Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:03

soms moet je roeien met de riemen die je hebt. merk je dat je paarden ontevreden zijn, dan toch opzoek naar een plek voor 24-7

ik heb op verschillende stallen gestaan, van in de winter bijna niet buiten. (zomers altijd 24/7 buiten) na hele jaar door 24/7 buiten. mijn paard was op alle stallen gewoon tevreden. Toen hij na de hitactiefstal ging moest hij erg wennen. Als ik hem dan even in stal neerzette zag je echt dat hij zoiets had ow heerlijk. Maar opgegeven moment was dat helemaal over en zag ik hem regelmatig liggen zelf overdags. terwijl hij op stal alleen snachts ligt.

ik ga nu weer terug na de hitactief, maar dat heeft verschillende redenen.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:22

Ik zit met precies hetzelfde, zit er ondertussen zo mee dat ik er gewoon ziek van ben en er serieus over na aan het denken ben om hem dan toch maar te verkopen.
Ik heb hem al 6 jaar, en de bedoeling is dat hij de rest van zijn leven bij mij blijft maar ik vind dat het ook eerlijk voor hem moet blijven. Ben bereid om mijn eigen faciliteiten op te geven (binnenbak, stapmolen, solarium etc.) zolang hij maar naar buiten komt (en niet op een postzegel in de modder voor 2 uurtjes zonden vriendjes, water en hooi) en ik een goede buitenbak heb, maar zelfs dat is ver te zoeken, dag en nacht buiten hoeft niet, daar word hij ook niet gelukkig van.

Ik lees het topic nog even mee, misschien kan ik er nog wat dingen uithalen. Ik hoop dat je uiteindelijk toch een plekje voor je paard vind wat bij je paard past!

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:04

Heel erg vervelend, het is moeilijk als je niet je paard het leven kan geven wat je eigenlijk zou willen. In sommige regio's is het gewoon echt heel lastig je paard 24/7 buiten te hebben als je afhankelijk bent van pension. Ik heb ze nu aan huis maar voorheen stonden ze ook niet helemaal zoals ik eigenlijk wilde.

Een van mijn paarden stond voorheen in de winter ca. 12 uur op stal, maar ze ging nooit met tegenzin naar stal en kwam er altijd relax weer uit de volgende ochtend. Ik vond het absoluut niet ideaal maar ik had toch ook zeker niet het gevoel dat ze niet happy was. En als ze met slecht weer buiten stond ging ze maar wat graag naar stal, en dat was bij de andere paarden die daar stonden precies zo. Nu ik ze aan huis heb en zie hoe hun dagen er uit zien... ze doen ook gewoon echt niet veel in de avond/nacht.

Het is een gevoelskwestie maar ik zou vooral kijken naar je paard, je ziet vast wel waar je goed aan doet. Misschien is het soms wat concessies doen voor een bepaalde periode in het jaar, maar is dat echt zo kwalijk of vind je paard het misschien best prima?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:13

Als je je paard verkoopt staat ie straks 23 uur per dag binnen, wat heb je dan gewonnen. Probeer het om te denken, jij geeft je paard het best haalbare, leg je daarbij neer en geniet van je paard. Je doet je paard er geen plezier mee door dagelijks neerslachtig te zijn.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:41

Mooi gezegd zo!

Inderdaad, als je verkoopt heb je helemaal niet meer in de hand wat ermee gebeurt, nu kun je er her beste nog van maken!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:04

We leven nu eenmaal op aarde en niet in de hemel.Een situatie is nooit helemaal perfect,meer dan je best voor je paard kun je niet doen.En,zoals hier al gezegd is,als je hem zou verkopen kan hij het best veel slechter krijgen,daar heb je dan geen invloed meer op.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:22

omgeving Zutphen alleen maar kleigrond?
Dacht dat dat alleen kort aan de berkel zo was.
En weinig mogelijkheid tot stalling... vind ik heel apart.

Ik woon op kleigrond (pottenbakkerskleigrond) en we hebben momenteel eenden in de weides, omdat het extreem nat is. We hebben ook winters dat de paarden continue buiten kunnen zijn, helaas op dit moment niet.
Ik zie ook water op de weides op de hogere gronden.

Ook als je je paard thuis hebt staan en het water staat boven het maaiveld zul je ook moeten stallen.
Waar we vroeger gewoond hebben heb ik de pony's ook eens weg moeten brengen voor een winter, moesten zo'n beetje met een kano naar de stallen. Daarvoor kun je kiezen je paard te verkopen, of er het beste van te maken.

Ik vermoed zo dat er wel genoeg wat bokkers zitten hier uit de buurt van Zutphen die je kunt vragen voor een beter/ander plekje voor je paard.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:40

Hoewel ik ook mijn paarden 24/7 buiten heb zou ik eerder voor de nachten op stal kiezen dan 24/7 met veel blubber. Terug verhuizen dus.
Ik zou het er ook echt flink moeilijk mee hebben en inderdaad mij weer gedwongen voelen om ze er 's avonds een extra keer uit te halen. Aan de andere kant heeft mijn nu 21 jarige ook de eerste 14 jaar dat ik hem had in ieder geval in de avonden en nachten binnen gestaan en dat leek hem niet te deren.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:54

Vervelend dat het voor je eigen gevoel niet goed voelt als ze 's nachts op stal komen maar waarschijnlijk hebben je paarden er zelf helemaal geen problemen mee. Ik heb mijn paarden ook altijd zoveel mogelijk buiten gehad. Ik heb er nu nog 1 en heb haar op pension staan met wel genoeg ruwvoer, maar ze vind het juist heerlijk als ze naar binnen mag, zeker in de winter. Genoeg ruwvoer zou voor mij ook een vereiste zijn, maar met het koude vochtige weer zitten we zelf ook graag wat meer binnen dan in warmere drogere maanden. Ik denk echt dat het maar een idee is dat paarden perse buiten willen staan, het is net wat ze gewend zijn. Die van mij zijn blij als ze buiten mogen, maar staan vaak na een uur ook alweer aan het hek te kijken (ondanks dat ze toch zeker wel een uurtje of 8-12 buiten staan in het betere seizoen)

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:56

Als ik het goed begrijp kunnen de paarden wel schuilen, maar niet allemaal? En er is (veel) blubber? Geen idee of ze er voor open staan, maar misschien in de zomer kijken om een gedeelte te betegelen en/of tapijt neer te leggen? Hier hebben we voor de schuilstal stenen liggen en in het zand gedeelte tapijt. Tot nu toe vinden we het ideaal. Alle modder haal je er niet mee weg, maar we zakken echt niet tot onze knieën erdoorheen. Paardjes hebben mooie droge benen. :D

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:01

Als je paard niet klaagt zou ik me er niet zo druk om maken.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:14

Ik kan me heel goed voorstellen hoe dat voelt :j
Welke kant op heb je gezocht voor een stal? Want de kant van Warnsveld/Vorden bijvoorbeeld heeft echt wel zandgrond, vergelijkbaar met de Veluwe :j Daar zitten ook meerdere stallen, maar verder geen idee hoeveel ze daar buiten komen e.d.
Heel veel succes met het zoeken, het is idd niet simpel om een goede plek te vinden...

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:35

Gambler21 schreef:
Het gaat overigens om omgeving Zutphen.

Erg fijn dat er reacties komen!

Het is absoluut mogelijk om zelf hooinetten klaar te leggen, zelf geven etc, ik ben sowieso bereid om veel zelf te doen.

De plek waar ik hiervoor stond was eigenlijk helemaal niet zo verkeerd kom ik steeds meer achter, kon daar veel zelf doen en daar was in overleg heel veel mogelijk, ik denk dat ik daar evt ook nog wel naar terug zou kunnen, maar dan zou ze nu ivm de manier van voeren wel apart moeten staan buiten, en alleen vind ik echt geen optie en om nu een 2e aan te schaffen is ook zo wat.


Ik weet niet hoever je wil reizen maar in Loenen is een tijdje terug een Padock Paradise geopend waar ze 24/7 buiten zijn met schuilstallen.
https://stalgioia.wordpress.com/
Is vanaf de Hoven 14 km

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:41

Dénk je dat het paard zich beter voelt bij 24/7 of zie je dat aan het gedrag?
Een visie hebben geeft richting, maar is benauwend als dat de enige oplossing/waarheid is.
Hopelijk vind je een goede oplossing.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:44

Eigenlijk is het eerste wat ik dacht na het lezen van de OP 'niet zo zeiken joh'. De vorige stal klinkt helemaal prima!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:46

danzzz schreef:
Als je paard niet klaagt zou ik me er niet zo druk om maken.


Nou dat ja.
Is het niet meer je eigen idee dan dat het dier zich slecht voelt?
Ik denk dat overdag buiten, in de nacht op stal echt een hele fijne plek is!

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:51

danzzz schreef:
Als je paard niet klaagt zou ik me er niet zo druk om maken.



ohja en hoe moet tie dat doen dan :+

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:55

Alja schreef:
danzzz schreef:
Als je paard niet klaagt zou ik me er niet zo druk om maken.



ohja en hoe moet tie dat doen dan :+

Met zijn hoef HELP in het zand schrijven :j

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:03

Alja schreef:
ohja en hoe moet tie dat doen dan :+


Brainless schreef:
Met zijn hoef HELP in het zand schrijven :j

Als jullie de signalen niet herkenen van een ongelukkig paard, dan zou ik als ik jullie was eens flink in de boeken duiken in plaats van bijdehante opmerkingen maken, daar heb je dan veel meer aan.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:08

danzzz schreef:
Alja schreef:
ohja en hoe moet tie dat doen dan :+


Brainless schreef:
Met zijn hoef HELP in het zand schrijven :j

Als jullie de signalen niet herkenen van een ongelukkig paard, dan zou ik als ik jullie was eens flink in de boeken duiken in plaats van bijdehante opmerkingen maken, daar heb je dan veel meer aan.

Ik weet gelukkig dat heel goed te herkennen.
Daarom mijn stalmanagement volledig aangepast op mijn paarden.

En dat leer je absoluut niet uit boeken, maar in de praktijk.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:14

Brainless schreef:
Ik weet gelukkig dat heel goed te herkennen.
Daarom mijn stalmanagement volledig aangepast op mijn paarden.

En dat leer je absoluut niet uit boeken, maar in de praktijk.

gelukkig, ik maakte me al zorgen.

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:23

nou en ik weet hoe ik mijn avond moet gaan besteden :+

lekker een boek lezen en veel leren :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:31

Alja schreef:
nou en ik weet hoe ik mijn avond moet gaan besteden :+

lekker een boek lezen en veel leren :+

:D

Ik heb heel wat mensen gezien die hun paard op een stal zetten met veelweidegang die beweerde die van mij kent dat niet, springt er uit, gaat lopen ijsberen. Hij is gelukkig op stal beweerde ze dan.
Paard kwam dan hier en niets van dat alles gebeurde.
Paard stond happy te wezen in de wei. Viel geen paarden, stond lekker te groomen. Lekker grazen, soms wat spelen.
In de avond wel naar stal en daar ook weer tevreden.

Verschil, ook in de winter genoeg ruimte, met genoeg denk aan hectares ipv vierkante meters. Gras en hooi en geen blub.

Dus wie dan zijn paard kende? Niet de eigenaar die beweerde dat hij liever de hele dag op stal stond.
Maar zal wel een boek zoeken :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:51

Zullen we ontopic blijven? Hier heeft de TS niks aan.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:19

Tessebes schreef:
Zullen we ontopic blijven? Hier heeft de TS niks aan.

En ze heeft wel wat aan al die mensen die vinden dat ze zich aanstelt wou je zeggen?