natte blubber in weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

natte blubber in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 20:08

het is volgens mij een heel bekent probleem... bij de inloop van je weiland blubber vooral in de herst en winter...
ik heb het probleem ook. ik zet mijn pony's regel matig binnen maar ze altijd weer heel blij als ze weer in het weiland mogen staan maar ik vind die natte inloop van het weiland zo vies. bij mijn buurman staan de paarden tot halverwege hun benen in de modder. bij mij is het gelukkig nog niet zo erg maar ik ben opzoek naar een oplossing hier voor (behalve ze binnen zetten) heeft iemand hier ook last van of gehad en oplossing hier voor? ik ben benieuwd ;)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: natte blubber in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:12

Meest contructief is grastegels of goede drainage leggen/zand storten...
Meest goedkoop is een stuk oud tapijt neerleggen..

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:13

Nee kan je niks aan doen. Zand verdwijnt zo in de modder. Enige is verharden. Of met gebroken puin in de grond bij de ingang, of een stelconplaat erop.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:13

Wij hebben jaren geleden veel houtsnippers erop gedaan. Dat werkt nog steeds goed. Toevallig hadden we omgevallen bomen die we moesten opruimen. Dus hadden we hout voor de kachel en snippers van de kleinere takken.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: natte blubber in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:15

Zand heeft idd niet zoveel nut, heb ik bij een weiland een stuk verderop al gezien. Daar komen al langzaamaan weer plassen in het zand zeg maar. Drainage lijkt me een handige, maar dure oplossing ^^

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: natte blubber in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:22

nu is het sowieso te laat om er dit jaar iets aan te doen, eenmaal blubber heb je pecht of je moet gigantisch veel houtsnippers oid erop gooien. Maar houtsnippers verteren ook weer en binnen twee jaar is het erger.

Als het droog is kan je vlakken, worteldoek leggen en daarop zand, of goedkopere oplossing, goed vlakken / desnoods afgraven en daarop tapijt.
Eenmaal blubber wordt het tapijt alleen maar dieper getrapt ,dus dat heeft geen nut, en door mest erop wordt het ook een grote vieze boel.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:23

We hebben voor de stal door een beun laten bestraten.Kost wat,maar zoveel plezier van.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: natte blubber in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:54


_Lies13
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-17

Re: natte blubber in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:00

Inderdaad ben je nu al eigenlijk te laat, of gewoon heel veel houtsnippers op gooien. Maar die verdwijnen ook weer.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:10

Herkenbaar probleem, ook hier door zeer veel regenval een deel wat heel blubberig is. Stalbaas was er ook niet zo gelukkig mee. Als het enigzins lukt wil ik het volgend jaar idd voor zijn, plat walsen, en grastegels erop aanleggen. Ook omdat ik die bij een evt verhuizing weer mee kan nemen.
Maar voor nu is er weinig meer aan te doen.
Heb gelukkig aantal stukken wat hoger gelegen land waar ze gewoon droog kunnen staan, en nog een stuk met matten en bestraat bij de schuilstal.

Helpen houtsnippers nou echt hiervoor?? Dan zou dat voor nu misschien hier ook een noodoplossing zijn. Maar als dat verteerd/rot, wordt het toch ook zacht en papperig? En wat heeft het voor invloed op de terug groei van het gras?

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:12

Wij hebben nu ook een kipper vol (veel dus, ong 25 cm hoog) houtsnippers in het land bij de ingang als 'nood' oplossing. Voor nu is het heel fijn, echt droog. Op lange termijn schijnt het niet zo'n succes te zijn.
Edit; zoek wel goed uit wat voor hout het is. Bij ons eten ze er wel van.

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:24

Overal waar de paarden veel lopen, ingang rond eten en drinkbak houd je modder.. zeker nu er echt veel regen valt.
Wil je je wei vrij houden van modder moet je ze er in de winter niet oplaten. Of op een stuk wat verlopen mag worden.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:49

Puin storten.

Geeft wel een dunner laagje modder; maar je zakt er niet meer in weg

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:55

Christiene schreef:
Overal waar de paarden veel lopen, ingang rond eten en drinkbak houd je modder.. zeker nu er echt veel regen valt.
Wil je je wei vrij houden van modder moet je ze er in de winter niet oplaten. Of op een stuk wat verlopen mag worden.


Hier niet. Eten en drinken staat op de ruime verharding en hoewel ik bij de twee ingangen naar de wei/tracks modder verwacht had blijven die tot mijn verbazing ook moddervrij, ook met 24/7 toegang tot de wei/tracks.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:43

Gruproosters..(stalroosters of varkensroosters worden ze ook wel genoemd)
We hebben die oplossing bij toeval jaren geleden ontdekt; ik heb hier al weleens op Bokt over gepost.

Ook bij ons was het baggeren en ploeteren door de doorgangen bij het weiland. Niets hielp.
Totdat we bij toeval op zgn. gruproosters stuitten: deze worden in de rundveehouderij en varkenshouderij gebruikt en we dachten, niet geschoten is altijd mis, we gaan het proberen.
We hebben bij de doorgangen een klein stuk van de blubber weggeschept (het beste is om ze te leggen als het niet te drassig is maar ook niet kurkdroog) en daar de roosters strak stuk aan stuk naast elkaar gelegd. Daarna weer wat blubber/zand eroverheen gewerkt en het resultaat was eigenlijk verbluffend.
De roosters zetten zich vast in de blubber en verschuiven niet. Doordat je eigenlijk een soort "fundering" neerlegt die niet verder wegzakt lopen de paarden/ponies eroverheen en zakken niet meer weg. En dat geldt voor jezelf ook. ;)
Toen we zagen dat dit dus echt werkte hebben we nog meer roosters op MP gekocht (soms zijn ze moeilijk te vinden) en ook de eerste paar meters voor onze buitenstallen (we stonden toen nog op een gehuurd stuk land) ermee "bestraat". We hebben er wel een laagje zand overheen geschept zodat de roosters net met zand bedekt waren.
Ik heb hier al eens fotos geplaatst, als je in mijn berichte terugzoekt kun je fotos zien van hoe ze hier in de praktijk werkten.
Ik vind het een superoplossing, diverse Bokkers hebben ze ook al aangeschaft en ook bij hun was het een hele goede oplossing.
Als je ze wilt kopen moet je zoeken op gruproosters of varkensroosters of koeienroosters. Je kunt ze nieuw kopen maar dan zijn ze behoorlijk prijzig. Tweedehands zijn ze als je mazzel hebt voor een leuke prijs te koop.
Ook verwijderen van de roosters is niet al te moeilijk: met een tractor met schuif/schep zijn ze er zo weer uit of met mankracht en een schep opwippen.
Edit: hieronder een foto van de roosters als ze zich helemaal vastgezet hebben. Voordat de roosters bij deze stal lagen was er altijd blubber en platgetrapte paden.

Afbeelding