Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:15

Moest vanochtend met dit topic in gedachte ook wel grinniken van binnen. Het is hier echt hondenweer en ik heb de paarden zelf laten kiezen of ze in de paddock willen blijven (met inloopstal) of dat ze naar de wei wilden gaan. Ze kwamen heel duidelijk zich zelf aanbieden om meegenomen te worden. Daarna in het vissers pak van mijn man in de stromende giet alle kak opgeruimd. _O- In mezelf hoorde ik iedere keer een stemmetje zeggen: "een paard op stal in vol pension is ook zo gek nog niet, dit is toch wel afzien _O- := "
Volgens mij is er niet zoveel mis hoor als een paard op stal staat, zolang hij maar buiten komt. Wij hebben paarden die nog erg dicht bij de natuur staan (merens) en die nog iets "wilds" in zich hebben en bij zo'n soort paarden is het gewoon niet zo'n goed idee om ze veel op stal te zetten. De merrie verdraagt het sowieso niet, die gaat zelden in de inloopstal want daar voelt ze zich niet veilig.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:27

Tegenwoordig staat het grote paard wel 12/7 buiten. Maar toen we hem net hadden, en ook nog een merrie hadden die er slecht aan toe was, moest hij 3x per dag eten dus ging hij er tussen 8 en 9 uur uit en om 3 uur weer naar binnen. Op de paddock paradise knabbelde hij wel wat aan hooi weg maar het kwam er voornamelijk aan proppen weer uit. Voor de merrie was 8/7 buiten staan toen echt nog het matje.

Het had voor haar waarschijnlijk eigenlijk nog beter geweest als het iets minder was die eerste weken, maar ze joeg zichzelf zo over de zeik als er een ander paard vertrok (en ze stond op een trainingsstal waar de paarden ongeveer continu uit de boxen gehaald werden: danwel kort om te mesten, danwel om een paar uur buiten te staan, danwel om mee te trainen 1 a 2x per dag) dat het toch beter was om haar langer buiten te hebben. Eenmaal 2 maanden onderweg gaf ze zelf aan dat ze langer buiten wilde blijven. Ze liet zich 's middags nog maar slecht pakken.

De ander begon toen ook voldoende aan te sterken en daardoor terug kon naar 2x per dag bijvoeren, zijn ze naar 12/7 gegaan. Daarna tot haar dood geen probleem met pakken meer gehad. Zij heeft bij de vorige eigenaar een tijd 24/7 buiten gestaan (de laatste 4 maanden in hun bezit) en daar is ze gigantisch van achteruit gegaan, daarvoor stond ze minimaal 17 jaar alleen 's zomers een dagdeel buiten en verder 24/7 op stal.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 13:12

Ik dus ook, vandaar dit topic. Ik was benieuwd, maar het valt me eigenlijk tegen hoeveel paarden nog zoveel tijd in de stal doorbrengen.


Myrth97 schreef:
Jee ik schrik toch wel van een hoop reactie zeg. Ik dacht echt dat het ‘opgehokt’ staan iets ouds was :oo

Ik weet niet anders dan dat ze ‘s zomers 24/7 naar buiten gaan. ‘S winters haal ik ze ‘s nachts naar binnen, omdat ze allebei platslapers zijn en ik heb geen mogelijkheid tot schuilstal. Heel af en toe moeten ze binnen blijven, omdat het te nat is. Dan kom ik alrijd nog heel vroeg naar stal om ze iig nog even in de wei of bak te zetten, al is het maar een uurtje (meestal rond de 4 uur dan, en dan kom ik de volgende dag nog vroeger, zodat ze op tijd naar buiten kunnen).

Ik denk dat ze hier in de winter minimaal 8 uur buitenstaan. Dat is voor mij ook echt het minimale!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:42

Lieshorses schreef:
Ik dus ook, vandaar dit topic. Ik was benieuwd, maar het valt me eigenlijk tegen hoeveel paarden nog zoveel tijd in de stal doorbrengen.



ik vind het jammer dat je vraagt naar de mening van mensen die hun paarden op stal zet, maar eigenlijk alleen maar reageert op de mensen die hun paarden vooral buiten hebben staan.. niet op het hoe of waarom van het kiezen voor binnen.

