[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:27

Ik heb mijn Duitse netten wel eens gewassen. Knapten ze wel van op, maar of de paarden er een probleem mee hadden is een ander verhaal :)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 01:21

Waarom zou je ze willen wassen? Ik heb nu dan zwarte van ej, maar heb ze echt nog nooit gewassen. Ik eet er zelf ook niet uit.
Als er iets mee zou gebeuren, dan zou ik ze eerder uitspoelen of met alleen azijn wassen en niet zo snel met sop denk ik.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:20

Nou ergens is het wel zo fris op zijn tijd aangezien ik hooi nat maak. Voer- en waterbakken maak je toch ook op regelmatige basis schoon ??

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:25

Dat lijkt mij dus ook. Ze zijn in ieder geval weer lekker schoon *D

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:44

Zou het erg veel kwaad kunnen dat het hooi in mijn slowfeeder nat wordt door de regen 's nachts? Eten ze het dan nog op en kan dat kwaad?

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:04

Ik heb hooibakken in m'n paddock. Hooi regent nat maar ze eten gewoon alles op.
Laatst bijgewerkt door Otti1977 op 18-11-17 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt


Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:04

Sommige paarden eten nat geworden hooi minder goed, maar het kan geen enkel kwaad. Die van ons hebben ook regelmatig nat hooi. Alleen als de verwachting is dat het urenlang regent krijgen ze het binnen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:41

Die van mij krijgen altijd nat hooi, dus die weten niet beter :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:18


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 03:17

DubbelDun schreef:
Nou ergens is het wel zo fris op zijn tijd aangezien ik hooi nat maak. Voer- en waterbakken maak je toch ook op regelmatige basis schoon ??


Ik zou het alleen niet snel met sop en wasverzachter bijv doen. Vaak blijven er toch wat zeepresten achter als je daarna nog eens ze gaat afspuiten.

Ik maak de bakken wel schoon met regelmaat, want die worden best snel vies. De netten vind ik eigenlijk niet zo vies eruit zien, maar wij hebben zwarte en geen groene. Ik zal ze eens uitspoelen vd week.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:06

@superpony: ik denk dat je gaat schrikken als je ziet wat voor water er af komt :)

Natuurlijk worden ze goed nagespoeld en zoals eerder gezegd; netten worden veel viezer als je altijd nat hooi voert.

@maartje: die klojo's moest ik wel even om lachen hoor :D

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:08

Oepsie :') autocorrect klikos moest dat zijn :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:11

Dat had ik al geraden :)
Ik vind het idd wel een mooi ding als je grotere hoeveelheden voert, maar minder handig om vaker te verplaatsen en ook de eethouding lijkt me nog schuiner als bij de kleinere kliko.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:19

Ligt er ook aan of het een stoffen net is of wat meer kunstofachtig (de gekleurde netten van EJ bijv).

Die stoffen hebben wij toen wel eens in de biotext gelegd; echt heel vies.
Maar die kunstoffige nog niet nodig geweest. Kan het ook wel eens proberen!

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:51

Hallo!
Ik heb even een vraagje, wij hebben namelijk sinds kort een hooiruif gemaakt in de weide, alleen nu zou ik hier graag een slowfeeder van willen maken/in willen zetten. Het is zeg maar een soort bak waar het in zit
Afbeelding
hier hebben we het idee van, dus eigenlijk een soort van hek eromheen, onze zijkanten van de bak zijn wel dicht. Alleen nu weet ik dus niet zo goed hoe we hier een net in zouden kunnen ophangen zeg maar. Het moet eigenlijk wel makkelijk in gebruikt zijn omdat we s'ochtends voor school geen tijd hebben om een heel net te gaan vullen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:59

Zijkanten dichtmaken en dan een langwerpig frame met net?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:04

Maartje1990 schreef:
Zijkanten dichtmaken en dan een langwerpig frame met net?

hoe bedoel je? Ze eten het toch van bovenuit?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:05

ohhh wacht je bedoeld dat ze er via de zijkant niet meer bijkunnen, maar hoe zie jij dat dan voor je dat frame? Hoe moet dat blijven liggen als ze er flink aan trekken? en van welk matriaal?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:13

Faitherr schreef:
Hallo!
Ik heb even een vraagje, wij hebben namelijk sinds kort een hooiruif gemaakt in de weide, alleen nu zou ik hier graag een slowfeeder van willen maken/in willen zetten. Het is zeg maar een soort bak waar het in zit
[ Afbeelding ]
hier hebben we het idee van, dus eigenlijk een soort van hek eromheen, onze zijkanten van de bak zijn wel dicht. Alleen nu weet ik dus niet zo goed hoe we hier een net in zouden kunnen ophangen zeg maar. Het moet eigenlijk wel makkelijk in gebruikt zijn omdat we s'ochtends voor school geen tijd hebben om een heel net te gaan vullen.

Het is altijd prettig als het makkelijk te vullen is natuurlijk, maar je kunt een slowfeeder ook 's avonds vullen. Als je dan nog niet genoeg capaciteit hebt kun je een tweede slowfeeder plaatsen.

koeien op de weg...

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:23

GDG schreef:
Faitherr schreef:
Hallo!
Ik heb even een vraagje, wij hebben namelijk sinds kort een hooiruif gemaakt in de weide, alleen nu zou ik hier graag een slowfeeder van willen maken/in willen zetten. Het is zeg maar een soort bak waar het in zit
[ Afbeelding ]
hier hebben we het idee van, dus eigenlijk een soort van hek eromheen, onze zijkanten van de bak zijn wel dicht. Alleen nu weet ik dus niet zo goed hoe we hier een net in zouden kunnen ophangen zeg maar. Het moet eigenlijk wel makkelijk in gebruikt zijn omdat we s'ochtends voor school geen tijd hebben om een heel net te gaan vullen.

