hoeft niet óf in de drek met mok te zijn óf 3 uur 'kwaliteit' zoals je dat zegt.

Maar ik heb nu al langer het idee dat je zelf denkt te bepalen wat mijn mening is en hoe ik hier over denk. Knap.

elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:

zoals ik aangaf, zo kom je over.
Waarom hang je anders de grens van 15 uur eraan, of uberhaupt een grens.. want hoe kun je van buitenaf beoordelen of verbazen over het binnen staan van paarden? want daglicht momenteel waarmee je logischerwijs mee binnen en buiten zet, is momenteel langer dan 15 uur op stal... waar jij je over verbaasd.. Dus alleen 24/7 met schuilstal blijft over dan, waar je je niet over verbaast?

Later verander je dat naar 20-23 uur, wat je erg vind (maar dus nog steeds verbaasd over meer dan 15 op stal)..

maar buiten dat dan, want je zal dat aantal uur uit de lucht hebben gegrepen en niet nagedacht hebben over het aantal uren goede daglicht momenteel.

nogmaals.. wat is dan erger.. 20 uur op stal met 3 uur kwaliteit van de box af..
of 24 uur in de drek of weiland vol plassen maar ruimte hebben om te scharrelen en 9m2 droge ondergrond in een schuilstal, met als gevolg bijvoorbeeld mok.. of zoals in mijn geval een magere pony?
of 10 uur op stal, 14 uur buiten op een kleine paddock, of een weitje ter grote van een kleine rijbak

als ik geen andere keuze had dan 24/7 buiten met klein beetje ruimte, bij of 22/7 binnen (in sommige delen van het land is dat idd je keuze).. dan moet ik om het welzijn van mijn pony denken en gaat hij dus 22/7 naar binnen. Maar dat zou jij dan dus heel erg vinden.

je geeft zelf aan niet te veroordelen, maar je gaat niet inhoudelijk op mijn opmerkingen in.. je kijkt nog steeds aan of je een paard buiten of binnen ziet staan en spreekt verbazing uit over de uren.. ik vraag je om daar voorbij te kijken.. maar daar ga je niet op in

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 15:16

Dan gooi je hem een uurtje later in de wei, ook goed. Dit bedoel ik met dat zwart wit schetsen. Als je paard van 8-17 naar buiten gaat is het hetzelfde als 24/7 naar buiten. Nonsens.
Ik zeg ook niet dat je goed bezig bent als je je paard 16 uur per dag naar buiten gooit onder slechte omstandigheden. Waarom dat extreme gedoe? :') Het enige wat ik zeg is dat ik het persoonlijk te weinig vind om een paard 3 uur per dag zijn benen te laten strekken. Zal ik jou van 08:00 tot 05:00 in mijn badkamer zetten en je dan die overige 3 uur naar buiten laten gaan?
Ik heb je ook niet over tussenwegen gehoord.

Overigens, ik heb aan degene die geen keuze hebben ook een reactie gegeven. Moet je even goed het topic doorlezen.

elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:
Ik zal dan beginnen met dat ik mij niet heb verbaast om minstens 15 uur maar dat ik het simpelweg mij zelf afvroeg. Dan bouwen er reacties op van mensen die hun dier 20 tot 23 uur per dag op stal hebben staan en dan ga ik mijzelf zeker verbazen ja. Er blijft geen 24/7 met schuilstal over. Vraag me af hoe je daar bij komt?
Ik snap ook niet zo goed waarom je mijn mening telkens zo zwart wit moet schetsen, alsof er niks anders bestaat dan 23 uur op stal óf 24/7 buiten. Er zijn nog tussenwegen. Het hoeft niet óf in de drek met mok te zijn óf 3 uur 'kwaliteit' zoals je dat zegt.

Maar ik heb nu al langer het idee dat je zelf denkt te bepalen wat mijn mening is en hoe ik hier over denk. Knap.

Die 24/7 schuilstal blijft over als je meer dan 15 momenteel zou buitenstaan (de grens die je in je topic noemde) immers van 8-17 buiten is maar 9 uur 24-9 =15.. beide tijdstippen is het momenteel donker.. Vandaar dat ik dus zeg.. meer dan 15 uur buiten op dit moment, is in de praktijk 24/7 buiten. Er zijn maar weinig pensionhouders die in het duister de dieren naar binnen of buiten zetten..