Heb je nu daadwerkelijk interesse in het waarom sommige mensen kiezen voor binnen, of hoe ze denken over buiten staan.. of heb je het topic alleen geopend als veroordeling van mensen die paarden 's nachts of 's nachts en een deel van de dag op stal hebben.. volgens jouw definitie staat mijn knollie namelijk opgehokt.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:43

Dus je hebt niet geleerd van je vraag alleen maar de conclusie getrokken dat er nog te veel paarden te lang op stal staan naar jouw inzicht?

Je hebt niet geleerd van dit topic dat het beter is om naar de behoefte van het paard te kijken, jammer

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:47

Nu heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan. In de nacht gaan ze "op stal" wat betekend dat ze een stal hebben met uitloop wat allemaal verhard is van zon 200 vierkante meter. Overdag krijgen ze daar nog een lap leem bij om te scharrelen. Paarden zijn moeder en dochter (E maat) en zijn geheel op hun gemak samen.

Ik heb wel de mogelijkheid om 2 vaste stallen te maken van 3,5x4. Wat ik mij afvraag, wat zou voor mij het voordeel hiervan zijn?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:52

Azmay schreef:
Nu heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan. In de nacht gaan ze "op stal" wat betekend dat ze een stal hebben met uitloop wat allemaal verhard is van zon 200 vierkante meter. Overdag krijgen ze daar nog een lap leem bij om te scharrelen. Paarden zijn moeder en dochter (E maat) en zijn geheel op hun gemak samen.

Ik heb wel de mogelijkheid om 2 vaste stallen te maken van 3,5x4. Wat ik mij afvraag, wat zou voor mij het voordeel hiervan zijn?

Dan kun je ze apart naar behoefte voeren

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 13:56

Om even de aparte reacties van elena en danz te beantwoorden:
Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of paarden (nog steeds) erg veel op stal staan en slechts een paar uur per dag buiten komen, en waarom mensen dat doen. (Geen mogelijkheid tot meer naar buiten, vinden ze zelf prettig, vind paard prettig, etc. etc.) En het verbaast mij gewoon dat er nog zo veel mensen hun dier zoveel in de stal hebben staan.

Of ben ik nu verkeerd bezig? Ik heb niemand veroordeeld of wat dan ook. Heb alleen gepost dat het mij verbaast. Ik heb eerder het idee dat jullie je ineens erg aangevallen voelen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:07

Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.


Lieshorses schreef:
Om even de aparte reacties van elena en danz te beantwoorden:
Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of paarden (nog steeds) erg veel op stal staan en slechts een paar uur per dag buiten komen, en waarom mensen dat doen. (Geen mogelijkheid tot meer naar buiten, vinden ze zelf prettig, vind paard prettig, etc. etc.) En het verbaast mij gewoon dat er nog zo veel mensen hun dier zoveel in de stal hebben staan.

Of ben ik nu verkeerd bezig? Ik heb niemand veroordeeld of wat dan ook. Heb alleen gepost dat het mij verbaast. Ik heb eerder het idee dat jullie je ineens erg aangevallen voelen.






Waarom aparte reacties.. Je openingspost duidt op interesse in waarom mensen anders beslissen.. ook je post van net, heeft weer een veroordelende ondertoon, het verbaast je immers nog steeds.

terwijl ik serieus antwoord heb gegeven op je vraag (en meerderen met mij). Je stelt zelf een grens van 15 uur.. betekent dus alles wat momenteel met het licht mee buiten gaat en binnenkomt is in jouw ogen opgehokt. Ook heb ik het over kwaliteit van land gehad, dat je soms verder moet kijken dan alleen een frisse neus (hoef die van mij alleen maar z'n neus buiten de deur te steken).. Wat heeft een trackje waarin overal bochten en hoeken zitten, met een kleine paddock met schuilstal, nu voor op mijn situatie.. snachts op stal en overdag 4 hectare droog land, zonder draden die dicht zitten, in een kleine gemengde kudde.

je kunt dan blijven zeggen 24/7 is beter.. maar paarden in situatie 1 kunnen alleen maar 24/7 scharellen en in een klein handgalopje kleine stukjes galoperen en met dit weer houd je je hart vast met de hoeken en bochten.. Die van mij kan in de iets minder dan 7 uur dat hij buiten komt, compleet uit zijn plaat gaan en honderden meters aan eengesloten galoperen als hij dat wil.. mijn paard heeft nog nooit zo mooi in zijn bespiering en vet gezeten.. 24/7 buiten vorig jaar graatmager onder een dikke winterdeken.. nu 7 uur buiten met het licht mee, dunne regendeken is alles dat hij nodig heeft en hij is perfect op gewicht.