Het is altijd prettig als het makkelijk te vullen is natuurlijk, maar je kunt een slowfeeder ook 's avonds vullen. Als je dan nog niet genoeg capaciteit hebt kun je een tweede slowfeeder plaatsen.

dat zou ook een idee zijn natuurlijk, als ze we s; avonds gewoon 1 baaltje in doen, maar hoe zie je dit voor je? Een net ofzo?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:26

In de patura catalogus zag ik hoepels met een net er aan die zij aanbieden voor hun grote ruiven. Zelfde principe zou hier ook kunnen, die ring kan je maken van steigerbuizen (want je zal aardig stevig en zwaar spul nodig hebben) en daar een net in, zodat je een soort schepnet zonder steel er aan hebt. Ring maak je vast aan de palen onderaan, zodat er geen neusjes onder kunnen, 1 lange kant losmaken, omhoog zetten en je schuift er zo een nieuwe lading hooi onder.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:29

Faitherr schreef:
GDG schreef:
Het is altijd prettig als het makkelijk te vullen is natuurlijk, maar je kunt een slowfeeder ook 's avonds vullen. Als je dan nog niet genoeg capaciteit hebt kun je een tweede slowfeeder plaatsen.

dat zou ook een idee zijn natuurlijk, als ze we s; avonds gewoon 1 baaltje in doen, maar hoe zie je dit voor je? Een net ofzo?


Gaat het maar om 1 baaltje? Dan zou ik denk ik gewoon een net om dat baaltje heendoen en aan 1 of 2 palen vastklikken.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:33

Wat je trouwens ook kunt doen (is makkelijker met vullen) is een net vastmaken aan de constructie. Dat net hang je dan ongeveer op de hoogte van een hooibaaltje (of iets lager) op en moet dan heel ruim zijn, zo ruim dat als er geen baaltje onder ligt het net op de grond komt (over de hele overspanning van de constructie). Aan de zijkant van je constructie maak je een deurtje en zo kun je de hooibaal hup je onder je net schuiven. Deurtje dicht en klaar.

Weet niet of het duidelijk overkomt, anders moet ik nog een poging gaan doen om het te verduidelijken :+ .

koeien op de weg...

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:43

GDG schreef:
Gaat het maar om 1 baaltje? Dan zou ik denk ik gewoon een net om dat baaltje heendoen en aan 1 of 2 palen vastklikken.

Nou ik weet niet zo goed hoeveel ze dan eten in een dag natuurlijk, eigenlijk geen idee dus, om het baaltje heen gaat niet werken want dan tillen ze hem zo eruit ben ik bang.



GDG schreef:
Wat je trouwens ook kunt doen (is makkelijker met vullen) is een net vastmaken aan de constructie. Dat net hang je dan ongeveer op de hoogte van een hooibaaltje (of iets lager) op en moet dan heel ruim zijn, zo ruim dat als er geen baaltje onder ligt het net op de grond komt (over de hele overspanning van de constructie). Aan de zijkant van je constructie maak je een deurtje en zo kun je de hooibaal hup je onder je net schuiven. Deurtje dicht en klaar.

Weet niet of het duidelijk overkomt, anders moet ik nog een poging gaan doen om het te verduidelijken :+ .

dat is wel een goed idee, paar vragen:
-gaan ze dan niet op het net kauwen als dat zo los zit?
- weet je een manier om dit net vast te maken?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:53

Faitherr schreef:
GDG schreef:
Gaat het maar om 1 baaltje? Dan zou ik denk ik gewoon een net om dat baaltje heendoen en aan 1 of 2 palen vastklikken.

Nou ik weet niet zo goed hoeveel ze dan eten in een dag natuurlijk, eigenlijk geen idee dus, om het baaltje heen gaat niet werken want dan tillen ze hem zo eruit ben ik bang.

Daarom klik je het net dan onderaan de palen vast.



Faitherr schreef:
GDG schreef:
Wat je trouwens ook kunt doen (is makkelijker met vullen) is een net vastmaken aan de constructie. Dat net hang je dan ongeveer op de hoogte van een hooibaaltje (of iets lager) op en moet dan heel ruim zijn, zo ruim dat als er geen baaltje onder ligt het net op de grond komt (over de hele overspanning van de constructie). Aan de zijkant van je constructie maak je een deurtje en zo kun je de hooibaal hup je onder je net schuiven. Deurtje dicht en klaar.

Weet niet of het duidelijk overkomt, anders moet ik nog een poging gaan doen om het te verduidelijken :+ .

dat is wel een goed idee, paar vragen:
-gaan ze dan niet op het net kauwen als dat zo los zit?
- weet je een manier om dit net vast te maken?


Ik heb in een kuubskist een soortgelijk systeem gehad en nooit problemen gehad dat ze op het net gingen kauwen. Ze friemelen met hun lippen tot ze weer een plukje hooi kunnen pakken.
Vastmaken deed ik door het te rijgen, maar mijn kuubskist heeft al gaatjes waar ik doorheen kan rijgen. Met hout zou je ook gaatjes kunnen maken om doorheen te rijgen, maar je zou ook een plank aan de binnenzijde kunnen schroeven met het net ertussen. Dan hoef je ook niet te rijgen.
Of je vouwt het net om een dikke lat, rijgt het vast en schroeft dan de lat aan de binnenzijde van je ombouw.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Dunkeedoo, GoogleAdsense, MaxEnHenkie, Miesemuisje en 137 bezoekers