Ik zeg ook dat er genoeg tussenwegen zijn.. Maar ik verbaas mij er dus over dat je je meer verbaast over het aantal uren dat paarden buiten staan, dan over de kwaliteit van de uren dat ze buiten staan. Immers iemand die hier gewoon zou zeggen, mijn paarden staan 16 uur buiten per dag.. is in het kader van het topic dus eigenlijk 'goed bezig'. terwijl de omstandigheden slecht kunnen zijn, of het paard in erbarmelijke staat kan zijn..

ik voel mij persoonlijk niet aangevallen, mijn paard staat 7 uur per dag buiten.. en dat valt slechts binnen het openingpost verhaal.. maar ik verbaas mij er wel over dat weinig uren buiten verbazingwekkend is.. terwijl de omstandigheden onbekend zijn.. De mensen die hier hun paarden maar een paar uurtjes buiten hebben, geven daar ook een goede reden bij.. Maar daar ga je dan verder niet op in?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 00:37

Ik heb dit topic inderdaad geopend omdat ik benieuwd was naar degene die hun paard langer op stal hebben. Ik vind het ook interessant dat sommige juist wel hun paard 24/7 buiten hebben, maar het voegt niet echt iets toe.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 23:51

Voor iedereen die gelijk beweert dat ik dit doe om een 'lolletje' te halen en wrede mensen te verkondigen. Bij deze inderdaad de reden waarom in dit topic heb geopend. Als je geen inhoudelijke informatie hebt toe te voegen en alleen kan zeiken omdat ik in een ander topic mijn mening geef denk ik dat je hier ook niet echt iets te zoeken hebt...

Gini schreef:
Zuchini schreef:
Ik heb een paar pagina's geleden al gevraagd wat de motieven van TS zijn om dit topic te openen, maar geen antwoord gekregen.

Lieshorses schreef:
Ik heb dit topic inderdaad geopend omdat ik benieuwd was naar degene die hun paard langer op stal hebben. Ik vind het ook interessant dat sommige juist wel hun paard 24/7 buiten hebben, maar het voegt niet echt iets toe.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 14:11

Popstra schreef:
Eigenlijk wel grappig dat een paard zich vooral niet mag vervelen en er van alles voor bedacht en gepoogd word zij dit dan ook niet gaan doen. Echter verveelt elke dag hetzelfde riedeltje ook.
Dat geld voor rijden, als wel steeds dagelijks in dezelfde weide of paddock.
Ik denk dat de mens (sommige dan) zich daar het meest druk om maakt en de paarden....ach die vinden het allemaal wel best zolang ze hun natje, hun droogje en hun dagelijkse beweging hebben.

Imo mogen paarden zich best een uurtje vervelen, maar laat dat niet 10 uur achter elkaar zijn in een kleine ruimte.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 19:46

Ik vind een enkel uurtje op een hele dag echt shocking.. Gewoon echt not done. Als je geen andere keuze hebt vanwege omstandigheden denk ik dan ook dat het beter is om geen paarden te houden als je ze maar een enkel uurtje op 24 uur buitenlucht en ruimte kan bieden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 22:20

Het maakt toch niet per se uit of ze nou precies op de minuut aan net zoveel bewegen op stal als in de wei? (wat ik overigens echt nonsens vind, paarden bewegen op de wei wel degelijk meer, al is het maar een sprintje trekken omdat ze ergens van schrikken) het gaat er toch om dat het dier in zijn natuurlijke habitat lekker paard kan wezen? Ga een paard eens goed observeren in de weide, zijn hele andere bewegingen dan die ze überhaupt kunnen maken in een stal.

danzzz schreef:
viola schreef:
Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.

Ik heb er even over nagedacht.

Ik denk dat net zoveel paarden hun stal uit banjeren als paarden hun land uit banjeren als daar het hek open stond en dan ligt het er vooral aan hoe ondernemend, nieuwsgierig en dapper zo een paard is om alleen op stap te gaan. Helaas gebeuren er veel ongelukken met loslopende paarden op de weg en daarom denk ik dat jouw vraag niet echt relevant is omdat de praktijk uitwijst dat paarden ook uit weilanden ontsnappen, waarom zou dan een paard niet uit een stal "ontsnappen"? Of ontsnappen die paarden omdat ze het niet fijn vinden op de wei, ze ongelukkig zijn op de wei of whatever. Paarden op het weiland moeten daar ook net zo lang blijven tot het mensje het hek weer open doet, of ze klimmen er overheen, maar dat kunnen ze ook op stal doen.