ja nu kun je zeggen, maar dat bedoel ik niet met veel op stal staan.. Maar dat schrijf je wel.. Immers je stelt een grens van wat jij nodig vind en dan moet ieder voor zich dus verantwoorden waarom zijn/haar paard met minder uren land toekan als dat jij goed acht voor paarden. Wellicht kun je je nu indenken dat er wellicht veel minder paarden 'opgehokt' staan als dat jij denkt op basis van alleen het aantal uren?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:08

Lieshorses schreef:
Om even de aparte reacties van elena en danz te beantwoorden:
Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of paarden (nog steeds) erg veel op stal staan en slechts een paar uur per dag buiten komen, en waarom mensen dat doen. (Geen mogelijkheid tot meer naar buiten, vinden ze zelf prettig, vind paard prettig, etc. etc.) En het verbaast mij gewoon dat er nog zo veel mensen hun dier zoveel in de stal hebben staan.

Of ben ik nu verkeerd bezig? Ik heb niemand veroordeeld of wat dan ook. Heb alleen gepost dat het mij verbaast. Ik heb eerder het idee dat jullie je ineens erg aangevallen voelen.

Waarom verbaast het je dat zoveel mensen naar de behoefte van het paard kijken, dat zou toch de standaard moeten zijn?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:13

Lastig in deze tijd van het jaar, met dit weer en de mogelijkheden die wij hebben hier...
Ze kunnen hier overdag de hele dag in de paddock. Maar de paddocks staan al de hele week blank door de vele regen...
Ik doe ze zoveel mogelijk wel naar buiten, maar met een paard met mok en een paard met een huidallergie aan de benen is de hele dag in het water niet echt ideaal...
Vandaag zijn ze dus om 1u naar binnen gegaan, ga ik ze loop van de middag wel weer even naar buiten doen.
In de regen staan vind ik minder erg dan de hele dag in de natte drek staan, tegen regen zijn ze wel bestand met goeie dekens, maar die natte ondergrond vind ik echt niet prettig...

Maar in principe staan ze hier de wintermaanden zo’n 9 uur per dag buiten en zo gauw de dagen langer worden blijven ze ‘s avonds ook weer langer buiten.
Maar met heel slecht weer is het soms helaas even niet anders en gaan ze eerder naar binnen...

Een mogelijkheid tot buiten staan met schuilstal en op goed gedraineerde bodem lijkt me ideaal!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:14

Azmay schreef:
Nu heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan. In de nacht gaan ze "op stal" wat betekend dat ze een stal hebben met uitloop wat allemaal verhard is van zon 200 vierkante meter. Overdag krijgen ze daar nog een lap leem bij om te scharrelen. Paarden zijn moeder en dochter (E maat) en zijn geheel op hun gemak samen.

Ik heb wel de mogelijkheid om 2 vaste stallen te maken van 3,5x4. Wat ik mij afvraag, wat zou voor mij het voordeel hiervan zijn?


Dit is precies waar ik op doel met 'blind staren' TS..
Dit is in de ogen van TS dus perfect, paarden staan lekker buiten 24/7..

En is ook zeer zeker niet verkeerd.. meer dan voldoende scharrelruimte..

Maar is dat nu echt zo heel veel beter dan de situatie waarin die van mij staat.. slechts krap 7 uur buiten.. maar dan wel op een enorm stuk land (met gras door de hele winter heen), een warme stal met dubbele bodembedekking waar hij rustig kan staan, voldoende scharrelruimte heeft en voldoende te scharrelen kwa eten, nadat t hooi op is.

voor beide situaties zijn er types paarden die daar beter op af zijn.. Ik zou het fijn vinden als mensen zich niet stukstaren op 'uren buiten'. maar kijken naar kwaliteit en het individuele dier..

zelfs een paard dat 22/7 op stal staat, kan glanzend in het vel, prima in bespiering en helemaal happy zijn en alleen maar in een hoekje van de paddock staan klumen met een maat als de boxen gedaan worden.. Een eigenaar die dagelijks aanwezig is, zijn paard iedere dag beweging geeft, z'n natje z'n droogje en moe maar voldaan weer op stal zet.. Je kunt wel land willen maar er is in de wijde omtrek geen postzegel droge grond te vinden, alleen maar verhard of paddocks, waar je paard in z'n hoekje staat. met in de box ruim voldoende ruwvoer, een bal waarmee gekloot wordt en contact met de buren. Ook zo'n paard kan zich helemaal prima voelen..

