Paardengeur in kleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 14:53

He bokkers,

Ik heb even een vraag, deels uit interesse en deels op zoek naar een mogelijke oplossing..

Wij hebben thuis 7 stallen, waarvan 6 gevuld (pony's, paarden, merries en ruinen). Stallen worden elke dag schoon gemaakt, al het nat eruit en een (flink) pak schoon stro erin. Als alle stallen schoon zijn en ik loop er (met schone kleren) een keer doorheen, kun je dat ruiken in mijn kleren en haren. Ik heb lang haar en probeer altijd een muts of cappuchon op te zetten als ik ga voeren of iets dergelijks, maar toch ruik je dan vaak die geur.

Nu vraag ik me af hoe dat bij anderen is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen naar paard stinkt die even door de stal heeft gelopen.. En nee ik vind paarden niet stinken, maar wel de geur van paardenzeik op moment dat je niet in een paardenomgeving bent. Als ik de stallen aan het uitmesten ben ruik ik het niet eens.

We hebben afgelopen zomer nog alle stallen leeggehaald en van A tot Z met de hogedrukspuit uitgespoten. De geur was toen zo goed als weg, maar na 1-2 dagen paarden erin rook je het alweer. We hebben overdag (en meestal 's nachts) alle bovenluiken open en als ze op de wei staan zet ik ook nog vaak deuren open, dus aan ventilatie ontbreekt het zeker niet.

Ik weet dat je het wel kunt verdoezelen met deo, parfum etc., maar vind dat zelf geen heel lekker idee. Vooral niet als je in bed gaat liggen...Dus het liefst een oplossing voor de kern van het probleem :D

Ben vooral benieuwd naar ervaringen en misschien tips. Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 15-11-17 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:00

Relien schreef:
Wij hebben dat ook op stal soms moet ik savonds even voeren dan gooi ik alleen de emmers kuil in de stallen en de brokken in de bakken raak dus bijna geen paard en poep enzz aan. en toch ruik ik.


Ja precies dat! En wat me ook altijd opvalt is dat de paarden, die de hele dag of nacht in die geur staan, NIET zo ruiken. Het zijn echt de stallen. Hopelijk komt hier een tip voor ons!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:10

Ladybird schreef:
Ja als ik in mn goede jas naar de boerderij ga, overdag een andere jas aan heb + overall, maar soms moet ik in mn goede jas nog ff wat bij de koeien doen en dan ruikt het ook naar koe.

maar dat is toch logisch? een geur trekt in de kleding waar je vaak bent. Je had ruikt ook als je een natte hond aait. of je kleren ruiken ook naar hond als je in een asiel geweest bent


Ja het is inderdaad logisch dát je kleding gaat ruiken, maar daarom meer de vraag of iemand een tip heeft die geur te beperken. Het is logisch dat het op stal naar dieren ruikt, maar vraag me af of dat overal zo erg is. En zo niet, wat daar de oorzaak van kan zijn. Voor hetzelfde geld hebben mensen tips als afzuigers of weet ik wat voor n oplossingen, iets wat het zou verminderen. :D

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 02:36

anjali schreef:
Wat bedoelen jullie met paardengeur,de geur van het paard zelf of de ammoniaklucht uit een vieze stal?Want dat laatste in natuurlijk wel vies en zelfs schadelijk voor de gezondheid van mens en dier.


Die amoniaklucht ja! Paarden zelf vind ik absoluut niet stinken.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 23:48

Het rare is, ik ging vandaag even op stal kijken bij iemand anders. Oude lage donkere stallen, aantal hengsten op stal, spinnenwebben en mijns inziens geen super schone stallen (echt vies was het ook niet), maar toen ik daar weg ging rook mijn dikke wintertrui nog heerlijk en ook mijn haren roken gewoon nog naar shampoo. En thuis altijd alles netjes en schoon, hoge stallen, ventilatie en daar stinken mijn kleren wel meteen naar amoniak. Zowel de stal waar ik was als thuis is op stro. En thuis voeren wij droog hooi. Vind de geur van kuil altijd wel heerlijk, maar denk niet dat je daarmee de amoniak verdrijft..

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 00:47

Hm er komen nuttige dingen voorbij, maar blijf me afvragen wat dan de oorzaak is bij ons. Zoals ik al zei hebben zowel merries als ruinen (geen verschil), geen kuil, alle stallen hebben bovenluiken open en overdags deuren open. Stallen zijn groot en hebben allemaal een put of speciale rubberen stalplaten op de vloer. Vlas zou misschien eens te proberen zijn, maar ik denk dat dat voor ons niet handig is aangezien we zelf stro leveren/verkopen. Verder zoals ik al zei houden we de stallen echt elke dag netjes bij. Nogmaals het is ook echt geen ramp hoor. Ik douche sowieso altijd als ik bij de dieren ben geweest, maar was wel benieuwd waar het aan lag en of het te verminderen was :)

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 11:50

Stallen met rubberen matten zijn afgezonderd van stallen met stenen vloer + putten, maar niet heel veel verschil. Toch denk ik wel dat het bij de stallen op rubberen matten zeker in de matten zit. Deze stallen hebben een jaar leeg gestaan en jaar lang de geur geroken. De stallen met stenen vloeren roken amper toen ze leeg stonden, maar met paarden erin kwam de geur wel vrij snel terug.
Ik heb alleen al 3 stal jassen: eentje voor als ik echt ga uitmesten, eentje voor als ik alleen hoef te voeren of iets kleins, en eentje voor het rijden. De eerste stinkt enorm naar stal, de tweede lichtelijk, en de derde amper (en nog teveel om hem als 'goede jas' aan te doen)
Bij mij zit elke dag douchen + haren wassen ook in het systeem :p

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers