Paarden met een week aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-17 17:59

Beetje gare titel, kon zo gauw niks beters bedenken zonder dat het al gauw heel lang werd. Wegens omstandigheden (heel lang, ingewikkeld verhaal) moet mijn paard aankomende week verhuizen en eigenlijk is er in een straal van 25 km geen enkele stal die nog een plekje heeft. We staan op de wachtlijst voor een super fijne stal, maar.. 20 andere paarden ook. Dat duurt dus nog even. Vandaar dat we hebben besloten dat hij aan huis moet. En gelukkig, kan zijn huidige shetten vriendje ook mee. Er komen dus twee paarden aan huis, aankomende zaterdag al. Een hoop te doen op kort termijn! Zomers heeft hij vaker aan huis gestaan maar het zal nu dus permanent worden. Ik hoop dat andere bokkers mij kunnen informeren, over het kosten plaatje, hoe jullie dit allemaal doen, waar ik om moet denken, etc. Ik studeer en ben meestal van 7 tot 3/4/5 weg. We hebben overigens meer dieren: twee grote erf honden, 30 eenden en 10 konijnen die los lopen en katten. Hooi krijgen we dus standaard al in best grote partijen geleverd van land uit de omgeving. Dat zal nu dus wel meer worden.

Even over mijn huis: ik woon op een mooie grote woonboerderij, wij hebben meerdere schuren staan en hebben 5500 vierkante meter beschikbaar aan land voor deze twee paarden, waarvan een deel zal worden omgegooid met wit zand er over. Binnen rijbak is 10 minuten met de trailer en de buitenbak van mijn buurman mag ik ook gebruiken. De bedoeling is om thuis een kleine bak en dergelijken aan te leggen maar voor nu is het belangrijkste dat de stallen staan en het land omheind is.

Als jullie het leuk vinden hou ik jullie op de hoogte (met foto’s) :)


Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 11:37

Bedankt voor al jullie tips! Ik heb er zeker wat aan. Wat betreft de stallen: de schuren zitten niet aan het land vast. Het zullen dus gewone binnenstallen worden.

Ik zal zometeen even wat foto’s plaatsen zodat jullie een iets beter idee kunnen krijgen.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 11:42

khirshanta schreef:
Enige dat ik me kan bedenken is 'heb je al nagedacht over de mest afvoer?'

Daar heb ik inderdaad nog niet goed over nagedacht. Wat raad je aan op dat gebied?

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 13:06

Azmay schreef:
Spannend hoor, ik heb ze ook aan huis. Een droom, maar wel hard werken.
Kende je dit topic al?
[VSW] Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Wat leuk! Ik zal me er vandaag eens melden.


De aanhanger is een goede tip! Ga ik zeker onthouden. Er zijn meer mensen in de buurt met paarden aan huis dus ik ga in ieder geval daar even langs om te vragen waar zij hun mest laten.

Als bodembedekker wil ik het liefst vlas gebruiken. Vind ik zelf prettig werken en mijn paard houdt dat ook relatief netjes. Van stro maakt hij een bende.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 15:29

Ja heerlijk! Het is mij al het harde werk waard.

Geen super duidelijke foto’s want ik heb ze even van instagram geplukt, maar hier kan je een deel van het land zien:
Afbeelding
Afbeelding

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 17:25

Bedankt voor het meedenken! Ik heb er zeker wat aan. We gaan de mest eerst op een aanhanger gooien, dan kunnen we het in ieder geval kwijt en hebben we iets langer de tijd om na te denken hoe we het uiteindelijk willen gaan doen.

Wat betreft de stallen: ons erf is als volgt ingedeeld: huis > schuur 1 > schuur 2 > overkapping 1 > overkapping 2 > overkapping 3 > parkeerplaats > weiland. De bedoeling was om de stallen te gaan maken in overkapping een. Dit stuk was 7 x 7 met een bodem van beton. Twee voorwanden er in, tussenwand (evt. zijwanden) en klaar is kees.

Maaar.. dat gaan we dus niet doen :D de parkeerplaats is op dit moment een beetje een rommel maar wel een grotere ruimte. Het stuk is plus minus 15 x 20. We gaan daar een zeecontainer van 3,5 meter diep en ongeveer 10 meter breed neerzetten op de korte zijde. Op de lange zijde houden we dan dus nog een ruimte over van 16,5 meter in de lengte.