Vind ik dat van buitenaf een prettig gezicht.. Nee, want ik zie alleen maar een paard dat twee uurtjes uit zijn box komt.. Kan ik daarop een oordeel vellen. Nee, want ik weet niet wat voor kwaliteit hij verder krijgt. ik zal dus nooit zomaar een oordeel vellen over zo'n situatie laat staan mij 'te verbazen over het feit dat iemand dat zijn paard 'aandoet'.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:19

Dat jullie het op deze manier doen en daar argumenten voor geven, wilt niet meteen zeggen dat TS haar mening moet aanpassen. Misschien vindt zij de argumenten niet overtuigend genoeg.

Ook al ben ik gematigd van mening (die ik eerder in dit topic al heb gegeven), ik vind de reden 'ik kijk naar de behoefte van mijn paard' ook maar...tja...slapjes. Maar dat komt omdat het een enorme discussiestopper is. Niemand kent het paard in kwestie, dus het is moeilijk om te discussiëren wanneer de eigenaar zegt 'ik ken mijn paard en jij niet en ik weet dus wat het beste is'. Ja, ok, goed, dan zijn we uitgepraat zeker.
Als jij tevreden bent met hoe jij je paard houdt en je weet dat het de behoefte van je paard is om 20 uur per dag op stal te staan, dan is dat alles wat telt. Maar het is ieders recht om het daar niet mee eens te zijn.

Waarom voel je de nood zo erg om de manier waarop je je paard houdt te verdedigen? Waarom wil je zo graag dat mensen akkoord zijn met hoe jij je paard houdt? Maakt toch niet uit of een onbekende bokker het niet eens is met jouw manier.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 14:20

Beide dingen niet gezegd, in de OP vraag ik wie er meer dan 15 uur per dag stalt en later geef ik aan dat ik het erg veel vind als een paard 20 tot 23 uur per dag op stal staat. Heb ook nooit gezegd dat 24/7 per sé beter is.
Daarnaast geef ik mijn mening en vraag ik om anderen, als je dat als veroordelen ziet is Bokt niet echt een geschikt fora voor je denk ik..



elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.


Lieshorses schreef:
Om even de aparte reacties van elena en danz te beantwoorden:
Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd was of paarden (nog steeds) erg veel op stal staan en slechts een paar uur per dag buiten komen, en waarom mensen dat doen. (Geen mogelijkheid tot meer naar buiten, vinden ze zelf prettig, vind paard prettig, etc. etc.) En het verbaast mij gewoon dat er nog zo veel mensen hun dier zoveel in de stal hebben staan.

Of ben ik nu verkeerd bezig? Ik heb niemand veroordeeld of wat dan ook. Heb alleen gepost dat het mij verbaast. Ik heb eerder het idee dat jullie je ineens erg aangevallen voelen.






Waarom aparte reacties.. Je openingspost duidt op interesse in waarom mensen anders beslissen.. ook je post van net, heeft weer een veroordelende ondertoon, het verbaast je immers nog steeds.

terwijl ik serieus antwoord heb gegeven op je vraag (en meerderen met mij). Je stelt zelf een grens van 15 uur.. betekent dus alles wat momenteel met het licht mee buiten gaat en binnenkomt is in jouw ogen opgehokt. Ook heb ik het over kwaliteit van land gehad, dat je soms verder moet kijken dan alleen een frisse neus (hoef die van mij alleen maar z'n neus buiten de deur te steken).. Wat heeft een trackje waarin overal bochten en hoeken zitten, met een kleine paddock met schuilstal, nu voor op mijn situatie.. snachts op stal en overdag 4 hectare droog land, zonder draden die dicht zitten, in een kleine gemengde kudde.

je kunt dan blijven zeggen 24/7 is beter.. maar paarden in situatie 1 kunnen alleen maar 24/7 scharellen en in een klein handgalopje kleine stukjes galoperen en met dit weer houd je je hart vast met de hoeken en bochten.. Die van mij kan in de iets minder dan 7 uur dat hij buiten komt, compleet uit zijn plaat gaan en honderden meters aan eengesloten galoperen als hij dat wil.. mijn paard heeft nog nooit zo mooi in zijn bespiering en vet gezeten.. 24/7 buiten vorig jaar graatmager onder een dikke winterdeken.. nu 7 uur buiten met het licht mee, dunne regendeken is alles dat hij nodig heeft en hij is perfect op gewicht.

ja nu kun je zeggen, maar dat bedoel ik niet met veel op stal staan.. Maar dat schrijf je wel.. Immers je stelt een grens van wat jij nodig vind en dan moet ieder voor zich dus verantwoorden waarom zijn/haar paard met minder uren land toekan als dat jij goed acht voor paarden. Wellicht kun je je nu indenken dat er wellicht veel minder paarden 'opgehokt' staan als dat jij denkt op basis van alleen het aantal uren?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 14:22

Vrouw, hoe kom je hier toch bij ?? :') Je weet meer dan ik weet volgens mij.

elenaMM77 schreef:
Azmay schreef:
Nu heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan. In de nacht gaan ze "op stal" wat betekend dat ze een stal hebben met uitloop wat allemaal verhard is van zon 200 vierkante meter. Overdag krijgen ze daar nog een lap leem bij om te scharrelen. Paarden zijn moeder en dochter (E maat) en zijn geheel op hun gemak samen.

Ik heb wel de mogelijkheid om 2 vaste stallen te maken van 3,5x4. Wat ik mij afvraag, wat zou voor mij het voordeel hiervan zijn?


Dit is precies waar ik op doel met 'blind staren' TS..
Dit is in de ogen van TS dus perfect, paarden staan lekker buiten 24/7..

En is ook zeer zeker niet verkeerd.. meer dan voldoende scharrelruimte..

Maar is dat nu echt zo heel veel beter dan de situatie waarin die van mij staat.. slechts krap 7 uur buiten.. maar dan wel op een enorm stuk land (met gras door de hele winter heen), een warme stal met dubbele bodembedekking waar hij rustig kan staan, voldoende scharrelruimte heeft en voldoende te scharrelen kwa eten, nadat t hooi op is.

voor beide situaties zijn er types paarden die daar beter op af zijn.. Ik zou het fijn vinden als mensen zich niet stukstaren op 'uren buiten'. maar kijken naar kwaliteit en het individuele dier..

zelfs een paard dat 22/7 op stal staat, kan glanzend in het vel, prima in bespiering en helemaal happy zijn en alleen maar in een hoekje van de paddock staan klumen met een maat als de boxen gedaan worden.. Een eigenaar die dagelijks aanwezig is, zijn paard iedere dag beweging geeft, z'n natje z'n droogje en moe maar voldaan weer op stal zet.. Je kunt wel land willen maar er is in de wijde omtrek geen postzegel droge grond te vinden, alleen maar verhard of paddocks, waar je paard in z'n hoekje staat. met in de box ruim voldoende ruwvoer, een bal waarmee gekloot wordt en contact met de buren. Ook zo'n paard kan zich helemaal prima voelen..

Vind ik dat van buitenaf een prettig gezicht.. Nee, want ik zie alleen maar een paard dat twee uurtjes uit zijn box komt.. Kan ik daarop een oordeel vellen. Nee, want ik weet niet wat voor kwaliteit hij verder krijgt. ik zal dus nooit zomaar een oordeel vellen over zo'n situatie laat staan mij 'te verbazen over het feit dat iemand dat zijn paard 'aandoet'.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:22

EmptyWords schreef:
Azmay schreef:
Nu heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan. In de nacht gaan ze "op stal" wat betekend dat ze een stal hebben met uitloop wat allemaal verhard is van zon 200 vierkante meter. Overdag krijgen ze daar nog een lap leem bij om te scharrelen. Paarden zijn moeder en dochter (E maat) en zijn geheel op hun gemak samen.

Ik heb wel de mogelijkheid om 2 vaste stallen te maken van 3,5x4. Wat ik mij afvraag, wat zou voor mij het voordeel hiervan zijn?

Dan kun je ze apart naar behoefte voeren


Ik voer onbeperkt uit slowfeeders en zou dat ook niet aanpassen, voor die 10 minuten dat ze "krachtvoer" eten (wat ze nu gewoon naast elkaar doen) is het voor mij ook niet nodig. Maar voor een ander kan dat vast een prima oplossing zijn :j

elenaMM77, wat zou een stal dan in jouw mening verbeteren aan mijn situatie?
Ik heb ook nog wel een wei, maar die lopen ze nu met elke stap kapot dus daar kunnen ze niet op.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:32

Azmay schreef:
Ik voer onbeperkt uit slowfeeders en zou dat ook niet aanpassen, voor die 10 minuten dat ze "krachtvoer" eten (wat ze nu gewoon naast elkaar doen) is het voor mij ook niet nodig. Maar voor een ander kan dat vast een prima oplossing zijn :j

elenaMM77, wat zou een stal dan in jouw mening verbeteren aan mijn situatie?
Ik heb ook nog wel een wei, maar die lopen ze nu met elke stap kapot dus daar kunnen ze niet op.



Azmay.. ik had het ook tegen TS.. voor jouw paarden is dat de beste situatie, die jij ze kunt geven.. Het meest ideale zou zijn een groot droog land, met natuurlijke voederplekken en waterplekken en schuilplekken, waar ze hun benen voluit kunnen strekken en dan ook nog paarden die daar happy mee zijn en goed tegen kunnen..

wat ik TS probeer duidelijk te maken is dat dat wat jij biedt, niet persee beter hoeft te zijn dan wat ik biedt.. waar ze zich zo vreselijk over blijft verbazen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 14:39

Ik geloof heel goed dat jij het allerbeste voor je paardje bied, twijfel ik niet aan hoor. :)
Ik verbaas mij inderdaad over het feit dat sommige toch maar 2/3 uur per dag buiten komen. Dacht dat dat echt iets van vroeger was. Ik ben het zelf ook zeker niet eens met zo weinig buiten komen.
Maar blijkbaar ben ik dan gelijk een veroordelend persoon en worden er dingen gezegd die ik niet eens heb uitgesproken. (Zie mijn posts hierboven) En dan vraag ik me af elena, of jij niet jezelf nu enorm probeert te verdedigen. Aangezien je er dingen bij gaat halen die ik niet heb gezegd of gewoonweg niet van toepassing zijn.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:41

Paard is een gewoonte dier. Gaat hij na paar uur naar binnen dan zal hij normaliter zich aanbieden en niet blij zijn in het begin als hij 24 uur buiten moetje zijn, als het weer niet goed is.
Daarnaast heb je paarden die enorm "menselijk " haast geworden zijn en die ander stal management vragen als die vieze boenders van ons. Maar met die van ons ga je dan ook weer niet op wedstrijd. Dus er spelen zoveel factoren mee.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:45

Lieshorses schreef:



zoals ik aangaf, zo kom je over.
Waarom hang je anders de grens van 15 uur eraan, of uberhaupt een grens.. want hoe kun je van buitenaf beoordelen of verbazen over het binnen staan van paarden? want daglicht momenteel waarmee je logischerwijs mee binnen en buiten zet, is momenteel langer dan 15 uur op stal... waar jij je over verbaasd.. Dus alleen 24/7 met schuilstal blijft over dan, waar je je niet over verbaast?

Later verander je dat naar 20-23 uur, wat je erg vind (maar dus nog steeds verbaasd over meer dan 15 op stal)..

maar buiten dat dan, want je zal dat aantal uur uit de lucht hebben gegrepen en niet nagedacht hebben over het aantal uren goede daglicht momenteel.

nogmaals.. wat is dan erger.. 20 uur op stal met 3 uur kwaliteit van de box af..
of 24 uur in de drek of weiland vol plassen maar ruimte hebben om te scharrelen en 9m2 droge ondergrond in een schuilstal, met als gevolg bijvoorbeeld mok.. of zoals in mijn geval een magere pony?
of 10 uur op stal, 14 uur buiten op een kleine paddock, of een weitje ter grote van een kleine rijbak

als ik geen andere keuze had dan 24/7 buiten met klein beetje ruimte, bij of 22/7 binnen (in sommige delen van het land is dat idd je keuze).. dan moet ik om het welzijn van mijn pony denken en gaat hij dus 22/7 naar binnen. Maar dat zou jij dan dus heel erg vinden.

je geeft zelf aan niet te veroordelen, maar je gaat niet inhoudelijk op mijn opmerkingen in.. je kijkt nog steeds aan of je een paard buiten of binnen ziet staan en spreekt verbazing uit over de uren.. ik vraag je om daar voorbij te kijken.. maar daar ga je niet op in

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:48

elenaMM77 schreef:
Azmay schreef:
Ik voer onbeperkt uit slowfeeders en zou dat ook niet aanpassen, voor die 10 minuten dat ze "krachtvoer" eten (wat ze nu gewoon naast elkaar doen) is het voor mij ook niet nodig. Maar voor een ander kan dat vast een prima oplossing zijn :j

elenaMM77, wat zou een stal dan in jouw mening verbeteren aan mijn situatie?
Ik heb ook nog wel een wei, maar die lopen ze nu met elke stap kapot dus daar kunnen ze niet op.



Azmay.. ik had het ook tegen TS.. voor jouw paarden is dat de beste situatie, die jij ze kunt geven.. Het meest ideale zou zijn een groot droog land, met natuurlijke voederplekken en waterplekken en schuilplekken, waar ze hun benen voluit kunnen strekken en dan ook nog paarden die daar happy mee zijn en goed tegen kunnen..

wat ik TS probeer duidelijk te maken is dat dat wat jij biedt, niet persee beter hoeft te zijn dan wat ik biedt.. waar ze zich zo vreselijk over blijft verbazen.


Ik twijfelde een beetje gezien je mijn bericht quote.
Maar ik ben serieus op zoek naar argumenten omdat ik me af vraag of een stal het leven van mijn paarden zou kunnen verbeteren.

Voordeel wat ik zelf zie is dat ik dan mogelijk geen deken meer nodig zou hebben voor de jongste in de nacht, lijkt me wel meer uitmestwerk en mestafvoer gezien het stro (liggen nu dikke rubberen matten).

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 14:54

Ik zal dan beginnen met dat ik mij niet heb verbaast om minstens 15 uur maar dat ik het simpelweg mij zelf afvroeg. Dan bouwen er reacties op van mensen die hun dier 20 tot 23 uur per dag op stal hebben staan en dan ga ik mijzelf zeker verbazen ja. Er blijft geen 24/7 met schuilstal over. Vraag me af hoe je daar bij komt?
Ik snap ook niet zo goed waarom je mijn mening telkens zo zwart wit moet schetsen, alsof er niks anders bestaat dan 23 uur op stal óf 24/7 buiten. Er zijn nog tussenwegen. Het hoeft niet óf in de drek met mok te zijn óf 3 uur 'kwaliteit' zoals je dat zegt.

Maar ik heb nu al langer het idee dat je zelf denkt te bepalen wat mijn mening is en hoe ik hier over denk. Knap.



elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:


zoals ik aangaf, zo kom je over.
Waarom hang je anders de grens van 15 uur eraan, of uberhaupt een grens.. want hoe kun je van buitenaf beoordelen of verbazen over het binnen staan van paarden? want daglicht momenteel waarmee je logischerwijs mee binnen en buiten zet, is momenteel langer dan 15 uur op stal... waar jij je over verbaasd.. Dus alleen 24/7 met schuilstal blijft over dan, waar je je niet over verbaast?

Later verander je dat naar 20-23 uur, wat je erg vind (maar dus nog steeds verbaasd over meer dan 15 op stal)..

maar buiten dat dan, want je zal dat aantal uur uit de lucht hebben gegrepen en niet nagedacht hebben over het aantal uren goede daglicht momenteel.

nogmaals.. wat is dan erger.. 20 uur op stal met 3 uur kwaliteit van de box af..
of 24 uur in de drek of weiland vol plassen maar ruimte hebben om te scharrelen en 9m2 droge ondergrond in een schuilstal, met als gevolg bijvoorbeeld mok.. of zoals in mijn geval een magere pony?
of 10 uur op stal, 14 uur buiten op een kleine paddock, of een weitje ter grote van een kleine rijbak

als ik geen andere keuze had dan 24/7 buiten met klein beetje ruimte, bij of 22/7 binnen (in sommige delen van het land is dat idd je keuze).. dan moet ik om het welzijn van mijn pony denken en gaat hij dus 22/7 naar binnen. Maar dat zou jij dan dus heel erg vinden.

je geeft zelf aan niet te veroordelen, maar je gaat niet inhoudelijk op mijn opmerkingen in.. je kijkt nog steeds aan of je een paard buiten of binnen ziet staan en spreekt verbazing uit over de uren.. ik vraag je om daar voorbij te kijken.. maar daar ga je niet op in

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:56

pien_2010 schreef:
Paard is een gewoonte dier. Gaat hij na paar uur naar binnen dan zal hij normaliter zich aanbieden en niet blij zijn in het begin als hij 24 uur buiten moetje zijn, als het weer niet goed is.
Daarnaast heb je paarden die enorm "menselijk " haast geworden zijn en die ander stal management vragen als die vieze boenders van ons. Maar met die van ons ga je dan ook weer niet op wedstrijd. Dus er spelen zoveel factoren mee.