Al denkend bedacht ik me dat stalpaarden misschien net zoveel bewegen als weidepaarden op een dag. Wij hebben hele ruime boxen (4 bij 6)waar ze altijd in aan het scharrelen zijn, al scharrelend lopen ze best nog wel een stuk in de rondte, eigenlijk hetzelfde als ze op het land doen. Ze staan op stro en hebben altijd toegang tot ruwvoer, er ligt altijd hooi in de boxen en daarnaast het stro. Dan komen ze er twee keer per dag uit, een keer in de ochtend (bij mij) en een keer in de middag, bij de eigenaar. Bij mij gaan ze of in de molen, los, of aan de lijn. Een stap ik, die heeft een blessure. En in de middag is het of OHZ of in de molen. Ze staan altijd tussen de 30 minuten en uur in de molen, ligt een beetje aan mijn werkzaamheden en hoe het allemaal loopt. Ze stappen dan in een best tempo door en leggen best een afstand af. Aan de lijn lopen ze ook 20 minuutjes alle gangen, en dan nog 20 minuutjes in de molen, leggen ze ook een behoorlijke afstand af.

En dan het rijden met in en uitstappen een uurtje, in alle gangen.

Tussendoor scharrelen ze in hun stallen.

Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.

MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.

Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.

Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 22:32

Danzzz, op de weide kunnen ze lekker bokken, rennen, sprintje trekken, rollebollen. Ik zie ze dat niet zo snel in hun stal doen. In de stapmolen worden ze ook gedwongen een bepaald tempo te lopen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 22:37

Denk dat het onder het zadel en aan de lijn het toch echt op een andere manier gebeurt wat niet echt te vergelijken is met de weidegang van een paard.

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:
Danzzz, op de weide kunnen ze lekker bokken, rennen, sprintje trekken, rollebollen. Ik zie ze dat niet zo snel in hun stal doen. In de stapmolen worden ze ook gedwongen een bepaald tempo te lopen.

kunnen ze onder het zadel, aan de lijn en los ook. En dat doen ze ook, en dat mogen ze ook.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 22:38

Helemaal met je eens.

bruintje123 schreef:
Meen je dat echt serieus? Wow.
Ja misschien als je het vergelijkt met die mimi paddocks wel ja.
Maar paarden die in de weide kunnen grazen bewegen zeker weten meer.
Als ik zie hoe vaak ze dan weer vooraan staan. 10 minuten later alweer achter.
Hebben ze even ruim 100 meter gelopen.
Dan krijgen ze de dolle vijf.
Dan rent het al bokkend en wel heel wat keren op en neer.
Dat gebeurt ook dagelijks een paar keer.
De ruinen gaan ook echt stoeien met elkaar. De merries houden het bij rennen, bokken.

Dus nee ik kan daar echt niet begrijpen dat daar over nagedacht hoeft te worden wat de meeste beweging geeft.
Vind het zelfs wel verdrietig zo weinig paarden kennis ;(

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 22:47

Hahaha, wat een leuk voorbeeld! :D

_Dreamer schreef:
Nou inderdaad Bruintje, de sprongen die mijn merrie in de paddock/wei maakt sla ik onder het zadel toch even over :D (dat hoeft ze trouwens niet eens te proberen dan ;) )

[ [url=m/K32utv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 13:33

Vind het zelf ook echt te gek voor woorden, dat is echt een verhaaltje l*llen om je eigen gewoontes goed te praten? Want ieder mens met gezond verstand snapt dat een paard op stal nog lang niet zoveel beweegt als een paard dat wél genoeg weide gang krijgt. Om dan maar niet te beginnen over dat weide paarden ineens geen sport paarden kunnen zijn.

:') komisch.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 13:54

Danzzz, meen je dit nou serieus.
Om alleen al even een voorbeeld te nemen aan de foto's van het bokkend paardje. Die bewegingen die ze op de weide kunnen maken zijn onmogelijk in een stal/stapmolen/onder het zadel.

Ja, ze zullen vast af en toe een paar minuten staan te scharrelen zoals ze op stal ook doen. Maar ook het grazen wat ze grootste deel van de tijd doen zijn hele andere bewegingen dan die ze kunnen maken in een stal.

Ik word hier een beetje moe van, je stelt iedere keer dezelfde vraag en die word veelvoudig beantwoord maar toch beweer je dat er amper verschil zit tussen het weide scharrelen en het stal scharrelen. Wat wil je horen danzzz?