Ik wil dus aan ons stallengebouw een kleine paddock/uitloop maken van 10 x 10 of 10 x 15 met wit zand zodat wanneer ons weiland echt heel nat is of het smerig weer is ze wel gewoon de benen kunnen strekken. Gelukkig zijn het niet twee grote paarden: een Connemara (mijn rijpaard) en een kleine Shetlander. De container gaan we hout omheen timmeren zodat er niks meer van te zien is en het gewoon op een mooi stallenblok lijkt. Dit idee qua stal/paddock: Afbeelding

En dit idee voor het aanbeeld/afwerking maar ook met het zand:
Afbeelding

Hier een foto van de parkeerplaats waar we het op gaan bouwen:

Afbeelding

Afbeelding


Hopelijk is het een beetje duidelijk zo!

Overigens heb ik nog een vraag: wat is een handige maat voor de staldeur? Lengte en breedte?


Overigens komen ze nu pas naar huis omdat tja, het was altijd heel goed voor elkaar :P 7 minuten fietsen was het.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 21:10

Ja leuk he! :D

Ik heb ondertussen deze tekening gemaakt:
Afbeelding

Daar waar keet staat staat inderdaad een keet ( :') ) maar daar begint het land ook.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 22:40

Het is met opzet zo neergezet! Die keet staat er dus in een keer een doorgang is helaas geen optie. Ook komt de regen vaak van die kant, dus dit leek mij handiger. Ons houthok staat in dezelfde richting en dat is met regen eigenlijk altijd droog. Er komt natuurlijk wel een uitstekend dak overheen, maar toch :P

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 00:04

Waterleiding hebben we daar al zitten! Stroom ook. Dus dat is wel fijn. Leuk dat je ook volgt :D

Moet overigens even een nieuwe tekening maken want het stallengebouw gaat 2,5 x 12 worden i.p.v. 2,5 x 8.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 01:16

Ik zit inderdaad aan die maat vast, het hangt ergens tussen 2,5 en 3,5 meter breedte in maar dat moet nog even worden nagemeten. Ik ben dus van het smalste uitgegaan, dan kan het alleen maar beter worden. Scheelt wel dat mijn paarden geen 1.70 zijn :P

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 14:37

Leuk al die volgers en geïnteresseerden! :D

@ Tempus: We gaan het hout er echt alleen voor de mooi omheen bouwen zodat je niet ziet dat het een container is. Het wout wordt dus niet een heel bouw werk maar gewoon op de container 'geplakt'. Misschien dat we later er nog wat anders neer gaan zitten, maar die grote container hebben we al en omdat we maar een paar dagen de tijd hebben kunnen we niet uitgebreid gaan bekijken wat we willen, offertes aanvragen etc :p

@ Benthhh: Ja ik ben ook erg blij! We wonen inderdaad prachtig, aan de dorpsgracht.

Dit is mijn huis, wel een wat oudere foto. Inmiddels is het veel netter en strakker en hebben we een nieuw rieten dak:
Afbeelding

Mijn uitzicht :D
Afbeelding



@ wapitie
Wij hebben niet de mogelijkheid om op ons weiland te bouwen en eigenlijk gaat het zo ook prima. Mijn paarden zijn lang buiten en voelen zich happy. Ook denk ik niet dat het voor elk paard geschikt is om 24/7 buiten te staan.

Leuk dat je ook volgt Nero!

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 16:57

Haha ja ik wordt zomers inderdaad wel eens gek van de Chinezen! Het klinkt altijd heel leuk maar het is best vervelend als ze de hele dag door je erf opwandelen. Wat leuk dat je ons huis kent! En Fratelli bedoel je denk ik, daar heb ik een tijdje gewerkt :D

Inmiddels een update: container is gebracht! Moet alleen nog op de juiste plaats komen. De buitenkant is spuug lelijk zoals jullie kunnen zien maar de binnenkant ziet er top uit. Wel is het heel erg groot. Ik ben blij dat er hout omheen komt!

Afbeelding
Afbeelding

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 17:01

Dat is inderdaad ook de bedoeling! Of dat of nog een stal erbij :D

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 17:07

Dat kan ik me heel goed voorstellen knollentuin! Ik vind het ook altijd hilarisch, tot dat ze tegen mijn eigen boten aanvaren :+

Jaaa Nynke lekker meenemen die handel :D

@ BianCatjee we gokten dat deze container 2,5 bij 12 was, maar hij lijkt veel groter te zijn. Ff meten dus. Dan worden het of 3 stallen, of 2 stallen van 2,5 x 4 en een zadelkamer.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 19:59

Wat leuk al die volgers erbij :D dit is inderdaad in Giethoorn!