lol dat dacht ik dus ook.. dus ik heb hem ruim voor de zomer verhuist naar een plek waar hij 24/7 naar buiten ging, met z'n beste dinnetje samen.. In december moest ik hem naar binnen halen.. Was dus niet omdat hij perse naar binnen wilde, maar omdat het gewoon echt niet ging.. Hij was zelf prima happy met buiten staan. wel met je eens dat 'naar binnen willen s avonds' geen echte goede graadmeter was.. dat was hoe hard hij achteruit ging.

deze foto was uit maart, toen was hij alweer wat aangekomen.. maar hij heeft echt lang nodig gehad om weer goed te herstellen (modder en nat tellen niet mee.. hij had die dag zonder deken gestaan gevolgd door regen en weer zon.. natuurlijk moest hij voor hij een uurtje voor de foto gekiekt werd)

Afbeelding

en dit was afgelopen juni, slechte foto. (waarbij ze daar nog steeds slechts van 9.30 tot 17.00 buiten stonden zonder echt gras.. dit is niet z'n weide, maar een grasland waar we ze af en toe even lieten grazen een half uurtje).

Afbeelding

voor hem dus echt om zijn gezondheid..

inmiddels heeft hij zelfs een heeeeeeel klein buikje

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:09

Lieshorses schreef:
Ik zal dan beginnen met dat ik mij niet heb verbaast om minstens 15 uur maar dat ik het simpelweg mij zelf afvroeg. Dan bouwen er reacties op van mensen die hun dier 20 tot 23 uur per dag op stal hebben staan en dan ga ik mijzelf zeker verbazen ja. Er blijft geen 24/7 met schuilstal over. Vraag me af hoe je daar bij komt?
Ik snap ook niet zo goed waarom je mijn mening telkens zo zwart wit moet schetsen, alsof er niks anders bestaat dan 23 uur op stal óf 24/7 buiten. Er zijn nog tussenwegen. Het hoeft niet óf in de drek met mok te zijn óf 3 uur 'kwaliteit' zoals je dat zegt.

Maar ik heb nu al langer het idee dat je zelf denkt te bepalen wat mijn mening is en hoe ik hier over denk. Knap.


Die 24/7 schuilstal blijft over als je meer dan 15 momenteel zou buitenstaan (de grens die je in je topic noemde) immers van 8-17 buiten is maar 9 uur 24-9 =15.. beide tijdstippen is het momenteel donker.. Vandaar dat ik dus zeg.. meer dan 15 uur buiten op dit moment, is in de praktijk 24/7 buiten. Er zijn maar weinig pensionhouders die in het duister de dieren naar binnen of buiten zetten..

Ik zeg ook dat er genoeg tussenwegen zijn.. Maar ik verbaas mij er dus over dat je je meer verbaast over het aantal uren dat paarden buiten staan, dan over de kwaliteit van de uren dat ze buiten staan. Immers iemand die hier gewoon zou zeggen, mijn paarden staan 16 uur buiten per dag.. is in het kader van het topic dus eigenlijk 'goed bezig'. terwijl de omstandigheden slecht kunnen zijn, of het paard in erbarmelijke staat kan zijn..

ik voel mij persoonlijk niet aangevallen, mijn paard staat 7 uur per dag buiten.. en dat valt slechts binnen het openingpost verhaal.. maar ik verbaas mij er wel over dat weinig uren buiten verbazingwekkend is.. terwijl de omstandigheden onbekend zijn.. De mensen die hier hun paarden maar een paar uurtjes buiten hebben, geven daar ook een reden bij.. Maar daar ga je dan verder niet op in..

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:13

Elena is hij zo afgevallen doordat hij altijd buiten stond? Want hij ziet er toch uit :oo

V.b.: Onze paarden mochten in oktober op een volle wei. Dit om te voorkomen dat ze eikels gingen eten. 'Nachts de hooiruif open (zelfde reden). Tot mijn verbazing waren ze helemaal niet blij. Elke dag gaven ze aan dat ze linksaf wilden (hun normale kale!! wei, 1,5 HA) en niet rechtsaf naar de volle wei 2,5 HA (waar we van hooien één keer per jaar en waar de paarden zelden of nooit op staan). Soms moest ik echt praten als brugman om ze te overtuigen dat we toch echt naar de volle wei gingen. In onze mensen ogen is dit een vooruitgang, maar de paarden gaan voor de gewoonte (denk ik). Na paar weken was de normale wei weer wat bijgekomen en werd de hooi wei wat leger, dus ze toen over gezet (tot hun grote vreugde) zodat we weer hooi kunnen sparen.