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 20:16

De hond is trouwens een Leonberger, we hebben er twee! Al kan ik goed begrijpen dat je dacht dat het een Kaukausische Owcharka was, ze lijken best veel op elkaar :)

De container is inderdaad geïsoleerd.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 23:14

Wat leuk Marije!

@ Smurffie: dat is ook ongeveer wat ik wil gaan doen :) alleen ga ik er dus wel echt een stallenblok van maken i.p.v. een inloopstal. Hij kan overigens wel gebruikt worden als inloopstal. In eerdere posts staan mijn ideeën en tekeningen van hoe ik het stuk bij de stallen wil gaan maken. Dat wordt dus nog 4 meter langer omdat de container groter is. We gaan inderdaad ook nog paddocks aanleggen, of nouja: een rijbak van 17 x 40 of 17 x 60 en een longeercirkel van 15 x 15. Dan zou ik uiteindelijk dus 3 ruimtes hebben die ik als paddock kan gebruiken, 2 kleine en 1 grote. Daar kunnen ze dan op als het land echt nat is. Verder heb ik op mijn eigen erf dan nog minstens 4700 m2 aan weiland over en 3 meter verderop 3000 m2.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 16:58

Haha lekker blijven :D gezellig al die volgers!

Inmiddels weer een update tot zover: er is nieuw gebroken asfalt gestort en vlak gemaakt, container is op zijn plek gezet, openingen van de stallen zijn gemaakt, tussenschotten staan er in, het begin van de zadelkamer is er en het licht is aangesloten.

Hond staat graag model :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Boven het tussenschot komen tralies.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 17:20

Er komt waarschijnlijk zand en tegels overheen want zoals je kunt zien moet het flink opgehoogd worden! We willen dat de overgang van buiten naar stal gelijk is, dus niet met een opstapje zoals nu. Misschien zegt freesasfalt je wel iets? Dat is eigenlijk het juiste woord.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 17:32

Helemaal geen gekke vraag hoor! Is idd aangevraagd maar het mocht anders ook omdat we nog niet aan de maximale vierkante meters zaten.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 20:50

Ja de container is inderdaad erg groot!

Bedankt voor de tip Duhelo, dat is inderdaad slim. Zo had ik er niet overnagedacht. :)

Er zit inmiddels één staldeur in, moet nog wel worden glad geslepen en afgewerkt worden met hout. Ik ben trots op de hoeveelheid werk die de mannen hebben verricht in zo’n korte tijd! Morgen gaan we weer verder.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 21:01

Leuk dat jullie volgen!

@Haffiefreak dat is redelijk in de buurt! Alleen woon ik aan de gracht in Giethoorn Noord en dat wat jij bedoelt is in Zuid!

@Abrikoosje bedankt voor je ervaring! Klinkt heerlijk :)

@ Cayenne, leuk! Dat is inderdaad een goeie en daar zaten we zelf ook een beetje mee maar inmiddels hebben we bedacht hoe we dat gaan oplossen. De bodem is van beton met daarover een laag hout. Wij gaan daaroverheen de gehele bodem bekleden met dikke rubbermatten zodat het niet in het hout kan trekken en daar overheen stro.


Update van vandaag: we zijn hard aan het werk, morgen eind van de middag komen de paarden dus morgenvroeg om 7 uur gaan we weer verder. Het is nog lang niet klaar, maar ze kunnen in ieder geval lekker in stal en fijn naar buiten. Morgen gaan de rubber matten er in, wordt de omheining geplaatst en gaan we het hout plaatsen op de staldeuren en het ‘gebouw’. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 21:36

Leuk! Ik ben ook echt ontzettend trots want mijn vader en een maat van hem doen het met zijn tweeën. Flink doorwerken dus!

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 21:57

We gaan alles meten, snijden en plakken en er dan één grote mat van maken, zodat dat inderdaad niet kan gebeuren. Of in ieder geval min mogelijk. Ook komt er aan de buitenkant van de totale mat een kleine rubberen rand omhoog.

Sluitwerk lijkt mij niet te dun hoor! Deze is net zo groot/dik als die op mijn oude stal. Er komt er nog wel een bij.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 18:55

Ik ga morgen even wat duidelijke foto’s maken, maar ze staan!
Afbeelding
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, cabochon1, Foreverkliek, GoogleAdsense, MyChoice, NewChapter, noviceh en 115 bezoekers